Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 2610 ggr
[JeanetteK]
9/22/14, 9:15 AM

Lantdjur vecka 39

Måndag idag. 

Ute är det grått, blåsigt och rätt kallt. En dag då man vill kura ihop sig inomhus. 🙂

Jag har en del jobb att få iväg och en del administration som ska förberedas och sammanställa. Ute hos djuren är allt lugnt och under kontroll. Fåren ligger och vilar i sitt hus och korna är längst bort i hagen och betar. Grisarna syns inte till så om jag känner dom rätt så ligger dom bakom kullen och vilar. 🙂

Vad hittar ni på denna måndag?

Annons:
[JeanetteK]
9/22/14, 5:38 PM
#1

Var precis ute och gav djuren kvällsmat. Ibland är det så synd att man inte har kameran med sig ut. Jag halmade ute i grisarnas hus idag och när jag hade klippt upp snörena runt halmbalen kom Wilfred och tog en massa halm i munnen och bar in och började bädda. Han kom ut flera gånger och hämtade. Så gulligt! ❤️

Vi har fårhagen till vänster och kohagen till höger och som en gång emellan. Vi har satt stängsel i båda ändar så att vi kan släppa ut dom även i gången nu när betet varit sämre. Walter (baggen) gick med kvigorna tidigare i sommar och jag tror han saknar dom ibland. Idag var kvigorna ute i gången och Walter gick bredvid dom i fårhagen. De sprang fram och tillbaka bredvid varandra och väntade in varandra och vände håll. Precis som att dom lekte tafatt. 🙂

Och idag fick jag klappa Natasja (kanin) riktigt länge medan hon åt. Hon la sig ner och slappnade av och blundade och tuggade medan jag kliade henne. Det känns så härligt när man äntligen når fram till en liten skyggis..❤️

Maria29
9/22/14, 7:00 PM
#2

#1 Så roligt att Natasja börjat blir öppnare som jag sa till dig så var jag övertygad om att hon skulle blomma upp med någon annan. ❤️ Jag ska snart gå ut och stänga för natten men jag blir lite rörd. 

Imorgon så är det 1år sedan jag lät Albert somna så jag kommer nog att vara lite nere i morgon, han var en fin golden som betyde mer en han förstod.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/22/14, 7:09 PM
#3

#2 Tänker på dig. Det är jobbigt att behöva ta adjö av sina djurvänner.🤗

Cahira
9/22/14, 11:31 PM
#4

Första åttlingen (kattungar) är döpt!

Mamman heter Ninja för att hon smyger runt husknutarna och en av åttlingarna ser ut precis som Ninja. Hon smyger också runt kanter, men hon är mer kavat. Hon kom upp till mig och äääälskade att bli klappad. Hon klättrade upp i knät på mig och smälte mitt hjärta totalt. Jag har alltid velat ha en katthona som heter Rogue och Ninja och Rogue låter ju så otroligt perfekt! ❤️

Jag har fått namnet ifrån X-men så funderar på ett X-men tema för denna kull. :) Är 4 hanar och 4 honor så borde funka bra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/23/14, 12:57 AM
#5

Måndagen gick i blåstens och regnets tecken. Rullande i alla fall i väg och åt thai-lunch - och den värmde

[JeanetteK]
9/23/14, 8:43 AM
#6

Tisdag idag. Det var bara 2 grader ute när jag vaknade. 🥶Men solen skiner och det blåser inte lika mycket som igår. Jag har varit iväg på paraffinbad för händerna och jag fick även handledskydd. Det känns bra! 

Idag har jag inga större planer annat än fix och trix här hemma. Stallröjning pågår och det lär jag fortsätta med ett tag framöver. 

Vad hittar ni på idag?

Annons:
Saffran0Spice
9/23/14, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Samma här - 2 grader och blåsigt, hösten kom med en riktigt smäll 🥶

Idag är det lugnt här hemma - efter gårdagens 1½ mil i snårskogen och en helkväll på BHK med fotografering så är vi ganska slut här hemma ^^
Men fotona blev bra, Rossi var nog lyckligast över att favorit tjejen Tuss var med på BHK - De är sysslingar, och att säga att de älskar varandra är nog en underdrift ❤️

[JeanetteK]
9/23/14, 2:47 PM
#8

#7 Älskar att Rossi är så välklädd jämt! ❤️

Saffran0Spice
9/23/14, 4:14 PM
#9

#8 haha tack du ^^
Ja jag gillar att han får vara lite stylish 😉

Cahira
9/23/14, 7:19 PM
#10

Här är en till som gillar hans kläder! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
9/23/14, 7:52 PM
#11

X-Men namnen för honorna kommer bli Rogue, Storm, Phoenix och Mystique. 

Hanarna har jag tre av fyra namn. Grå hanen kommer heta Beast och de tre röda hanarna blir Pyro, Vulcan och nåt mer jag inte bestämt än. :) Snart dags att pussla ihop vem som ska heta vad. Wolverine kommer sparas till längre fram. De röda bröderna är rena rama knatte, fnatte och tjatte så vill att namnen passar ihop. Får se vart vi hamnar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vattnadal
9/23/14, 11:18 PM
#12

I fredags hittade jag änbtligen ett bo med päls hos ena mellerudshonan, en enda unge, men med tanke på att hon vägrat ta sig hela sommaren pga värme, så får jag väl vara nöjd. Hur stor och fet som helst, ensam i sitt bo, när jag kände idag.
En annan hona hade fått sina ungar igår morse, fler där, men räknade inte så noga, mer än att det sprattlade massor.

Idag har jag bokat bagge till gestriketeckorna, han ska hämtas i slutet av oktober, när han är klar där, och så betäcka 5 el 6 här, sen slaktas.

Lite bekymrad, då vi kommer att slakta inte bara 3 bagglamm här i år, utan även tackor, då vi har för många. 3 bagglamm och 12 tackor, varav 5 vuxna, ska bli 5 eller 6 tackor för stallning i vinter. Någon som är intresserad av genbankade Gestrikefår, hojta. Tyvärr ingen MV-status än… Kan sälja en vuxen tacka eller kanske rent av 2, med obesläktat bagglamm för den som vill.

Vi fick ju tillbaka en "valp" som jag besrättat nånstans. Hon ser ut att vara 9 mån, inte snart 5 år, pga att hon bott i lägenhet, inte fått motion och saknar muskler. 2 v har hon bott hos oss. Landade faktiskt rätt bra, bor i hundgård med sin mamma, och då vi åkte på huskyspecialen i fredags, fick hon börja sova ute då. Vi vågade nämligen inte chansa på att djurvakterna skulle klara av att hålla henne från att rymma genom ytterdörren.
Hon får sova ute till hon är helt nöjd med det nu, sen börja som de andra (nåja, nästan alla) som får sova inne nån natt då och då.
Jag har kört DW med henne, så nästan alla promenader har hon fått släpa på en 4 Kg trasmatta för att bygga muskler. Idag fick hon följa med och dra på riktigt. Att ingå i ett 10-spann, där 8 är galna huskyn som innan starten studsar, skriker och lever om av glädje att äntligen få jobba, är lite speciellt. Min grönis tycker att de är jobbiga, Embla höll med. Vi stannade och sockade henne efter 1 km, då hon försökte hålla sig i dikeskanten, sen gick det bättre. Efter 3 km vattnade vi dem, och sista 4 km sprang hon fint. Vet inte om hon drog, men det kommer. Vi är mycket nöjda med henne. Vittra var glad som fick springa med lös oxå.

Jag är lite slut nu, efter denna tisdag. Jobbade på Draghundcenter 11-18, där jag fick en frysleverans, och fick leka tetris i frysarna ett bra tag innan allt fick plats. Efter jobbet handla, sen hem, byta om, köra hundarna, och så ta en 2 km prommis med 11 och 12-åringarna, som oxå ville ut en svbäng. Middag blev det kvart i 9. Nu har jag lyckats få iväg en sen anmälan till polarhundsutställningen den 4/10, och ska bara kissa Vidar och Vittra, sen sova. Tar nog lite sovmorgon imorrn, känns det som.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maria29
9/24/14, 9:01 AM
#13

Dan

Imorse var det kallt och Dan kände sig väldigt stel och behövde sitt inomhustäcke (han har precis som sina vänner massor av kläder), jag måste försöka hitta någonting mer för hans stela leder, är man 9år och coursat på Irland så är kroppen där efter.  Insåg idag att jag har hundar i olika åldrar men att två av dem är gamla gubbar hur är det möjligt att djur kan bli gamla utan att jag märker det… 🤪

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Saffran0Spice
9/24/14, 9:39 AM
#14

#13 fina Dan ❤️
Finns bra mönster på bla overaller inne på Djurpyssel.Ifokus! =)

Saffran0Spice
9/24/14, 9:43 AM
#15

Idag vaknade matte med halsont och hunden vaknade inte alls - före 09.45 då jag sparkar upp honom på morgonpromenaden!

Fattar inte att jag fått en så morgontrött hund hahaha

[JeanetteK]
9/24/14, 11:00 AM
#16

Idag har jag varit iväg på möte och varit och handlat. Har en förkyld make hemma så jag ska ta hand om honom lite extra idag. Han hör till de män som blir otroligt sjuk och hjälplös när han är förkyld… 😉❤️

Unghönsen är tuffa av sig. De har kommit på att det finns mysig halm inne i grisarnas hus. Så dom går helt enkelt in där och myser. Grisarna har inte gjort något för att få iväg dom så jag hoppas på att hönsen är trevliga gäster och håller sig undan när det behövs. 🙂

#11 Jag gillar dina namn Cahira! 

#12 Spännande med kaninungar och ny hund. Visa gärna bilder om du har lust. 

#13 Söta Dan! Ser mysigt ut.❤️

#15 Krya på dig! Hehe.. han hade ingen lust att gå ut i kylan idag. 😉

Leffe
9/24/14, 1:53 PM
#17

Det ser blött kallt ut utanför fönstret

Kjelle
9/24/14, 2:12 PM
#18

Här hemma börjar det mer och mer se höstlikt ut. Gittan småmuttrade något om råkallt innan hon stack till jobbet.


Vattnadal
9/24/14, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är mamma kanin i bolådan. Boet är det vita håret till vänster.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
9/24/14, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här var vi på promenad i måndags. Från vänster gamla Vidar, sen lilla svarta räkan Embla med sin trasmatta, grönisen Ingrid med däck och längst till höger tanten Cora.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
9/24/14, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tar en på alla tackorna, när jag ändå är igång. Nån som är sugen på gestrikefår i genbank, kan ju hojta till omgående. Vi kommer att börja slakta av en del snart, men säljer gärna till liv istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
9/24/14, 4:24 PM
#22

Vad roligt Elin att få se dina djur! ❤️Jag hade gärna köpt ett par tackor av dig, men tillfället är fel. Vi bor nog lite väl långt ifrån varandra också. Dom är jättefina!

Maria29
9/24/14, 4:40 PM
#23

Åh vad roligt med bilder på dina djur Elin  så fina de är.. Arbetande hundar är så himla fint att se, jag funderar på att låta min jrt börja dra saker de var en kurs i Mjölby för ett tag sedan som jag tyvärr inte kunde gå på.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
9/24/14, 11:13 PM
#24

Gud så fina bilder ni lägger upp!

Vad vacker Dan är! Jag är så otroligt svag för vinthundar! 😍

Och tackorna.. gud. 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/25/14, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Torsdag idag. Ute är det grått och blåsigt. Sonen har studiedag och maken är hemma och sjuk så jag har flocken samlad. Mysigt. ❤️Nu på morgonen har vi slagit igång värmen här inne - då är det höst! 

Idag har det drällt in en hel del jobb, så det ska jag börja med. Sen ska jag fixa i ordning ute hos grisarna. Runt månadsskiftet är det dags för grisning igen. Agnes har ett mysigt hus som är redo. Så det som ska göras är att förbereda så vi kan flytta ut Wilfred ur hennes hage. Han vill helst gå med sin Agnes, men just när kultingarna är små funkar det inte så bra. Han är lite för hårdhänt mot dom och har dåligt tålamod. Så han får gå för sig själv till kultingarna är lite större. 

Vad hittar ni på idag?

Saffran0Spice
9/25/14, 2:27 PM
#26

Stackars Wilfred - men han får många att busa med när de är lite äldre ^^

Idag har jag fått nycklarna till nya lägenheten (även om jag flyttar 1dec) så det ska ev bli en vända med lite småsaker dit ikväll, och planera flera saker som kan flyttas imorgon. Annars tar vi det lugnt efter 2h PW =)

[JeanetteK]
9/25/14, 4:37 PM
#27

#26 Haha… ja om han fick välja skulle kultingarna flytta hemifrån direkt så han och Agnes fick vara ifred. :) Men det är inte så synd om honom, de går i hagarna bredvid varandra och det är inte så lång tid. 

Mysigt att du får nycklarna redan nu! 🙂

Annons:
Maria29
9/25/14, 5:04 PM
#28

Hemma efter en dag med bilskola, mat inköp och allt annat. Dte gick inte något vidare jag har börjat glömma saker jag kunde tidigare vilket är vanligt med människans hjärna fick jag lära mig vi sorterar.. Så vissa saker måste jag gå till baka till för att automatisera som det så fint heter.. Jag är trött så nu en smörgås innan jag går igenom mail och annat för att slutligen ta in djuren för natten samt fodra dem med kvällsmat.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
9/25/14, 11:08 PM
#29

Wilfred och Agnes är nog det sötaste kärleksparet jag vet! ^^

På tal om kärlekspar. Elmo och Maybelline var på dejt igår! 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/26/14, 8:37 AM
#30

Fredag idag. Härligt med helgen nära! 

Sonen har just klivit in i en helt ny fas av sin tonårstid… inte alltid lätt att ha en 15-åring hemma. Men han är världens finaste och jag är jättestolt över honom. ❤️Skulle bara vilja låsa in honom här hemma ibland. 🙂Det är jobbigt när navelsträngen inte längre är lång nog och mamma inte behövs. 😉

Jag ska upp till Röke en sväng på dagen  annars ska jag njuta av att det är helg!! 

Vad hittar ni på denna fredag?

Cahira
9/27/14, 12:18 AM
#31

#30 Din son verkar vara helt underbar, förstår att navelsträngen är seg. 😂

Jag är sjuk, tror det är en virusinfektion. Har ångest av att sitta still och ont i revbenen av att katterna ska trampa på dom hela tiden för att jag har feber och är så varm och go i katternas ögon. Midnight löper och skriker rummet intill och är en månad inför kastrering. Frodo är världens goaste terapihund och jag är SÅ stolt över honom!

Igår skulle han rulla sig i färsk hästskit och kom som ett skott istället när Mike ropade. ❤️ Han har blivit så fantastisk på inkallning!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/27/14, 10:01 AM
#32

#31 Sonen är underbar! Och ibland alldeles hopplös. Precis som man ska vara när man är 15 år. 🤪😉😂 Grattis till Frodos framsteg!

[JeanetteK]
9/27/14, 10:03 AM
#33

Lördag idag! 

Solen skiner ute och då blir man glad! Vi blev hastigt och lustigt inbjudna på middag ikväll. Det blir kul! Då behöver jag heller inte fundera ut vad vi ska äta! 👍

Maken är iväg och handlar djurfoder och jag sitter och pillar med lite bankgrejer på datorn. När jag är klar ska jag ut till djuren och fixa lite. 

Vad hittar ni på denna soliga lördag?☀️

Saffran0Spice
9/27/14, 10:17 AM
#34

Ev skall vi åka och hälsa på Rossi's småsyskon som blivit 5 veckor nu ^^
Annars skall vi vila efter morgonens jogging tur på 8km!

Fr. Vänster - Wilma, Windy, Winston & Wilmer

Annons:
[JeanetteK]
9/27/14, 10:40 AM
#35

#34 Men ååååååh 😍Så söööööta ❤️ Vad duktig du är som joggar! 👍

Saffran0Spice
9/27/14, 10:49 AM
#36

#35 Ja visst är dom 😍
Vi ska träffa 20st sådana småttingar idag - kommer få diabetes!

Tack, men helt ärligt var det hunden som joggade, jag rullade på cykeln bredvid 😉

Leffe
9/27/14, 11:50 AM
#37

Ska ut och handla. Sedan i kväll blir det speedway på teven

Cahira
9/28/14, 1:32 AM
#38

Gud så söta! 😍

Jag trimmade ned Ixxis skägg idag. Hon spydde flera gånger inatt men verkar må bättre nu. Hon verkar även tycka det är skönt att bli av med fluffet runt nos och ögon så hon ser bättre. 

Och så tog jag fem-månaders bilder på Amy och Owatonna. Jag har svårt att greppa hur otroligt vacker Owatonna är. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/28/14, 9:22 AM
#39

#38 Åh, vilken fin katt!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/28/14, 2:34 PM
#40

#38 Men ååååh, hon är jättefin!

[JeanetteK]
9/28/14, 2:39 PM
#41

Söndag idag. Jag har lammbog i ugnen, det luktar mat i hela huset. 🤤Vi är alla tre lite småsega idag, så vi skrotar runt här i väldigt lugnt tempå. Mysigt! 

Jag är så glad för Natasja (en av de nya kaninerna) har varit så glad nu två dagar. Hon kommer självmant fram och buffar på mina händer och har slutat morra åt mig. ❤️Jag tror att hon har accepterat mig nu och tycker att det är okej här. Det är ju en stor omställning att flytta. 

Korna var i morse ute i gången mellan hagarna. Där har vi ett staket som är lite lägre än inne i deras inhängnad. Zero blev så glad att dom var där så han stod framför dom och hoppade jämfota upp och pussade dom på mularna. I flera minuter så hoppade han upp och ner och slickade och slickade. Och dom stod bara och tog emot pussarna. ❤️Varför har man ingen kamera med vid såna tillfällen?

Annons:
Saffran0Spice
9/28/14, 3:13 PM
#42

Idag är det en latdag, efter att ha burit bort lite till nya lägenheten och satt upp bla tavlor och speglar ^^
Så nu ska vi slappa i soffan - Rossi under en filt efter lite skonkost för magen och själv blir det enkel lunch medans jag för 200e gången kollar på filmen Mary & Max
Om ni inte sett denna film så gör det!
Underbart söt stopmotion animation för vuxna (ej barnvänlig) 😃

Leffe
9/28/14, 3:17 PM
#43

Idag är det städdag efter att haft latdagar hela veckan

Cahira
9/29/14, 3:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Gud vad jag älskar höstfärger!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/29/14, 7:46 AM
#45

Idag ska jag till Linköping och köpa Kalkoner lite synd är att jag inte hinner titta in på auktionshuset i stan eftersom en av mina bästa vänner arbetar där. Det är inte ofta jag hinner träffa henne eller hon mig eftersom hon har familj, hennes föräldrar är gamla, jobbar och jag mitt liv på Sandbacken och inte har körkort så att jag kan ta mig upp och träffa henne de gånger jag har det lugnare.

Livet på landet är trevligt men det är inte alltid man har tid eller ork för mer en sina dagliga rutiner.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leffe
9/29/14, 9:33 AM
#46

Vacker bild. Tyvärr vet man ju vad som följer efter de fina höstfärgerna

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: