Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
03. Svin

Minigris

2014-09-05 21:20 #0 av: [TooLoover]

Lite fakta om minigrisen vore snällt, Tycker de är extremt söta, och verkar roliga att ha och göra med :) Den kommer INTE användas till slakt! måste man ha 2 minigrisar? Jag allt ni vet om dom, fråga gärna, så svarar jag så fort jag ser! Cool

Anmäl
2014-09-06 04:52 #1 av: MsSofieG

Google is your friend Skämtarhttp://minigris.nu/att-tanka-pa/

Anmäl
2014-09-07 09:50 #2 av: [JeanetteK]

Jag håller med om att dom är jättefina! Jag har ju inga små grisar men stora och jag tror att de i mycket är likadana. Grisar är ju väldigt sociala och kloka. Enligt min granne är de i intelligens som ett femårigt barn. Om det stämmer vet jag inte. GladMen dom är läraktiga och mycket keliga. Vår galt Wilfred kommer fram och grymtar på ett speciellt sätt och sen lägger han sig på sidan och vill bli kliad på magen. HjärtaJag tycker personligen att grisar bör leva ute och inte vara husdjur inne. De har behov av att böka runt. Grisen i sig luktar inget och är mycket renlig men däremot luktar det mycket runt där de bor. De ska ha en artfrände så en ensam funkar inte. 

Maken och Wilfred på bilden. Hjärta

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-09-07 10:01 #3 av: [TooLoover]

Nej utomhus ska den bo självklart, men för at vara minigrisar blir ju de flesta rätt stora :P hur stora brukar de bli? Hur gamla, kan ni rekommendera någon annan gris ras?

Anmäl
2014-09-07 22:35 #4 av: VildaVittra

#3 Linderödssvinet är en svensk lantras, något som fler borde stödja så de inte dör ut. Ska du bara ha grisarna till sällskap så spelar ju inte produktionseffektivitet någon roll, så då skulle de ju passa bra. 

Grisar blir stora, de är imponerande. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-09-08 09:46 #5 av: [JeanetteK]

#3 Vi har Linderödssvin och dom blir stora. En jägare var här och han bedömde att Wilfred väger drygt 250 kg. FörskräcktSå det finns ju mindre raser! GladJag håller jag med VildaVittra om at det är bra att stödja dom svenska lantraserna. Tyvärr är Linderödarna den enda ras jag har erfarenhet av. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-09 17:48 #6 av: Cahira

Jag dör alltid sötdöden av dina bilder Jeanette! Skrattar

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-09-09 17:49 #7 av: [JeanetteK]

#6 Snart blir det kultingar här igen! SkämtarAgnes är rejält rund om magen. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-09 17:59 #8 av: VildaVittra

#7 Du tar med en sådan när du åker till din bror va och svänger förbi mig? FörlägenJag kan gömma den under kudden så Navdi inte får för sig att det är julskinka till henne. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-09-09 19:52 #9 av: Cahira

#7 Åååh! Kär Jag har fått linderödsjukan tror jag. Skämtar

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-09-11 09:50 #10 av: Shettisar

#0 Här är en seriös uppfödare som gärna besvarar alla sorts frågor.http://www.minigrisar.se/indexswe.htm

Anmäl
2014-09-11 10:01 #11 av: [JeanetteK]

#10 Jättebra! Där fanns en hel del bra grejer! 

#8 Hahaha, dom är inte riktigt så små nu... Men om du har en stor kudde så ska det nog funka. SkämtarCool

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-03-30 14:43 #12 av: mmois98

Minigrisar kan hålla sin form som liten, problemet är bara att ger man dom liite extra mat varje dag så kan de bli lika stora som en vanlig gris. Vilket kanske inte alltid är tanken ;) 

Imed att grisar är flockdjur så är det bäst att ha dem två eller flera, vi har två kastrerade hanar ihop nu, och det funkar utmärkt :)

Anmäl
2015-03-31 10:56 #13 av: [lottas-kaniner]

Sedan är det viktigt att du får tag i en uppfödare, som verkligen har minigris. Många har blivit lurade på det sättet, köpt en minigris, som i slutändan inte var någon minigris.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.