Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2063 ggr
[amazingdogs98]
2014-12-11 17:45

Skillnad fårraser

Hej! Mina föräldrar och jag (jag är 16år) har tänkt skaffa en flock får till våren 2015. Det är våra första egna får (har dock hyrt en flock får under detta sommarhalvåret), och vi är osäkra på vilken fårras vi ska skaffa. Vi hade uppskattat att få lite tips här. Här är några egenskaper som vi önskar hos fåren: - ska överlag vara lugna och snälla mot vallhundar (hört att t.ex texel är ofta tuffa mot hundarna) - ska vara lätta med lamming och övrig hantering - ska kunna gå ute året om (dock med lösdriftbox och inne vid lamming osv.) - ska inte vara överdrivet "rymningsbenägna" Självklart vet jag att alla sakerna ovan är till viss del individuellt men är även skillnader på olika raser. Så kom med rastips! :-)

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-11 18:38
#1

Vad kul att ni ska skaffa får! Vi har haft får nu i 2,5 år och det är helt underbart tycker jag! Vi läste på en massa om raser innan vi skaffade våra. Vi har blandrastackor texel/finull. De har inga horn vilket jag föredrar, de har i regel enkla lammningar och är tåliga. Det här med hornen är ju en smaksak. Vi har fem tackor och det kändes som ett bra antal att börja med för oss. 

Vi har en bagge också som vi haft ett år lite drygt. Han är ren finull. Han har heller inga horn. Han är lugn och snäll både mot oss och sina damer. 

Jag har ingen större erfarenhet av andra raser så jag hoppas du får lite fler svar. 🙂

[amazingdogs98]
2014-12-11 19:20
#2

#1 Tack för svaret! Vi ska läsa mer om finull och se om dem kan vara något för oss. Vi tänkte också börja med en liten flock på runt 5-10 tackor och sen får vi se om vi utökar flocken efterhand.

djurkillen
2014-12-11 20:34
#3

Jag har fått höra från min farmor att finull ofta får 4-5 Lamm, och ofta får problem med lammningen. Då är nog Gutefår, ryafår eller någon annan lantras bättre. Vad det gäller vallhund så tror jag inte det spelar någon roll, dock så måste ju tackorna vara invallade. Jag skulle dock inte valla en sån liten flock, om man vill flytta på de brukar det räcka med lite havre i en hink!🙂 Om du har ett bra stängsel rymmer de inte.

Blawe
2014-12-11 21:02
#4

Jag verkligen älskar blandraser. Våra första får kom innan jag föddes, och vi har sedan dess avlat på speciella egenskaper. Tex:

1-2 lamm

Okomplicerade lammningar (inte för stora huvuden och gallrat bort de som fått problem)

Starka ben och bra tänder

LYNNE

Vi har fått fram extremt små, trevliga får av finullstyp med underbart lynne och 1-2 Lamm. De är "kompisar" med vår vallhund och kaxar inte. 

Kolla om det finns någon nära dig som sysslar med fåravel. Du kan tex. kolla svenska fåravlesförbundet. Jag vet flera som har ungefär samma mål. 

Lycka till, får är underbara varelser😂

[amazingdogs98]
2014-12-12 11:59
#5

#3 Gutefår vet jag har horn och vi hade uppskattat om dem inte har det (ur säkerhetssynpunkt mot vår hund). Anledningen till att vi vill att dem ska vara snälla mot vallhundar är både för att jag har en border collie som jag går vallningskurser med och vill ha möjlighet att träna hemma också och även för att mellan våra hagar måste man ibland gå runt 100meter och även om det bara är en lite flock är det smidigare att ta hjälp av vår border collie. Invallade tackor kommer vi såklart köpa men har hört från min vallningstränare att det finns lite skillnader i hur tuffa fåren är mot hundarna. Självklart kommer vi ha bra stängslen så att dem inte rymmer men vet att vissa får är extremt rymningsbenägna och går i stort sett igenom alla stängsel, vill gärna inte ha några såna. #4 Jag vet att det finns många bra blandraser, man måste bara veta vilka kombinationer som är bäst. Tack för tipsen :-)

djurkillen
2014-12-12 16:37
#6

Då skulle jag skaffat rya om jag var du! Eller någon korsning.

Annons:
[amazingdogs98]
2014-12-12 19:37
#7

#6 Jag ska kolla upp mer om rya fåren! :-)

Upp till toppen
Annons: