Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2511 ggr
[vanilla skye]
2014-08-27 10:23

Verka klövar-Får

Hej!

Hur gör ni när ni verkar era fårs/Getters klövar?

Är det så enkelt att bara klippa bort toppen på klöven och på sidorna under? 

Någon erfaren som kan berätta? Vill gärna veta :) Bilder uppskattas :)

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-27 10:27
#1

Han som klipper våra får verkar även klövarna. Jag tittar på och hoppas våga testa själv vid tillfälle. 🙂På sidorna ser man rätt tydligt vad som ska klippas av, det blir ju som en flärp eller vad man ska kalla det. Toppen tycker jag är svårare. Han sa att det var ungefär som att klippa klorna på hundar, man lär sig hur långt in man ska klippa. Eftersom han är otroligt duktig både på Ull och klövar så har jag lämnat över detta med varm hand till honom. Men det skulle vara bra att kunna själv. 

Hoppas någon med mer kunskap svarar dig. Då kan jag också lära mig lite. 😉

Kjelle
2014-08-27 10:27
#2

Här kanske du hittar lite läsbart medan du väntar på svar.


[vanilla skye]
2014-08-27 10:40
#3

Kan "vem som helst" verka klövarna på får?

Har erfarenhet av att klippa hundar  och andra djurs klor, men det kan ju inte vara exakt samma sak? Har kollat på en video på Youtube och det ser då otroligt enkelt ut iallafall. 

En annan fråga: Hur ofta ska man verka?

[JeanetteK]
2014-08-27 12:48
#4

Ja vem som helst kan göra det. Självklart ska man ha kunskapen. Om det räcker med youtube vet jag inte. Personligen skulle jag testa första gången tillsammans med någon som kan och som kan rycka in om det är något. ,

Vi verkar dom höst och vår i samband med klippning av ullen.

[JeanetteK]
2014-08-29 11:20
#5

En liten uppdatering! Igår verkade jag klövar på en av våra tackor. Hon hade en spricka i ena klöven upptäckte jag. Maken satte henne på rumpan och jag klippte. Det gick bra, det var inte så svårt. Men för oss krävdes det att vi var två - en som höll i och en som klippte. Det var inte som att hon tyckte det var roligt direkt, utan sprattlade en del. Jag hade inte kunnat göra båda sakerna samtidigt. Men det är ju en träningssak. Han som brukar hjälpa oss klämmer fast dom mellan benen på något sätt. Imponerande är det i alla fall! 

Vi använde oss av en klippare/sax/tång (vad det nu kan heta) vi fått ärva av en annan fårägare. Den funkade ganska bra, men jag hade även en sekatör som passade min storlek på händer bättre.

Upp till toppen
Annons: