Annons:
Etiketteråsnorkaniner
Läst 3959 ggr
djurkillen
2015-01-27 21:57

Åsnor.

Kan man ha åsnor med får, Getter, kor eller hästar? Kan de gå på lösdrift eller är box i stallet bättre? Vad ger man de att äta? Vart köper man utrustning? Finns det böcker om åsnor?

Annons:
Cahira
2015-01-27 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det beror på väldigt mycket. Storlek på åsna först och främst, och om åsnan är ranghög eller ranglåg. Om det är en som gärna sparkas eller ej. Vår åsna sparkas inte så vi har henne runt kalvar, kossor, hästar, etc. Hon är standard storlek. 

Vill man ha en åsna med Getter och får så kan man skaffa en mini, minska risker. :)

Mindre yta har såklart större risk för konflikter oavsett djur. Men det vet du ju. :)

Vår Lizzie går på lösdrift men har bra skydd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mantissa
2015-01-29 20:41
#2

Kan man ha åsnor med får, getter, kor eller hästar?
Hästar kan fungera, men ofta funkar det inte. Åsnan blir lätt mobbad av en häst som tolkar åsnans annorlunda kroppspråk som underlägsenhet och gärna leker ranglekar som åsnan varken förstår eller uppskattar.
får eller getter kan funka det med. En av mina åsnor gick tidigare i en grupp får innan jag köpte henne och var bästa vän med en av fåren. Hon är svag för får efter det. Men mina andra två ser fåren som roliga leksaker och kan lätt skada dem i sin lek.
Kor har jag inte erfarenhet av hur de är att blanda med åsnor. Jag kan tänka mig att (kulliga) kor bör funka ganska bra som hagsällskap med åsnor.

Kan de gå på lösdrift eller är box i stallet bättre?
Lösdrift fungerar oftast på friska åsnor. Men man bör alltid ha tillgång till ett stall att ta till i nödfall då åsnor oftast är mindre tåliga för köld och väta än hästar. Om hagen blir väldigt lerig behöver de kunna gå undan på en torr plats en stor del av dygnet då de lättare får hovröta.

Vad ger man de att äta?
Huvudsakligen hö samt halm (endast hö blir oftast för kraftigt för åsnor som lätt blir överviktiga med skadliga hälsoeffekter som följd). Till det så behövs fri tillgång på salt samt tillskottsgiva av mineraler (mer än för häst). Kraftfoder och vitamiltillskott behöver normalt inte ges om inte ditt grovfoder saknar något viktigt.

Vart köper man utrustning?
Samma ställen som man köper utrustning till hästar, MEN man bör vara noga då tillpassningen måste ändras. Generellt så behöver man byta ut brösta till en storlek mindre och ryggstycket och huvudlaget till en storlek större (pannbandet ofta 2 storlekar större!) då man köper sele till exempel. En hästrygg och en åsnerygg är inte formade lika så där krävs noggrannhet för att ridturen ska bli behaglig för er båda.

Finns det böcker om åsnor?
På svenska finns endast en och den går knappt att få tag i längre. Bättre söka på hemsidor, åsneportalen till exempel.

Upp till toppen
Annons: