Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2056 ggr
Lena90
2015-01-05 10:39

Konstig ruggning på höna?

Jag har en brahma höna som jag tycker har ruggat väldigt konstigt i höst och det har fortfarande inte vuxit ut några fjädrar längst bak på ryggen. Är ungefär en hand stort. Jag börjar misstänka att det kan vara något annat fel. Kan det vara ohyra? Kan inte se något som kryper på henne. Även bak runt kloaköppningen tycker jag det är lite fattigt med fjädrar. Någon som kan veta vad det kan vara?

Carpe diem!

Annons:
VildaVittra
2015-01-05 10:40
#1

Ingen amorös tupp i farten då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena90
2015-01-05 10:47
#2

Jag tror inte det. Min käre tupp dog för någon vecka sen och innan dess var han ganska lugn av sig. Dvs inte så kärlekskrank. Nu har jag bara ungtuppar.

Carpe diem!

djurkillen
2015-01-05 11:45
#3

Prova att ge biotin i vattnet!

[JeanetteK]
2015-01-06 12:42
#4

Jag har också brahmor och jag har en höna som var helt kal på baken länge denna gång. Jag tror inte att det var ohyra. Hon ser nästan ut som sig själv nu, men det har tagit tid. 

#3 Biotin har jag aldrig testat. Det ska jag läsa på om.

Lena90
2015-01-07 09:59
#5

#4 Håller med om att det inte kan vara ohyra. Kan liksom inte se något som kryper på henne. Jag hoppas det växer ut igen, hon ser ju så ynklig ut bara ;) Min andra höna har ruggat helt normalt i höst. Om jag bara visste vad det var så man kunde hjälpa henne :)
#3 Har jag aldrig hört förut, ska det hjälpa dem med fjädrarna?

Carpe diem!

Lena90
2015-02-03 14:38
#6

Tänkte ge en liten uppdatering :) Svaret på lilla Sveas konstiga fjäderlösa rygg var en mycket lång och utdragen konstig ruggning. Ca en vecka efter jag skrev inlägget började hon rugga på övriga delar av kroppen och lite senare började det växa ut fjädrar även på hennes rygg som varit utan länge 🙂 Så det är skönt att stackarn kommer få lite mer fjädrar och inte se så ynklig ut :)

Carpe diem!

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-03 17:03
#7

Tack för att du berättar. Det måste vara skönt för henne att få lite fjädrar igen.

Lena90
2015-02-03 21:09
#8

Ja precis så hon slipper frysa om ryggen 🙂

Carpe diem!

Upp till toppen
Annons: