Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1876 ggr
Ysselini
1/25/15, 11:00 PM

Märkning

Har tre Getter köpta från smådjurspark som killingar. De öronmärktes i samband med köpet. Sedan har vi fått en bock av privatpersoner och han är inte öronmärkt, hur gör vi med honom? Ansöker man om ett nummer eller hur går det till?

Annons:
djurkillen
1/25/15, 11:21 PM
#1

Har du SE-nummer? För då kan du beställa ett nytt märke och märka han. Alla Getter måste vara märkta enligt lag.

[JeanetteK]
1/26/15, 11:03 AM
#2

Du har fått jättebra svar av djurkillen. Har du inte SE-nummer får du se till att skaffa det. Har du det redan så är det bara att beställa brickor och märka bocken. På Jordbruksverkets sida finns jättemycket bra information.

Maria29
1/26/15, 1:42 PM
#3

Är det nu jag lägger mig i och informerar att det inte är lagligt att märka en get med egna märken om den kommer någon annanstans ifrån?? Jag skulle ringa JBV och berätta historian om hur den kom till er utan märkning om jag vore er de är inte oresonliga utan en vettig myndighet.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/26/15, 3:10 PM
#4

#3 Helt rätt Maria! Bra att du har hjärnan med dig! 👍

Maria29
1/26/15, 3:43 PM
#5

#4 Jag kan reglerna och jag försöker själv att hålla koll eftersom de ändras/förbättras med jämna mellanrum.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Ysselini
1/26/15, 4:06 PM
#6

Måste bara klargöra att jag förstått, Jag har SE-nummer, men får ändå inte märka honom?

Annons:
Maria29
1/26/15, 4:23 PM
#7

#6 Nej du får inte märka honom med ditt SE om han inte är född hos dig och om jag var du så skulle jag fråga JBV om vad de tycker att du ska göra. :) Det är bättre att ha en dialog med dem en helt plötsligt ha en inspektion (inte för att jag någonsin varit med om en sådan men ändå) där de hittar ett djur som du inte upplyst dem om.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/26/15, 4:36 PM
#8

#6 Djuren ska vara märkta med SE-numret som tillhör den gård/produktionsplats den är född på. Så jag håller med Maria att du bör prata med Jordbruksverket och fråga dom vad du bör göra. De är trevliga och bra att ha att göra med.

Herden
8/6/15, 8:51 AM
#9

Hittar ingen lagparagraf som säger att man måste märka sina djur. Däremot regler som säger att man ska märka sina djur. Det är en viss skillnad på regler och lagar. Hittade även vad som kan hända om man inte följer reglerna för märkning. Får den uppfattningen att har man bara några få djur, inte skickar dom till slakt, inte producerar något och inte säljer något och inte tar emot bidrag, inte flyttar djuren långt, så behöver man inte vara särskillt orolig, annat än för möjligtvis vite, som jordbruksverket avgör storleken på. Så här skriver jordbruksverket. Om du inte följer bestämmelserna om märkning och rapportering Du kan få avdrag på dina stöd om du håller djur och inte har märkt djuren med en unik identitet journalfört djuren på rätt sätt Du kan också få krav på dig att åtgärda felen vid vite. Det innebär att du kan bli tvungen att betala om du inte åtgärdar felen. Det gäller oavsett om du har stöd eller inte. Dessutom kan Jordbruksverket besluta om att du inte får flytta dina djur om de inte är märkta, journalförda eller rapporterade på rätt sätt. Ett beslut om att du inte får flytta dina djur innebär att djur inte får lämnas till slakt eller flyttas till andra produktionsplatser. Jordbruksverket kan besluta om att du inte får flytta dina djur även om du inte har eller söker stöd.

djurkillen
8/6/15, 1:17 PM
#10

Nöt, får, Getter och grisar måste vara märkta enligt lag. Hämtade hem en bock som inte var märkt, ringde då till Jordbruksverket som sa att jag kunde märka honom med mitt märke. Dock skulle jag bara ha bocken till betäckning nu under sommaren och den ska slaktas om en månad ungefär.

djurkillen
8/6/15, 1:20 PM
#11

Om du ska behålla bocken behöver du nog märka han med förra ägarens märken. Djur som ska bli äldre än 12 månader ska märkas med 1 märke i varje öra. Djur som inte ska leva längre än 12 månader behöver bara ha 1 märke i ena örat. Ring bara till den förra ägaren och be denne beställa hem märken åt dig. Enligt lag så är både säljaren och köparen skyldiga att se till att djuren är märkta. Djur som inte är märkta får inte säljas/köpas.

AnnaFagerell
8/9/15, 7:52 PM
#12

Har säljaren SE nummer då? Om inte kan man lika bra märka med det egna. Låter lite som om folk hör inte riktigt vet varför djur ska märkas, bara att de ska göra det. Föreslår att man läser på.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Herden
8/9/15, 9:02 PM
#13

Märkning är till för att försvåra fusk av olika slag, och det är ju bra. Däremot gillar jag inte hur det introducerades, genom galna ko sjukan. Jordnruksverket verkar ju vara en någorlunda vettig organisation, men vänta bara tills dom blir utsålda och uppköpta av privata företag, som allt annat, då blir det nog mer än korna som blir mjölkade. Personligen får jag inte in ett öre från mina djur, eftersom dom inte är producenter av något, bara konsumenter, alla utgifter är från egen ficka, och jag kan säga att köttet är minst tio gånger billigare i affären som det är nu, fattas bara någon form av djurskatt för utsläppta avgaser från tarmen. Och det förvånar mig inte, snarare är det en fråga om när. Och då vill jag inte att här är en registrerad produktionsplats, som varenda jäkel känner till, och börjar mata djuren genom staketet. För dom är friska nu.

Annons:
AnnaFagerell
8/10/15, 8:16 PM
#14

Herden du har så fel. Märkning är för att man ska kunna spåra smittor

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Leifsdotra
8/13/15, 8:44 AM
#15

Om säljaren hade SE-nummer så ska du beställa ersättningsbrickor med födelseplatsens SE-nummer på. Du behöver inte ange individnummer om du inte har det. Vi har får, men det är samma regler när det gäller märkning.

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/jsb318.html

Herden
8/13/15, 2:08 PM
#16

Modererad av sajtvärden. Herden, denna kommentar ser jag inte som lämplig så jag tog bort den. Här på sajten tänker vi på hur vi uttrycker oss. 

[JeanetteK]
8/13/15, 6:06 PM
#17

#13 Varför menar du att det skulle komma folk och mata dina djur bara för att du har en registrerad produktionsplats? 🤔Vi har inga som kommer hit fast vi är registrerade.

Herden
8/13/15, 6:46 PM
#18

#17 Beror nog lite på vad det är för kommun…. Här på gårdarna ikring, finns väldigt många vad man nu får kalla dom, hm, " omyndigt folk" Som blir tilldelade arbetsuppgifter. Och här i knutarna ser jag väldigt ofta kommunens vans som skjutsar runt dessa folk på diverse aktiviteter. När fåren rymde ringde grannarna till kommunen, men dom visste inte vem som ägde fåren, somtur var. Annars har jag gett mig tusan att jag fått gratis arbetskraft och bidrag av dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[JeanetteK]
8/13/15, 9:48 PM
#21

Herden! Nu har jag raderat två inlägg. Dags för en varning. Håll dig till ämnet och tänk på hur du uttrycker dig. 

Upp till toppen
Annons: