Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 2072 ggr
djurkillen
2014-10-28 22:06

Tips på bra ras för nybörjare.

Hejsan! Jag är intresserad av att skaffa kor så småningom. Min pappa har jobbat med mjölkkor så jag kan få hjälp av han och jag har har haft Getter och får ganska länge! 🙂 Jag har funderat på Highland cattle och hereford, men vilka är bäst för nybörjare och finns det andra raser som är bra för nybörjare?

Annons:
Cahira
2014-10-29 01:00
#1

Simmental, angus, charolais och hereford är de raser jag gillar. Jag själv föredrar hornlöst och köttkossor är min melodi. :) Jag vet inte tillräckligt om SLB SRB fjäll och de andra svenska kossorna för att säga så mycket om dom. Men fjällkor verkar otroligt snälla.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2014-10-29 11:36
#2

Fjälkor är fina men de jag träffat har varit lite egensiniga av sig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-29 22:23
#3

Jag vet verkligen ingenting om de svenska raserna så. ^^ De SER snälla ut är allt jag vet. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Evahelene
2014-11-09 19:50
#4

Hereford är lugna och fina att handskas med men de är ju mer åt köttdjurshållet.  SJB (Jerseykor) är väldigt snälla och trevliga, blir sällan lika egensinniga som vad SKB (fjällkor) lätt blir med åren. Rödkullan har jag ingen erfarenhet av men har bara hört positiva ord om dem.  SLB och SRB är också fina men genom storleken så kan de vara lite mer svårstoppade ifall de har fått för sig att ge sig iväg åt fel håll… Så, vilken ras du väljer beror på hur mycket plats du har (längden på båset ifall du ska ha dem uppbundna) och vilka betesarealer du har. Om du har/tänker ha gårdsbutik och sälja smör är valet enkelt: SJB eller SKB.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

djurkillen
2014-11-09 20:02
#5

Har dock hört att jersey ofta får sjukdomar, stämmer det? Blir nog köttkor, och en ko av mjölkras som ska funka som hushållsko.

Cahira
2014-11-10 04:18
#6

Simmental är en dual purpose ras som både ger kött och mjölk. :) Sneglar lite på dom själv. Grannen har en ursnygg simmentaltjur. 😍 Angel är hälften hereford och hälften simmental och mjölkar riktigt bra, även om vi inte mjölkar henne. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-10 09:26
#7

Våra tjejer är hälften Simmental och hälften SLB. Vi var nybörjare när vi fick hem dom och det har funkat bra. Det enda jag kan känna är att dom är gigantiska. Men goa och snälla i hömöret.

Lina Strindlund
2014-11-17 20:23
#8

Om man ska ha mjölkkor skulle jag rekommendera SKB, har träffat såna som barn och nu som vuxen, märkt så mkt egensinnighet, men inte träffat så många dock. De mjölkar mer normal mängd, mer hanterbart tänker jag, och mer NATURLIGT. ca 25 liter per dag. Men du verkar vilja ha utekor? (köttras) och en mjölkko, låter fint, hoppas hon får gå ute hon med! Hon ska ju inte stå ensam. Och bygg INTE en ladugård med BÅS :P det är uråldrigt och djurplågeri, lösdrift is the shit! :) Med utehage till det, om möjligt. 

/Djurvännen


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

djurkillen
2014-11-17 20:25
#9

Tänker ha en lösdrift, och att mjölkkon ska gå med köttkorna!

Lina Strindlund
2015-02-15 13:29
#10

OK, kalvarna ska gå med korna också?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

djurkillen
2015-02-15 17:53
#11

Kalvarna kommer gå med korna på dagarna, men i egen Box på natten. Dock kommer jag bara ha Jersey har jag bestämt.

Lina Strindlund
2015-02-15 19:24
#12

Låter fint :) men varför i egen box på natten? Jersey…de är så vackra! ganska små också.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

djurkillen
2015-02-15 21:48
#13

Då mjölkar man på morgonen, och släpper ihop kalvarna med korna så de får gå ihop under dagen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: