Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1950 ggr
[JeanetteK]
9/15/14, 9:19 AM

Lantdjur vecka 38

God morgon världen! Måndag igen och solen skiner. ☀️

I helgen har jag varit uppe i Stockholm. Träffade först en god vän som tyvärr är svårt sjuk. Vi åt middag och babblade så länge vi orkade så det känns bra att vi sågs. Sen har jag varit ute i skogen med mig bror och plockat svamp. Jag hann med en sväng hos min bästa vän Cilla också. Vi åt massor av mat och godis och spenderad sen lördag kvällen i soffan helt uppsvällda! Igår på vägen hem åkte jag förbi Maria här på sidan och tittade på alla hennes underbara djur. Fick med mig tre underbara kaniner därifrån som nu bor här på Månskensfarmen. Bilder kommer! Lovar! 

Idag ska jag jobba undan lite och röja lite här hemma. Det har ju varit grabbhelg här hemma och jag kan väl säga som så att dom inte direkt har prioriterat insidan av vårt hur. Däremot har dom fixat mycket ute hos djuren så jag gnäller bara lite. 😉

Vad hittar ni på idag?

Annons:
Maria29
9/15/14, 1:52 PM
#1

Tänkte att jag skulle ta det lugnt eftersom jag är väldigt trött men insåg för en stund sedan att jag ska till bilskolan.. Så det blir att göra sig i ordning och åka till den lite samhället.. Det brukar bli livat dagar jag bestämt mig för att ta det lugnt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/15/14, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hoppas det går bra på bilskolan! 

En sak jag inte saknar med Stockholm är alla bilar. Jag har blivit lite bortskämd nu här nere i Skåne, så att fastna i bilköer hade jag glömt av att man kunde. På bilden sitter jag ungefär i höjd med KS.

Vattnadal
9/15/14, 4:07 PM
#3

Jag hade en fin helg. Upp tidigt både lördag och söndag för att ta hand om djuren och hinna äta frukost till 10. Hade sen vardagslydnadskurs intensiv hela helgen hemma på gården. Flera ekipage med hundar och mattar som utvecklades fint tillsammans. Hann med härlig promenad på kvällarna med, och sen slocknade jag i soffan. Igår kunde maken köra 9-spannet, då det äntligen var svalt nog åt hundarna. Vi röstade så klart, och lyxade med god mat när alla djur kvällsmatats,

Idag fick fåren sly till frukost, kaninerna med. Sen åkte vi och köpte 2 rundbalar hö, tog en promenad i skogen utanför stan (där vi fick sällskap av lös hund som skrämde mina ett bra tag innan han gick hem igen). Nu är det jobba, packa upp varor, packar weborder, boka frakter och till posten, beställa varor, betala räkningar och bokföra.  Börjar fundera över när vi ska börja slakta av årets Lamm, svårt att få till tiden, då vi alltid är fullbokade på helgerna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
9/15/14, 4:24 PM
#4

#3 Du verkar ha haft fullt ös! Vi brukar säga att vi behöver semester för att hinna jobba hemma. 🙂Det verkar vara samma schema hos er.

Vattnadal
9/15/14, 4:29 PM
#5

Nu har jag jobbat 14 dagar i rad, den här månaden kommer jag att vara ledig 2 dagar, 27:e och 28:e då jag åker till Eskilstuna på mus-SM och ställer ut, har kurs och bisitter åt en domare som dömer upp.
Fredag och söndag denna vecka blir mindre jobbiga, då vi åker till Idre på huskyspecial, och bara ska packa det vi ska ha med från butiken, köra dit, och söndagen packa ihop, köra hem efter ett möte, packa upp i butiken och ta oss hem. Skönt att ha några dagar jag bara jobbar 14-18 i butiken, så jag kan ta en lugn förmiddag hemma,.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Saffran0Spice
9/15/14, 5:01 PM
#6

Har idag sagt upp nuvarande lägenhet - flytt är nu oundvikligt 😃

Annars har dagen varit lugn och samtidigt orolig - kompisens Saluki kollapsade och vi väntar på svar från dem hos veterinären =( 

Fina Amiir <3

Annons:
[JeanetteK]
9/15/14, 7:27 PM
#7

#6 Ett stort steg när man säger upp lägenheten. 🙂Hoppas det går bra för hunden. ❤️

Maria29
9/15/14, 7:30 PM
#8

#2 Det gick bra och jag inser att jag aldrig skulle kunnat ta körkort om jag hade bott kvar där uppe.  Här nere så är det mindre trafik och människorna tar det lugnt vilket passar mig.  Fast jag kan sakna ett mysigt kafe som de på söder eller "hallarna" men jag ska inte klaga.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/15/14, 7:39 PM
#9

#8 Ja det skiljer sig lite när det gäller trafiken… det märker jag också av!

Leffe
9/16/14, 2:08 PM
#10

#2 Nästan i mitten på ditt foto ser man en färdtjänstbuss som kör mot kameran. Så var min dag när jag körde hem skolbarn på eftermiddagen

Saffran0Spice
9/16/14, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Var iväg och pratade med ''flyttgubbarna'' jag rekryterat och lyckades då fynda mig en tv som en av dem ville bli av med - Känns som om allt flyter på bra, så vad kommer att gå fel och smälla i detta karma??
Så för att stilla tankarna så tog Rossi och jag en 2½h lång morgonpromenad i höstsolen ^^

Fick också svar om Amiir - han var svårt uttorkad och har problem med sköldkörteln, han kommer bli bra men behöver mediciner resten av livet tyvärr. Huvudsaken är iallafall att han mår mycket bättre och kommer kunna leva normalt trots piller =)

[JeanetteK]
9/16/14, 8:09 PM
#12

#10 Oj oj… ja min pappa körde taxi när han levde och jag har hört om roliga turer i rusningstrafiken..  Du såg väl när jag vinkade till dig  när jag körde genom Stockholm/Solna va! 😉He he.. nä men jag skickade iväg en tankevinkning i alla fall. 🙂

#11 Jättesnygg tröja! Skönt att Amir kommer under behandling. ❤️

[JeanetteK]
9/16/14, 8:10 PM
#13

Idag har jag varit iväg på seminarium hela dagen om kommunikation i sociala medier bland annat. Intressant! Det är länge sen man satt i skolbänken så nu är jag trött i huvudet av alla föreläsningar. 😉

Annons:
Cahira
9/17/14, 4:27 AM
#14

#11 Skönt att det inte var allvarligare med Amiir. Salukis är en av mina största svagheter! 

#13 Kul att gnugga geniknölarna lite! :) 

Jag var på minnesota zoo idag precis som i fjol och gick rundan vi inte hann då. Och åh vilken underbar dag!

Jag fick se lodjursungar busa och fick se otroligt häftiga djur och ta många fina bilder! Jag älskar att samla upplevelser! 

När dom stängde så gick vi till bilen, jag satte mig tillrätta och insåg att min mobil saknades. Vi rusade in igen och en städerska hade precis hittat den vid lodjurshägnet. PHEW! Slutet gott, allting gott!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/17/14, 8:18 AM
#15

#14 Åh lodjursungar. 😍Skönt att du hittade mobilen!

[JeanetteK]
9/17/14, 8:23 AM
#16

Onsdag idag. För några månader sen fick jag diagnosen fibromyalgi. Nu ska jag få gå 6 onsdagar på smärtskola och i eftermiddag är första gången. Det ser jag fram emot. 

I övrigt har jag inte så mycket inbokat utanför gården. Här hemma så står ankspiltan på tur för storstädning. Att ha 17 Ankor märks… för dom som inte har Ankor så kan jag tala om att dom bajsar mycket och gärna och överallt. 🤪🙂

Vad hittar ni andra på denna onsdag?

Saffran0Spice
9/17/14, 11:00 AM
#17

#16 så spännande - hoppas du får nytta av de onsdagarna!
Å när det kommer till Ankor - har inga själv, men har förstått att de är rena bajs-maskinerna, gärna högt-lågt-massor-överallt!😂

Här hemma har jag ordnat med adressändring och ska ringa mina olika bolag - synd att man inte har ett enda som skötte allt med försäkring, bredband, telefon, el osv…
Annars har första lådorna packats, med sådant som inte används mer i år ^^

Sedan ska bussar kollas inför imorgon - då ska vi på drop in vaccination med Rossi, 1 års sprutan skall tas =)

Saffran0Spice
9/17/14, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En paus för dagen - ut i det gröna med er kära lantdjurs-vänner!

Vattnadal
9/17/14, 3:50 PM
#19

Jag tog lite sovmorgon idag, skönt! Upp, gjorde frukost åt alla hundar, matade innehundarna och sen mig själv. Ut, introducerade Embla (vuxen "valp" vi fått tillbaka, bott i lägenhet och är sjukt understimulerad)  för alla tikarna i rasthägnet, sen frukost åt kaniner, får och Höns. Efter det promenad med 4 hundar. Embla fick släpa på 4 Kg trasmatta för att bygga upp de muskler hon inte har.
Sen städade jag akvarium, bytte om och åkte först till apoteket och hämtade ut mediciner min nya hälsocentral glatt skrev ut, som min förra tyckte jag kunde vara utan. Efter det till lagret efter ett par hundra kilo hundfoder, sen till butiken och packa in dem. Nu ska jag besvara en del mejl, skicka några fakturor och sen börja förbereda morgondagen. Då ska jag packa allt vi ska ha med till huskypecialen. Vi ska ställa en hund och sälja med Draghundcenter, så en till jobbhelg.
Ikväll kommer maken hem med säd, så jag kan blanda en tunna musmat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cahira
9/18/14, 2:50 AM
#20

Vi åt några vilda äpplen idag. Otroligt goda men väldigt små motför vad man är van vid. :) 

Midnights kattungar fyller åtta veckor idag och fick träffa deras pappa Leo för första gången. Det gick jättebra. :)

Jag satt i nån timme och glodde på åttlingarna (en kull på åtta kattungar) för att lära mig se skillnad på dom och se vilka kön dom var. Inte det lättaste när åtta kattungar rusar runt och brottas åt höger och vänster! De är runt 4 veckor nu. Men till sist fick jag ordning på det och det är fyra honor och fyra hanar. :)

Så hade vi en liten minikris där några kossor saknades. Hopi, Daisy och Maybelline och några till var puts väck. Men efter att ha missat dom första gången så hittade vi dom några meter ifrån detta äppelträd. Slutet gott, allting gott. :) Kossor gillar också äpplen. 😉

Sist men inte minst så fick Frodo sig en nedrakning idag med. :) Elva månader och så stilig min lilla kille. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
9/18/14, 8:30 AM
#21

#18 Vilken vacker bild! Kan sitta och titta på den hur länge som helst. ❤️

#19 Hoppas det går bra i helgen. 🤗

#20 Skönt att kossorna kom till rätta. Och jag håller med om att Frodo är en riktig snygging! Vilka ögon på den högra bilden. 😍

[JeanetteK]
9/18/14, 8:31 AM
#22

Torsdag idag! Vilken underbar höst det är ute, solen skiner och värmer fortfarande. Sol

Idag har jag en hel del jobb vid skrivbordet. Det är ganska bra för det "tvingar" mig att vara hemma. Jag har varit ute och farit lite för mycket ett tag nu så det är skönt att vara hemma. 

Jag ska ta mig i kragen och fixa lite i stallet. Även om det är ett tag kvar tills djuren ska in så vill jag att det ska vara förberett och klart. Så lite stallfix står på agendan för mig. 

Vad hittar ni andra på idag?

Saffran0Spice
9/18/14, 9:45 AM
#23

Strax skall det iväg och STORHANDLAS så man får äta annat än havregryn 😃
I em/kväll skall vi till veterinären för 1års vaccination av min lilleman, sen orkar vi nog inte mer idag ^^

Gittan
9/18/14, 3:00 PM
#24

I kväll ska hela familjen gå och se hockey.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Leffe
9/18/14, 3:08 PM
#25

Nu ska jag beställa tågbiljett. Ska till Köping på lördag. Ska gratta vän som fyller 60

Cahira
9/18/14, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag spenderade tid med åttlingarna. Fy sjutton så söta dom är nu! Och underbaraste är att Ninja var MYCKET mindre rädd för mig så verkar som att kastreringen äntligen kan bli av nu i vinter! Hon har haft 14 kattungar på två kullar i år så det vore en enorm lättnad från mina axlar att få henne kastrerad. :) Trots att hon har fantastiskt vackra ungar så är det alldeles för mycket!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/19/14, 8:17 AM
#27

#24 Hur gick det på matchen?

#25 Hmmm… var i landet ligger Köping nu igen?? Är det en lång resa du ska göra. 

#26 Men så söta källingar som man säger här i Skåne! ❤️Förstår att du vill ha henne kastrerad. Jag håller tummarna för att det ska gå bra när det är dags.

Annons:
[JeanetteK]
9/19/14, 8:20 AM
#28

Fredag idag. Sonen har just åkt iväg på moppen till skolan. Undrar när jag ska sluta få hjärtat i halsgropen varje gång han gasar iväg… 🤔 Hönsmamma, vemdå jag???🤪

Om ett tag kommer en kompis hit och fika/äter frukost. Det blir mysigt. Sen kommer mina svärföräldrar ner på en kort visit över helgen. Dom ska på visning av ett hus dom är intresserade av. Det skulle vara toppen om dom flyttar ner. Ju äldre jag blir desto mer förstår jag grejen med att ha familjen samlad. ❤️

Ute hos djuren var det lugnt och stilla. En av de nya kaninerna är lite svårflörtad och vill inte bli klappad, men idag var hon lite lugnare. ❤️

Vad hittar ni på idag`?

Saffran0Spice
9/19/14, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag blir det lugn och ro som gäller - vi är fortfarande helt slut från gårdagens alla strapatser. Men en lång morgon promenad i naturen blev det iallafall ^^

Leffe
9/20/14, 7:45 AM
#30

Jaha då ska man till Köping så här tidigt för att fira en väninnas 60-årsdag.

[JeanetteK]
9/20/14, 5:42 PM
#31

Lördag idag. Svärföräldrarna är här. Vi har en lammbog i ugnen som doftar helt gudomligt. 🙂Kroppen bråkar idag så jag känner mig allmänt ur funktion. 😕Har varit ute och matat djur och då mår man alltid rätt bra trots allt.❤️

Maria29
9/20/14, 6:21 PM
#32

För att summera min dag huvudvärk,jobba på gården.vila, hitta getterna i foderkammaren, slå i huvudet, skopat ur vattnet i köket (slamtömmaren har fortfarande inte varit här)  och snart middag ensam framför soffan innan jag går ut till djuren igen.. Jag borde inte klaga jag har ju haft bra väder.. 

#31 hur går det med kaninerna trivs ni ihop?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leffe
9/21/14, 12:25 PM
#33

Sov till 12 idag. Det var ju alldeles för lång dag igår och vinet var väl också en liten bov i dramat. I morgon blir åter en tidig dag för då ska jag passa syrgasleveransen som kan komma när som helst mellan 8 och 17. Tisdag blir också tidigt för då ska jag på kurs om min sjukdom PAH. De har börjat med lite nytt på Karolinska. Några patienter får träffa läkaren, sköterskorna, sjukgymnaster, arbetsterapeut, kurator. Alla på en gång och prata om sjukdomen.

Alltså uppe tidigt tre dagar av fyra - herre jösses jag kommer att bli ett vrak.😴

[JeanetteK]
9/21/14, 3:07 PM
#34

#32 Ja jag tycker att det går bra med kaninerna! Dom är så mysiga. Natasja är lite aggressiv och bits gärna, men jag tycker att hon lugnar sig. Framför allt mot mig. ❤️

Annons:
[JeanetteK]
9/21/14, 3:09 PM
#35

Söndagen idag är seg. Jag är långt ifrån på topp. Svärföräldrarna har åkt hem igen. Dom har hittat ett hus som dom lagt bud på så nu är det bara att hålla tummarna! Ska mata djur och ordna något till oss människor att äta också, sen kryper jag nog ner i sängen tidigt idag. 

Hur ser er söndag ut idag?

Cahira
9/22/14, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Vår söndag ser otroligt fin ut. ❤️ Gud vad jag älskar att fota under hösten här borta! Inte nog med det så fick jag kela med Angel, Candy OCH Elmo! Första gången jag får klappa tjuren. Iofs så har jag otrolig respekt för tjurarna. Jag håller avstånd även om Mike är med. Elmo är dock från fantastiska linjer som avlats på snälla tjurar under många generationer. Var mysigt att kela med dom en stund. Gud vad jag älskar köttkossor! 😍 Dom är alla i sånt otroligt snyggt hull just nu med! Jag såg bara en ko där man kunde se höftbenen, resten är maffiga och biffiga samt välmusklade. :) Goldylock är en fin representant här ovan. :) Svårt att tro att hon bara är ett år gammal. 

Lägger in en vacker höstbild jag lyckades ta idag. Jag gillar den skarpt! Ovanligt att jag tar naturbilder men på hösten så älskar jag alla färger, bär och svampar som kommer fram. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: