Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 6561 ggr
[JeanetteK]
2014-10-12 13:54

Månskensfarmen

En tråd med stort och smått om vad som händer här hos oss på Månskensfarmen. 

Typisk söndag idag. Vi är lite småsega alla tre. Då är det mysigt att småfixa ute hos djuren och ta en liten paus och sitta ute i någon hage och ha det bra. Syster var extra pratig idag. Hon har precis varit i brunst och nu har hon lugnat sig. Då brukar hon söka sällskap. 

Vi har varit ute på promenad med Zero också. Han är alltid så lycklig när det är dags för promenad. 🙂 Vi har en väg upp till vår gård som är 300 meter lång. Han dansar, hoppar och skuttar hela den vägen varje gång det är dags för promenad. ❤️

Världens bäste vän♥

Tröttis efter promenaden

Annons:
Cahira
2014-10-13 04:15
#1

Finingar ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-10-13 05:59
#2

Jättefina!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
2014-10-13 11:32
#3

Fina! ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-10-14 09:44
#4

Idag är jag sömnig. Det var svårt att vakna och jag försöker kika igång mig med en massa kaffe. 🙂

Vi har gjort en to-do-lista. Det känns bra för vi har haft en massa saker som liksom hänger i luften. Nu vet vi båda två vad som ska göra och när det bör/ska vara klart. Det känns bra och rätt överväldigande också för det är rejält mycket som ska göras. Men det är bara att försöka beta av en ska i taget. 

Jag sitter här och drömmer lite om framtida planer. Jag vill komma igång med min odling. Grönsaker, potatis och sånt vill jag odla. Jag har gjort det i omgångar men inte så seriöst. Det skulle vara underbart att komma igång ordentligt med det. Ett växthus står också på önskelistan men det får nog dröja ett ta. Det finns annat att lägga pengarna på först. Något jag ska önska mig i julklapp är en mat-tork eller vad det heter. Jag har läst på om en som heter Evermat om jag inte minns fel. Det skulle vara toppen att ha! 

Jag och sonen satt och åt frukost i morse och plötsligt insåg jag att Poker låg på bordet. Just när vi äter brukar inte katterna få vara på bordet, annars bryr vi oss inte så mycket. Men han la sig så nära osten han kunde och hoppades på att det kanske skulle bjudas lite.🙂

Maria29
2014-10-14 11:00
#5

Evermaten är otrolig jag har ärvt min som min mor och mormor samägde, den köptes in på 70talet och funkar fortfarande jätte bra.  Växthus står högt på min önskelista också men bastu står högst på listan just nu. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-10-14 11:25
#6

Vad roligt att du har en sån då kan du ge mig lite tips sen när jag har skaffat mig en. 🙂Extra kul att ha en som har gått i släkten ett tag!

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-15 08:35
#7

Idag har jag en dag utan jobb som ska in, så jag har inga tider att passa. Det känns mycket skönt! 

Ute i hönshuset har vi flyttat ner småkycklingarna till dom andra hönsen nu. Vi har för närvarande tre storlekar på fåglar där inne - först de stora vuxna hönsen, sen de halvvuxna och nu också de små kycklingarna. Det ser så sött ut. Det var lite för mörkt för att fota när jag var ute i morse, så jag ska försöka få till lite bilder senare idag. ❤️

Vissa dagar är det svårare att vakna än andra. Idag var jag extremt seg och jag var inte ensam om det! 😂

Zero har lagt sig i soffan i uterummet.

Stallkatten Gizzmo som inte alls ska vara inne egentligen… ♥

Cahira
2014-10-15 20:33
#8

Åh vad fin Gizzmo är! Och Zero såklart. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-16 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Våra två kvigor Lillan och Syster är två damer med temperament kan jag lova. Nu när betet är sämre så får de även hö. Det har dom lärt sig. Min matningsrutin är att dom först får lite kraftfoder och kornkross. Sen sätter jag i vattenslangen i vattenhoarna och medan det fylls på så går jag och hämtar hö. Deras nya morgonrutin är att först stå vid grinden och råma allt vad dom har. När jag har öppnat grinden och krånglat mig förbi dom så springer de till matskålarna. När dom ätit upp maten ställer de sig där de får hö och råmar som om dom nästan svälter ihjäl. När jag kommer med höbalen springer dom mig till mötes och går sen bredvid mig tills jag har kommit fram och klippt av snörena. Väldigt gulligt men samtidigt lite jobbigt för dom är stora och man får parera dom och inte släppa dom ur sikte. Även om dom inte menar något illa så är dom stora och tunga och deras kärvänliga buffande kan mycket väl välta omkull en. Min man trodde inte riktigt på mig när jag berättade om deras beteende men idag såg han det med egna ögon. Man brukar säga att någon är dum som en ko, men jag tycker att dom är intelligenta djur.

Maria29
2014-10-16 17:32
#10

Så mysiga kor du har!  ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2014-10-16 23:31
#11

#9. Dom som säger att kor är dumma är bara avundsjuka! Lyssna inte på dem!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-10-17 07:50
#12

Dom som säger att kor är dumma har aldrig försökt överlista en!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-17 10:07
#13

#12 Haha sant!

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-17 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag har jag halmat ordentligt ute hos grisarna. Vi har tre grishagar igång för tillfället, en till Agnes, en till Wilfred och en där Brorsan och Lillgrisen går - vilket alltså innebär tre hus. Det blir en del släpande när man ska ut med halm, idag tog jag ut två balar till vardera hus. Men när man väl är framme vid huset så klipper jag upp balarna och sen får jag hjälp att bära in halmen! Det är så sött när grisarna tar så mycket halm de orkar och bär in och bäddar i ordning! 😍

Jag har även halmat inne hos hönsen. Har försökt fota småttingarna men de är inte så samarbetsvilliga. Här är en bild i alla fall.

[JeanetteK]
2014-10-17 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här kan man se skillnaden på småttingarna och storhönsen!

Maria29
2014-10-17 11:48
#16

Dina grisar låter så mysiga tänk om jag inte hade varit så himla rädd för grisar.. Jag tycker att kyckligar ser så roliga ut när de är mellan dun och fjädrar, fina är de i vart fall.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2014-10-17 15:44
#17

#14. Vad gulligt det låter när ni hjälps åt att bädda i husen! Hade varit kul med en bild på det!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-10-18 03:23
#18

Vad maffiga dom ser ut dom hönsen! Rejäl storleksskillnad definitivt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-18 03:23
#19

Vad maffiga dom ser ut dom hönsen! Rejäl storleksskillnad definitivt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-18 11:11
#20

#16 Jag var också rädd för grisar! När vi skaffade Agnes och hennes syster Selma så vågade jag inte göra mycket mer än att mata dom. Jag tyckte dom var svåra att läsa av och rätt bråkiga. När Agnes blev själv och var lite ledsen tog vi in henne i stallet och då kom vi varandra nära. Hon är helt underbar och verkligen den som hjälpte mig att älska grisar! Jag måste säga att jag har en väldig respekt för Wilfred dock. Maken går in och gosar med honom men jag nöjer mig med att mata och klia honom bakom öronen. 🙂

#17 Ja det är jättegulligt! Jag ska försöka se till att ordna såna bilder! Det gulligaste är nästan när Wilfred gick med Agnes och han plockade blommor och gräs och kom och la bredvid henne! ❤️Han gillar verkligen sin Agnes.

#18 Ja dom är rejäla dom vuxna hönsen! Tupparna kan bli 75 cm höga! Så stora är inte riktigt våra tuppar men inte jättelångt ifrån. Dom är lite ruggiga i fjädrarna nu så här års.

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-18 11:18
#21

Sitter och tittar på gamla bilder på datorn. Oj, nostalgi! Tänk att till och med våra stora kor har varit pyttingar en gång. ❤️

Lillan och Syster som kalvar

Lill-flickan som lamm

Selma och Agnes som kultingar. Agnes till höger.

Cahira
2014-10-19 04:30
#22

Åh vad små dom var ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-19 04:30
#23

Åh vad små dom var ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-20 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Åtta små kultingar har jag sett! Dom är så otroligt söta! Det är två lite beige-bruna och en som ser nästan svart ut. Övriga verkar vara mer vanliga svart-vita. 

Agnes har varit uppe och ätit och tyckte om att bli lite kliad på huvudet. Hon är en så duktig tjej! ❤️

Cahira
2014-10-20 20:11
#25

Dom är så fiina! 😍 Blir grissjuk varje gång!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-10-20 21:38
#26

Grattis till Agnes!❤️ och dej!😉🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2014-10-21 09:10
#27

Tack ska ni ha! 🙂

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-21 09:15
#28

Ankorna har blivit duktiga på att flyga nu. Man hittar dom lite varstans nu! 

Nu på morgonen satt en uppe på transportbandet.

Dom har också kommit på att det är smart att vara i grishagen, där finns det alltid godsaker som grisarna bökat upp. 

Här är Mamma Anka som närmar sig Wilfred och hoppas på att få lite av hans mat. Det är tur att grisarna är snälla och struntar i dom. 

Cahira
2014-10-21 09:22
#29

Så härliga bilder! Jag såg en sån anka med rött i ansiktet sitta med sin ankflock som såg annorlunda ut i vägdiket idag. o.O mycket underlig plats men jag reagerade direkt på att det var ju sån du har!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-21 09:23
#30

Vad kul! Ja det var ju lite underlig plats. Det kanske fanns något gott där!

Cahira
2014-10-21 09:32
#31

Vet inte om det fanns nåt gott där, men det fanns sol. De låg ned och riktigt njöt av att solen lyste precis däääär. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-21 09:33
#32

Härligt! Varmt och gott säkert. ☀️

Maria29
2014-10-21 14:50
#33

Naaaw så söta småttingarna är som små "leopardkultingar".. 😍 Dina Ankor bjuder på dagens fniss..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2014-10-21 21:35
#34

#28. Kan de inte flyga bort? Eller hittar de hem igen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-22 10:29
#35

#34 Dom kan flyga bort. Men tack och lov (och peppar peppar och allt man nu säger) så gör dom inte det. Av någon märklig anledning så håller dom sig på vår mark. De är inte ens ute på åkrarna runt omkring. Rätt märkligt men mycket bra. Det är lika med hönsen, de håller sig också hemma.

[JeanetteK]
2014-10-22 19:15
#36

Nu har jag matat djur och även mig och sonen! 😉Nu är det redan kolsvart ute. Nu ikväll har jag städat kaninburarna. Förut hade jag en hink som jag använde när jag "mockade" åt kaninerna. Nu går det åt en skottkärra när jag är noggrann. 😂Men så har jag ju sex stycken också. 

Jag fick ju hem tre gotlandskaniner för ett tag sen. Båda tjejerna var parade men det har inte kommit några ungar denna gång. Jag är lite sugen på att para dom med Stubben - han är mycket sugen och ställer gärna upp! 😎Men jag tror att jag ska vänta ett litet tag till. Jag håller på att lära känna dom fortfarande och tänker att jag kanske spar det till våren. Men jag har inte bestämt mig riktigt. Dom är helt underbara i alla fall. Oj så glad jag är för dom! Och jag är otroligt nöjd med burarna. Det är så lätt att komma åt att fixa i burarna och lätt att hälsa på kaninerna. Till och med min skyggis Mario har blivit riktigt kelig! ❤️

Mario ♥

Natasja som jag kallar för Månskensfarmens Solstråle ;)

Twist och Mimmi

Asp

Världens keligaste Stubben

Maria29
2014-10-22 19:46
#37

Synd att det inte blev någonting den här gången men som du säger så brukar Stubben vara duktig när han ska och ungarna han lämnar efter sig har blivit fina. Det är roligt att se att de mår så bra och jag måste säga att jag tycker att det är fint att du numera kallar Natasja för solstråle. ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-23 03:19
#38

😍😍😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-23 09:48
#39

Mina kära kvigor (eller kosslingarna som jag kallar dom för) är bängligare än vanligt just nu. Nu är jag mycket aktsam och väljer mina tillfällen när jag går in till dom. Det är i alla fall ett halvt ton kossa som kommer skuttande. 

Vi har fattat beslutet att vi inte kommer att ha dom kvar så länge till. Det har egentligen varit planen hela tiden, men vi har skjutit på det hela tiden. Dom är för stora för oss och hela hanteringen runt dom är lite för tung för mig. Så jag passar på att umgås med dom så mycket jag kan nu för jag inser att jag kommer att sakna dom något alldeles otroligt. 

Kosslingarna

Cahira
2014-10-24 04:46
#40

Förstår att du kommer sakna dom, men hälsan måste komma först. 🤗❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-28 10:01
#41

På morgonen när jag kommer ner från övervåningen står Zero och hoppar jämfota av glädje att det är dags för frukost. Sen kommer katterna och försöker slå krokben för mig innan de fått sin frukost. När jag kommer ut står stallkatterna och skriker efter sin frukost. I samma ögonblick som jag stänger dörren hör får och kor mig så då börjar de ropa på mig - och då menar jag verkligen ropa! När jag öppnar upp stallet väller det ut Ankor. 🙂Då har även hönsen vaknat och tuppen Toppen galer för full hals. När jag fyllt på alla mathinkar och börjar bära ut till får och kor ungefär då börjar grisarna kika ut ur sina hus. Dom är riktiga sjusovare. 🙂

I morse tänkte jag på hur det hade varit om vi haft grannar närmre eller om vi bott i ett villaområde. Jag tror nog att en och annan hade anmärkt lite på livet härifrån på morgnarna. Men så här på landet är ju folk vana som tur är! 😉

Annons:
Maria29
2014-10-28 14:07
#42

Förstår precis vad du menar eftersom mina låter och jag brukar sjunga för djuren när jag vill att de ska följa mig.  🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-28 21:25
#43

Haha igår var granntjuren k*t och Lizzie/åsnan blev sur på honom och skrek tillbaka. XD Jag tänkte exakt samma tanke, att det är tur man inte har grannar som är känsliga för läten. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-30 09:07
#44

#42 Skönt att höra att det inte bara är jag som sjunger (läs skrålar…) för djuren. Det är många gånger jag liksom stannar upp och kollar runt mig så ingen står och filmar mig… 😂

#43 Oj jösses! He he… kan tro att det lät en del även hos dig! 😂

[JeanetteK]
2014-10-30 09:15
#45

Mina tre dvärgkaniner har alla tre varit sällskapskaniner. Jag har alltid givit dom vanlig kaninmat och aldrig tänkt så  mycket mer på det. När jag för ett tag sen hämtade mina Gotlandskaniner hos Maria fick jag lära mig att kaninerna gillar kokt potatis. Självklart testade jag och jag kan säga att mina dvärgisar älskar kokt potatis! Det är så härligt att se min Mario som är min skyggis kasta sig över sin potatis. ❤️

Hela min hantering runt kaninerna har blommat upp sen jag fick hem mina Gotlandskaniner. Det känns jättebra, jag har inte alls dåligt samvete längre för att kaninerna får för lite tid. Nu gör jag så att nästan varje dag när jag fixar i burarna får kaninerna vara lösa i spiltan (självklart inte alla samtidigt utan en i taget🙂). Det märks att dom gillar det! Mimmi och Twist som bor tillsammans leker typ kurragömma eller något. Det är så roligt att se dom. 🙂

Mario

Maria29
2014-10-30 16:26
#46

Åh, vad roligt att gottisarna väckt ditt intresse för kaniner igen.  ❤️Förr i gamla tider innan pellets kom så var det väldigt vanligt att man gav potatis till nästan alla gårdens djur inräknat kaniner. Ser ut som att din Mario föredrar potatis framför morot precis som mina.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-10-31 02:16
#47

Ååh vad härligt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-02 14:51
#48

#46 Ja det gör han verkligen! Han var skeptisk först, men nu börjar han med potatisen!

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-02 14:54
#49

Idag har jag fixat lite i trädgården. Vi har rätt stort runt om på gården och det finns alltid mycket att göra. Det känns alltid som att man ligger efter, men jag försöker vara nöjd med det som bli gjort. 

Jag har klippt hallonbuskar och rensat runt om. 

Jag har klippt ur en massa björnbär. 

Hönsen har varit med mig och rensat. Kul med sällskap! 

Ankorna kom ner på slutet också. Dom var dock mest i vägen. 

Cahira
2014-11-03 05:36
#50

Tycker du gör massor hela tiden! 🤗 Och vilka underbara bilder! Ljuva skåne. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-03 09:56
#51

#50 Tack ❤️Jo, så är det ju delvis. Samtidigt är det massor som behöver göras. Men som sagt - man får vara glad för det som blir gjort!

Maria29
2014-11-03 17:10
#52

#49 Jag vet precis vad du menar med att man aldrig tycks komma ikap sig själv men, jag tycker ändå att du får mycket gjort.  Och tänk vad kaninern måste ha varit glada över allt björnbärssly.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-03 18:27
#53

#52 Men är inte det för taggigt för dom? Om jag kan ge dom björnbärssly så blir jag en lycklig månskensbonde! Jag som svurit eder över dessa taggiga grenar. 🙂

Maria29
2014-11-03 18:30
#54

#53 mina lever fortfarande efter att jag gav dem lite av min rosbuske och kan man ge krusbärssly som det står om på den här sidan http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html  så varför inte. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2014-11-03 18:31
#55

Mina Getter äterföresten taggbuskar.. 😃

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-03 18:45
#56

#54 Det låter inte dumt! 👍

#55 Jag kan skicka upp några ton björnbärssly… 😉

Maria29
2014-11-03 18:47
#57

#56 Det får du gärna göra!😂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2014-11-03 23:49
#58

Titta nu har du en stor anledning att skaffa Getter! ☝️🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-04 10:37
#59

#58 Jaaaa perfekt! Jag gör en hage runt björnbärsbuskarna! 😃

Cahira
2014-11-04 12:17
#60

#59 Precis så! Perfekt plan ju! 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-05 14:35
#61

Här kommer en liten film på tuppen Toppen! Han är lite skruttig i fjädrarna nu när han ruggar lite, men jag tycker han är snygg ändå! ❤️

Cahira
2014-11-05 20:04
#62

Fy rackarns så snygg han är! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
elegantbanan
2014-11-05 20:47
#63

Riktig ståtlig är han!😍

melancholy were the sounds on a winter's night.

Tarotstollan
2014-11-05 21:42
#64

Vilka "tofflor" de har, det kan inte vara lätt att få dem rena!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
2014-11-06 08:41
#65

Vilken stilig tupp du har!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-06 09:45
#66

Tack ska ni ha! Han är ännu fluffigare när han inte ruggar, men han är en snygging! 😍

#64 Ja, dom har mycket fjädrar på fötterna. Stora fötter har dom också. Jag ska se om jag lyckas fota dom så ska jag visa. Tupparna har ju också stora sporrar. Tur att vi har en snäll tupp, både mot oss och sin flock. ❤️

Cahira
2014-11-06 20:20
#67

Jag verkligen älskar dom där tofflorna. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-10 09:42
#68

Måndag och ny vecka. Den här helgen har både varit jättelång och gått otroligt fort. Jag har haft min västa vän Cilla här och vi har hunnit med massor. Vi var till Ullared i fredags och i lördags var vi på hantverksmässa. Jätteroligt. Jag har hittat en massa julklappar redan och det är bara i början av november! 👍

Zero har varit som ett plåster på mig idag. Maken reser mycket och när han varit borta länge brukar Zero vara sån. Han behöver veta att jag är kvar hemma kanske. Han skulle gärna vara 25 kg lättare och helst sitta i min ficka. ❤️

Ankorna är på det stora hela fullvuxna nu. Vi har lite för många så vi kommer minska beståndet inom kort. Nu när de är könsmogna är det ett evigt tjabbande på dom  - dom "diskuterar", försöker förföra varandra och nyper varandra när de kommer åt. Så det blir bra med mindre flock. 

elegantbanan
2014-11-10 15:56
#69

Vilka coolingar, de där ankisarna! 😍

melancholy were the sounds on a winter's night.

Annons:
Cahira
2014-11-11 03:50
#70

Åh lilla Zero. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-20 10:05
#71

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en varmkompost för hushållsavfall. Papper är skickade till kommunen och i väntan på att allt gått igenom så har jag börjat träna lite. 

Från vänster: restsopor, matavfall, grishink

Dagens insamling av växter som ska torkas till kaninerna. 🙂

Deg står på jäsning. Det ska bli rågsiktslimpor med sirap, fänkål och anis. Slängde i surdeg också. Det blir smaskens! 🤤

Smågrisarna växer. Det ser så kul ut när de springer för de gör nästan allt likadant. Om en börjar tokspurta, så gör de andra likadant. Om en tvärvänder så kommer de andra efter. Dom är så söta! ❤️

Inne i stallet är ankorna arga nu  när de inte får gå ut. De bajsar demonstrativt överallt. De två mammorna har lagt sig på ägg igen. När de kommer upp för att äta så har de inte bajsat på länge och de släpper ifrån sig en stor illaluktande pöl som kan vara upp emot en halvmeter lång. Nu när stallet är stängt luktar det inte direkt rosor där inne för tillfället. Anka blandat med får och kanin… mmmmm…. 🤪

[JeanetteK]
2014-11-26 13:22
#72

Idag jobbar bönderna ute på åkrarna här utanför. Det är svårt att tänka sig att det är första advent på söndag. Det är som att det vore mars månad. Sol och varmt. Helt underbart! ☀️

Man har ju olika favoritsaker som man använder sig av. För tillfället är det pirran (eller säckakärran som det heter här i Skåne) som är min bästa vän. Jag har även ett ok men för tillfället bråkar axlarna så då är säckakärran bättre. Här är frukost i hagen packad - hö, kraftfoder till korna, gröpe till grisarna, grishinken inifrån och vattenhinken. Säckakärran är perfekt så man slipper springa flera gånger.  I bakgrunden är  mitt hus också förresten! 

Cahira
2014-11-27 01:51
#73

Underbart med sol och värme! Och vilket mysigt torp!

Jovisst är det skönt med redskap! Blev det någonsin något ok?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-11-27 01:52
#74

Underbart med sol och värme! Och vilket mysigt torp!

Jovisst är det skönt med redskap! Blev det någonsin något ok?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-11-27 10:57
#75

Japp jag har köpt mig ett ok. Det funkar jättebra, men inte när man har ont i axlarna. Annars är det toppen! 👍

Cahira
2014-11-27 22:20
#76

Visa gärna bild! Är så nyfiken på ett ok själv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
2014-11-28 16:20
#77

En bra kärra är guldvärd särskilt om man har ont i lederna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-29 16:03
#78

#76 Absolut det ska jag! Jag missade ditt inlägg och  nu är det mörkt. Ska försöka komma ihåg det i morgon. 👍

#77 Ja det är inte alls dumt.

[JeanetteK]
2014-12-11 09:45
#79

Men inte har jag fotat mitt ok än kom jag på nu… Ja ja, det kommer! 

Här på Månskensfarmen är vi trötta på att fåglarna har utegångsförbud. Tack och lov så har vi ett stort Hönshus. Vi har många Höns för tillfället och det hade varit jobbigt om huset var litet. Vi har reducerat antalet Ankor också så det funkar bättre för dom inne i stallet. Men ååååååh vi vill att detta ska ta slut nu. 

Vi vill gå ut!!

Tänkte visa mina underbara handledsskydd som jag köpte av arbetsterapeuten. De funkar jättebra som stöd när jag är ute i stallet. Tror att de finns att köpa på apoteket också. Det är som dag och natt i mina handleder sen jag köpte dom, så jag rekommenderar dom varmt om man har problem med handlederna. 

Geggigt är det så här års här i Skåne. Några som inte bryr sig om det är grisarna. 🙂Här är lilla Sibylla som blev lite kissnödig. 

djurkillen
2014-12-11 20:27
#80

Tror du kan släppa ut fåglarna, bara inte vilda änder och vadarfåglar kommer åt mat och vatten! Det är tydligen de som sprider sjukdomen.

[JeanetteK]
2014-12-11 20:55
#81

Vi har så mycket gäss som flyger här över så jag tror inte jag törs släppa ut dom. Så jag får vara kreativ och roa mina Ankor i stallet. :)

djurkillen
2014-12-11 20:57
#82

Om du har hönsgård kan du ju släppa ut de där!

[JeanetteK]
2014-12-11 21:05
#83

#82 Hmmmm….. kanske det. … nä jag tror inte det funkar. Då måste jag bära dit dom. :)

Annons:
Cahira
2014-12-11 21:09
#84

Åååh Sibylla är så sjukt söt! Och jag förstår att ni är less på husarresten!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-16 11:33
#85

Idag var jag hos arbetsterapeuten på morgonen och därför fick djuren frukost lite senare. Det betyder att dom står och skriker på mig! 😉Däremot så var kultingarna ovanligt tysta och lugna tyckte jag. Tänkte att dom ligger nog och sover. Men när det väl var deras tur att få mat så hittade jag dom ingenstans.🤔 Suck… alltså på rymmen igen, jag som trodde jag hittat alla deras ställen där dom tagit sig ut. Men dom var ingenstans. Efter något som kändes som en evighet såg jag en liten orange rumpa långt ute på åkern. Så ut på åkern och hålla tummarna för att dom inte skulle springa längre bort. Men dom kom kutande emot mig och var så glada så. 

Väl hemma och inne i hagen igen så hittade jag deras väg ut så nu är den också tilltäppt. Bonden som äger åkern skrattade åt mig och undrade om jag var ute på morgongymnastik… tur att vi har goa grannar. Man kunde se att han inom sig tänkte "jaja, dessa tosiga Stockholmare…"… hehe.. det är inte första gången det händer knasiga saker här på gården. 😛😎

Sibylla börjar bli stor tjej ♥

Hela rymmarligan hemma igen

Man blir hungrig när man är ute på vift

Mamma Agnes har lite dålig koll tycker jag allt. ;)

Cahira
2014-12-17 02:32
#86

Åh vad långa ben de fått. :) Busiga små rackare!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-17 09:14
#87

Ja dom har fått långa ben! Det syns helst på dom små gyltorna för dom är lite smalare. Smågaltarna är ena knubbiga små muskelpaket redan!

[JeanetteK]
2014-12-22 10:19
#88

Igår och i natt har det regnat så vi kan ha simskola här i vissa hagar. 😎🌊 Zero älskar vatten så han har badat lite här och var så det blev dusch av stinkhund när vi kom in. Kultingarna tycker också det är kul med vatten och har kommit på att man kan skvätta på varandra. ❤️Själv lyckades jag få på mig fel stövlar och tog dom med hål i… så jag var dyngsur om fötterna när jag kom in. 😟Vit jul tror jag inte vi får här i Skåne, men det gör mig inget. 🙂Det kan få torka upp lite dock.

djurkillen
2014-12-22 12:02
#89

Vi får ingen vit jul här heller tror jag ;)

[JeanetteK]
2015-01-02 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Idag är vi ledsna här på gården för vår Agnes har dött. 😕Hon har varit lite hängig och i morse hittade vi henne död. Så sorligt, min lilla tjej. Tur i oturen att kultingarna är lite extra tuffa och framåt denna gång. Det är lite för tidigt att vara utan mamma så vi hoppas att de kommer klara detta. 

Usch vad jag saknar henne. 💔

Annons:
Maria29
2015-01-02 16:22
#91

#Beklagar förlusten av ett älskat djur. 💔

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-02 16:25
#92

#91 Tack❤️

Cahira
2015-01-02 16:30
#93

Sörjer med er och tänder ett ljus för Agnes. Nu är hon återförenad med sin syster. 🌺 Hon kommer bli saknad här på forumet och jag kan inte ens föreställa mig hur ont det måste göra för er. Om det är något vi kan göra för er, säg till. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-01-02 18:31
#94

Beklagar!

[JeanetteK]
2015-01-02 19:05
#95

#93 och #94 Tack ska ni ha. Det känns overkligt att hon är borta. Världens bästa gris var hon. Hennes kultingar mår bra och verkar inte bry sig så värst att hon inte är där. Hoppas det håller i sig.

Tarotstollan
2015-01-02 20:16
#96

Nej, vad hemskt!😢 Beklagar, hoppas att det går bra för hennes kultingar utan henne.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-01-07 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Vilket bordsskick!

Annons:
Cahira
2015-01-07 20:11
#98

Dom lever verkligen upp till uttrycket att "grisa ned sig" 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-08 10:49
#99

#98 Ha ha ja! Jag filmade dom igår. Ska se om jag får upp filmen sen.

[JeanetteK]
2015-01-08 10:53
#100

I morse när jag kom till grisarna för att ge dom mat så kom dom inte och mötte mig som dom brukar. Jag gick och trummade med mina hinkar och ropade på dom men inte en enda gris kom. 😮Åh nej, nu har dom rymt igen, tänkte jag och kutade ut mot åkrarna för att hitta mina rymlingar. Men inte en gris i sikte någonstans. Kutade ut åt andra hållet men inga grisar. Då märkte jag på Zero att han kikade på grishyddan så jag gick dit och sparkade in lite halm som åkt ut. Då rörde sig hela halmen och ut kom alla kultingarna! Dom hade helt enkelt inte vaknat än och låg helt gömda under halmen. Att jag gick precis utanför och tjoade och bankade hinkar det struntade dom i. 🤪Knasgrisar men skönt att dom inte rymt. 🥵Dom har vuxit så pass att dom får stötar överallt nu och det märks att dom aktar sig för tråden nu. *peppar peppar*👍

[JeanetteK]
2015-01-08 14:36
#101

Film från igår morse. Jag bytte vatten åt dom och den blåa slangen är spännande! På slutet kan man se Zero. Han har precis haft huvudet i grismats-hinken och har gröpe i hela ansiktet och på öronen. 🙂

Maria29
2015-01-08 20:03
#102

Konstigt nog så får jag retrieverabstinens när jag ser din Zero som doppat huvude i gröpen… Albert hade alltid sin svans eller sitt huvud i någonting..😃

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-08 20:42
#103

#102 Retrievrar är speciella, så är det! ❤️

Cahira
2015-01-08 23:13
#104

Men åååh vad fina grislingarna är! Sibyllas ögonfransar är såååå söta! ❤️ Jättevackra hela bunten! Men fy vad läskigt det är när dom skräms sådär! 😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-09 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Maken jobbar mycket och reser en hel del. Ibland går vi helt om varandra och brukar skämta om att vi mest hörs via sms. Det stämmer inte riktigt - ibland hörs vi via whiteboard i stallet också. 😉

[JeanetteK]
2015-01-09 19:25
#106

Katter är knasiga ibland. Varför knör man ner sig så här? Är det verkligen bekvämt?

Cahira
2015-01-10 00:17
#107

Smart med whiteboard!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-11 12:26
#108

#107 Ja, den satt här när vi flyttade in. För att inte glömma saker så började jag skriva upp på tavlan och nu kikar man alltid på den om det dykt upp något nytt! 😉Saker man tänker på när man är ute i stallet har en tendens att försvinna ur minnet tills man kommer in. 🤪

Cahira
2015-01-12 05:36
#109

Jag har länge velat köpa såna pennor och börja skriva direkt på kylskåpet vad som ska köpas in men jag kommer aldrig ihåg!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-01-12 05:46
#110

Har också en whiteboard, den är fullklottrad med vilka djur som ska ha vilket foder osv.

[JeanetteK]
2015-01-20 10:19
#111

Jag har just matat djuren. Jag fastnar alltid i spiltan hos lammen. Dom är så otroligt söta. Nu är dom vana vid mig och blir modigare för varje dag. Idag har dom utforskat mina handskar och fingrar. Det var spännande. 🙂

Jag satt och mindes "mina" flasklamm från förra året. Dom flög upp i famnen på mig så fort jag kom in. ❤️Jag ser på dessa tre som inte är många veckor gamla men dom är redan runda och goa. Flasklammen var rätt tunna och små. Vi kämpade för varje kilo. Härligt att se vad modersmjölk ger mycket näring och kraft. Jag ska se till att fota en massa. Det var så mörkt nu på morgonen så det blev inga bilder idag.

Annons:
Cahira
2015-01-20 18:23
#112

❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-22 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Två dagars äggskörd! 18 ägg på två dagar. Dom vita är Ankägg och dom andra är hönsägg. Man ser på hönsäggen att det är framför allt våra unga hönor som har börjat lägga ägg för deras ägg är mindre.

Cahira
2015-01-22 19:54
#114

Härligt med äggskörd! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
2015-01-22 20:04
#115

Man blir alltid så glad av ägg. :) Har inte dina tagit paus nu när det är vinter?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-01-22 20:06
#116

#115 Nej dom verkar ha missat den lektionen. ;)

Maria29
2015-01-22 20:18
#117

Jag får inte ett ända ägg trots att jag har lite olika fåglar..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-01-22 21:00
#118

Vad ger du för foder #117 ?

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-29 13:23
#119

Här kommer en liten film på lammen från i förmiddags. Det är lite skakigt filmat men det får ni leva med!  Det är så häftigt att se att dom är så stora och runda redan! ❤️

Cahira
2015-01-29 17:27
#120

Fy RACKARNS så söta! Och vad kul med en tour sådär! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-01-29 19:20
#121

Haha, vad andfådd du låter ;)

[JeanetteK]
2015-01-29 19:29
#122

#121 Haha, japp det stämmer! Jagade grisar strax innan jag gick in!

Cahira
2015-01-29 19:35
#123

Rackarns, jag gissade på mockning eftersom du sa att dom hade ny halm. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-29 19:37
#124

#123 Haha ja det gjorde jag också innan. Men mina kära… hmmm.. smågrisar ger mig gott om motion ibland. 🤐

Cahira
2015-01-29 19:40
#125

Det låter ju som så! Dom kasnke behöver en box dom med? Släppa ut tjejerna istället. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-29 20:40
#126

#125 Det är tyvärr för geggigt för tjejerna att vara ute. Men smågrisarna är nu inom lås och bom. För tillfället är dom i en mindre hage som är helt rymningssäker. Har smågrisar väl börjat rymma så fortsätter dom gärna. Vi har ju låtit dom gå och böka upp ett stycke mark vi har som vi vill odla på. Där är det lite ojämnt så eltråden har inte varit tillräcklig på vissa ställen. Dom är smart små odjur! Men nu när maken kommer hem i helgen ska vi sätta ny tråd där dom ska gå och där kommer det bli rymningssäkert! Busgrisar. ❤️

Marken dom har bökat upp är helt perfekt förberedd nu för odling! Och jag får ju gratis träning, så jag ska inte klaga. 😎

Cahira
2015-01-30 20:38
#127

Haha skönt när det blir rymningssäkert dock. :) Att valla grisar är INTE kul. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-30 20:40
#128

#127 Nääää verkligen inte,  dom springer verkligen åt alla håll samtidigt! Och kul tycker dom att det är också! 🤪😂

Cahira
2015-01-30 20:47
#129

Hahahah ja gud ja. Fick jaga grisar på skolan ett antal gånger. Fy bubblan jagär inte avis. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-31 17:13
#130

Idag har två av kultingarna flyttat hemifrån. Två av galtarna. Jag blir lika glad varje gång våra djur kommer till fina nya hem. Extra kul  när de nya ägarna vill genbanksföra sina grisar och hjälpa till att bevara rasen. 👍🙂

djurkillen
2015-01-31 19:07
#131

Ska du inte behålla någon?

[JeanetteK]
2015-01-31 19:30
#132

#131 Jo vi ska behålla två gyltor - Sibylla och Esmeralda. Vi ska försöka sälja Wilfred och skaffa en ny galt framöver.

Annons:
djurkillen
2015-01-31 19:38
#133

Vad bra ;) Trodde du skulle sluta med grisar!

Cahira
2015-01-31 19:39
#134

Skönt med fina hem! Kul med två systrar ihop. :) Vem är Esmeralda? Vet ju vem Sibylla är. :)

Hoppas Wilfred får fortsätta hjälpa genbanken!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-01-31 19:52
#135

#133 Nej nej mina gosegrisar ska vi fortsätta med. :) #134 Jag ska visa bild! :) Vår plan är ganska ny och inte helt genomtänkt. Men det är så jag tror vi kommer att göra.

Cahira
2015-01-31 20:52
#136

Förstår att det inte är ett lätt val. Ni har ju haft Wilfred så länge och han är ju så tam. Men jag tycker det låter som ett bra genomtänkt val, om ni inte kastrerar och behåller honom som galtsällskap. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-02-01 09:49
#137

#136 Ja det är en tanke. Men troligen kommer det dröja ett tag innan vi skaffar ny galt och det känns tråkigt att ha honom gå ensam så länge. Han är inte gratis i drift heller, så troligen kommer vi sälja honom. Vi får se. För tillfället går han här och har det bra i alla fall! ❤️

Cahira
2015-02-01 23:51
#138

I sinom tid. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-02-05 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Dagens äggskörd!

Annons:
Cahira
2015-02-05 19:29
#140

Vad fina ägg!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-16 11:14
#141

I morse hittade jag kaninungar inne hos Asp! 🎈Nu sitter jag och räknar och inser att hon nog gömt dom för mig några dagar. Eller så har hon gått en vecka över tiden, men det tror jag inte. Tre par öron såg jag med säkerhet. Ska kolla noggrannare sen, vågade inte nu då jag trodde att dom var helt nyfödda. Min första kull! Är så stolt över Asp! ❤️

En anka ligger på ägg, så nu hoppas jag på ljuvliga Ällingar i år igen. 

Den här hittade jag utanför dörren i morse… Gizzmo hade plockat med sig present hem. 🤢Stor var den också. 

Lammen växer. ❤️

Maria29
2015-03-16 15:53
#142

Grattis till kaninkullen. ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
2015-03-16 21:13
#143

Fina bilder! Vad duktig Gizmo är!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-03-17 11:16
#144

#142 Tack! ❤️

#143 Ja han är en riktig jägare! Idag fick jag en mus…

[JeanetteK]
2015-03-17 11:25
#145

Åtta små kaninungar är det! Och dom är inte nyfödda… Asp har lurat mig helt inser jag. Jag har städat bur och jag har letat efter tecken på boande men inte hittat något. Men när jag räknar efter så bör dom ha fötts runt den 5/3. Fattar inte att hon kunnat lura mig så länge. Känns lite genant faktiskt…. 😟

Men här är dom i alla fall! Underbart gulliga! 

[JeanetteK]
2015-03-17 11:27
#146

Frukost hos kultingarna.

Annons:
Maria29
2015-03-17 12:44
#147

#145 är det bara Japantäcknade i kullen (Asps mamma är japan och det är roligt med gottisar att man aldrig vet vad som kommer i kullarna). 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-03-17 12:54
#148

#147 Två stycken ser ut som Natasja ungefär och är alldeles grå. En är mörk, inte lika mörk som Stubben men mörk. Dom andra är nog japantecknade tror jag. Asp är jättesnäll och låter mig pilla och ha mig, men jag vill låta dom vara lite också så jag har inte full koll än. Dom är underbara! ❤️

Cahira
2015-03-18 05:14
#149

Men åh så söta ninisar! 😍 Jag vill verkligen ha kaniner innan jag dör.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-19 10:05
#150

Morgonen i bilder. 

Asp

Wilfred

Esmeralda

Sibylla

Hönsen är ute på morgonpromenad.

Sotan visar upp sin grånande mage. ♥

[JeanetteK]
2015-03-23 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#151

Kaniner kaniner kaniner❤️

[JeanetteK]
2015-03-24 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#152

LIte mer kaniner ❤️Säg till när ni får nog. 😉

Rita-S
2015-03-24 12:20
#153

ge mig överdos av kaniner! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tarotstollan
2015-03-24 20:49
#154

Mer Ninisar till svenska folket!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-04-04 13:27
#155

Igår städade jag hönshuset. Ut med all halm och all inredning. Sopa bort skräp, spindelväv och allt annat mysigt som fanns där. 

Jag fick jaga ut ett par råttor också. FörskräcktFy tusan säger jag bara! Maken var beredd utanför så just dom två kommer inte tillbaka. Så nu har jag nätat ordentligt för alla hål och hörnor. De kan fortfarande ta sig in men nu är det i alla fall svårare för dom. Vi har brahmor så de går inte på våra Höns men jag vill absolut inte ha råttor som sprider sjukdomar. 🤢

Sen skurade jag saker med virkon och strödde stalosan på golvet. Slutligen in med ny ren halm och nytvättad inredning. Det är alltid så mysigt när det är nystädat. Extra kul att titta på när hönsen kommer in. De gillar när det är städat och rent. Dom går och sprätter lite extra och gosar ner sig i halmen.

Maria29
2015-04-04 13:59
#156

Jag har förlorat kaninungar till råttor så jag hoppas innerligt att du slipper det. Aldrig roligt med ohyra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-04-28 09:39
#157

Vi får så mycket ägg nu att jag inte vet vad vi ska göra av alla snart! Jösses amalia, 16 stycken bara idag! 

Äggkläckaren är igång igen, så lite fler kycklingar om ca tre veckor! 

Igår fyllde Zero 6 år! ❤️🎈

Natten till igår fick Asp nya ungar. Alldeles för tätt men maken råkade släppa ut henne och Stubben samtidigt… han insåg att talesättet att kaniner förökar sig ofta och gärna stämmer…. 🤐🤪Men allt verkar ha gått bra i alla fall och Asp är pigg och glad tack och lov. ❤️Världens finaste kanin.

Maria29
2015-04-28 11:15
#158

Du tänker inte använda Natasja i din avel? Hon hade fina ungar förra året.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-04-28 12:10
#159

#158 Jo det är tanken! Nu blev det två kullar efter varandra här, så jag ska bara ha en plan för dom först!

Cahira
2015-04-29 03:38
#160

Grattis Zero! 🎂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-06-04 19:15
#161

Andra kaninkullen börjar bli redo för nya hem! Maken var ute och fotade och filmade idag. De blev jättebra! Dom är så fina! ❤️Sex killar och en tjej! Två svarta killar som ser ut som pappa Stubben, två grå killar, två japantecknade killar och en liten gul hona som ser ut som mamma Asp. 

Här kan ni se blogginlägget med film och bilder  http://moonshinefarm.cortexcity.com/2015/06/04/kaniner-2/

djurkillen
2015-06-04 19:47
#162

Är så sugen på att ta tåget ner och hämta allihop ;) Har funderat på att ha gotlandskaniner i genbank, men vet inte om det går då jag ska ha köttkaniner.

Maria29
2015-06-04 19:55
#163

#161 Din man "bonden" tycker tydligen om att leka med kameran.. Fina kaniner och ungar var det.  

#162 om du håller dem i burar så går det att ha flera raser jag har genbank och har flera raser samt föder upp för kött..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-06-04 21:21
#164

Jaha, fått svaret att man inte kan ha det.

[JeanetteK]
2015-06-04 21:42
#165

#164 Jo då det funkar. Det är viktigt att man har dom ordentligt skilda åt så de inte blir parning är mellan raserna. Jag har också olika raser. Planerar att ha mina även till kött. #163 Haha han har semester för tillfället och har tid att leka. :)

Cahira
2015-06-04 22:56
#166

Jag vågar inte titta, är så kaninsjuk! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-06-10 15:39
#167

Morgon på farmen

Annons:
Cahira
2015-06-10 19:59
#168

Så mysigt! 😍 blir sååå fågelsjuk!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

crimson
2015-06-10 20:54
#169

Åh, vad fint ni har det! 😍 Så himla avis. Hoppas på att snart få ha iaf några kycklingar, eller kanske lite gäss :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[JeanetteK]
2015-06-10 22:17
#170

Tack vad gulliga ni är! Jag känner mig mycket lyckligt lottad.:)

[JeanetteK]
2015-06-15 15:07
#171

Här kommer en liten filmsnutt på tre av våra fem kalkonkycklingar. Dom är så häftiga att man skulle kunna titta på dom hela tiden. ❤️ Nyfikna och orädda. Zero tyckte att han också borde få vara med på film så han kom med lite också och hjälpte till att göra filmen extra skakig. 😉Jag tycker det är så sött när lill-tuppen burrar upp sig och försöker se lite farlig ut. 🙂

[Shettisar]
2015-06-16 08:40
#172

Cool hund 😉 Tuff liten tupp.

Whippet
2015-06-18 15:21
#173

Vill också bo på landet så där  😕 Så fina alla dina djur är 😍

I'm out Vilar huvudet i handen

crimson
2015-06-19 20:32
#174

Så himla avis! Varje gång jag kollar igenom den här tråden och läser igenom inläggen får jag ett grymt ha-behov, haha. Om allt går som planerat lär vi iaf ha lite Höns hos oss nästa  år :D Tanken är att det blir hedemorahöns, men det är inte helt säkert.

Vad har du för Höns? Hur funkar de ihop med ankorna? Planen är att skaffa Höns, belgisk jätte, och sen myskankor, sen får vi se om det blir Getter eller liknande. Drömmen är ju att kunna ha alla så gott som frigående på gården utan att det blir en massa groll.

Efter att sett den lilla videon så blir jag väldigt sugen på kalkon också, haha. Attans! 😉

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Annons:
[JeanetteK]
2015-06-20 08:39
#175

#172 Haha ja Zero är cool. Och uppmärksamhet beroende. :) #173 Tack snälla! Vi längtade ut på landet många många år innan vi hamnade här. Så ge inte upp! #174 Tack! :) fina ord. Vi har brahmahöns. Dom är stora, lugna och snälla. Dom funkar jättebra ihop med ankorna. Alla går ute på dagarna och jag hittar ofta ankorna inne hos hönsen och tvärtom när det är dags att gå in på kvällen. :) Kalkonerna är jätteroligt! Dom är kaxiga och helt orädda.

[JeanetteK]
2015-06-20 08:39
#176

#172 Haha ja Zero är cool. Och uppmärksamhet beroende. :) #173 Tack snälla! Vi längtade ut på landet många många år innan vi hamnade här. Så ge inte upp! #174 Tack! :) fina ord. Vi har brahmahöns. Dom är stora, lugna och snälla. Dom funkar jättebra ihop med ankorna. Alla går ute på dagarna och jag hittar ofta ankorna inne hos hönsen och tvärtom när det är dags att gå in på kvällen. :) Kalkonerna är jätteroligt! Dom är kaxiga och helt orädda.

[JeanetteK]
2015-07-01 17:20
#177

Morgonen på farmen i bilder

Kalkonerna tycker det är spännande med kaninerna.

En av unghanarna ♥

Världens finaste Stubben, som är far till alla barnen. :)

Cahira
2015-07-01 18:43
#178

Vad stor kalkonerna börjar bli! Och vad snygg stubben är!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2015-07-10 23:56
#179

Vad mysigt det är att få läsa om hur du har det och att få se bilder! Jag längtar ibland ihjäl mig efter en gård med lite olika fåglar, får och kanske Getter - och hundar såklart. Samtidigt som jag inte vet om jag är klar med stan riktigt än… Då är det så härligt att få gå in på den här sajten och läsa lite :)

[JeanetteK]
2015-07-11 08:43
#180

#179 Vad roligt att höra! Jag längtade i många år innan vi tog steget och flyttade. Vi har fördelen att bo på landet men har stan bara fem minuter bort med bil. Eftersom vi har en tonårsson så är det perfekt. Inte så långt till kompisar och sånt.

slarvigt
2015-07-11 10:46
#181

#180 Det låter ju perfekt :) När jag har smygtittat på hus på hemnet är ju dock alla hus i närheten av stan avsevärt mycket dyrare, men det beror nog på vilken stad man tänker på också,,, jag bor i Malmö nu och då är det kanske svårare än om man bor utanför en mindre stad :)

Annons:
djurkillen
2015-07-11 12:07
#182

Grannen säljer sitt hus för 3.9 miljoner om du vill ha ;)

slarvigt
2015-07-11 15:09
#184

Hoho, det var visserligen superfint, men i saftigaste laget kanske… :)

[JeanetteK]
2015-08-19 14:15
#185

Lite bilder från idag

Kalkonerna sover uppe på takbjälkarna i hönshuset.

Josefin

Mario

Twist

Stubben

Ludde

Gosegrisarna Izabella, Sibylla och Esmeralda

Natasjas ungar växer!

Varmt när man är en svart hund!

Tarotstollan
2015-08-19 22:17
#186

Vilka fina bilder! Ludde , kul namn på en gris!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-08-20 10:01
#187

#186 Det är svärmor som har döpt honom. Deras galtar hette alltid Ludde när hon var liten. 🙂

monstermash
2015-08-20 17:59
#188

Kul med en bildbomb! 👍

Annons:
Cahira
2015-08-20 19:59
#189

Underbara bilder! 😍 Älskar alla namnen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-08-22 12:33
#190

Esmeralda är lycklig för att jag fyller på henne geggapöl! ❤️

[JeanetteK]
2015-08-22 12:34
#191

Nu har vi fått hem halm, så nu har jag lite jobb framför mig. 🤪

[JeanetteK]
2015-09-04 10:17
#192

Morgonbilder från idag.

Torkel och Mini

Natasjas ungar växer! Fyra stycken är kvar, tre honor och en hane. ♥

Maria29
2015-09-04 12:58
#193

Fina bilder på fina djur som och som vanligt blir man glad av att se dem.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[SophD]
2015-09-07 20:34
#194

Twist ❤️

[JeanetteK]
2015-09-08 09:45
#195

#192 Ja han är saknad. ❤️

Annons:
[JeanetteK]
2015-09-20 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#196

Lite bilder från igår. 

crimson
2015-09-20 19:31
#197

Vad ståtliga kalkonerna har blivit! :D Kul att se!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Tarotstollan
2015-09-20 20:53
#198

Är grisarna större än hunden?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2015-09-20 20:58
#199

#197 Ja dom är jättefina! #198 Japp dom är stora tjejer nu! Fyller ett år här i höst!

Cahira
2015-10-02 02:15
#200

Åh vad stora alla djur har blivit! Ser så idylliskt ut där på gården. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-10-02 13:42
#201

Tack! ❤️Ja dom växer så det knakar allihop!

[JeanetteK]
2015-10-12 13:03
#202

I helgen har jag storstädat foderkammaren. Det har legat över mig ett tag. Nu är det äntligen gjort. Jag passade på nu när det var lite mindre fullt där inne. Det är tungt att släpa ut alla fodersäckar trots att jag tog säcka-kärran till hjälp. Ut med allt, sopa väggar, tak och golv, skura allt och slutligen skura och moppa golvet. När man håller på  med t ex gröpe så lägger det sig som ett dammlager över allt. Hur mycket man än sopar så har man gröpe överallt. Men NU är det rent för en liten stund! 

Jag har även haft stordisk och skurat alla mathoar, vattenhinkar, skålar och byttor. Så himla skönt! 🥳

Annons:
[JeanetteK]
2015-10-12 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#203

Min rena foderkammare!

Cahira
2015-10-15 00:03
#204

Jättebra jobbat!!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-10-15 12:12
#205

#204 Tack! Jag borde ha haft en före-bild också, så man sett skillnaden. Det ser lite rörigt ut på bilderna men i jämförelse med innan så är det kliniskt rent 😃Fick visst med stallkatten Trisse på en bild också! Den bilden skulle inte vart med egentligen för det är inte foderkammaren, men den slank visst med. 🙂

[JeanetteK]
2015-10-18 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Idag har jag sålt fyra kaninhonor. Det känns så gott i hjärtat att veta att ens djur kommer till nya fina hem. ❤️Jag känner att jag kommer sakna Mini lite extra för hon har varit speciell sen första stund. Men hon får det bra!

Cahira
2015-11-03 03:29
#207

Blir det nya kaniner? Eller var det bara minska antal?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-11-03 08:37
#208

Nya kullar till våren har jag tänkt! :) Nu har jag tre unga hanar kvar som säker hem. Totalt har jag nu nio kaniner.

Cahira
2015-11-05 00:50
#209

Åh spännande! Hur många kullar planerar du? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-11-08 15:40
#210

En på Asp och en på Natasja tror jag. 🙂

Cahira
2015-11-22 05:26
#211

Spännande! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: