Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
02. Får / Getter

Fårklippning imorgon

2014-11-30 14:22 #0 av: [JeanetteK]

Imorgon kommer fårklipparen och klipper våra får. Det blir skönt för dom. Han kollar även klövar ordentligt. Tackorna är dräktiga så det känns bra att det är han som kommer och klipper. Annars hade jag nog känt mig redo att testa själv denna gång. Men det blir till våren kanske. 

Denna gång ska jag ta hand om all ull, inte bara finullen från Walter. Så jag har varit och lånat två böcker på biblioteket. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-11-30 15:40 #1 av: Maria29

Åh, vad spännande lägg gärna upp bilder när du börjat fixa med ullen. Glad

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Anmäl
2014-12-01 02:40 #2 av: Cahira

Ååh spännande! Önskar jag kunde ha får! Och alpackor.. och kaniner.. och chinchillor, marsvin, ankor, kalkoner, m.m. Tyst

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-12-01 14:01 #3 av: [JeanetteK]

#1 Ja det ska jag göra! 

#2 Hehe...l  know the fealing! Vill också ha aaaallt. Lipar

Nu är det färdigt. Dom ser så ynkliga och spinkiga ut utan sin ull. Man är van att dom är breda och runda. Ska fota sen när händerna tinat lite. Och som fårklipparen sa - dom är inte spinkiga. Dom är ju dräktiga (troligtvis alla) plus att dom är lite runda i sig. Fårklipparens lille son var med. Dom har 250-300 får hemma och han frågade "men varför har ni bara 6 får?? var är dom andra??". Hehe...lätt att förklara för en 5-åring att vi bara har dom som gosefår. Glad

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-01 16:33 #4 av: [JeanetteK]

Nu har jag varit ute och matat fåren och passade på att fota dom lite. Dåligt ljus och lite uppifrån, men så blir det ibland. Glad

Nyfiken Walter
Nakenfår
Mycket ull!

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-02 00:26 #5 av: Cahira

Jag kan relatera, brukar tro att Ixxi är fet och så klipper jag ned henne och vips har jag en vältränad liten vovve. :) 

Vad fina dom blev och vad mycket ull! Kär

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-12-11 11:41 #6 av: [JeanetteK]

Nu har jag gjort ett litet test för att se hur det funkar att tova min ull från blandras-tackorna. Det var inte optimalt att tova, men det går! Jag ska tova sulor har jag tänkt. Man går mycket i gummistövlar när man bor på landet och det blir varmt och gott med yllesulor! 

IKEA-kassar är bra till mycket.
Man tager vad man haver hemma! ;)

Medarbetare på Miljonär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.