Annons:
Etikettgårdar
Läst 7599 ggr
sosom11
2/20/15, 11:27 AM

Vindskydd, hur gjorde ni?

Hej!

Jag tänkte till våren här bygga ett vindskydd till både hästar, kor, får och kanske att grisarna också går i samma hage. Vi kommer ha 2 hästar, 1 ko och Kalv, runt 10 får och 2 grisar.

Nu undrar jag hur ni gjorde när ni byggde? Vilket material använde ni, vilka mått och konstruktion. Jag vill inte ha ett jätte stort och fint vindskydd utan bara där de kan sova och eventuellt skydda sig mot regn på sommarbetet då de går ute dygnet runt från våren till hösten.

Tack på förhand!

EW

Annons:
Cahira
2/21/15, 6:28 AM
#1

Du kan bygga en byggnad liknande ett garage eller skjul men istället för dörr så saknas en hel långvägg och några stöttepålar. Men det kräver nog byggtillstånd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2/21/15, 9:47 AM
#2

Du bör inte ha grisarna tillsammans med de andra djuren. De bökar upp hagen helt för dig. Vi hade får och kor tillsammans och det gick jättebra så länge korna inte var så stora. Sen var de för hårdhänta med fåren. Jag har även hört att det kan vara problem att ha får och hästar tillsammans. 

Men det var ju inte din fråga. 🙂Vi bor i Skåne och här blåser det massor, så vi har gjort rätt rejäla vindskydd. Fåren har ett hus med tre väggar och tak. Det är tre meter brett och kanske en och en halv meter djupt. Skulle vi göra om det skulle vi nog göra det lite djupare. Hittade en gammal bild från när det var helt nybyggt. Vi har satt upp en höhäck på ena sidan också. 

Våra grisar är ute året om och har ett rejält hus med tre väggar och tak. Hittade ingen bra bild så det får bli den från mitt sovrumsfönster när vi hade kultingarna i pyttehagen. I mitten i bakkant av bilden så ser du en container som vi har i den andra hagen som grishus till dom i den hagen. Vårt ursprungliga grishus i den hagen gick sönder i en storm så då fick de en container. Dom älskar den! 

Korna har ett stort hus. 

sosom11
2/21/15, 9:54 AM
#3

#2 Tack!

EW

djurkillen
2/21/15, 10:06 AM
#4

Jag vill också ha vindskydd! Men vågar inte, har både varg och lokatt här. Vargen hade skrämt upp en släktings kor så de hade rusat ut ur hagen och in i skogen. Det tog 4 månader att få in alla!

sosom11
2/21/15, 11:11 AM
#5

#4 Etersom att vi själva har hundar vågar varken varg, björn, älg eller lodjur komma hit! :)

EW

Vallby gård
2/25/15, 8:02 PM
#6

Jeanette, vad hade du för mått på det fårskjulet som du hade velat ha lite djupare? Och varför djupare? Såg fint ut! Ska bygga till mina får nu i vår:) har funderat på golv, men ser att du inte har det, kanske bara onödigt jobb? Hade ju varit bra om man kunde flytta det också, behöver till två hagar precis bredvid varandra..

Annons:
[JeanetteK]
2/25/15, 8:34 PM
#7

#6 Jag frågade maken och han tror att det är 3,70 m brett och knappt 1,5 m djupt. Skälet till att vi skulle vilja ha det djupare är när det regnar och blåser. Då skulle jag vilja att de kunde komma in lite längre. När vi byggde grishuset gjorde vi sektioner som vi satte ihop just för att kunna flytta det. Vi byggde väggar för sig och tak för sig som vi sen satte ihop på plats. Har funkat bra. Vi har valt att inte ha golv. Vi halmar ordentligt istället. Det är nog en smaksak vad man väljer.

Vallby gård
2/25/15, 8:43 PM
#8

Tack! Sektioner är smart, ska klura på det. Hur många får har ni till den storleken på hus?

[JeanetteK]
2/25/15, 8:53 PM
#9

#9 I somras hade vi fem tackor, en bagge och elva Lamm. Ganska trångt trodde vi att det skulle vara men dom klämde ihop sig. :) De använde inte ens hela huset så tätt låg dom.

Vallby gård
2/25/15, 9:11 PM
#10

Låter mysigt:) det är i den storleksordningen jag tänkte bygga för, så nu har jag fått bra tips, tack!

djurkillen
2/25/15, 9:55 PM
#11

#0 tänk på att vindskydd åt kor måste ha en gjuten platta. Står i lagen.

tlover
2/26/15, 10:02 AM
#12

#11 var står det? jag har då inte läst det nånstans.

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 10:51 AM
#13

#11 Det har jag inte heller läst. Det har inte vi….

Annons:
djurkillen
2/26/15, 11:44 AM
#14

Tydligen får inte urinen rinna ut i marken. Känner en som fick bygga om allt pga detta.

tlover
2/26/15, 12:21 PM
#15

#14 Om det har med gödselhanteringen att göra beror det ju på hur många djurenheter man har och var man bor. Men jag vill fortfarande läsa var det står, svärmor fick tex klippa kalvarna ett år för att inspektören från jordbruksverket tyckte att dom skulle klippas.

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 12:59 PM
#16

#14 Men är inte det för deras innevistelse? Annars skulle vi behövt gjuta under hela hagen… de var inte så ofta i vindskyddet.

tlover
2/26/15, 1:00 PM
#17

#16 jag vet att jordbruksverket tycker man kan spara gödsel i vindskydd (om man använder djupströbäddar)  men min man undrade lite samma sak.

Edit: kan det vara så att personen som fick bygga om gav mat i vindskyddet? I alla fall vissa djur gör ju gärna ifrån sig då dom äter

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 1:03 PM
#18

#17 Hmm  okej. Jag tycker att vi har läst allt framåt och bakåt… svårt ibland. 🤪Men nu har vi inte korna kvar så i vårt fall är det löst. Men det kan ju bli fler kor, och  man vill ju gärna göra rätt. Inte kul om det blir som djurkillen berättade att man tvingas bygga om saker för att man fattat fel.

tlover
2/26/15, 1:04 PM
#19

#18 Fast med tanke på att svärmor fick klippa kalvar ett år så behöver det ju inte vara den killen som fattat fel 😎

Jag vill gärna läsa det som sagt, jag har bara teorier om varför det blev så

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 1:06 PM
#20

#19 Haha, ja jag håller med! 🙂Varför skulle dom klippas? Var dom långhåriga? 🤔

Annons:
tlover
2/26/15, 1:12 PM
#21

#20 Enligt inspektören så ska alla kalvar klippas så det var bara för svärmor att skaffa en trimmer som man kunde klippa kalvar med och klippa kalvarna🤪

Dom skulle också behöva höja taket med 1 cm trots att taket alltid varit den höjden och det funkat i alla år. Som tur är så gillade inspektören svärfar så när han kom så slapp dom göra det i alla fall 🥵

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 1:26 PM
#22

#21 Hahaha, det har jag aldrig hört! Han kanske trodde att de var Lamm??😂😎

tlover
2/26/15, 1:32 PM
#23

Det är isåfall inte det värsta jag har hört. Jag är inte säker men jag tror det var Trevors som fick höra från en från jordbruksverket att vaktlar var stora som strutsar ungefär 🤪

l'm back

[JeanetteK]
2/26/15, 1:33 PM
#24

#23 What!?? 😮Men jösses… rätt person på rätt plats… not… 🤦‍♂️

djurkillen
2/26/15, 1:43 PM
#25

Jag fick reda på det från min kompis som har tjurar. Ska se om han kan skicka en länk till mig!

Maria29
2/26/15, 3:30 PM
#26

Bild från förra året bort se från den lösa plasten den lille bocken på bilden roade sig med att stånga loss den varje dag..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
3/2/15, 3:07 AM
#27

Bästa vore att ringa/maila jordbruksverket och fråga vad som gäller gjutningen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
tlover
3/2/15, 9:33 AM
#28

Min man ska ringa dom idag så han tänker fråga ang det när han ändå gör det.

l'm back

[JeanetteK]
3/2/15, 10:04 AM
#29

#26 Mysig bild! ❤️

#28 Jättebra, det ska bli spännande att höra vad de säger.

tlover
3/6/15, 10:39 AM
#30

Enligt jordbruksverket (han mejlade istället så han fick just svar) så finns det inga krav på betonggolv från deras sida, faktum är att från deras sida är jordgolv antagligen bättre än betong eftersom det släpper igenom fukten bättre så djuren slipper ligga fuktigt. Det viktiga är att djuren ligger torrt inte underlaget.

Däremot skrev h*n att kommunens miljöförvaltning kan ha något att säga till om i frågan.

l'm back

sosom11
3/7/15, 4:51 PM
#31

#30 Ahh, skönt o höra :D

EW

Upp till toppen
Annons: