Annons:
Etikettsvin
Läst 1824 ggr
NordicSunset
2/17/15, 9:52 PM

Slakt av gris

Hur slaktar man en gris i sverige? Jag håller på att skriva en novell om en gris som fångas in och blir slaktad, men innan får den se en annan gris slaktas. Jag har skrivit att den blir skjuten i pannan, men jag vet inte? Hur går det till?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
VildaVittra
2/17/15, 9:59 PM
#1

Det beror på, det finns flera olika metoder. Här kan du läsa själv om vad som är tillåtet, från  kapitel 7 och framåt.
 http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1370040540522/2012-027.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
2/17/15, 10:01 PM
#2

Bultpistol som bedövning och avblodning genom att skära av halspulsådern? Det ska stå på jordbruksverket om tillåtna metoder beroende på djurslag. Ha i åtanke att ålder och skick spelar in!

NordicSunset
2/17/15, 10:09 PM
#3

#1 Tack, ska kolla! #2 Okej, tack. Men det känns lite brutalt att skriva med det i min novell, det är till ett skolarbete oxh det får inte vara allt för "äckligt". Tror ni det gör något om jag bara skriver att grisen blir skjuten i pannan? Eller låter det korkat?

Be the best version of you.

  • Zoella
Zepp
2/17/15, 10:15 PM
#4

Skjuten med bultpistol.. så de inte tror att det handlar om ett vanligt  skjutvapen!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NordicSunset
2/17/15, 10:17 PM
#5

#4 Tack!

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
2/17/15, 10:40 PM
#6

en sak är den att det kommer säkert låta jättekonstigt. För jag går inte efter de riktiga reglerna liksom. Utan det handlar om att ett slakteri fångar in en gris och ja, strax därefter slaktar dom den. Det är ju inte så det går till på riktigt. Tror ni att min lärare kommer bry sig om det? Det är svenska..

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[AnimeV4]
2/17/15, 10:50 PM
#7

#6 Då förstår jag! Det beror på om du vill ha ett bra slakteri med fungerande djurhållning eller ett sämre.

Zepp
2/17/15, 10:51 PM
#8

Hänger det inte ihop så bryr hen sig!

Slakterier fångar inga grisar.. det är säkert!

Bönder kör sina grisar till slakteriet alternativt, de hämtas hos bonden av en av slakteriet anlitat åkare!

Djurtransporter reglerade av väldigt strikta regler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NordicSunset
2/17/15, 10:56 PM
#9

Är det någon som kan läsa den via PM och se om den är allt för osammanhängande? När det handlar om slaktdelen.

Be the best version of you.

  • Zoella
Rivary013
2/18/15, 6:38 PM
#10

En vanlig metod vid grisslakt, dvs. linjeslakt, på slakteri är att de förs in i en koldioxidhiss där de bedövas. Sedan hängs de upp och avblodas. Stora suggor och galtar brukar dock slaktas separat och då kan bultpistol  användas för bedövning, därefter avblodning.

NordicSunset
2/18/15, 7:43 PM
#11

Jag löste det nu. Gjorde om lite. tack för alla svar! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
[AnimeV4]
2/18/15, 9:18 PM
#12

Lycka till!

[Stockholmsbruden]
3/12/15, 9:05 PM
#13

Kolla djurensrätt.se där finns massor av artiklar om hur de kastreras utan bedövning och hur svansarna vrids för att de inte vill gå in i slakt transporten osv. Värt att kolla, fick mig att bli vego

Annons:
VildaVittra
3/12/15, 9:20 PM
#14

#13 Djurens rätt är inte en sida att hämta kunskap ifrån. Läs hellre om arbetet som läggs ner på att kunna kemiskt kastrera smågrisar istället: http://pub.epsilon.slu.se/8347/1/brunius_c_111003.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

djurkillen
3/12/15, 9:44 PM
#15

Här ser man att ytterligare en människa inte läst lagen utan går efter utländska bilder och falska påhopp från en bunt stadsbor som tror att dem kan något.

Cahira
3/13/15, 3:17 AM
#16

Vad jag hade skrivit i så fall att grisen hörde ljudet av bultpistolen och grisen föll ihop. Lukten av blod…. ja, hur detaljerad du nu vill vara på grisens reaktion.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

NordicSunset
3/15/15, 9:45 AM
#17

Nu har jag ännu en uppgift där jag ska skriva om någon maträtt. Jag tänkte grillad kyckling och pomfritt, men frågan är, vad händer med kycklingen? Den kläcks, växer, skickas till slakteriet. Men sen? Alltså vägen till affären?

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
3/15/15, 9:46 AM
#18

Eller om vi säger en ko istället?

Be the best version of you.

  • Zoella
Cahira
3/16/15, 12:52 AM
#19

Maila scan och fråga. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
3/16/15, 7:16 AM
#20

Jag tror den fylls med någon fyllning, kryddas, grillas elle vad dom nu gör, och sen läggs den in i en påse. Så tror jag händer! 😂😂

Annons:
Vanja
3/16/15, 11:03 AM
#21

Fast djuret dör inte av "skottet" i pannan :) Den blir bara bedövad. Den dör sedan av att bli tömd på blod.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

marathos
3/19/15, 9:43 AM
#22

Om det är noveller man ska skriva så går det väl ok att fantisera fritt om man vill det? Eller skriva som verkligenheten är.  Det är bra att ta reda på hur det går till, men sedan är det ju upp till författaren vad man skriver.

NordicSunset
3/19/15, 4:36 PM
#23

Jag fick A på novellen! :D

Be the best version of you.

  • Zoella
marathos
3/20/15, 7:16 AM
#24

Grattis!

[JeanetteK]
3/21/15, 8:33 AM
#25

Grattis vad roligt! :)

Cahira
3/27/15, 9:25 AM
#26

Grattis! Bra jobbat!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: