Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1922 ggr
[kaati]
9/4/14, 9:36 PM

har får känsel?

hejsan, det är så att min lärare säger att får har riktigt lite känsel och jag undrar hur det ligger till med det egentligen? (jag kan inte något om får) både med som utan päls.  läraren gjorde en liten jämförelse, ungefär som "vi säger att människan har 45 känselprickar och då har får 5 stycken i jämförelse".

jag har lite svårt att tro att skillnaden är så stor och har försökt googla men det säger ju sig självt, googla på ordet "får" är helt meningslöst.

tack på förhand :)

Annons:
Tanjis
9/4/14, 9:45 PM
#1

Ingen aning, men googla mer utförligt! Ex hur känslig hud har får

Magi-cat
9/4/14, 9:46 PM
#2

Fråga läraren var han får det ifrån!

Det låter väldigt konstigt tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[kaati]
9/5/14, 7:56 AM
#3

1# jo jag får väl göra det.

2# eller hur och han är naturbrukslärare till och med

[JeanetteK]
9/5/14, 10:05 AM
#4

Jag har får och nog har de känsel allt! Självklart är de mindre känsliga än människor på vissa sätt - de har ju klövar och tjockare hud. Men människan är nog också en av de känsligare däggdjuren som finns. Däremot tror jag inte att skillnaden kan vara så stor som din lärare säger. Jag upplever det absolut som att de har mycket känsel.

VildaVittra
9/5/14, 2:49 PM
#5

Alltså, det skulle nog kunna stämma om man tittar på var människor är som mest känsliga (där vi har flest sinnesceller) men sett över själva huden i stort tror jag inte att det är någon skillnad. 

Vi har flest sinnesceller i exempelvis händer och läppar och med tanke på att får har klövar som sagt så "missar" de ju en del sinnesceller på det och då de äter taggigt material så lär de inte ha lika många som vi i läpparna. 

Men jag tror att det gör lika ont i ett får att skada övrig hud som det gör på oss.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
9/5/14, 4:44 PM
#6

#5 Ja det är ju helt sant. Men kan det skilja så mycket? Ja, det kanske det gör. Får gå ut och test-nypa fåren. 😉

Annons:
Cahira
9/5/14, 8:27 PM
#7

Kan säga att när jag fick raka får på naturbruksgymnasiet så var vi flera som råkade klippa i huden och ja, vissa reagerade inte alls.. Men andra fick rejäla ryck och ville INTE vara kvar!

Så jag tror det är ungefär som "hur håröm är en människa?" tror inte det går att jämföra riktigt. Vissa är mer känsliga än andra. 

Får är flyktdjur och flyktdjur som visar smärta och svaghet kommer bli utvalda först av rovdjur. Så hur mycket ont de faktiskt har är så svårt att säga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
9/5/14, 8:49 PM
#8

Har sökt, men inte hittat något specifikt om just fårens känsel. Det låter spontant lite som den där gamla synen man hade på djur, att de inte kände smärta "på riktigt".

Som Cahira säger, de kan kanske "mörka" smärtan för att inte dra till sig uppmärksamhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mantissa
9/7/14, 10:42 PM
#9

Det kan nog skilja en del mellan olika arter. Har läst samma om hundar att de skulle ha 7ggr färre smärtreceptorer än oss. Förmågan att känna smärta har vi utvecklat för att vi inte ska skada oss i onödan, lära oss att inte stoppa fingrarna i glöden osv. Men för ett djur som kanske är utvecklat för att leva bland busk och sly så kanske det är lämpligare att de utvecklar en tjockare och tåligare hud istället för smärtceller. Skulle ju vara lite jobbigt som får och känna att, "näe, jag ska nog undvika det där buskaget som rivs så förskräckligt".
Min egen erfarenhet av en bagge jag hade var att han var totalt okänslig på huvudet, vilket jag gissar är lämplig om man väger närmare 100kg och ska stångas med något motsvarande..
Men precis som på oss så har djur olika tätt mellan smärtreceptorerna på olika kroppsdelar. mundelarna brukar vara särskilt känsliga, och ömtåliga delar som ögonen.

VildaVittra
9/7/14, 11:04 PM
#10

#9 "Har läst samma om hundar att de skulle ha 7ggr färre smärtreceptorer än oss."

Då måste min Casper vara en hybrid med ömfotingen. För jösses vad han får "ont" om någon lägger sig lite på honom. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
9/7/14, 11:08 PM
#11

#10 Digger också, han skriker i förbyggande syfte och är ändå den största klant jag mött. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
9/7/14, 11:22 PM
#12

#11 Säker på att det inte är en droppe vinthund i honom och han drabbats av en släng av GSOD (greyhound scream of death)? 

En greyhound fick alla på deras klubb att få en hjärtinfarkt och kommer rusande när hon vrålade rakt ut mitt i lite bus med hundpolaren. De trodde hon minst fått kroppen genomborrad av ett spjut eller nått, men det visade sig att ett barr fastnat mellan två tår. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
9/7/14, 11:43 PM
#13

#12 Haha näe han har dock väääääldigt mycket collie i honom. :) och jag tror det är en pipschäfer där nånstans. Och en spets och en gris. Och lite åsna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
9/8/14, 8:32 AM
#14

#12 Jag vet precis hur GSOD låter… Jag har varit med om att Benito fått en fluga på rumpan och betett sig som om han blivit angripen av någonting otroligt hemskt.. Greyhounds är fina men tokiga.. Får vet jag inte mycket om men Getter tycks strunta i om det gör ont, om det finns någonting gott eller roligt på avstånd (där av mina 5trådar) gör det nästan vad som.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Herden
8/6/15, 8:32 AM
#15

Får är bytesdjur, därför skriker dom inte när det gör ont, för att inte locka till sig rovdjur när dom blivit skadade.

Upp till toppen
Annons: