Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1054 ggr
[JeanetteK]
2014-11-30 14:22

Fårklippning imorgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon kommer fårklipparen och klipper våra får. Det blir skönt för dom. Han kollar även klövar ordentligt. Tackorna är dräktiga så det känns bra att det är han som kommer och klipper. Annars hade jag nog känt mig redo att testa själv denna gång. Men det blir till våren kanske. 

Denna gång ska jag ta hand om all Ull, inte bara finullen från Walter. Så jag har varit och lånat två böcker på biblioteket.

Annons:
Maria29
2014-11-30 15:40
#1

Åh, vad spännande lägg gärna upp bilder när du börjat fixa med ullen. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-12-01 02:40
#2

Ååh spännande! Önskar jag kunde ha får! Och alpackor.. och kaniner.. och chinchillor, marsvin, Ankor, Kalkoner, m.m. 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-01 14:01
#3

#1 Ja det ska jag göra! 

#2 Hehe…l  know the fealing! Vill också ha aaaallt. 😛

Nu är det färdigt. Dom ser så ynkliga och spinkiga ut utan sin Ull. Man är van att dom är breda och runda. Ska fota sen när händerna tinat lite. Och som fårklipparen sa - dom är inte spinkiga. Dom är ju dräktiga (troligtvis alla) plus att dom är lite runda i sig. Fårklipparens lille son var med. Dom har 250-300 får hemma och han frågade "men varför har ni bara 6 får?? var är dom andra??". Hehe…lätt att förklara för en 5-åring att vi bara har dom som gosefår. 🙂

[JeanetteK]
2014-12-01 16:33
#4

Nu har jag varit ute och matat fåren och passade på att fota dom lite. Dåligt ljus och lite uppifrån, men så blir det ibland. 🙂

Nyfiken Walter

Nakenfår

Mycket Ull!

Cahira
2014-12-02 00:26
#5

Jag kan relatera, brukar tro att Ixxi är fet och så klipper jag ned henne och vips har jag en vältränad liten vovve. :) 

Vad fina dom blev och vad mycket Ull! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-11 11:41
#6

Nu har jag gjort ett litet test för att se hur det funkar att tova min Ull från blandras-tackorna. Det var inte optimalt att tova, men det går! Jag ska tova sulor har jag tänkt. Man går mycket i gummistövlar när man bor på landet och det blir varmt och gott med yllesulor! 

IKEA-kassar är bra till mycket.

Man tager vad man haver hemma! ;)

Annons:
Cahira
2014-12-11 21:37
#7

Ååh vad kul att tova!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: