Annons:
Etiketthästar
Läst 1842 ggr
Cahira
2014-08-27 02:40

Pipers återhämtning

Då Piper är skadad och det krävs tumhållningar för henne så tänkte jag använda denna tråd för att ha någonstans att dela med mig hur det går. Jag ljuger om jag säger att jag inte är orolig för henne. :/ 

Jag känner mig så hjälplös att se henne i sån smärta som hon är. Det är tur att hon är så snäll och lugn! Vi försökte separera åsnan men det var ingen bra ide. Hon blev jätteorolig av att förlora sitt moralstöd. Åh de är så söta ihop!

För de som missat vad det är för skada så har hon på okänt vis skurit upp sig på insidan låret och skar av en stor sena och skar av muskeln in till benet. 
Värsta som kan hända: benet fick sig en smäll och har ett benblåmärke till den grad att lårbenet dör. 
Andra risker: Infektion, att muskeln eller huden dör runtom, att hon aldrig återhämtar sig. 
Mindre risker: Kronisk hälta, aldrig mer gå att rida. Detta vore så otroligt synd eftersom hon tagit priser i både western och engelsk dressyr och är helt otrolig sjuåring. 
Förväntad återhämtningstid: 6-12 månader plus eventuella komplikationer. 

Veterinären fick komma förbi igår och byta behandlingsstrategi så hon ska äta tabletter istället och vi har köpt kraftfoder för att lura i henne antibiotikatabletterna. Hon har börjat försöka undvika att få smärtstillandet och hon ogillar verkligen sårrengöringen och salvan som ska hålla huden återfuktad och såret antibakteriellt samt skyddad från flugor. 

Vår veterinär är verkligen helt fantastisk! Hon och jag har jättekul när vi pladdrar om djur och hon djuren tycker om henne direkt! Hon var här igår för uppföljning och var förvånad över hur mycket vikt Piper sätter på benet, hur rörlig hon är och hur lite svullnad det är. Men med det sagt, jag håller andan ett tag till. Det gör mig lite nervös hur mycket hon använder benet men jag är jätteglad att det ser ut som hon kommer bli totalt återställd. 

Tisdag. Dag tre. Känns som tiden sniglar sig med detta just nu. Jag är fortfarande rädd att senan ska spricka upp igen som en försvagad gummisnodd. :/ Positiva nyheten är att vi har inte klickat sen hon flyttade hit och nu när vi båda har mycket värk så har vi kommit samman. Jag borstade henne idag med två olika borstar och åh… vi båda behövde det!

Åsnan Lizzie var svartsjuk. 😂 Hon har varit min bejbi sen jag kom hit, och nu får Piper och nya hästen nästan all uppmärksamhet så hon står och tjurar i hörnet. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tarotstollan
2014-08-27 05:17
#1

Håller alla tummar och tår och hoppas att det skall gå bra!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2014-08-27 08:21
#2

Jag håller också tummar och tår för er båda. Positivt att ni kommer varandra nära. ❤️När vår Agnes (vår gris) var ung var hon och jag på kant många gånger för hon var så jobbig och tonårig. När sen hennes syster Selma dog var jag hos Agnes många många timmar varje dag och vi blev bästa vänner. Ibland kan det växa fram mycket fint i de svåraste situationer. 

Lilla Lizzie ❤️klart hon är svartsjuk! 🙂

Gittan
2014-08-27 09:48
#3

Det kommer nog gå bra.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Cahira
2014-08-28 00:18
#4

Goda nyheten idag är att vi får i henne hennes antibiotika. Vi hade lite problem med det men nu kom knepet som fungerar. :) Och ingen infektion än så länge. Huden verkar ha bra blodtillförsel för det har inte dött av som kan hända vid sånt här, men såret har öppnats. Veterinären sa att det är normalt. Det vätskar men inte onormalt mycket eller konstig färg. Det syns levande vävnad inuti med vilket tydligen också är gott tecken. Hon haltar inte minsta lilla och sätter mycket vikt på benet men vilar det när hon står stilla. Hon är inte lika grinig idag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-08-28 00:22
#5

👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2014-08-28 08:12
#6

Toppen! Härligt med goda nyheter!

Annons:
Upp till toppen
Annons: