Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 763 ggr
[JeanetteK]
2014-10-06 09:37

Lantdjur vecka 41

Måndag och ny vecka. 🙂

Nu på morgonen har jag varit ute och matat djur och plockat in en massa grejer i förråd och annat. Saker har en tendens att sprida ut sig ibland och det är så skönt när allt är på rätt ställe igen. Vi har en länga gamla stallar som vi kallar för grishuset och det använder vi som förråd. Där har jag nu ställt i ordning allt så det är lätt att hitta det man söker. 👍

Sonen har sovmorgon idag och är snart på väg till skolan. Själv ska jag sätta mig och jobba lite nu. Vad hittar ni andra på idag?

Annons:
Taxelina1
2014-10-06 14:35
#1

Burrrr…bara för en timme sedan kom hösten ordentligt. Det mulnade, blev iskallt och började blåsa upp ordentligt. I går var vi och tittade på ett hus, eller rättare sagt en liten gård vi ska hyra. Jätte mysigt med lågt i tak och knuttimmrade flyglar. Men det bästa av allt var att det fanns en jätte stor lada där en liten lagård fanns kvar med bås och allt. Det kliar i fingrarna på mej att skaffa lite Höns igen. Tyvär finns inget bete kvar då det är avstyckat. Annars hade det nog fått flytta in några får och annat. Vi har ju alla hundarna som vi får bygga upp nya stora hundgårdar till. Har en känsla av att det blir toppen. Dom andra djuren kanske kommer efter hand.

Hälsning från en stor djurvänCool

[JeanetteK]
2014-10-06 16:03
#2

Vad spännande! När ska ni flytta in?

Cahira
2014-10-06 22:57
#3

Denna måndag hade jag många planer men fick lyssna på kroppen och hålla mig still. Jag bara myser med djuren idag och Mike är go och tar hand om allt som behöver tas omhand. Jag har sån tur som bor med någon som uppskattar det jag klarar av istället för att fokusera på vad jag inte klarar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-07 09:08
#4

Tisdag. Nu på morgonen har jag varit iväg på paraffinbad för händerna. Ljuvligt skönt. När jag kom hem gick jag direkt ut till djuren för att mata dom och kolla om det kommit kultingar i natt. Men det hade det inte.. jag som var så säker på att det var dags. Men den som väntar på något gott… 😉

Idag är det rätt kyligt och blåsigt ute. Det passar mig rätt bra för jag har tagit på mig extra jobb idag då en kollega var sjuk. Det känns som en sitta-inne-dag så det är helt okej. 🙂

Vad hittar ni på idag?

Taxelina1
2014-10-07 09:17
#5

#2 Vi ska flytta till jul. Så vi får i alla fall julstädat haha… Vi har dragit igång ett riktigt gäng som hjälper oss. Och julmiddan intas hos våra söner. Mycket smidigt ;o}

Hälsning från en stor djurvänCool

[JeanetteK]
2014-10-07 09:19
#6

#5 Vad roligt! Perfekt med arbetshjälp och att få gå bort och äta! 🙂

Annons:
Cahira
2014-10-07 18:22
#7

Åh inga kultingar än, jag som hoppades på bilder på kultingar i söta små tröjor. 😂

Jag är väldigt rosslig så mitt dagschema senaste dagarna och några dagar framöver är att bara vila. Jag har gosat med lilla svarta kattungen Bagheera och han är en riktig liten drömkatt. Det är iofs även hans mamma Midnight, och pappa Leo, och Owatonna, och även Amy, Mr Big, Aiden m.fl. Känner mig så lyckligt lottad med alla mina djur, dom är alla så fantastiska. Jag vet att thanksgiving är långt bort, men jag känner mig så otroligt tacksam. 

Samtidigt så känner jag mig väldigt ledsen. När man sitter stilla så har man tid att känna efter om saker och det är inte alltid speciellt kul.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-07 18:32
#8

#7 Jag vet vad du menar. Både i att man har mycket att vara tacksam för och att saker hinner ikapp en när man stannar upp. 🤗

Cahira
2014-10-07 19:17
#9

#8 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-08 11:43
#10

Onsdag idag! Solen strålar ute och jag har hängt ut en massa tvätt. Vilken skillnad från igår när det var grått och rått ute. ☀️

Fortfarande inga kultingar. Jag hade ett allvarligt snack med henne i morse och sa att nu börjar det bli dags för jag blir så otålig. Vi får se om det hade effekt. 😉

Vad hittar ni på idag?

Leffe
2014-10-08 12:49
#11

Idag väntar jag leverans av kattsand. Hela natten har det regnat, men nu skiner solen.

Cahira
2014-10-09 02:44
#12

Jag blev kattmamma igen. Lång historia. Men vill visa hur söta de är. ❤️

Foley är svagast och det är fortfarande inte helt säkert om han kommer klara sig. Men Axl och Rose är, om än tunna, mycket starka och lekfulla och har mycket hög chans att klara sig. :) Axl och Rose hjälper Foley väldigt mycket i hans återhämtning. 

Foley

Axl (höger) och Rose (vänster)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-09 09:20
#13

#12 Åh så söta. 😍Och jag älskar namnen (gammal hårdrockare som jag är😉). Hoppas det går bra för dom.

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-09 09:23
#14

Torsdag idag. Det regnar ute bara för att jag struntade i att ta in tvätten igår… 😕Ja ja, den torkar säkert en annan dag. 😉

Idag har jag en del möten inbokade och en hel del jobb. Som vanligt har jag lyckats boka in allt och ingenting på samma dag. 🤦‍♂️Jag lär mig säkert någongång.. 

Har just varit ute hos djuren. Inga kultingar än. Nu sa jag åt henne att hon minsann måste vänta tills helgen när maken är hemma igen. Det bör sätta fart på henne. 😉

Vad gör ni idag?

Leffe
2014-10-09 20:54
#15

Jag ska gå på en kur kortisontabletter för att öppna luftvägar bättre. Börjar bli förkyld och det leder till tyngre andning

Cahira
2014-10-09 22:53
#16

Haha ja det lär sätta igång henne! 😂

#15 Krya. 🌺 

Jag är så stolt över lilla Foley! Två dagar sedan stod jag med honom i händerna, iskall, utmärglad, uttorkad och döende. Jag var övertygad att han inte skulle klara sig. Jag låg hela natten med honom på min mage (jag är väldigt varm av mig) och han kunde igår äta fast föda (kattmat på burk i puréform) och alla tre får dricka varmvatten och varm mjölkersättning. Fick alla tre att bajsa igårkväll och sen somnade jag av utmattning. Sex timmar senare väckte dom mig och jag panikade lite över att jag sov så länge. De låg i hundburen med varmvattenflaska och jag var orolig att de skulle blivit sämre för att de inte riktigt kan kontrollera blåsan ännu. 

Jag öppnade burdörren och alla tre hoppade ut på golvet innan jag hann reagera. Även lilla Foley! jag gick till köket och alla tre sprang och skuttade efter mig. Jag har nog aldrig sett något så sött i mitt liv!

De äter bra, dricker bra, busar, undersöker och Foleys ögoninfektion är mycket bättre idag. Ögonen är inte längre igenklistrade och han kan se! Det geggar lite fortfarande på alla tre, men detta ska jag nog få bukt på inom några dagar. :) 

Jag tror inte Foley är döende längre. :) Axl har hittat en vän i Frodo med. Frodo är en duktig liten mamma. 😛

Owatonna är nu 6 månader och har blivit så stor. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-11 10:32
#17

#15 Krya på dig Leffe! ❤️

#16 Härliga nyheter Cahira! Jag fortsätter att hålla tummarna!

[JeanetteK]
2014-10-11 10:35
#18

Idag är det lördag. Igår kom maken hem efter att ha varit borta hela veckan. Skönt att ha honom hemma igen! ❤️Inga kultingar än! Men i morse hade hon slemmat sa maken så nu händer det nog idag. Hon väntade in honom. 🙂

Det är dimma ute idag. Den är inte lika tjock nu som den var när vi vaknade. Då såg man knappt ut genom fönstret. Nu ser man i alla fall en bit ut. Det är lite mysigt med dimma tycker jag. Det är alldeles vindstilla också så det är lite magiskt ute på något vis. 

Ikväll kommer goda vänner hit på middag. Det blir kul. Har inga större planer för denna helg. Tror att vi alla behöver ta det lite lugnt ett par dagar. 

Vad hittar ni på idag?

Saffran0Spice
2014-10-11 16:30
#19

#18 så spännande - klart hon väntar in gårdskarlen 😉

Här hemma har det tillverkats lite overaller och en kort sväng till parken fick det bli också! Vädret är bedrövligt, skiftar från kyla och regn till storm och ösregn.. Dock lyckades vi pricka in ett uppehåll när vi var i parken ^^
Rossi fick leka med sin nya boll, så han är nöjd för idag. Annars så räknas dagarna ner till flytten nu - bara 1 mån, 17 dagar, 20 h kvar! 🙂

Cahira
2014-10-12 04:24
#20

Åh jag måste visa bilder här. 😍

8 oktober: Vi hade precis börjat deras behandling av ögoninfektionen. Foleys ögon var värst och hans ögon var igenklistrade med var bakom ögonlocken som vällde ut när vi tvättade. Eftersom ögonen klistrades igen så såg han ingenting och han var mycket svag. 

11 oktober: Ögoninfektionen är nästan helt borta! Endast lite svullnad kvar. Det andra är smuts för att han äter med hela ansiktet. 😂 Gud vad jag älskar den magiska kraften av kamomillté!

8 oktober var Rose såhär stor:

11 oktober 

Syskonkärlek. ❤️

De äter som små grisar och Foley har nog dubblat i vikt redan.

De kan bajsa på egen hand nu och ingen har diarré. De fick testa kattungetorrfoder för första gången idag och har räknat ut hur man lapar vatten. Att de kan gå på toa själv, äta torrfoder och dricka vatten betyder att jag kan sova inatt! 🥳

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-10-12 10:49
#21

#19 Han är så fin Rossi! 

#20 Men oj vilka framsteg! Så himla roligt. Ååååh jag vill också ha kattungar!! 😍Du är så duktig Cahira, en riktigt djurhjälte❤️🏆

[JeanetteK]
2014-10-12 10:52
#22

Söndag idag. Nu börjar jag bli smått galen på Agnes. Inga kultingar än! Hon är lika glad och hungrig som vanligt. 😕Ja  ja, det kommer ju när det kommer, men jag vill ju gosa med kultingar - det borde hon ju fatta. 😂

Idag blir det lite fix här hemma annars ska vi ta det väldigt lugnt. Sonen och maken sitter i köket och pluggar fysik. Sonen har prov om akustik på tisdag. Jag kan säga att jag håller mig långt från köket. 😉

Vad hittar ni på idag?

Saffran0Spice
2014-10-12 10:58
#23

#22 dom kommer när ni minst anar 😉
Och jag förstår varför du håller dig undan köket - själv är jag som en humla och bryter fysikens lagar så sådant plugg är inget för mig ^^

Idag verkar det bli en latdag här - massa tedrickande och internet. Kanske börjar jag skriva på en novell om andan faller in idag =)

Cahira
2014-10-13 04:00
#24

#21 åh vad gullig du är, tack! ❤️

Födslar följer alltid samma mönster.
-Åååh snart blir det föl/kalv/ungar/kultingar/valpar!
-Inget än, men jag har fixat allt som behövs ifall nåt går fel.
-Inget har hänt än. Jag berättade för henne att hon måste skynda sig så jag får mysa med bebis!
-Fortfarande inget har hänt, så jag testade omvänd psykologi. ☝️ Nu måste det hända!
-Mammahelv…. har fortfarande inte gjort nåt. Jag börjar tro att hon håller emot med flit. 
-Undrar om hon bara är fet egentligen? Undrar om hon fjärtar om jag petar här?
-Skit i det då, jag bryr mig inte längre! Gör som du vill!! 😡
-ÅÅÅH TITTA BEEEEBISAR! JAG ÄR SÅ STOLT ÖVER DIG! Gud det är sötaste ungen/ungarna jag nånsin sett!! 😍

Det är vad jag märkt här iallafall. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-10-13 09:17
#25

#24 Ha ha! Ja så är det! Jag sa det till henne igår att hon nog bara är tjock och har hängbröst! 😂

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: