Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1136 ggr
Cahira
2015-01-10 22:17

Jobbig start på året

Strax innan jul åkte jag in på akuten för ett akut astmaanfall orsakat av en kattunge. Jag hade influensa samtidigt och viruset hade dessutom spridit sig till mina luftrör så när astmaanfallet kom så fanns det inte så mycket plats kvar i mina luftrör på grund av slembildningen av viruset. Bronkit. 

Jag fick mediciner men jag märkte att jag var så akut allergisk mot denna lilla kattunge att jag kunde inte ens vara i samma rum som henne. Vad värre är, min astma har nu blivit känsligare mot alla våra Katter. utom Owatonna som har en annan textur på pälsen. 

Så med sorg i hjärtat har vi snart omplacerat alla Katter. Det är några vilda kvar som kommer stanna och bekämpa råttorna för dom kommer lämna mig ifred och därmed inte irritera mina luftrör. Jag kommer försöka behålla Jasper för han är helt enkelt så speciell att jag hoppas att jag kan få det att funka att behålla honom. Men min kära lilla Bagheera, kattungen jag såg födas och som varit min lilla panterbebis senaste månaderna, han bor inte här längre. Han, hans mamma Midnight, och hans pappa Leo (som jag också älskar från djupet av mitt hjärta) flyttade alla tre till samma hem idag, som en familj. Jag är jättetacksam att dom inte splittrade familjen för dom är med varandra hela tiden. Men ont gör det.

Vi kämpar fortfarande med att fånga in Ninja, vildkatten som flyttade in och startade detta helvete. Vi har försökt i två år och fortfarande inte lyckats. Jag hoppas verkligen att färre tamkatter ger henne mer territorium och gör henne enklare att fånga in för jag vill inte behöva åka in till akuten igen med akut andnöd.

Jag har alltid haft astma, men så som den är nu så är den inte att leka med. Vi har planer för framtiden och jag är glad att jag kan behålla Owatonna, men det är ändå smärtsamt att ta farväl av djur som man tagit hand om sedan födsel och som man sett fånga deras första gräshoppa och lärt sig klättra träd, lärt sig ta sig ned, lärt sig smyga på sina syskon, rent av hur man dricker ut en hink utan att ramla i *fnissar lite*

Utöver detta så har vi dessutom fått tre missfall här på gården. Vi hade en rejäl snöstorm och vi tror det var kylan som fick korna att tappa fostren, men har vi otur är det allvarligare än så. Antingen var det tre individuella kor, eller så var det två kor och ena bar på tvillingar. Veterinären har tagit ena fostret för obduktion och prover i labbet för att se så det inte är en sjukdom. 

Jag skriver det offentligt för jag har gråtit mig helt utmattad och jag behöver tumhållningar att vi inte förlorar fler kalvar. Jag vet inte om jag klarar mycket mer förluster just nu. 

Lycka till i ert nya hem. Jag saknar er.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Aleya
2015-01-10 22:27
#1

En stor kram till dig. Blir ledsen över det du råkat ut för. Jag hoppas att det finns något som kommer göra dig lite piggare och gladare. Åter kram och krya på dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cahira
2015-01-10 22:36
#2

Tack. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tjeja
2015-01-10 22:41
#3

❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cahira
2015-01-10 23:04
#4

Okej så en update. Mike hittar bara en efterbörd och har kollat igenom alla 40 kor efter tecken på att ha förlorat sin baby. Oftast så rensas dom ut med klegg eller har blodig svans efteråt och han hittar bara en… så det är möjligt att det var en ko som bar på trillingar. Ytterst ovanligt, men en möjlighet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-01-10 23:21
#5

Usch då. Kram på dig och hoppas du blir bättre och kan behålla katten!!

Cahira
2015-01-10 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja jag hoppas jag kan behålla Jasper men det är en tröst att veta att jag tål Owatonna iallafall.. hon tar hand om mig när min hälsa inte är något vidare. Det gör hunden Frodo med, men dom kompletterar varandra bra. Jag reagerade dock på Jasper när jag försökte göra honom till innekatt så vi får se helt enkelt..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Lovisaan]
2015-01-11 10:03
#7

Sjutton så jobbigt! hoppas att du kan behålla Jasper.

[JeanetteK]
2015-01-11 12:22
#8

Jag hållar alla tummar för dig min vän. ❤️Jag vet hur jobbigt det är att behöva skiljas från älskade djur.

Cahira
2015-01-12 05:28
#9

Tack allesammans. ❤️

Det gör ont, men jag försöker blicka framåt. Om det visar sig att jag inte kan ha katter så blir det en råtthund istället. För vi måste ha gnagarkontroll och jag totalvägrar gift. 

Vi har fått några käppar i hjulet för sommar/höst bete också så man får försöka lösa såna problem istället för att haka upp sig på det tråkiga. 

För inte tal om att jag måste få min dumma kropp att klara av mer! 😡 Jag är så arg på min sjukdom just nu att det finns inte ord som räcker till.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-01-12 13:07
#10
Cahira
2015-01-17 17:02
#11

Uppdatering på de tre fostren. Det är bekräftat från labbet att dom var trillingar och dom hade inga sjukdomar eller annat. Vår veterinär frågade även runt till farmare med tusental-besättningar och de sa att köttkor går så gott som aldrig hela tiden ut med trillingar. Så det var ingen sjukdom, det var inte vädret, det var inte fel på kon eller tjuren, det var bara naturens gång.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-17 19:07
#12

#11 Skönt att höra. Fortfarande sorgligt men säkert lite tröstande mitt i sorgen. ❤️

Cahira
2015-01-17 23:10
#13

Ja det är väldigt lugnande att veta att det inte är något allvarligt eller något fel på ko eller tjur. Och att det är så sällsynt att jag mest troligen aldrig behöver se trillingar igen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tjeja
2015-01-17 23:22
#14

Åh vad skönt att få veta detta mitt i all oro och sorg! Nästa gång blir det max tvillingar och går bra för lilla kossan! ❤️ *håller alla tummarna för lyckad dräktighet*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cahira
2015-01-17 23:51
#15

Tack. :) Ja hon är nog omparad vid det här laget så det blir en höstkalv istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: