Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 5594 ggr
[JeanetteK]
2015-01-22 11:38

Hönshus

Jag tänkte vi kunde visa varandra hur våra Höns bor. 

Hemma hos oss fanns det ett hönshus när vi flyttade in. Det är ganska stort och rätt slitet, men fullt funktionellt. När jag får tid över ska jag renovera det lite göra det lite finare invändigt. 

På bilden ovan ser man in i hönshuset från dörren. Till vänster har vi en bur där våra kycklingar som kläcks i kläckaren är tills dom är stora nog att komma ner till de andra. Längst in är tre reden. Våra brahmor håller sig mest på marken och därför har vi även redena på marken. I mitten vattenautomat och värmelampa. Värmelampan är på vid behov. Som ni ser till höger så har vi ett stort härligt fönster. Det gör att det är bra ljus inne i hönshuset. Vi har ingen beslysning. 

Här är bild från andra hållet. Till vänster vår foderautomat. Den har vi ärvt av en granne och jag har renoverat den lite. Det får plats mycket mat i den och jag är mycket nöjd med den. Till höger har vi några små reden som inte används. Våra Höns är alldeles för stora för dom. Till vänster om redena är en lite stege vi gjorde när vi fortfarande trodde att dom kanske vill klättra upp till redena. I mitten vattenautomaten.

Ovan en närmare bild på redena som används. Vi är väldigt nöjda med dom. Det enda man skulle kunna ändra är att göra lutningen på taket större. Nu sitter dom gärna på taket och bajsar en del, så det blir mycket skrapande. 

Här ser ni kycklingburen till vänster. Utrymmet under används gärna av hönsen. De ligger där på natten. I mitten syns utgångsluckan till hönsgården. Ovanför till höger är den ursprungliga luckan. Vi hade en ramp/stege på insidan och en på utsidan men våra Höns är ju som sagt lite höjdrädda så jag fick bära ut och in hönsen… Så då gjorde vi en ny utgång som funkar bättre! 

Här är sittpinnar. Enkel konstruktion som funkar jättebra. 

Slutligen en bild på mina fixar-verktyg i hönshuset. En diskborste, en skrapa och en vanlig borste.

Nu är jag nyfiken på hur era Höns bor!

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-23 14:38
#1

Ser riktigt mysigt ut ^^

djurkillen
2015-01-23 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Har bara bilder på boxarna i ladugården, som används av lite allt möjligt. Men just nu bor det Höns, Ankor och Kalkoner i dem!

[JeanetteK]
2015-01-24 11:19
#3

#1 Tack! Jag är jätteglad för vårt växthus. Lite slitet men fullt fungerande. 

#2 Det ser jättefint ut! Perfekt med boxar som man kan sätta vad som helst i. Jag vände dina bilder.

djurkillen
2015-01-24 11:20
#4

Tack :) Ingen aning om varför det blir så.

[JeanetteK]
2015-01-24 11:21
#5

Det verkar bli så när man laddar upp från mobil av någon anledning. Knasigt är det. Men vi i admin kan vända bilder rätt enkelt.

Upp till toppen
Annons: