Annons:
Etikettsvin
Läst 1155 ggr
[JeanetteK]
9/29/14, 10:01 AM

Agnes ska snart få kultingar igen!

Nu är min goa Agnes riktigt tjock om magen. Vi har räknat ut att det bör vara nu i dagarna kultingarna kommer. Vi separerade henne och Wilfred nu i helgen så hon ska få boa ifred och sen även grisa ifred. Suggorna brukar komma i efterbrunstefter grisning och då är det alltid risk att galten trampar ihjäl kultingarna, så därför får de gå för sig sista tiden. Förra gången hade vi räknat fel och kultingarna kom tidigare än beräknat. Att flytta en stor galt som inte har lust att bli flyttad är allt annat än lätt. Till slut fick vi ta kultingarna och flytta Agnes i stället. Inte optimalt men det funkade bra! Så nu har vi varit förutseende och separerat dom i tid. 

Agnes är alltid hungrig när det är dags att äta och ännu mer nu som högdräktig. Hon tycker att jag är långsam och visar sitt missnöje på alla möjliga sätt. Igår när jag tog den här bilden så hade hon klivit på kanten av sin vattenho och vält ut att vatten, bara för att verkligen visa att hon tycker jag borde skynda mig lite. 

Agnes ♥

Ser fram emot småttingarna! ❤️

Annons:
Saffran0Spice
9/29/14, 10:05 AM
#1

Hahaha fina Agnes - stor vilja där!
Har ni någon gissning på antal kultingar eller hoppas ni på något antal? =)

[JeanetteK]
9/29/14, 10:08 AM
#2

Hon har haft två kullar tidigare och båda gångerna har hon fått sex stycken kultingar. Det har varit lagom och hon har varit en jätteduktig mamma. Jag har hört att de kan få lika många ungar som antal spenar och i så fall skulle hon kunna få 14 stycken. 🤪

Saffran0Spice
9/29/14, 10:10 AM
#3

#2 jösses!
Ja då hade det varit full fart i hagen ett bra tag 😃

Cahira
9/29/14, 7:32 PM
#4

Håller tummarna att det inte är 14 denna gången då! 🤪

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/29/14, 7:57 PM
#5

#3 Ja…. jösses… 😂

#4 Tack! Det gör jag med! 😛

AnnaFagerell
10/19/14, 12:41 PM
#6

Har hon fått ännu? Det där med spenarna är nog en skröna. Produktionsdjur får ju ofta mellan 15-20 stycken och de har oftast 14-16 spenar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
10/19/14, 12:57 PM
#7

Ja, det är säkert en skröna. Nä hon har inte fått än. Jag antar att vi räknat lite fel igen. Men det är inte långt kvar i alla fall. Nu boar hon och det märks att hon tycker att det är lite tungt att gå nu. Så det bör hända vilken dag som helst nu.

AnnaFagerell
10/19/14, 5:32 PM
#8

Jag tyckte nämligen inte hon såg långt gången ut på bilden ;) grisar boar samma dag de föder. . . . Kläm på spenarna, kommer det mjölk grisar hon samma dygn

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/19/14, 6:23 PM
#9

#8 Ah vilket bra tips! Tack! Nej det är skillnad på henne nu från bilden. Nu har magen sjunkit mer och hon har riktiga hängbröst. Jag ska testa att klämma på spenarna i morgon om hon nu inte får i natt. Men det har jag ju sagt länge nu. 😉

Det skulle vara jätteroligt om du vill visa lite bilder på dina grisar. Jag tror inte jag har sett dom va?

Cahira
10/20/14, 5:02 AM
#10

Har vi kultingar nu? ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
10/20/14, 6:04 AM
#11

#9 du kan räkna 115-118 dagars dräktighet. Jag har lagt bilder ibland, men det är Produktionsdjur och inga hemmagrisar. . . Men dom är fina dom också. Ja det finns flera små saker man kan titta efter när det gäller grisningen , mjölken är det säkert kort men som du skriver så fyller hon ut ganska mycket innan det händer något och det är ju mjölken som rinner till. Sen brukar dom svullna i blygden och kunna bli lite reserverade. Du har aldrig haft problem efter grisningen?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/20/14, 8:33 AM
#12

#10 Ja NU har vi kultingar! ❤️

#11 Tack för alla bra tips och knep! Jag förstår att det är skillnad när de är produktionsdjur, jag blir bara så  nyfiken! 🙂Vi har aldrig haft problem efter grisningen. Jag hoppas att det kommer funka bra även denna gång.

[JeanetteK]
10/20/14, 8:36 AM
#13

Nu har det kommit kultingar! Tidigt i morse troligen för de såg väldigt nya ut. Vi låter henne vara nu så hon kan fixa det hon behöver fixa så ska jag ut och fota lite sen. Men det ser ut som att det är runt sex stycken även denna gång! ❤️

En sak är dock säker och det är att vi är urusla på att gissa datum. 😂Förra gången var det före och denna gång efter. Nu har jag fått en massa bra tips av Anna här i tråden så nästa gång ska jag nog lyckas. 🙂

Annons:
[JeanetteK]
10/20/14, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Åtta stycken har jag räknat till!

Saffran0Spice
10/20/14, 6:17 PM
#15

OMG - Diabetes varning 😍

Cahira
10/20/14, 7:20 PM
#16

Jag får samma sötchock vaarje gång! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
10/20/14, 8:51 PM
#17

Jättefina! Nr två från mammans huvud vill jag ha ;) nästa gång hon är betäckt hör du av dig till mig så ska jag räkna åt dig ;) jag har en lathund för det ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/21/14, 9:05 AM
#18

Tack ska ni ha! ♥

#17 Super! Det ska jag absolut göra. Vad gullig du är! 😘

Den som ligger näst längst bort ser ut att vara nästan svart. Sån färg har vi inte haft tidigare. Det ska bli spännande när vi får se den lite bättre.

Stephanie
10/22/14, 5:09 PM
#19

Vad gör du med kultingarna sen? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[JeanetteK]
10/22/14, 6:56 PM
#20

#19 Vi är genbank för Linderödssvin så de flesta säljer vi som livdjur. Vi har även slaktat ett par av dom. Men de flesta säljer vi. Det är ganska många som jobbar för att bevara rasen och det är jätteroligt! I somras hade vi köpare som kom ända från Gotland. 🙂

Annons:
Saffran0Spice
10/22/14, 7:10 PM
#21

#20 Underbart att ni hjälper till att bevara Linderödssvinen ❤️🌺
Dom är så otroligt roliga att ha att göra med 😃

[JeanetteK]
10/22/14, 7:16 PM
#22

#21 Jag håller med! Dom är toppen!

Cahira
10/23/14, 3:30 AM
#23

Om jag bodde kvar i Sverige hade jag nog också försökt bevara lantraser. :) Dina grisar gör mig så otroligt "grissjuk" trots allergi. :) Din gård verkar så himla mysig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
10/23/14, 7:49 AM
#24

#23 Tack ❤️

EmmaiNorr
10/23/14, 12:38 PM
#25

Så fina kultingar! Grattis!
Måste kännas lite annorlunda att få djurungar på gården så här på hösten?

[JeanetteK]
10/23/14, 5:51 PM
#26

#25 Tack! Ja, det var ju inte riktigt med i vår plan. Vi har tre eltrådar till grisarna och på ett ställe hade maken missat att koppla in den understa. På något sätt hade Wilfred fattat det och hade helt enkelt gått in till Agnes… På den vägen är det. Vi hade tänkt oss att få kultingar i kanske april. Men nu är dom här! ❤️

AnnaFagerell
10/23/14, 7:27 PM
#27

#26 egentligen perfekt! Blir bra påskgrisar ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
10/24/14, 7:44 AM
#28

#27 Sant! 😉

MsSofieG
10/25/14, 3:13 AM
#29

Men gud hur har jag kunnat missa att dom är ute nu! Dör ju sötdöden! 😍

[JeanetteK]
10/25/14, 10:32 AM
#30

#29 🙂Inte konstigt att du missat det eftersom jag har sagt "nu kommer dom nog" varje dag i typ tre veckor! 😂Men nu är dom ute och helt sagolikt söta!

Upp till toppen
Annons: