Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3193 ggr
Saffran0Spice
8/25/14, 2:18 PM

Färg/ras på kor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute på promenad vid ett naturreservat idag - där det fanns betesdjur som strövade omkring ^^

Efter ett tag hittade jag korna, några av dem hade spännande färger och teckningar - så jag tänkte att någon kanske kan svara på vad dessa heter och vilken ras eller sort korna kan vara?

Första tycker jag liknar en fjällko ^^

Annons:
Saffran0Spice
8/25/14, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Samma ko som första bilden ^^

Saffran0Spice
8/25/14, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna hade en spännande färg!

Saffran0Spice
8/25/14, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En till med spännande färg och en med fin teckning =)

Saffran0Spice
8/25/14, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fanns många av denna varianten i hagen =)

[JeanetteK]
8/25/14, 2:29 PM
#5

Dom var ju helt underbara! 😍Älskar den i #4. 🙂Är helt värdelös på raser tyvärr. Hoppas någon annan vet. Mysigt att du kan gå och hälsa på dom!

Saffran0Spice
8/25/14, 2:39 PM
#6

#5 ja det var underbart att se dem på betet, själv blev jag förälskad i den brun/grå på bild #3! - fanns kalvar också men de skuttade runt så fick ingen bra bild på dem 😂
Vovven tyckte dock de va lite otäcka, första gången han såg kor…
Men fåren blev han förtjusta i ^^

Annons:
Cahira
8/25/14, 7:47 PM
#7

Alla de svartvita är definitivt fjällkor. Men den bruna vet jag faktiskt inte. 🤔 Söta!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
8/25/14, 7:50 PM
#8

#7 Tänkte väl att de var fjällkor!
Det finns inte bruna fjällkor då?
Eller de kanske är någon hybrid/blandning? 🤔

Cahira
8/25/14, 8:11 PM
#9

Jag vet inte tillräckligt om dom för att våga svara. ^^ Mitt internet är strypt och jättesegt så kan inte riktigt googla heller. Men mest troligen är den renras eller hybrid ja. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emo
8/26/14, 7:32 AM
#10

Eftersom den bara är på bild och jag inte kan bedömma storleken gissar jag på Jersey. De är ju gulbruna. Den mörka randen på ryggen gör mig undrande.

https://www.google.se/search?q=jerseykor&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HRz8U-D3MqvmyQOl4YCgBQ&sqi=2&ved=0CCYQsAQ&biw=1307&bih=712&dpr=0.9

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Saffran0Spice
8/26/14, 8:05 AM
#11

#10 De är lika stora som fjällkorna - om det hjälper =)

Taxelina1
8/26/14, 9:40 AM
#12

#10 Tack…jag har funderat och funderat och inte fått fram namnet. Har helt enkelt tappat det. Fjällkor och Jersey är mina favoriter bland ko raser🙂 Men jag saknar det ljusa runt mulen.

http://allmogekon.se/?page=4

Här är några till.

Hälsning från en stor djurvänCool

[JeanetteK]
8/26/14, 9:48 AM
#13

#10 Tack Emo, det verkar ju vara helt rätt! 

#12 Jag har inte sett fjällkor mer än på bild. Tycker också dom är otroligt fina! Den i #4 har jag blivit lite småkär i.😍 😉

Annons:
Taxelina1
8/26/14, 9:55 AM
#14

Kor är vackra😉

Jag har alltid gillat kossor. Har läst väldigt mycket om kor överlag och hade tappat bort att det finns liknande fjällkor i Bohuslän.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
8/29/14, 12:26 PM
#15

Jag tror inte att de är Jersey, dom brukar ha ljus mule om mer sandfärgad päls men jag är ingen expert.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Mantissa
8/30/14, 10:23 AM
#16

Tycker inte heller de bruna ser ut som jersey.
De vita med de klassiska svarta öronen och prickarna ser ut som fjällkor. Kan även vara fjällnära då vissa av dessa är toklika varandra i mina ögon.  Ja, dessa finns även som bruna i olika nyanser och även så gott som helfärgade. Men jag har aldrig sett någon som inte haft några vita fläckar alls på sig.  Däremot vet jag att det inte är helt ovanligt att betäcka sina fjällkor med köttrastjurar om man inte vill utöka koantalet och istället få hyffsad slaktvikt på kalvarna. Då använder man gärna en köttras som är lite mindre och som är känd för att ha små kalvar och lätta kalvningar. Jag har sett anguskorsningar i den brungrå färgen som är ovan. Men det kan även vara något helt annat. Svårt att säga med korsningar.

Upp till toppen
Annons: