Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3548 ggr
Bill&Bull
2014-09-09 21:59

kons beteende ?

Jag skulle behöva lite info om kons beteende, Om någon vet hur en typiskt ko beter sig eller var jag kan hitta den infon. Tack på förhand

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Cahira
2014-09-09 23:28
#1

Vad är det för beteende specifikt du undrar om? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-09-09 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

:)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bill&Bull
2014-09-10 00:01
#3

Hur dom fungerar med varandra? Har dom olika personligheter? Kan man få kontakt med dom eller dom kanske inte bryr sig om människor? :p Kan tillägga att jag ska praktisera på mjölkgård och skulle ta reda på kons beteende och hur dom funkar. Och ursäkta om jag fråga dumma frågor men kan inte alls mycket om kossor :) Är mer van vid sällskapsdjur.

||My Love For Animals Is Immortal||

Cahira
2014-09-10 00:38
#4

Inga dumma frågor alls! :) Jag ska berätta vad jag sett under mina nästan två år här på gården. :)

De fungerar finfint med varandra. Ibland kan det bli lite bufflande runt höet (med bufflande så menar jag att de bufflar huvudet in i varandra och det händer att "brottas" huvud mot huvud) eller om någon varit separerad från hjorden en stund samt vid brunst. Korna kan rida på varandra under brunst med. De har några ljud men är inte väldigt ljudliga i sin kommunikation med varandra. Grundregeln här ute är att de råmar inte utan anledning. De kanske kallar på sin Kalv eller kalven kallar på sin mor. 

De har definitivt olika personligheter! Kalvar som nappats kommer vara tamare än de som inte är det, och mjölkkossor som hanteras är tamare än köttkossor som hanteras mindre. Vi mjölkar inte våra köttkor utan all mjölk går till kalvens tillväxt. De mjölkar bara när de har Kalv. Jag kan kela så mycket jag vill med Angel så länge hon inte har liten Kalv. En kossa med liten Kalv kommer vara mer opålitlig än om kalven är äldre eller om hon är dräktig då (åtminstonde våra) är väldigt beskyddande om sina små. 

Kor varnar genom att ruska huvudet och öronen i ett pprrff frust. Om de kastar jord på ryggen är ett starkare varningstecken. "Jag skojar inte, jag kommer anfalla dig om du inte låter mig vara!" 

En ko ogillar starkt att vara skiljd från sin hjord och de förflyttar sig gärna i grupp. Om den är avskiljd kommer den vara mer stressad än om den har en vän. 

Till och med kalvar grupperar sig automatiskt med en vän i sin egna ålder har jag märkt. Ivory och Thor är alltid nära varandra, samma med de sista två som föddes i september i fjol, de var så oskiljaktiga att vi kallade dom tvillingarna. 

Vad som jag anser är mest faschinerande beteende är att se kalvarna ligga i en grupp på samma ställe med 1-3 vuxna runt som ligger barnvakt medans de andra betar. Har sett nästan alla 30 kalvar ligga i samma grupp. 

När en ko eller Kalv ser fara så larmar denne och hjorden kommer till undsättning. 

Här är ett par filmer på vår hjord. :)

Popsicle fick flaskmatas och band sig till mig som om jag vore hans mor. http://youtu.be/PINzS6D6BNY

Kalvars första möte med en vattensamling http://youtu.be/_GJ6h46DypU

Sommarutsläpp och lyckan som medföljer. :) De kan springa väldigt fort om de vill! http://youtu.be/U3D5TWkjiL0

Under förflyttning till nytt område så blir det en del råmande för att se till att alla kalvar hänger med. De ligger och trycker första tiden så kan bli en del förvirring innan alla hittat igen varandra. http://youtu.be/zyGW4OyPZG8

Våra två tjurar Elmo och Diablo lekbrottas när de fick komma ut ur vårleran. http://youtu.be/lI4rsucEX9U

Jag vet att jag har en video nånstans där kor brottas på mer allvar efter de varit separerade, de kollar så kon som varit försvunnen inte är försvagad eller sjuk tror jag.

Åh juste, dom sörjer om de förlorar sin Kalv. De stannar vid platsen där de sist såg sin Kalv och råmar dag och natt tills kon är hes i ca 3 dagar. 

Naturliga beteenden innehåller klia sig mot träd, klia sig mot varandra, beta, idissla, vandra mycket, svalka sig i vattendrag och andra beteenden som är väldigt likt för vilda bufflar. När det regnar eller snöar så ställer de sig i en stor grupp där det är mest skydd under träd med rumpan vänd mot vinden och använder varandra som en blockering. 

Tror det var det mesta.. ^^ Var inte rädd att ställa frågor. Är skillnad vid frigående köttkossor och laduboende mjölkkor, men detta är de beteenden jag observerat. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bill&Bull
2014-09-10 11:18
#5

Stort tack för att du tog dig tid å skriva! Bra info jag kan använda mig av :) Fina videos också ;p

||My Love For Animals Is Immortal||

[JeanetteK]
2014-09-10 14:09
#6

#4 Toppen Cahira! Jag älskar dina kor. ❤️

#5 Vad spännande med praktiken! Skriv gärna och berätta hur det går för dig! Du kanske är sugen på att skriva en artikel om det? Säg till i så fall så lägger jag upp dig som artikelförfattare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: