Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 10414 ggr
Maria29
8/20/14, 10:56 AM

Sandbacken

Jag har tidigare inte tänkt på att folk kanske är intresserade av livet på Sandbacken men, vi får väl se. 😃 Jag heter Maria och jag bor med en massa djur på en liten gård, Jag  flyttade ut på landet för snart 2årsedan med mina hundar och katter och hade bestämt att klarar jag vintern så stannar jag kvar. 

Det fanns grannar som sa att en "ung och tanig flicka" (flicka tar jag som beröm) inte kan klara ett sådant liv men skam den som ger sig. Så länge det finns datorer så kan nästan vem som helst bo och jobba nästan var som helst vilket jag tycker är fantstiskt. Som ni räknat ut så slog jag gubbarna på näsan och stannade kvar och grund tanken om bara några kaniner och Höns har blivit lite flera djur. 😉 

Jag har numera Svenska Gulanka (i genbank), Kinda Höns (i genbank), Gotlands kanin (genbank), Mellerudskanin (genbank), Getter, vaktlar, Kalkoner, bin och i  början av september så åker jag till Lund och hämtar Skåne gäss (kommer att bli genbank). Den här tråden kommer jag att fylla med bilder av mitt liv kan bli bilder på allt från min kärra med gödsel mm och det vore roligt om ni har frågor eller idéer så att det blir en levande tråd. Jag tänkte försöka ta bilder ungefär samma klockslag (ge och ta bågra timmar) varje dag och lägga upp bilder på min vardag.  

En av stallkatterna Signe

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
8/20/14, 12:01 PM
#1

Härlig tråd Maria! 

Jag har också blivit kallad "flicka" här i byn. Eller "tänk att en ung jänta från Stockholm klarar så mycket"… 😂Jag är i alla fall 41 så jag kan inte säga att jag är en ung jänta längre. Men som sagt, man får ta det som en komplimang. 

Jag gillar din stege upp för katterna. ❤️Hur underbart som helst.

Maria29
8/21/14, 10:32 AM
#2

kindahöns med kycklingar

Imorse slog det mig att dunbollarna vuxit lite och antydan till fjädrar har börjat bildas på de små. Kindahöns är en lokal ras i trakten där jag bor (bor lite mer en 1timme i från Kinda) ursprungligen tillvara tagen från en mann utanför Harg vilket ligger närmare mig en Kinda, hur som så tycker jag att det är en väldigt vacker ras och att vara med och bevara den är lite roligt.  

Det har börjat bli höst och kylan kryper allt närmare här hemma så om jag orkar efter min tur in till "stan" så ska jag ta in mera ved,  jag håller på att ta körkort och ska gå på en körlektion. Nu kanske man tycker att det är konstigt att jag inte har körkort redan men när jag bode i Södertälje behövde jag inte körkort eftersom det gick bussar varje kvart och tåg mm. men på landet med en massa djur så känns det väldigt viktigt att jag kan ta mig vart somhelst och inte behöver be om hjälp när det krisar. I bland måste man hämta och lämna djur och då är det ju bra om man kan göra det själv.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
8/21/14, 10:34 AM
#3

#1 Vi är nästan jämnåriga "flickor" som leker med djur..  😂 Ena dagen tant den andra dagen en ung flicka inte illa om jag får säga det själv.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/21/14, 12:47 PM
#4

#2 Så söta dom är! Ja det är ju nästan nödvändigt att ha körkort och bil när man bor en bit utanför samhället. 

#3 😂

Cahira
8/22/14, 3:05 AM
#5

Ååh Vad kul att se! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
8/22/14, 10:47 AM
#6

spår efter stubbe och stambanan

Idag hade jag kunnat ta bilder på mina djur och det kommer att komma bilder på dem oroa er inte. 😉 Men idag så är jag otroligt glad över att min stubbe på uppfarten blivit bortfräst så att det blir lättare för släpvagnar att vända på min vändplan (och vissa som kör bil). Från början så tyckte jag att jag hade en rejäl uppfart och det är det om man bara kör med vanlig bil, när jag flyttade till Sandbacken så hade det varit ett sommarhus sedan 1977 och inte fått den kärleken det behöver. Men snart så har jag en fin uppfart måste beställa in lite grus och få bort lite sly som lämpligt nog också växer på uppfarten.. Det är inte brist på syslor när man bor som jag.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
8/23/14, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag när jag skulle göra morgon syslorna så upptäckte jag att Bodhild boade ska bli spännande att se om det blir några ungar eller om hon är skendräcktig. Bodhild är en Mellerudskanin och de är lite svårare att födaupp en gotlandskaniner men jag har ju tur som får vara med och bevara båda. Det ösregnar idag vilket är lite trist eftersom det betyder att det blir lerigt lite överallt så i eftermiddag ska jag slänga in lite strö i hönsgården ihop om att det blir lite bättre för fåglarna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
8/24/14, 10:08 AM
#8

En av de nya stallkatterna

Igår hämtade jag 3 stallkatter i Norrköping föreningen jag tagit dem via hade åkt från Eskilstuna.  Mina stallkatter är katter som inte klarar av att bo med människor som husdjur utan av olika anledningar behöver ett loft eller liknande där de får mat och hjälp av vet om det behövs. Jag har 5 stallkatter (och 5katter inne just nu även om 2 av katterna inne kommer att få gå både ut och in) som bor på gården och som jag även har försäkrade. Det finns en intressant artikel om stallkatter på Hittekatter i fokus som kan vara inresant om du tycker om katter men av olika anledningar inte kan ha katter inne.  http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716907b9cb46223907a18d-stallkatter

Det har varit väldigt regnigt de här dagarna så markerna här i kring är väldigt leriga, igår kväll när jag skulle ta in ankorna för natten ramlade jag rakt ner i deras "lera" så hela jag blev dränkt i deras bruna sörja hundarna blev glada när jag kom in som tur finns det tvål och vatten.. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/25/14, 8:39 AM
#9

Du och dina djur har det så mysigt Maria! ❤️

#7 Bodhild är så fin. Och jag älskar namnet! 🙂Håller tummarna för ungar nu då. 

#8 Vi har också stallkatter. Mycket intressant artikel. Jag spolade stallet igår efter ankorna och var helt svartprickig i ansiktet efter deras "gegga…." 😉

Maria29
8/25/14, 5:24 PM
#10

Kajsa

Folk frågar ibland varför jag har så högt stängsel och el ovanför det här är svaret jag har Getter. 😉Mina Getter var lite över allt innan jag satte upp lite el, jag visste att Getter var kreativa men jag viste inte att Getter kunde hitta på så mycket hyss men efter ha haft Getter i nästan 1år så har jag många roliga och ibland konstiga erfarenheter tack vare min flock.  Getter är djur som man inte kan vara känslokall inför, för antingen så älskar man dem eller så står man inte ut med dem. Jag har några och nästa år så blir de flera och jag kan inte annat än att älska mina underbara slyröjare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/25/14, 6:31 PM
#11

#10 Getter är underbara! Och påhittiga! 😂

Jag hoppas vi snart har några också. Om inte innan så till våren. Maken har hittat en köttras-get som han är jättesugen på - boergeten. Vi får se om det blir den.

Maria29
8/26/14, 1:55 PM
#12

Låda med ramar till biodlng

Idag så kom Gunnel och hjälpte mig med min biodling vi tog bort en låda och ikväll så ska jag slunga honungen ut ramarna i lådan underst de andra ramarna ska jag plocka undan inför vintern. Det är mitt första år som biodlare och det är roligt och spännande att "tillverka" sin egen honung jag är är en sådan som älskar honung till nästan vad som helst. Biodling är någonting som flera borde ta upp det finns för få biodlare i dagensläge och med tanke på den biologiska mångfalden så behöver vi bli flera. Jag vet inte om ni sett reportaget om bidöden men det försvinner fler och fler växter och redan idagens läge så har flera sorters humlor försvunnit det är väldigt sorgligt när man vet hur mycket den artrika floran betyder för oss människor. Jag kanske inte kan få alla att bli biodlare men jag kan bara hoppas att folk försöker köpa ekologiskt när de väljer och väljer bort gmo (genmodifierade grödor).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/26/14, 2:33 PM
#13

Jag tycker också det är viktigt med den biologiska mångfalden. Är tyvärr lite rädd för bin så jag vet inte om jag skulle klara av att ha egna. Maken är lite sugen, så vi får väl se! 

Spännande med slungning!

Annons:
Maria29
8/26/14, 3:05 PM
#14

#13 Om man inte vill ha bin så kan man göra det trevligt med för humlorna med små rör eller liknande, det är någonting jag funderat på att göra själv men inte kommit mig för ännu.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
8/27/14, 10:55 AM
#15

En väldigt stor hundgård.. ;)

De små "figurerna" på andra sidan i hagen är mina, och de flesta här ute kan se mina Getter när de kör förbi. Det roliga är endå att en person som håller på att flytta ut till ett av husen på andra sidan järnvägen hade sagt att han hade tänkt komma över och hämta några stolpar eftersom mina hundar inte kan behöva större hägn.. Klart att mina hundar inte behöver större en vad de redan har men de går inte tillsammans med mina andra djur (har en inhägnad på framsidan av mitt hus så att jag bara kan öppna dörren). 😉 Stolparna jag har kommer föresten att gå åt nästa år då jag hägnar in lite mera, jag vill ju använda mer av mina 5ha.  Jag har bor inte på en så himla stor fastighet men den är tillräckligt stor för mig och mina djur, fast jag skulle inte ha någonting emot att ha större och göra mer en vad jag redan gör.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/27/14, 12:53 PM
#16

Jag vet vad du menar… När vi flyttade hit tyckte vi att vi hade enorma ytor. Vi har 2,7 hektar. Nu känns det som att det är liiiite litet. 🙂

Maria29
8/28/14, 10:47 AM
#17

En av grindarna jag byggt

Nar man bor som jag så behöver man många grindar och efter ha tittat runt på vad färdiga grindar kostar så har jag börjat bygga mina egna. Jag var usel på träslöjden i skolan om man frågar mina lärare från den tiden, så att jag bygger saker måste ses som någonting udda. 😉 Jag får väl vara så pass ärlig och säga att mina grindar inte är perfekta och att jag bygger av virket jag harkvar efter firman  som lade om taket på boningshuset (borde fixa taken till de andra byggnaderna).

I bland kan jag tycka att det är roligt att improvisera och bygga saker jag behöver och som tur är så har jag vänner som bor runt om i landet som puchar mig att försöka mig på att bygga för jag tror att jag inte skulle gjort hälften så mycket om det inte vore för dem. Jag gillar annars att virka, sticka och sy vilket betyder att jag börjar bli lite sugen på får, så att jag kan börja hantverka med det.. 🤪

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/28/14, 10:56 AM
#18

Snyggt byggt Maria! Sån variant med z-formen har vi också på våra grindar. Jag tor att dina träslöjdslärare skulle bli imponerade! ❤️

Leffe
8/28/14, 2:16 PM
#19

Skoj att följa livet på Sandbacken

Maria29
8/29/14, 11:10 AM
#20

#18 Snällt sagt och tack  #19 jag trodde att mitt liv på bild inte var så värst intressant men det är roligt att höra. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
8/29/14, 11:19 AM
#21

Kontoret är inte så illa trotts allt.

Idag måste jag sysla med kontors-syslor även om jag helst skulle vilja vara ute med djuren, men om man nu måste välja ett kontor så är mitt inte allt för illa jag kan se ankorna uppe i sin inhägnad och jag har katter som klättrar på mig.  Ibland tänker jag på andra som sitter på kontor runt om i landet där det ända de kan se är betong och annat trist, mitt kontor är rörigt med hundsäng på och en massa anna men jag kan titta ut och ta andningspauser när jag vill kaffet kan jag ta i någon av hagarna nere vid ån möjligheterna är oändliga. Jag har till och med pratat med mannen nere i Sjöbo idag så på tisdag så gör jag en 360 i Lund och hämtar upp mina Skåne gäss som jag ska ha i genbank. 

Ikväll eftersom det är fredag så ska jag städa kaninburarna i kaninstallet och riktigt njuta av att jag får ha det här livet, det ger så mycket energi och kanske bara kanske slänger jag ut några kräftburar i min å.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/29/14, 11:23 AM
#22

Mysigt du har det utanför ditt kontor! Jag har hönsen utanför ibland men annars har jag kontoret åt "fel" håll. Men kaffe i hagen brukar jag också ta. 🙂

Vad roligt med Skånegässen! Det ser jag fram emot att få höra om sen.

Maria29
8/30/14, 12:11 PM
#23

Kaninstallet städas..

Nu har jag tagit paus och tänkte börja med att låta er gissa hur många burar det  är i från som ligger på kärran… Hur mång är det? Om jag inte visste så skulle jag gissat på 3 men eftersom jag är dålig på att vänta på era svar så ska jag avslöja att det bara är 1 "fack" ur min 4-fackare. Jag kan ibland drabbas av lust till att låta mina kaniner gräva och leva så normalt som möjligt jag ger dem kvistar från min skog som de får gnaga på och växlar mellan att halma och inte halma (jag använder oftast bara strö i burarna t.ex hampa eller easy-strö). Jag vet att jag inte kan ge mina kaniner ett liv som deras vilda kusiner men jag kan göra det lite roligare en bara en bur att vara i. 🙂

Idag skulle jag egentligen tagit mig och mina 4hundar in till Linköping genom att först gå till byn och sedan ta tåget dit men det är skönare att vara hemma och göra de vanliga syslorna inte för att jag inte älskar mina vänner men det är ju lugnare här på gården en inne i en stad.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
8/30/14, 10:37 PM
#24

Vad för stängsel har du till getterna?

Maria29
8/31/14, 8:36 AM
#25

#24 Jag har 5trådar på och på en del av stängslet så har jag 1,5m högt nät med tråd ovanför. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
8/31/14, 10:45 AM
#26

#23 Tror dina kaniner har det jättebra! ❤️

Maria29
8/31/14, 12:19 PM
#27

#26 Tack! ❤️ De har det som lagen kräver men jag vill ju att de ska ha mer en det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
8/31/14, 12:39 PM
#28

Hade tänkt odla…

"Vad odlar du?" "Du odlar säker mycket..".. Hmmm.. Nej jag odlar inte någonting men ambitionen kommer nästa år att vara ungefär samma som det var i år att ha lite tomater mm.. Ja jag vet jag hade tänkt att odla men eftersom jag fortfarande är i uppbyggnadsfasen så blev det lite av en flopp i år.. 😉 Jag kan leva med att jag inte lyckats med det här djuren har fått utrymme att röra sig på och jag har utökat djur mängden. Är det inte lustigt att bara för att man bor på landet förväntas ha stora fina odlingar som dignar över, jag känner flera som inte odlar mer än några tomater och har lite jordgubbar.

Som ni ser så har hösten börjag komma till Sandbacken och jag hoppas att jag orkar/hinner köra min maskin en gång till innan säsongen tar slut, jag har inte någon gräsklippare utan bara en liten slåtterbalk (ser lite ut som en jordfräs fast klipper gräset).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/1/14, 9:59 AM
#29

Min Hulda ställer alltid upp..

Jag tänkte berätta om min get Hulda jag mjölkar henne varje dag och varje morgon ställer hon sig med ryggen längs "boxen" och huvudet så att hon kan titta på ut mot de andra getterna. Jag behöver inte sätta fast henne vilket vissa som mjölkar måste utan hon sammarbetar fint med mig men gud nåde mig om jag pratar med någon annan då blir Hulda arg för det är våran stund tillsammans och det ska respekteras av alla. Min mor var nere för ett tag sedan och hon stod utan för getstallet och pratade med mig och då vart Hulda sur och började bete sig när min mor gick in så blev Hulda sig själv igen.

Bara för att man är get betyder ju inte att man inte har åsikter och känslor och som sagt har man en egen stund med matte så har man.. ❤️ Jag köpte Hulda i våras hade sedan tidigare Getter (bock och get) och produktionsplats men ville ha flera Getter eftersom Elin inte trivdes med att vara ända geten.  Om jag hade tid så skulle jag umgås mera med mina Getter eftersom alla visar tillgivenhet mot mig på ett så generöst sett. Nu ska jag inte bli allt för sentimental för det finns stunder då mina Getter varit otroligt billiga. 😉Men jag skulle aldrig kunna sälja dem alla är de mina guldklimpar.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/1/14, 10:03 AM
#30

Så mysigt med såna stunder! ❤️

Maria29
9/1/14, 10:25 AM
#31

#30 Ibland kan man inte förstå vilken tur man har när man köper djur. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/1/14, 10:33 AM
#32

#31 Nä så är det verkligen. Man får så otroligt mycket av dom. Man kan ha den sämsta dagen i världshistorien och när man suttit ett tag i fårhagen så mår man bra igen. ❤️

Maria29
9/2/14, 7:20 PM
#33

Skåne gässen.

Idag blev det mycket senare som jag lägger upp min bild och berättar om livet på Sandbacken men det finns en (eller ska vi säga 3) anledning till det.. Idag har jag varit i Lund och hämtat 1gåskarl och 2 gäss, det är egentligen gässlingar jag hämtat. Med andra ord de kommer att bli större och nästa år så sätter de igång med att lägga ägg, men innan dess så ska de växa till sig lite de är ju fortfarande små väldigt små. 🙂Folk på tåget undrade vad vi hade i lådorna och de blev lite överraskade över att höra att det var gäss..

Tydligen brukar inte folk ta gäss på tåg.. 😉Nu ser jag fram emot deras utveckling till stora fina fåglar. Ni skulle bara vet hur mysiga gäss är och hur snabbt de gjorde sig hemma med ankorna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/2/14, 7:28 PM
#34

Gratulerar till dina fina gäss! ❤️

Annons:
Maria29
9/3/14, 11:59 AM
#35

#34 Tack de är så himla fina. ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/3/14, 12:11 PM
#36

Nu börjar det bli kallt..

Jag borde kanske tagit en bild lite tidigare när kärran var full?! Jag håller på att flylla mina vedtunnor med ved från vedlidret eftersom morgnarna börjar bli kalla, och för att jag tycker mer om att använda min stora vedspis en vad jag göra att använda elspisen. Jag har 3kakelugnar 1 vedspis och en kamin vilket gör att jag föredrar att elda framför elelementen jag har, på höstkvällar så brukar jag tända ljus och sitta i vardagsrummet med en mugg te och lysna på kastret från kakelugnen.

Ibland kan jag tycka att höstar och vår är mycket mysigare en sommaren eftersom man kan krypa upp i soffan med gott samvete på kvällen och verkligen njuta.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/3/14, 12:43 PM
#37

#36 Åh vad mysigt det låter! Vi har ingen kamin eller liknande alls. Däremot har vi planer på att sätta in. Men det är mycket planerande och mycket som ska godkännas av sotare och andra innan det är dags. Kostar lite också… 😇

Maria29
9/3/14, 1:46 PM
#38

#37 Huset kom med alla eldstäder men om det är en tröst så har jag inte något badrum (har toa inne men inte någonting mera) ännu..  😉Jag har massor med planer men och allting kommer att ske tidsnog men rom bygdes inte på en dag och det gör inte Sandbacken.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/3/14, 3:23 PM
#39

#38 Vi har ett badrum och ett rum som varit badrum men som nu är förråd. Tänk om vi kunde byta så att jag får en kakelugn av dig så får du ett badrum av mig?? 😉

Maria29
9/4/14, 10:49 AM
#40

Lisa och jag plockar svamp..

När jag slapnar av så går jag ut i skogen…  Dessa växte i min skog dvs på baksidan av huset jag och Lisa hade tänkt gå till skogen längre bort men iblan har man tur och hittar hemma.  Min mor är på besök och åker upp i morgon så vi båda försöker plocka så mycket svamp vi kan medans hon är här. Det är lite trist att man inte har någon man kan gå ut i skogen med här nere så man får passa på medans besöket varar.

Att Lisa tycker att svamp är lite konstigt kanske inte märks men hon tycker om att vara med i skogen så hon brukar få vara med mina vinthundar är inte så himla förtjusta men det gör inte så mycket de har andra kvaliteer.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/4/14, 10:55 AM
#41

Grattis till svampen! 🤗

Annons:
Maria29
9/5/14, 8:49 PM
#42

Ibland är min önskelista lång..

Kor hos en av mina vänner i trakten..

Den här dagen började med att jag gjorde alla mina syslor att min mor åkte hem, besök hos en av mina vänner och det går bara att konstatera att min lilla önskelista på saker och djur växte.. Traktorparaden som gick förbi för ett tag sedan med olika traktorer gjorde att jag ville ha kor men saknade utrymme och dessa utan för Nadine och Fredrik gjorde att jag önskade att jag hade kor.. Som tur så saknar jag byggnader till allt mitt hjärta önskar och tur är väl det.😂

 Traktor skulle underlätta en hel del men korna kan jag klara mig utan.. Nu ska jag sätta mig i soffan med mina underbara hundar och katter och sedan blir det till att sova så att jag orkar med en ny dag. Jag festar inte på fredagar eftersom det alltid kommer en ny dag med alla de saker som måste göras för att djuren ska trivas. 

Det är sådana här kvällar som jag är glad över att det finns en sådan här plats, och  att jag kan kalla den för mitt hem..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/6/14, 11:14 AM
#43

Snart dags att ordna för vänner..

Idag hade jag tänkt städa i getstallet och några burar men imorse så skrev en av mina vänner att hon och hennes granne (som jag också känner tänkte komma förbi). Blev lite panik eftersom jag bara tänkt äta rester och jobba undan men vänner är alltid välkomna även om jag inte är på topp. 🙂Som tur är så hade jag en bra  råvaror hemma och de som kommer över har ju också gårdar med djur (mina Höns kommer från en av damerna). 

Det är väldigt trevligt att känna folk med samma intressen och som man kan prata om sina djur med båda roliga och tråkiga.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/7/14, 9:55 AM
#44

#43 Vilken härlig bild! Där under träden skulle jag kunna tänka mig att dricka kaffe. ❤️ Det är skönt med vänner som man kan ha trevligt med trots en dålig dag. Såna är värdefulla. Håller med om att det är roligt med folk som delar liv och intressen.

Maria29
9/7/14, 10:57 AM
#45

Stubben som snart ska flytta..

Asp

Idag städar jag burar och klipper klorna på kaninerna någonting som jag själv anser att jag är lite slarvig med fast med det sagt de har fina och inte allt för långa klor. Stubben som han heter har en hona i sin bur så jag hoppas att han lämnar efter sig en trevlig unge som jag sedan sparar. Anledningen att jag säljer honom är att jag personen som köper av vad jag lärt känna en väldigt trevlig dam som kommer att ge honom och hans blivande flickvän Asp ett väldigt bra hem. Det är roligt att flera upptäcker våra inhemska kaninraser och jag hoppas att vi blir flera som bevarar dem för vore det inte trist om raser som funnits så länge i vårt land bara dör ut.  

Jag förstår att Sverige har förändrats men vem kan motstå så här fina kaniner. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/7/14, 11:05 AM
#46

#44 Om det är fint väder när du kommer förbi så kan vi dricka kaffe där.  🙂Vänner är guldvärda man har inte många men dem man har måste man vara rädd om.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/7/14, 2:44 PM
#47

#46 Jaaa, det låter jättebra! Tack för att du visar bilder på underverken! ❤️

Maria29
9/7/14, 4:36 PM
#48

Harry

#47. Asp blir parad med Harry så det kommer att bli fina ungar (om det tar) i olika färger och mönster.  😉Du får använda bilderna om du vill.

Notera att buren ser mindre ut men det beror på att jag kröp in i den jag skulle aldrig hålla djur på så liten yta som det ser ut att vara.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
9/7/14, 11:56 PM
#49

Så fina!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/8/14, 10:39 AM
#50

Plommonträd..

Jag planterade förra året en massa frukt träd tyvärr tror jag inte att alla klarade sig men när jag köpte dem drömde jag om  (vilket jag fortfarande gör) en massa frukt och bär som ska bli till mat åt mig och djuren ni vet ungefär som de hade det förr. 

Den enorma rikedomen som vissa inte ser eller förstår (när jag bodde i Södertälje så såg jag trädgårdar där de bara lät äpplena ligga under träden och ruttna) av egen frukt som man bara går ut och plockar. Mina rötter är från finsklandsbygd där det egna var skilnaden mellan liv och död även om man gärna hjälpte sina grannar. Min mormorsmor lär ha gått till en granne med kålrötter   "hon inte behövde" efter att hon hört att familjen hade det svårt. 

Jag är nog starkt påverkad av alla berättelser som min släkt i Finland berättade och det har format mig till den jag är idag, önskar verkligen att jag orkat/varit bättre på att odla men det kommer kanske med tiden när det lugnar ner sig lite med syslorna.  Min mor växte upp med 199 Höns och lite slaktkaniner, samt att de odlade grönsaker och hade buskar och träd. 

Jag är som sagt medveten om att tiderna förändrats men det går inte att komma i från att även om det kanske inte alltid var roligare förr så höll folk ihop på ett annat sett. Jag har fått lära mig hur jag ska klara mig om det skulle bli krig min "mommo" var alltid rädd för att det skulle hända igen och den som saknade kunskap skulle få det svårt. Jag saknar henne ibland det skulle vara så roligt att diskutera med henne om hur jag ska göra med saker på gården.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/8/14, 11:07 AM
#51

Jag har också rötter i Finland och min farmor tog tillvara på allt. Jag önskar också att jag var bättre på att odla och ta tillvara på allt. Man får ta ett steg i taget och vara glad för det som blir gjort. Vi har rätt mycket äpplen men de går mest till grisarna faktist. Det är en liten sort som inte är jättegoda tycker jag. Men grisarna älskar dom och även Zero (hunden) har lärt sig att gå och hämta äpplen på marken och äta. 🙂

Det är verkligen inspirerande att läsa om ditt liv på Sandbacken Maria! 🤗

Maria29
9/9/14, 10:03 AM
#52

#51  Roligt att höra jag skulle annars tro att mitt liv inte verkar så värst spännande eller intressant. 🙂 De var duktigare för på att ta tillvara och någon gång hoppas jag att jag kommer att ha lika stora föråd eller åtminstone en bråkdel av deras lager. Torkad svamp och saltad svamp har jag altid i skafferiet och numera kött (och ibland ägg) som kommer från mina djur.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/9/14, 10:13 AM
#53

Gässen vill nog komma ut..

Just nu går mina gäss med ankorna och det ska de göra ett tag till. Målet är att de sedan ska flytta till det gamla "skräprummet", "kaninrummet" kärt "barn" har många namn, eller ska vi kalla det för utrymmet på gaveln? Vad man än kallar det så kommer jag att ha gässen där för att sedan bli mera frigående och låta dem bada i ån. 

Jag är redan orolig för att släppa dem fria men de är stora djur (även om de bara är gässlingar nu) och de behöver mera utrymme en vad jag har hos ankorna.  Nåväl jag erkänner jag kan ibland ha svårt för att släppa ut djur, jag var lite nojig när mina Höns blev  frigående och det har gått bra..  Det är höst i luften så idag blev jag tvungen att ha en tjockare jacka +11 i morse och det ser ut att kunna bli regn.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/9/14, 10:27 AM
#54

#53 Åh så fina dom är! ❤️Jag vet vad du menar, jag tycker också det är jobbigt att släppa ut djur. I början sprang jag och tittade stup i kvarten.

Maria29
9/10/14, 10:23 AM
#55

Framkomlighet..

Eftersom det gått över ett år sedan jag hade slamtömning och vattnet inte drar ut så som det ska så ringde jag till kommunen.. De har tydligen varit här och ansåg att min brunn inte var framkomlig så nu har jag flyttat alla stolpar (som låg  där gräset är brunt) och satt upp en lapp där det står "Grind till avloppsbrunn (släpp inte ut lantdjuren)" vilket jag hoppas att duger för dem. Jag kommer att betala min bot på 1500kr (för att de inte kunnat tömma och räkningen som kommer senare för att jag vill ha ut dem igen)  utan att gnälla eftersom det var mitt eget fel även om det är lite trist så förstår jag att det har med arbetsmiljölagarna. 

Tänk om man hade kunnat få ett mail eller sms innan de kom för att tömma så hade jag kunnat fixa i ordning allt.. Nå väl får vara glad över att det var för slarv med skyltning och "skräp" och inte över någonting annat. Nu ska jag ta kaffe och alvedon den här förkylningen är envis och hänger kvar trotts att jag försökt kurera mig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
9/10/14, 2:07 PM
#56

Ja slamtömning behövs ju ibland. Vi vet åtminstone vilken vecka dom kommer. Första året de kom knackade en försynt man på och frågade om tuppen var snäll för den stod vid brunnen. 😂

Maria29
9/10/14, 2:21 PM
#57

#56 Här så vet man inte när slamtömmaren ska komma det är lite av en överraskning.. 😉 Hahaha.. då sa du säkert att det var en livsfarlig "vakt-tupp". 😂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/10/14, 2:23 PM
#58

#57 Det är ju lite knasigt, då borde dom inte kunna klaga om det inte är rent runt brunnen.

Maria29
9/10/14, 3:59 PM
#59

#58 Man kan tycka det men eftersom jag bor i en trakt där man alltid har gjort så, så tror man inte på några förändringar i någonting..  Jag är inflyttad och inte släkt med någon vilket är ett litet aber i bland.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/10/14, 7:28 PM
#60

#59 Ja, det känner jag igen. Vi bor på en liten ort och det tar tid att komma in i gemenskapen. Men när man väl gjort det så är man verkligen inne! ❤️Fick höra för ett tag sen att jag inte var så illa trots att jag är Stockholmare! 😂Det var en rejäl komplimang om man känner mannen som sa det. 😉

Maria29
9/11/14, 11:24 AM
#61

Idag har jag hållit på och kämpat med gammel geten Elin i vad som ser ut som trummsjuka.. Magen har gått ner och hon har fått både jäst och rapsolja samt att jag har gått med henne av och an i en timme. Har även tvingat i henne lite hö det ser bättre ut men än är jag inte säker på om hon kommer att klara sig. 

Elin är den äldsta geten på gården och en av mina favoriter eftersom hon är så otroligt mysig när hon stryker sitt huvud mot mig och ibland drar med läpparna i mitt hår. Hösten har kommit till Sandbacken och allt vad de innebär jag hoppas att jag blir piggare och gladare men just nu känns det lite trögt.   Hoppas att hon klarar sig för jag är inte redo att säga adjö ännu.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/11/14, 11:36 AM
#62

Jag håller tummarna för Elin. Det är så jobbigt när ens djur mår dåligt.

Annons:
Maria29
9/12/14, 10:52 AM
#63

"kompaniet"

Elin är sig själv igen och är ute med de andra getterna. Tack och lov det var en jobbig dag i går men jag kommer att jobba långsammar på att få upp henne i vikt så att vintern blir lättare. 

 Idag tänkte jag visa de djuren som kanske inte är vanliga på en liten gård.. Min käraste greyhounds eftersom jag bor som jag gör så förväntas jag ha någonting annat en en "soffprydnad" men jag älskar vinthundar och kan inte leva utan dem. Jag brukar kalla min grey tik för "kossan" (gissa varför?!). 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
9/13/14, 12:56 AM
#65

Åh gud, vinthundar! Hade haft saluki om jag kunde men törs inte så som vi bor med massa vilt. Vinthundar är verkligen inga vanliga hundar! Så otroligt vackra greyhounds!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/13/14, 7:27 AM
#66

Såååå fina hundar! ♥

Maria29
9/13/14, 10:26 AM
#67

Dan ankorna talar med dig…

Den här bilden lade jag upp på instagram och fb tidigare i morse och folk tyckte att den såg ut som en tavla..  Idag ska jag åka på en alternativ-träff för självhushållare och medlemar i Sesam (en förening som håller på med fröer för att göra det enkelt). Jag är inte på humör egentligen och har tusen saker jag helre skulle göra idag. 

Jag tycker om att vara hemma och det borde verkligen städas både ute och inne men men..  Som jag skrivit tidigare så är det höst här hemma och hönsen har gått i strejk inte ett ägg på flera dagar fast en jag har flera hönor att ankorna slutat för säsongen det förstår jag men inte hönsen. Nåväl de får göra som de vill det är ju så roligt att titta på dem särskilt när man kommer med matrester.. Jag kan med gott samvete säga att jag ytterst sälland använder min kompostbehållare, tack vara mina fåglar.. 😉

Jag har ett ungefär 1,8m högt stängsel runt hundarna så att de inte riskerar att hoppa ut och hamna på stambanan, fast med det sagt mina hundar hoppar inte utan springer sina varv och slänger sig sedan på soffan.  Det finns vinthundar med mer och vissa med mindre preydrive mina har en bra nivå och jag kan bryta (fast jag skulle inte kunna bryta en flock med vinthundar om de var lösa och såg vilt).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Ptorparn
9/13/14, 4:11 PM
#68

Hej på er !!

Ja var bara tvungen att fixa inloggning här så att ja kunde ge beröm för alla fina bilder o skrivna raderna . Detta betyder så mycket för så många att kunna se o följa . Ja/vi är torpare med ett antal ha o djur . Vi har också genbanks djur Kinda Höns , Väne ko , Finulls får, hästar Ardenner , tjurar o kvigor av mjölkras, jersey o en fjälltjur i nu läget :-) , hund o katter mm.

Maria29
9/13/14, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68Välkomen hit! 🙂 Så roligt att du uppskattar mina ord och bilder sådant värmer.  Jag hoppas att du får lust att dela med dig av bilder på dina djur. Jag skriver i den här tråden varje dag och delar med mig bilder på min vardag på gården. Det är ett enkelt liv och jag är ärlig med min vardag och att mina djur kan bli sjuka, ibland går det att ordna och ibland inte (Elin klarade sig tack och lov).

Det gick bra på träffen jag fick med mig en gurka så den kommer jag kanske bjuda mina gäster på imorgon om jag inte bakar en kaka av något slag. Getterna är och betar nere vid ån och hundarna verkar inte saknat mig när jag var ute.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
9/14/14, 9:39 AM
#70

Syns jag undrar nog kaninen…

Idag kommer våran kära admin på besök och även för att hämta sina kaniner. Efter ha läst min enkla lilla berättelse om hur jag blev med gotlandskanin så ( http://lantdjur.ifokus.se/articles/53e5cf9ace12c40cc60001d5-min-kaninsaga?discussions-1 ) frågade hon om jag hade någon jag kunde tänka mig att sälja och det hade jag. 🙂 Nu hoppas jag bara att vi får fint väder så att vi kan sitta ute och att hon inte tycker att det är allt för skräpigt eftersom jag bestämt mig för att vara "ledig" idag och i eftermiddag ta mig en tur till valstugan och rösta.

Det är inte svårt att hitta syslor men jag försöker bli bättre på att ta det lite lungt och njuta av höstdagarna för snart nog är vintern här och allt vad det innebär.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/15/14, 9:40 AM
#71

Välkommen Ptorparn! 

Tack snälla Maria för att jag fick komma till dig igår! ❤️Det var så roligt att känna att jag kände igen mig tack vare bilderna i denna tråd. Kaninerna trivs här som det verkar och jag är riktigt förtjust i dom redan!

Maria29
9/15/14, 10:10 AM
#72

Vart är du på väg..

Ibland när getterna inte har lust att gå ner och beta så brukar jag ra mig en promenad och det har funkat hyfsat vi går runt hela hagen och jag går härsan och tvärsan och sedan "försvinner" jag..  Eller ska jag vara ärlig jag lyckas inte alltid försvinna, eftersom jag får getterna efter mig tillbaka till grinden. 

Getter är sociala och mina älskar att bli klappade men de tänker nog "ok vi kan ta en promenad men sen kan vi nog gå tillbaka till hönsgården och vila/möblera om". Nästa år så ska jag bygga en till hage jag vet ungefär hur jag ska ha den men frågan är hur stor jag ska göra den.. Jag har börjat förstå varför folk ute i skogarna har klockor i halsbanden på Getter och får eftersom de kan försvinna i vegetationen på sommaren. 

grönsakshinken..

Nu när hösten har kommit så finns det inte lika mycket att beta så då är det egentligen inte konstigt att tyr sig ännu mera till mig.  Det roligaste är när jag kommer med hinken den här årstiden har ju en del godsaker för både djur och människor.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/16/14, 11:26 AM
#73

Planerar inför nästa år….

Redan nu har jag börjat planera inför våren nedanför hönsnätet har hag ett annat nät och innan för på sidan där jag tagit bilden brukar mina hundar och jag vara när vi är "inne".. 😉 Skämt å sido jag har en massa mark som inte används just nu och jag borde börja planera bete där. Jag vet att jag skrev om det i går men jag tänkte på det idag morse också. Jag tar nämligen inte hand om all mark så som jag borde men med djur som betar så har jag ju innom kort fått bort en del av den eftersatta marken och sedan står det på agendan (efter körkortet) att ta motorsågslicens så att jag får fälla träd själv. 

Nu kanske någon tänker "men jag får ju fälla träd själv" jag men är man som jag med skog så får man inte fälla hur som utan bör ha papper på att man kan. För min egen del så är det en tryghet att veta vad jag håller på med så en sådan kurs kommer att lära mig säkerhet. 

Imorse så kastade jag lite havre i ankgården så här såg det ut..

https://www.youtube.com/watch?v=KntZ16xRLUQ

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/16/14, 8:03 PM
#74

Ankor är så häftiga när dom äter. Det är som att du är ett mudderverk som kör fram !😂

Maria29
9/17/14, 10:56 AM
#75

foderlådorna är överstalådorna i kuporna

Socker till bina

Nu har jag fodrat mina bin med vanligt strösocker som jag kokat sockerlag av (snarare siraps liknande) så att de klarar vintern . Jag har mera socker hemma så att jag kan fodra om det behövs man räknar med att det går åt ca16kg på kupa så jag köpte 32kg som jag har haft köksbordet men som sagt nu har jag gjoort en sats på ca 13kg som jag delade på 2kupor. 

Lite roligt med den här kastrullen är att det är min mormorsmors som hon brukade lagamat i när de hade gäster den är på 15liter och jag använder den vanligtvis till potatiskokning.. Jag brukar nämligen koka till djuren där ute, själv så är jag inte så himla förtjust i potatis men det är en anna story. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
9/18/14, 3:02 AM
#76

Oj vilket jobb! Häftigt :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
9/18/14, 9:54 AM
#77

Jag flyttade skylten igår…

Igår tänkte jag att min varning för hunden skylt inte var så tydlig när den var vid grinden mot huset så jag flyttade den till hönsgården… Jag har hört att gäss också kan vakta men vi får väl se.. 😉 Jag bestämde mig i morse att mina gäss skulle få gå ute i det fria och slippa dela sina liv med ankorna men just nu håller de sig nära sitt hus. Jag har en å som de kan simma i om de vill så de kommer att få ett bra liv här. Ibland kan jag drabbas av en känsla av att jag inte vet vad jag håller på med som har så många djur men jag skulle nog inte vilja bo och leva som jag gör om det inte fanns olika djur slag.  

Idag väntar jag en leverans från posten så förutom att jag måste städa hos djuren och plocka i ordning för vintern så är det en massa annat smått att göra.  När jag bodde i stan så tänkte jag aldrig på hur många små saker folk på landet har för sig inför vintern, nu när jag sitter på Sandbacken så kan jag inte förstå hur jag kunnat vara så avslapnad.. Jag klagar inte solenskiner och det ser ut att bli en fin dag att vara ute.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/18/14, 9:59 AM
#78

Härligt att kunna erbjuda en å till dina djur! ❤️Ibland när jag tänker tillbaka på mitt gamla liv undrar jag vad jag egentligen gjorde då. 😉Man har inte svårt att hitta sysselsättning direkt när man har djur. 🙂

Maria29
9/19/14, 10:29 AM
#79

Jag vet att flera säkert kan gissa vad det här har varti för någonting och ja det är egentligen för IBC men min IBC kommer jag att använda till annat. Den här kommer jag att såga ett hål i och ha till ved. Jag skulle säkert kunna göra på något annat vis men jag har inte tid eller lust och mera ved nära boningshuset kommer jag att behöva nu i vinter (om det blir en kall och hård sådan).

Jag funderar på om jag ska försöka få upp den här på ett till lastpall för att vätan inte ska gå in men vi får se. Jag kan inte förstå hur fort allting går just nu mot vintern och hur jag ständigt ligger efter hur mycket jag än försöker hinna i kapp. Jag ska ta ner fönstrena från klädkammaren och sätt fast dem så att det blir varmare inne (mitt hus är gammalt och enligt anvisningar så tar jag bort fönster på våren och sätter tillbaka på hösten) borde egentligen tvätta fönstrena på en gång men känner jag mig själv så kommer jag att lägga det på senare tider..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/20/14, 10:03 AM
#80

Tittar över stängslet…

Ibland känns det som om jag bor på en gammal fäbodvall med djur som går huller om buller med varandra i harmoni. Ser ni Linnea som står på komposten jag flyttat? Gässen står och tittar lite avaktande på getterna och jag vet inte om det syns men hönsen går också bland med alla djuren man skulle kunna tro att min hage är liten men den är stor och de kan gå ner till ån som ligger en bit längre ner men inte då de har morgon möte och vägrar gå längre just nu (eller ska vi vara ärliga djuren gillar att vara nära hem).

Jag tycker att det är så roligt med djur som rör sig fritt jag har en hönsgård och en mindre hage men det här är så himla roligt att titta på alla dessa olika varelser i total harmoni. Sen är det ju så att jag tycker att alla är så otroligt vackra med och som matte/djurägare så är jag inte partisk.. 😂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/21/14, 10:40 AM
#81

mina hundar..

Idag slog det mig att sedan jag flyttat ut på landet så blir det inte lika många koppel promenader utan på kvällen så öppnar jag bara dörren och låter dundarna springa i den inhägnade trädgården den är hyfsat stor så hundarna kan sträck på kroppen utan att riskera att springa in i varandra.  

Stängsel och inhägnader har blivit min vardag jag har nämlige det jätte roligt när jag får se mina djur oavset djurslag röra sig så naturligt som det bara går. Må nu så vara att mina Getter tror att de ska vara i sitt stall hela tiden (även om jag tycker annorlunda) så kan de om de vill röra sig över rejäla ytor och nästa år ska jag bygga ett litet kaninhägn där jag tänkte att en mor med ungar ska få leva under en sommar (har alltid djuren i burar på vintern och jag försöker ha dem samlade på ett ställe) sen får vi se om jag bygger fler kaninhägn. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/21/14, 3:12 PM
#82

Du har det så mysigt Maria! ❤️ Det är härligt när djur får leva så naturligt det går. Eftersom jag har haft förmånen att få komma till Sandbacken, så vet jag ju hur bra alla dina djur har det. 🤗

Maria29
9/21/14, 3:18 PM
#83

#82 Så snäll du är! ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
9/22/14, 1:00 AM
#84

Jag instämmer att det är underbart att få se djuren i sin naturliga miljö! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/22/14, 1:08 PM
#85

Regn och rusk det är höst..

Bokat tid för kastrering av kattungarna de är redan 4månader och har fått "kulor" så de ska bort, både Leopold och Philémon är katter som inte borde fötts (en bekant fick en ofrivilig kull när mamman rymde) men är älskade av mig som egentligen inte skulle ha flera katter och särskilt inte kattungar. Jag tror på kastrering av hundar och katter man inte ska avla på så jag kommer även att kastrera Lisa min jrt lite längre fram (mina greyhounds är kastrerade redan).

Jag har blivit lovad fallfrukt som en person via fb kommer att lämna på busshållplatsen en bit bort senast kl15 så det står på agendan att hämta dem. Min reumatism bråkar lite med mig så jag ska ta en kärra med mig så att jag inte belastar axlarna i onödan (fukt och kyla är inte bra för mina leder).  Vad händer mer på Sandbacken idag jo jag eldar och försöker få uppvärmen det är ca +6 ute så jag uppskattar möjligheten att sitta vid kakelugnen och värma mig (ibland måste man glömma bort alla syslor där ute så att man orkar med).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/23/14, 9:16 AM
#86

Albert

Idag för 1årsedan gick Albert bort han var min första hund, han blev bara 5år. Han han bo 1år på Sandbacken och var min ständiga följeslagare som uppskattade promenader i skogen och funkade i staden vi bodde i (han fick även följa med in till Stockholm flera gånger). Så idag är jag lite extra ledsen över att inte ha honom hos mig men får trösta mig med att jag har massor att göra här hemma. Idag ska jag äntligen få slamtömning vilket jag har väntat på väldigt länge och så ska jag fixa hos djuren.

Jag har sagt det förut hundar kan ha underbara liv i stan om man ger dem stimulans men jag kan med gott samvete säga att de hundar jag har nu inte skulle klara stadslivet lika bra som Albert som klarade det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/23/14, 9:51 AM
#87

Så fin han var. ❤️🤗

Cahira
9/23/14, 8:23 PM
#88

❤️ Årsdagar är så tunga. Lider med dig! Han var jättefin.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/24/14, 9:06 AM
#89

#87 och #88 ❤️ Han var väldigt fin och jakt folket sa att ha skulle kunnat gå långt eftersom han var naturbegåvning men Albert fick inte bli blöt eller leva som en golden ska. När han var ca1,5år så upptäktes det att alla hans problem egentligen var ett nedsatt imunförsvar så han blev medicinerad (jag gav honom sprutor och tableter), åt specialfoder och blev badad med medicinsktshampoo tills den dagen jag lät honom gå. Det blev bara svårare och svårare för honom att leva ett värdigt liv.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/24/14, 9:22 AM
#90

Vattnet har börjat frysa..

Så här såg det ut imorse när jag gick ut och hos djuren som bor ute i burar så hade också vattnet fryst under natten.  Att vintern är på gång är nog inte en överraskning, och att djuren kommer att behöva mer koll så att de inte står utan vatten är självklar för alla. Jag är lite glad över att det blivit kallare men jag slipper gärna snön och vintern, kalla höstdagar är ok och att sitta framför kakelugnen med varm choklad är inte helt fel. 😉

Idag så kommer spolgubben och ska spola ur rören eftersom jag förklarat min oro för slamtömaren som äntligen kom igår. Ni skulle ha sett oss när vi försökte fösa undan getterna som var nyfikna på vad vi höll på med, envisa djur måste jag säga.. 😂 Hönsen och gässen var inte bättre om jag ska vara helt ärlig.. Nåväl det gick och de hade respekt när han tog upp sugen ur brunnen då sprang de, jag fick hjälpa till med att ta grejerna till bilen lite fachinerande det där med avlopp även om jag inte skulle vilja jobba med det. 

Tänk så många yrkesgrupper man inte tänker på att det finns när man sitter i en lägenhet i stan, som gör att allt går runt i samhället alla människor behövs är min devis.

Nu regnar det ute och jag hade planerat en massa utomhus jobb men det får vänta jag ska gå ett varv till till djuren, jag har fått äpplen av en kvinna i trakten (hade lagt ut en annons på en lokal fb sida) både igår och i förgår så de får njuta av. Jag är tacksam över alla frukter och grönsaker jag kan få då behöver jag ju inte köpa så mycket. Hösten ger ju så otroligt mycket fina grödor nu blir jag lite avundsjuk på folk med trädgårdar men jag hoppas att mina frukt träd hämtar sig så att jag om några år har egen frukt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
9/24/14, 11:04 AM
#91

Oj har ni haft det så kallt! Vad skönt att ni fått avloppet tömt. 🙂Ja det finns verkligen många yrkesgrupper som jobbar i skymundan. Tur att dom finns.

Maria29
9/25/14, 10:38 AM
#92

Stigen ner till ån…

Ibland går jag och kollar mina stängsel så att det inte ligger någonting emot som tar styrka från elen eller gör så att man kan krypa igenom. Jag har 5trådar och det går ner mot ån jag har inte dragit el längs med ån eftersom Getter inte simmar. Jag såg någonstans att det fanns får som simmade vilket jag tyckte att var lite lustigt med tanke på att de har sin tjocka Ull. Igår hade jag spolbilen här som tryckte ur rören i boninghuset även om det renoveras så kan vi ju bara konstatera att pengarna på Sandbacken inte går till huset (nåväl en del) utan till djuren och deras behov. Ibland bara ibland blir jag sugen på semester men vem skulle ta hand om och antagligen skulle jag oroa mig till den grad att jag mådde dåligt.

Fast jag ska åka bort i november och gå en kurs via Föreningen Gotlandskaninen, då är jag borta över en helg på en ort ca 1timme bort med bil. Det ser jag fram emot jag känner flera av dem som ska vara med (både i styrelsen och deltagare) och folk som har gått har berättat hur roligt det var.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/25/14, 10:41 AM
#93

Tänk om vi bott nära varandra då hade vi kunnat hjälpa varandra… Att ha folk med liknande tänk och kunskaper i sin närhet är värdefullt. Spännande med kursen!

Maria29
9/25/14, 11:38 AM
#94

Jag har för avsikt att ta mig en tur neråt när jag har körkort och titta på dina fina djur du vet ju hur mina lever.. Men jag håller med om att det är synd att vi inte bor närmare varandra för det var trevligt att ha dig på besök.🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/25/14, 12:04 PM
#95

Du är så välkommen så! ❤️

Maria29
9/26/14, 10:59 AM
#96

Vedlider eller djurstall….

Ibland så tar ytorna slut och man kanske inte orkar/vill bygga då börjar man titta vad som redan finns på gården och som ligger där djuren är.. Mitt vedlider ligger lämpligt till och som ni ser så börjar veden minska så tids nog så har jag djur där. Idag har jag haft besök och snart kommer en av mina vänner som behöver hjälp med sina kaniner. Sen ska jag göra som det flesta och ta fredag dvs handla mat och städa burar,,  😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/26/14, 12:51 PM
#97

Man tager vad man haver! Min fd parkingsplats blev en hundgård och nu funderar vi på om det i stället ska vara en tuppgård för ungtuppar som behöver komma bort från resten av gruppen. 🙂

Annons:
Maria29
9/27/14, 10:45 AM
#98

Stallkatterna får någonting extra

Som jag skrivit tidigare så har jag stallkatter som inte är tama utan T.N.R (trap,neuter, release= fånga in,kastrera släppa) nu är det ju inte alla katter som kan bli släppta på samma ställe så ofta så letar de efter stall mm. Idag tyckte jag i alla fall att de var värda burkmat det ger jag ibland (de har alltid torrfoder och vatten där upp) särskilt om de visar sig och håller sig i närheten av mig..   Jag blir så glad när de inte springer iväg och för mig så käns det enormt att få se dessa katter som inte vill leva som katter inne i hus utan vill röra sig fritt och komma och gå när de har lust. Idag ska jag sitta inne och läsa mina läxor, vill ta körkort men det gick lite åt fanders här om dagen eftersom jag börjat glömma saker jag kunnat ett bra tag. Nya tag med det, för skam den som ger sig visst går det att bo på landet utan det är svårt och man måste be om hjälp eller köpa på nätet saker som finns 20min bort (och betala för frakten).

Nattochdag

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/28/14, 9:51 AM
#99

Harmoni

Alla bilder jag tar tar jag med min mobil så det blir inte alltid perfekta bilder men de visar min vardag.  Idag är det en lugn höst dag och jag har lovat mig själv att ta det lugnt förutom de två burarna som jag måste städa så tänker jag ta det lugnt.  Imorgon så kommer jag åka till Linköping och hämta hem Kalkoner som jag skrivit tidigare så förlorade min kalkontupp sin höna och jag stod i funderingar på vad jag skulle göra.. Det löste sig så att en kvinna i Åtvidaberg hade Kalkoner i rätt ålder tillsalu så jag bokade 2 igår hörde hon av sig och frågade om jag inte kunde tänka mig en till eftersom hon inte ville dela på två "systrar" (skönt att höra att man inte är den ända som har tankar/idéer) så som det ser ut nu så kommer jag hem med 3 kalkonhönor i morgon och på frågan har jag gjort i ordning för dem så är svaret tyvärr inte..

Kanske borde göra försöka få i ordning en vrå som de kan ha när de lär känna varandra (känner jag min tupprätt så kommer han att gå tillsammans med sina vänner kindahönsen ett tag även om han får egna höns).  Man kan inte styra över djur men det är ok. 😉

Viola..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/28/14, 2:33 PM
#100

Jag gillar dina Getter. Nu minns jag inte vad han heter den vite med lockig lugg… han var väldigt go i alla fall när jag träffade honom! Han tiggde kel hela tiden. 🙂

Bra att du tar det lugnt. Man måste det ibland.

Maria29
9/28/14, 4:40 PM
#101

#100 Den vita bocken heter Hasse (och den "bruna" heter Tage) sen har vi Hulda som "pussar" på Viola.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/29/14, 9:59 AM
#102

Idag ska jag hämta hem Kalkoner så dagens bild från gården kommer senare,eftersom jag lovat mig själv att ta det lungt tills jag ska ut och åka hur många gånger har jag inte lovat mig själv att inte gå i hönsgården eller liknande med "stadskläderna" men nu ska jag klara det.  Mina näst finaste skor ett par mocka har råkat gå i leran i hönsgården.. Tror att jag inte är ensam om att ha fel kläder/skor på fel ställe hur mycket man än lovat sig att inte göra så.

Ska bli spännande med de nya kalkonerna bilder på dem kommer som sagt senare, enligt säljaren så är det en Rusty Black och två but (motsvarar broiler) de kommer att gå med min tupp som är en bronce.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
9/29/14, 4:10 PM
#103

Hövdingen och hans damer..

Då är jag äntligen hemma igen med de nya kalkonerna resan med dem på tåg och buss gick bra nu ska jag slänga i mig någonting det är rättså tungt att kuska runt med djur och vara inne i större städer.. Det som en gång i tiden var vardag är numera någonting ovanligt och tröttsamt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
9/29/14, 4:15 PM
#104

Grattis, vad fina dom är!! ❤️Skönt att det gick bra!

Annons:
Cahira
9/29/14, 8:56 PM
#105

Vilka finingar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
9/30/14, 11:00 AM
#106

Nattochdag med hönsen..

Idag har jag suttit på marken och tittat på mina djur på deras nivå och jag kan bara konstatera att de ser finare ut och kommer mer till rätta. Idag sitter jag och väntar på en leverans med lagerhyllor så att jag kan organisera upp lite men tills dess njuter jag av mina djur. 

Är det bara jag eller ser hon inte lite ut som en papegoja i stället för en kalkon?

Skåne gässen

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/1/14, 10:31 AM
#107

Det är fortfarande frost på gräsmattan.

Det märks mer och mer att vintern är på väg djuren vill inte bli utsläppta så tidigt som de ville under sommaren utan drar sig kvar inne i sina utrymmen. Jag är sådan djurägare som har mina djur ute året om. Det är lite specielt när man ser Ankor och Höns hoppa/vagga sig fram i snön för att hitta en plats där de kan njuta av vinterns soliga dagar. Jag trodde att Höns inte klarade av så kalla vintrar som vi kan ha i landet men då blev jag påmind om att mina är raser avlade för att klara av att leva i vårat klimat.

Oavsett när vintern kommer så försöker jag njuta av hösten och de sprakande färgerna vi har just nu. Det är egentligen en rikedom att få bo i ett land med olika årstider (påminn mig inte i vinter om det).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/2/14, 10:50 AM
#108

Den gamla uteduchen..

Mina Getter har fri tillgång till hö året om och eftersom det är fuktigt så har jag funderat länge på var jag kan ha höet som ligger bra till och där det är torrt.. Jag har mineralbaljan längre bort men i den gamla uteduchen har jag en saltsten (viltsten om man undrar varför den är grå) och ett hönät.  Någon gång ska jag försöka mig på att bygga en sådan där snygg höställning som man ser på get och får forum men tills dess så funkar det här. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/3/14, 3:41 PM
#109

Iza

Idag somnade en älskad katt som jag fått leva med i 4 av hennes 7åriga liv. Det är otroligt tom utan henne hon gav väldigt mycket av sig själv under de år vi fick. Anledningen till att jag började "hänga" på I Fokus var att jag hittade henne och hennes kompis Igor på SiF och att jag sedan hittade flera fina sidor bland annat lantdjur. 

Nu ska jag ta en mugg med te jag har varit en duktig flicka och inte lipat under besöket av vänner jag hade idag (de förstod nog inte att jag saknade henne eftersom jag var mitt vanliga jag) men nu ska jag titta på bilder och minnas våra år tillsammans. Livet går vidare men idag är det lite tomt och trist här hemma.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/3/14, 6:31 PM
#110

Beklagar Maria… 💔Så fin hon var. Förstår att det är tomt. ❤️🤗

Cahira
10/3/14, 7:49 PM
#111

Åh beklagar. 🌺❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
10/4/14, 8:05 PM
#112

Tack! #110 och #111 ❤️

Idag har jag legat med feber och därför blev det inte några bilder tagna vilket jag hoppas att ni förstår men jag lovar att jag tar bilder i morgon då jag förhoppningsvis är piggare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/5/14, 10:33 AM
#113

Foderpotatis

Jag brukar ibland samköpa foderpotatis med 2 andra små gårdar i trakten nu tror ni säkert att de är i säckar men så är det inte vi delar på ca1ton potatis som vi lastar av från Berts (en av dem jag samköper med) släpvagns. Jag vet inte hur andra gör men jag har säckar hemma från när jag köper havre och korn från min lokala foderbutik, jag sparar på säckarna och på balsnörena som brukar vara runt (sparar självklart även från mina småbalar).

Alla mina djur får foderpotatis eller fodermorötter när det köps in ibland så har det hänt att jag köpt grönsaker från afären men eftersom jag blivit bortskämd med fodergrönsaker så blir jag förvånad över priserna. På bilden är det potatis för 50kr och om jag skulle handla för samma summa på min lokala matvarubutik så skulle jag få lite mer en 4kg (låg på 12,50kr kg senast jag kollade). Jag äter själv av foderpotatisen det är ju inte någonting annorlunda med den här en den i butiken.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/5/14, 3:19 PM
#114

Hoppas du mår bättre idag och blivit av med febern. 

Praktiskt att kunna samköpa potatis. Det är ju det allra bästa!

Cahira
10/6/14, 2:27 AM
#115

Vad smart att samköpa!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
10/6/14, 4:44 PM
#116

Trotts att jag fortfarande har feber i kroppen och är lite illamående så åkte jag in till den lite större byn och gick på körlektion nu är jag helt slut och ska vila en stund innan jag går ut och stänger för natten. Min mor åkte hem idag efter ha varit här sedan i torsdags och hjälpt mig, jag tror inte att hon förstår hur fint det var att hon läta mig ligga i soffan och äta min alvedon och få varma drycker utan att behöva oroa sig allt för mycket för djuren.  

Jag bor ensam på gården med alla mina djur även om jag ibland brukar säga att man aldrig är ensam när man har djur så är man ensam vanligtvis när man drabbas av virus. Jag måste bli bättre på att ta hand om mig själv jag antar att Izas död och tanken på att det blev "mellan" Albert och Flora (på lördag så är det 1årsedan även hon fick somna in), att det är mörk gör säkert inte saken bättre. Nu har jag pratat med djuren både ute och inne och sagt åt dem att hålla sig friska och krya långt fram över (bort sett från djur som ska bort enligt planer). 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/6/14, 7:33 PM
#117

I vissa lägen är man mer ensam. Jag är ju ensam periodvis när maken reser men jag har ju sonen som hjälper till om det kniper. Förstår att det känns extra ensamt när man inte känner sig frisk och kry. Allt hänger ju på en och man kan inte ta semester från djuren. Hoppas du får krya på dig snabbt. ❤️

Cahira
10/6/14, 10:42 PM
#118

Krya. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
10/7/14, 12:17 PM
#119

Svensk Gulanka

Mina gulankor är vackra året om men nu ser de guldigare ut en vanligt, jag brukar kalla dem för mina guldankor även eftersom jag tycker att de ser ut som om de vore av guld och betyder mycket för mig.  Deras läte påminner om skratt så förra året skrev jag på fb att mina Ankor skrattade åt mig var på flera utan djur frågade om jag drabbats av lantlivet allt för hårt.. 😉 Fast tack vare vänner på landet så inser jag nu att jag inte är tokig utan att de låter som om de skrattar så flera av mina vänner med rasen är antingen lika tokig som jag eller så är vi alla vettiga.

Ankor är väldigt lätta att ta hand om de sköter sig så gott som nästan helt själva fast man måste se till att de har rent vatten de är duktiga på att smutsa ner vattnet eftersom de äter,badar,pararsig och bajsar i samma vatten. De är söliga djur men vem kan motstå dem.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/8/14, 7:04 PM
#120

Kreativitet..

Jag tror inte att det syns men Hasse står på en stubbe och håller fast en tallgren så att han kan äta. Jag har den senaste tiden kommit på att alla mina djur är påhittiga när det vill ha någonting. Ibland har jag svårt att förstå att hela den här hagen som getterna springer runt i var igen vuxen och att djur knapt syntes när de var där nu så har de blivit tvugna att hitta på trix. 

Nu skulle man säkert tro att det inte fans träd som var lättare att äta men de är ju lite egensiniga av sig. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
10/9/14, 2:39 AM
#121

Men så härligt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
10/9/14, 9:24 AM
#122

Haha, ja Getter äter ju där dom vill och inte alltid där det är enklast! Han är så söt. ❤️

Maria29
10/9/14, 5:08 PM
#123

Kycklingar kan tydligen också…

Ibland kan jag inte förstå hur mina djur tänker den här lilla kinda kycklingen är inte fullt befjädrad men har på någotvis lyckats ta sig upp på nätet som jag har över hönsgården. Inte för att jag använder hönsgården nuförtiden som ni sett på bilderna så rör de sig fritt över en väldigt stor yta tillsammans med Getter och andra fåglar.

Jag undrar i mitt stilla sinne om det är en tupp eller höna är det en höna så blir hon ju kvar här hela sitt liv och bjuder på upptåg (jag har några hönor med namn efter vänner med temperament och idéer som påminner om deras namne). 😂

Få nu inte för er att de som är döpta efter människor beter sig som vanligt folk, för det gör de inte utan det är unika och speciella t.ex Annika som blev kvar ute under en särskilt kall vinternatt som jag sedan försökte fösa in men som blev förnärmand när jag störde henne i hennes solbadande (Annika är uppfödaren till mina "grundhöns" och en härligt kreativ människa från Norrland). Jag kanske inte vill att mina fåglar ska vara ute på nätterna och jag brukar räkna dem men det händer att de gömmer sig och har egna idéer. Tänk vad trist det vore om alla alltid gjorde som man ville.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/9/14, 5:37 PM
#124

Så sant som det är sagt - det är också dom som trilskas lite som man minns längst!

Cahira
10/10/14, 1:09 AM
#125

Om djuren gjorde som man alltid ville så hade man nog inte fastnat för dom som man gör. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
10/10/14, 2:59 PM
#126

Mocka skit..

Jag tar paus men idag har jag tänkt ströa rejält hos getterna och det betyder att allt gammalt ska bort. Jag brukar strö med stalosan innan jag stör med hampaströ eller liknande ovan på det så brukar jag ha halm (inte på sommaren bara på vintern). Ni läste rätt jag ska börja göra i ordning getstallet inför vintern även om jag inte har lust. 

Insåg att det var dags att vinterbona när min mor berättade att hon bokat tid på bilverkstan för byte till vinterdäck. Björkarna uppe i backen har nästan förlorat alla sina blad och sakta men säkert så börjar det se kalt ut, jag har tack och lov blandskog så lite grön kommer jag ändå ha runt om kring mig. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/11/14, 10:37 AM
#127

Det är härligt när man väl har städat undan och bytt och halmat om. Men det är ett tungt jobb. Vi håller också på inför vintern. Tiden går väldigt fort iår och jag tycker att vi inte riktigt kommer så långt som vi borde. Men till slut är man klar som tur är! 🙂

Maria29
10/12/14, 10:58 AM
#128

Liten Rex

Min fina 4-fackare från Värmland

Igår hämtade jag en bur som jag beställt och idag hade jag tänkt måla och göra de sista monteringarna (buren såldes i 3 sektioner men vi var tvugna att montera ner den lite till för att få plats i hästsläpet). På vägen hem satt vi och pratade jag och mina två vänner och kaninnördar (deras kanindrömmar var något mera avancerade en mina om vi säger så), jag sa att en Rex vore roligt deras päls är ju så himla fin..

Då säger Lena som satt vid ratten vill du ha en av mig.. hmm, du kan skicka en bild säger jag.. innan jag vet ordet av så är vi på hennes kaningård som ligger på hemvägen och lastad är en Liten Rex vid namn Simoné inte vad jag tänkt men hon är söt och  vem kan motstå en liten sametslen chokladpralin.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/12/14, 11:02 AM
#129

Men så söt hon är! Förstår att du inte kunde motstå henne! 4-fackaren ser toppen ut. Härligt. Var ska du ställa den - inne eller ute?

Maria29
10/12/14, 11:06 AM
#130

#129 Den ska stå där den står men den ska bli oljad och målad, sen så måste jag köpa lite plåt eller takpapp. Men idag blir det inte mycket gjort eftersom det regnar och reumatismen gör sig påmind.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/12/14, 11:08 AM
#131

#130 Det tror jag blir perfekt! 👍

KPD
10/12/14, 12:55 PM
#132

Även om jag inte har läst hela tråden, måste jag säga, att det är mycket intressant och inspirerande att läsa om livet på Sandbacken. Det kanske vore lämpligt med en blogg?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Cahira
10/13/14, 4:05 AM
#133

Åh gud så söööt liten rex! 😍 Jag är så otroligt kaninsjuk just nu så jag blir lite avis. 😉🤫❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
10/13/14, 11:21 AM
#134

Inte ett enda djur i sikte förutom några hönor i buskaget..  Var är ni ropade jag och helt plötsligt så börjar jorden skaka och alla kommer emot mig.. Nog är man älskad av sina djur och de är duktiga på att springa när de har lust. 😂

Tröjan jag hade på mig igår (och idag) är gjord av Ull från min mormors får så suget efter får växer för var dag,  inte att jag vill börja föda upp får utan bara ha 2-3st som jag klipper för ullen och  för att får är så söta.  När jag flyttade till gården så hade jag bara tänkt ha några Höns och några kaniner men det har som ni ser blivit lite flera djur.

Jag klagar inte genom djuren så jag lärt känna roliga mäniskor med olika djur och framför allt så får jag varje dag njuta av så många olika personligheter i olika storlekar.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/13/14, 11:25 AM
#135

#132 Tack det var snällt sagt det är alltid roligt att få höra att man tillför någonting. 

#133 Hoppas att du snart kan ha kaniner de är så himla trevliga djur och om du någon gång har möjligheten att klappa en rex så kommer du att vilja ha en sådan också (känns som sammet eller velour).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
10/13/14, 8:12 PM
#136

Du har gjort mig kalkonsjuk också! 😂 Men med fågelallergi så är det inte så smart. Tur man får se dina bilder istället. 🤗

Om det blir kaniner för min del så blir det nog någon jättekanin. Har drömt om stora kaniner så länge jag kan minnas. :) Men av praktiska skäl av utrymme kanske jag får välja något mindre, får se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
10/13/14, 8:22 PM
#137

Ja jag vill också gärna ha Kalkoner. De verkar så himla trevliga. När vi köpte våra Ankor så hamnade vi hos en tjej som hade runt 40 fåglar av alla de olika slag. Bland annat Kalkoner. Jag trodde att Kalkoner var elaka fåglar som jagades och pickade på en (var har jag fått det i från tro…. 🤔 säkert mamma 😂). Men hennes Kalkoner var så sociala och nyfikna. Den ena hoppade till och med upp i mitt knä och satt och kikade på mig. ❤️Är det som med Höns att det finns många olika slags Kalkoner?

Maria29
10/13/14, 9:48 PM
#138

Det finns många olika kalkonraser men egentligen är det bara färgnamn (om man bort ser från BUT vilket är motsvarigheten till broiler), jag trodde inte heller att Kalkoner var så himla mysiga som de är men jag tror att det beror på stam. När man köper så kan det vara värt att köpa från någon som har vanliga Höns tillsammans med kalkonerna. Mina är ju snälla mot hönsen vilket inte min vänninas var, hon hade köpt ägg på en hönsmarknad (nästa år tar hon ägg från mina mina). Jag tycker att kaniner är fina i alla storlekar. :)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
10/13/14, 10:04 PM
#139

Det är så underbart, härligt och roligt att läsa om dina djur och ditt liv på Sandbacken!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Cahira
10/13/14, 10:50 PM
#140

Ja klart alla kaniner är fina! ^^ Men det är nåt med jättarna som ger mig rysningar av välbehag. 😃 Speciellt sedan jag mötte en fransk jättevädur som var snällheten själv. 😍

Instämmer att det är kul att läsa denna tråd. Helt underbart!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
10/14/14, 10:57 AM
#141

Den nya 4-fackaren måste oljas in..

Jag väntade igår och idag på att folk från trafikverket ska komma och titta på platsen för bullerskydd så jag kan inte åka någonstans, samtidigt så måste den nya buren oljas in så jag gjorde som de flesta andra jag började rota i förådet bland olika städmedel och oljor och tada..😃 Det fanns en gammal dunk med olja som man kan dra på trä och metall, men den gick inte och öppna hur mycket jag än vred och drog. 

Som tur är så har jag en såg.. sågade av locket och fick 3 av 4 fack inoljade vilket är bättre en ingenting, måste köpa mera olja och lite linoljebaserad färg. Ju fortare jag blir färdig med den här desto fortare kan jag flytta in kaninerna i burarna, det underlättar att ha alla djuren samlade under vintern. På sommaren så är det trevligt att titta ut och se kaninerna från köksföntret men nu måste jag vara praktisk.

En av damerna som kommer att byta bur är lilla Kicki hon kommer att flytta till 2-fackaren  (det kommer att bli runt flyttning delux lite längre fram) som är en jätte/nzr blandning hon är född i mars/april (kommer inte ihåg riktigt)  hos en av mina vänner i trakten. Hon är redan större en mina gottisar och mellisar så hon måste få mera utrymme en vad hon har idag ska bli spännande att se hur stor hon tänker bli när hon blir vuxen.

Kicki

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/14/14, 11:24 AM
#142

Haha, det där känner jag igen - man rotar och letar och plötsligt hittar man bra-att-ha-grejer! 🙂Bra att få undan sånt där när du ändå är tvungen att vara hemma och invänta trafikverket!

Maria29
10/15/14, 7:05 PM
#143

Inga

Jag pratade med Ylva (genbanksansvarige för mellerudskanin) om att jag behöver en hane till mina mellisflickor jag har ju bara en Herr Muffins och hon tipsade om en hane som kan tas med till kursen, hon frågade även om Inga som kommer från henne. Jag hämtade upp Inga på en kaninuts. i somras där Ylva stälde en NZR och  eftersom hon frågade hur hon mår så jag tog en bild på henne. 

Jag kontaktade Birgitta (uppfödaren till Odessa som jag köpte av henne förra året) och det blev beslutat att jag köper en av hennes hanar så att jag åter har 2 mellerudshanar hemma och kan ordna obesläktade par om folk vill bilda genbanker. 🙂 När jag lade upp bilden på hemsidan igår så skrev en av mina vänner att Inga har en symbol i ansiktet, kan ni andra också se  vad det ser ut som? 

Ser mer och mer fram emot kursen men jag kommer antagligen att vara nojig när jag är borta men jag vet att gården kommer att vara i kompetenta händer.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
10/15/14, 9:51 PM
#144

Ett upp och nervänt frågetecken?😉
Jättefin!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
10/15/14, 10:04 PM
#145

Guuud vad vacker Inga är!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
10/16/14, 8:56 AM
#146

Ja hon är verkligen fin! Jag håller med Tarotstollan - ett upp och nervänt frågetecken!

Annons:
Maria29
10/16/14, 5:31 PM
#147

Bild från kull mellan Lottie och Stubben

Tittade på min fb.historik och inser att jag bott på Sandbacken i 2år (trodde att det skulle bli 2år i november men det var i november Petra och hennes hundar kom hit) det var tydligen den 5/10 för 2år sedan jag flyttade hit. Hade tänkt mig några kaniner "någon lantras" (viste inte om att det fanns genbanker eller att jag skulle bli det till flera raser) och Höns som ni vet så blev det lite mera djur en så och jag kallar inte längre min vedspis för vedslukaren utan älskar den djupt. Stängslet har "förökat" sig under åren och brevbäraren öppnar inte längre dörren för att komma in, utan ringer innan. Mycket har hänt under de här åren och jag har berikats med både djur och trevliga människor med samma intressen i livet och gammla vänner har funnits där när jag ibland undrat vad jag håller på med.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/16/14, 6:16 PM
#148

#144 och #146 Ni  gissade rätt! 😃 Mellerudskaniner väldigt ovanliga tyvärr så är de inte lika lätta att föda upp som gotlandskaniner, ska bli intressant att lysna på andra uppfödare av den rasen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
10/16/14, 11:15 PM
#149

#147. Det är ju tur att stängslet "förökar" sig självt, för jag har hört och läst att det är jobbigt att sätta upp sådant själv!😉😉

Det är kul att läsa om hur du har det ute på landet. Är själv uppväxt på landet men utan lantdjur. Hade ju grannar som hade Höns och en "farlig" tupp, en annan granne hade sina kor på bete på andra sidan vägen av vårat hus osv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
10/17/14, 11:26 AM
#150

#149 Ja visst är det jobbigt att sätta upp stängsel har jag hört.. host.. host..  😉Ett bra tips till folk som har rejäla stolpar som ska ner är jordborr en fantastisk uppfinning som gör att man slipper hålla på i oändlighet om man har 10cm i (/) och de är över 2m långa.   Låter som om du haft en rolig uppväxt med en massa djur om kring dig. 

Själv så växte jag upp i en lägenhet i en  förort till Stockholm men åkte ofta till släkten på finska landsbygden och varje sommar på sommarkollo i 3veckor (det var en fäbod där man låg i tält) i Dalarna. Kommer ihåg att jag svor på att aldrig någonsin mjölka Getter.. hmmm.. saker ändras under livets gång.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/17/14, 11:45 AM
#151

1 av 3 kakelugnar i huset

Idag är det kallt och fuktigt och jag lider av reumatism så jag tar en dag med lättare syslor inne i huset.  Jag har självklart släpt ut alla djuren och gjort det mest basala syslorna så att de klarar sig där ute, men jag tar hand om mig själv idag så att jag orkar med.  En av anldeningarna till att jag föll för huset jag bor i är alla gamla detaljer så som vedspisen i köket, kaminen (var tvungen att byta efter inspektion av sotare),alla kakelugnarna de gamla dörrarna listan kan göras väldigt lång.

En del av huset är från 1700talet även om huset anses yngre eftersom det byggdes om 1930talet. Det är väldigt roligt att veta att huset och uthusen har varit platser som människor användt flitigt och jag kan tänka mig att jordkällaren en gång för länge sedan varit fyld med grönsaker och inläggningar. Huset byggdes av en änka till byns skarprättare efter att han begått självmord, hon ville inte bo kvar så hon flyttade ca4-6km bort från samhället där hon bott och lät bygga sig och sina döttrar ett hus. Tänk om man hade kunnat se hur det såg ut inne i huset när det var ett litet torp och de bygnader som lär ha funnits på den tiden (en gammal man berättade att när han var barn så hade "gubben" haft en badstuga närmare ån som han och hans vänner fått byta om vid när de sprang över ängarna). 

Det är lätt att bli nostalgisk men allt var ju inte bättre förr även om det var enklare på många sett. Idag är vi ju lite bortskämda med lyx så som toalätter och avlopp mm, men om jag ska vara ärlig så kan jag leva och lever utan en del modernlyx som andra tar förgiven (jag satt och tittade på tvättmaskiner på nätet det är någonting jag funderar på för att göra livet lite lättare) så länge jag har värme och kan unna mig någonting fint/gott då och då.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
10/18/14, 2:34 AM
#152

Min mormor har såna kakelugnar i sitt hus. Nostalgi! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
10/18/14, 11:05 AM
#153

Visst är det kul att veta lite om historien som varit i sitt hus! Vi hade turen att få besök av en man som bott här på gården som barn. Han har visat lite bilder och berättat hur dom hade det. Det var nog 40-tal då han bodde här. Huset är från 1905 tror jag det var. Jag älskar dina kakelugnar!

Annons:
Maria29
10/19/14, 6:22 PM
#154

Idag är det år sedan jag bestämde mig för att jag skulle boka den här damen,. Kärt barn har många namn och det har även min irländska "ko". En av mina goda vänner driver ett omplaceringshem på Irland och det är genom henne jag tagit alla mina greyhounds. När Flora somnat förra året så ringde Petra och frågade hur jag mådde, att förlora två hundar på mindre en 2veckor är väldigt tungt och att bara ha 2gamla "gubbar" kvar (Dan och Benito är underbara hanar men de är gamla och gillar att sova mer en de gillar att vara vakna) var inte lätt. 

Mina 3 greyhounds på en av sofforna (de har "bäddat" bort sofföverdraget)

Jag har alltid haft och kommer alltid att ha en tik som styr upp det lite, jag använder mjuka metoder på mina hundar och de är alltid följsamma (bort se från Lisa jrt 😉) men det är någonting specielt när en tik sluter upp.  Att bo på landet utan hund skulle inte vara roligt och eftersom jag har 4 så är det aldrig tråkigt. 

Som ni ser så får mina hundar vara på soffor och även i sängen, hade någon sagt för 7år sedan att jag skulle låta hundarna vara överallt så hade jag nog trott att de var tokiga men det är så mycket mysigare att ha dem överallt där jag är.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/19/14, 6:30 PM
#155

Gosingarna! Jag som inte har någon erfarenhet alls av Greyhounds måste säga att jag blev kär i dina hundar. Dom var jättegoa alla tre. Lisa pratade jag inte så mycket med.

Maria29
10/19/14, 7:35 PM
#156

Lisa

Lisa är lite egen men jag har förstått att terriers är lite speciella, jag tror inte att jag kommer att ha terriers efter henne men med det sagt hon kan vara otroligt mysig när hon har lust. Hon  1,5år gammal så det kommer ta ca 10år till tills hon blir mera logisk (enligt vad andra terrierägare  berättat).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
10/19/14, 8:01 PM
#157

Fina hundar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
10/20/14, 11:27 AM
#158

Kindahönor med de sista kycklingarna för i år.

Skånegässen

Den här vecka ska jag flytta kaninerna till den nya buren oavsett om jag hinner få den målad eller inte. Den blir målad nästa år om jag inte hinner eller orkar med, jag har säkert sagt det förut men vintern kommer för fort och jag undrar vart sommaren och hösten tagit vägen. Min mor kommer ner idag för att byta till vinterdäck och få bort det sista av rosten under bilen. Bara tanken på vinterdäck gör att jag inser att vi snart har snö och slask här hemma. 

Även om jag säkert gnäller av och till om vädret så älskar jag alla våra årstider på olika vis och även om jag redan nu drömmer om våren och alla saker jag vill göra då så kan det vara skönt att sakta ner lite och njuta av tända ljus och värmen från kakelugnen. Leopold hälsar att han inte bryr sig så mycket om årstiderna för nu när han läkt från kastreringen så kommer han äntligen att få börja gå ut på egna äventyr med sin bror Philémon.

Leopold

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/20/14, 11:34 AM
#159

Men så söt han är Leopold! ❤️

Jag håller med om att tiden springer just nu. Men man har ju lärt sig att uppskatta alla årstider på ett helt annat sätt när man bor på landet. Eller hur!?

Maria29
10/20/14, 12:23 PM
#160

Jo så är det man är ju ute så mycket att man verkligen får uppleva alla de små skiftningarna i naturen. Det är en enorm rikedom att få leva på landet på en liten gård.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
10/20/14, 7:34 PM
#161

Ååh jag brukar kalla min röding Leo för Leopold. 😃

Instämmer på årstiderna!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
10/21/14, 2:46 PM
#162

Markering för bullerskydd

Igår var gubbarna här och markerade för bullerskydd och de sa att de skulle komma tillbaka idag för att placera ut grunden/basen, men de har inte varit här ännu. I går på eftermiddagen tog vi bort min en get Elin henne som jag skrivit om tidigare som inte gått upp i vikt som hon skulle och dragit sig mer och mer undan från flocken, det var väldigt trist men det ända rätta mot henne. 

Jag gjorde allt jag kunde men ibland får man rätta sig efter hur djuret mår och vad de behöver, hennes döttrar verkar inte ens märka att hon är borta men de är ju i den åldern att de inte behöver henne längre (och de har ju varandra). Det är lätt att hysa tillgivenhet mot sina lantdjur och särskilt de som ger så mycket kärlek tillbaka.

På landet så har man ljusa och mörka dagar men det är aldrig trist.

Pihlémon (bror till Leopold) får lysa upp den här gråa dag i oktober.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/21/14, 2:46 PM
#163

#161Du har bra smak med andra ord.. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/21/14, 2:48 PM
#164

Tråkigt med Elin. Men så där är det ju tyvärr ibland. Du har gjort vad du kunnat och det är ju huvudsaken, även om det inte är mycket till tröst. ❤️🤗

Philemon är ju jättesöt! Ser otroligt mjuk ut. ❤️

Maria29
10/21/14, 2:56 PM
#165

#164 Ja så är det, hade jag inte gjort allt jag kunnat så hade jag inte känt mig lika tillfreds i mitt beslut.  Det är alltid trist när det är favoriten som går bockar är mycket lättare.

Philémon är väldigt fluffig och lockig även om man inte riktig kan se det på bild.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/22/14, 6:57 PM
#166

Lisa,Leopold och Ella

För att sumera den här dagen Hasse blev slaktad (vilket var planerat eftersom man inte kan ha hur många bockar som helst), var inne en tur till byn och handlade gångjärn och spik. Det är aldrig händelselöst på landet och ibland  får man ta itu med saker på en gång. Min getflock är lungnare nu när både Elin och Hasse är borta vilket är skönt, ibland är nödvändiga beslut väldigt givande. Kaninerna flyttades idag från köksträdgården till den nya buren, även om den inte blivit målad så kännde jag att jag inte han eller orkade ha alla utsprida längre. Det blir mörkt vid sex och då ska ju alla djur fått mat och vatten, vilket jag inte hunnit alla kvällar utan haft lamporna tända där ute och varit i gång längre än jag önskat/orkat.

Om en stund ska jag sätta mig med hundarna och katterna i soffan och ta det lungt efter en dag till stor del ståendes eller i farten. Ímorgon så blir det en tur till min lokala foderbod för att handla säd till djuren, det ska bli roligt och intressant att se vilket godis de bjuder på den här gången (kunder blir alltid bjudna på godis vid kassan) och hur deras ommöblering blivit.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/24/14, 2:05 PM
#167

Sal (jätteblandis),Lind (gottis) och Lottie (gottis)

Så här blev det jag ska flytta ut Kicki från kaninstallet och antingen i den här eller 2-fackaren, det är otroligt skönt att ha alla djur samlade i närheten av varandra. Imorgon kommer det en grupp självhushållare på besök  vi brukar ha träffar hos varandra och bli inspirerade jag har inte lika fina odligar som många av de andra utan en massa djur av olika slag. Ella har lovat att hjälpa mig med städningen inne eftersom jag inte gillar att städa huset utan föredrar att mocka hos djuren. 

Min mor åkte upp idag nästa gång hon kommer ner så ska hon ta hand om alla djuren och jag vara på kurs i Jönköping över helgen. Hon kommer att klara det och jag har redan pratat med vänner och bekanta så att det finns folk hon kan ringa om det är någonting akut (hon är född och uppvuxen på en gård men det skadar aldrig).

Städhjälpen…

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
10/24/14, 5:40 PM
#168

Vad bra det blev för kaninerna! Och perfekt med städhjälp ju! Det verkar dock som att hon sover på jobbet…. 😉

Maria29
10/24/14, 6:34 PM
#169

#168 Ja hon har inte deltagit lika aktivt i städningen som jag hade önskat.. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/24/14, 7:08 PM
#170

#169 Hehe… 🙂

Maria29
10/25/14, 5:35 PM
#171

Röran efter besöket…

Då har alla åkt hem och disken står och väntar på mig, jag kommer nog att dela upp den genom att ta lite idag och resten imorgon. Tiden går så otroligt fort när man sitter och pratar om djur, odling och allt annat såm händer på landet. Jag berättade för alla som var här att jag beställt en tvättmaskin så att jag slipper tvätta allt för hand. Fick tipset om att jag kan köpa en sistern som man ställer på spisen som det får plats 50liter på så sätt skulle jag slippa köpa en varmvattenberedare, 🙂

Det är så himla roligt att se på sin gård med andra ögon och när man ber om ursäkt för att man inte hunnit måla eller få ordning på det estetiska inne så vifftas det bort med att min gård är i bra skick och att det märks att jag satsar på djuren (sådant värmer mer en folk tror).  Nu ska jag ta mig en mugg med te innan jag börjar koka diskvatten, jag älskar verkligen mitt liv och alla varelser i det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/26/14, 9:22 AM
#172

Härligt när man träffar likasinnade. ❤️Inte fel med en tvättmaskin. Och en sån sistern låter ju inte heller fel. 👍

Maria29
10/26/14, 6:28 PM
#173

I våras såg det ut så här..

Så här såg det ut för 2årsedan när jag började (stolen håller upp grinden jag hittade på loftet)..

Så här såg det ut får några månader sedan nu är det här en del av min stora hage och brädorna på vägen är borta och förvandlade till grindar mm.  Ibland så behöver jag titta på gamla bilder för att se vad som hänt under våren och sommaren eller ännu längre tillbaka.  Stängsel har varit en del av min vardag ända sedan jag satte min fot på Sandbacken men jag klagar inte eftersom stängsel ger frihet. Bilden med Benito är visseligen skräpig och det ligger en bit svart plast bredvid honom men det är så härliga färger på bilden.

Bild från förra sommaren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/26/14, 7:20 PM
#174

Det är alltid kul att titta på gamla bilder. Då inser man att man fått mycket gjort även om det inte alltid känns så! Älskar bilden på Benito! ❤️

Annons:
Maria29
10/27/14, 5:30 PM
#175

Alltid när jag går och när jag kommer hem så pratar jag med djuren..

När jag gick hemifrån..

Idag har jag varit på bilskolan igen för sakta men säker jobbar jag på mot körkortet, det går långsamt framåt på varje lektion och idag bokade vi halkbanan (den 1/12) och en längre lektion i en lite större stad då kommer det att vara 2bilar som kör in tillsammans och kör om varandra mm. Vi får se om jag lyckas ta körkortet i år men om jag mot all förmodan inte lyckas i år så blir det i början av nästa,  Jag hade glömt bort eller förträngt hur mycket jobb det är på hösten inför vintern på en gård, och hur splitrad man kan bli när man har många saker att göra samtidigt. 

Därför har jag bestämt mig för att sänka mina krav på mig själv för att jag ska orka och hinna med all för körkortet är ju på gång vilket fall som helst. Om en stund ska jag gå sista varvet för ikväll och titta till alla mina underbara djur som ger så mycket av sig själva. Jag kan precis som de flesta känna att det är tungt och tröttsamt vissa dagar men då är det bara att gå ut och mysa med någon av de pälsklädda varelserna så blir man piggare och gladare igen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
10/28/14, 9:46 AM
#176

Ja det här med kraven vi sätter på oss själva är ju ibland helt galet. Bra att du försöker fokusera på vad som är viktigast. Man kan inte orka och hinna allt hur gärna man än vill. ❤️

Maria29
10/28/14, 3:21 PM
#177

Kontrollerad eld..

Idag har jag bränt sly och eftersom jag är rädd för eld så har jag användt ett gammalt badkar (ett som jag hämtade när grannen flyttade till stan). Känslan av att få bort allt som legat och skräpat känns otrolig och att ha en eld helt under kontroll käns bra för den här föredetta stadsbon.

Vad jag inte kan förstår är att jag hållit på i 6timmar med att slänga i sly och halvruttna brädor, trodde att det skulle gå undan men som vanligt så rinner tiden iväg när man håller på och städar inför vintern.  En nackdel med att hålla på är att man får flera idéer och blir inspirerad att ändra om igen på sakerna.  Tankar som att tänk om jag skulle flytta på ankorna och låta dem gå med de andra fåglarna och förvandla deras hägn till ett utrymme för kaniner.. Jag är jätte glad över att jag fått saker fixade så att ingen snubblar, jag vet inte när snön kommer men det känns skönt att veta att det inte kommer att ligga saker under snön som man kan skada sig på när man kör snöslungan. Jag kommer att inviga min lilla snöslunga i år efter ha skottat förhand .. Suck, har man djur så blir det en hel del snö att flytta runt på..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
10/28/14, 11:50 PM
#178

Smart att använda ett badkar! Det ska jag komma ihåg!☝️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
10/29/14, 1:08 PM
#179

Mitt höloft börjar gapa tomt..

Även om jag är singel så finns det några männ i mitt liv jag inte skulle vilja vara utan den ena "heter" Hösven och som ni ser så kommer han snart att hjälpa mig igen att fylla upp det här sidan och den andra sidan av loftet  och lite till. Jag har räknat ut att det går ungefär 2mellan stora småbalar (ca13kgs) per dag just nu och vem vet hur mycket det kommer att gå åt i vintern när det inte finns att beta där ute. 

En heter Maggo och har sålt ved till mig sedan jag kom hit målet är att ta licens på att fälla träd, nu kanske man undrar varför jag ska ta licens och det är för att jag är "skogsägare" och då måste man ha papper på att man kan fälla utan att riskera liv och lem. När jag berättade för en granne så suckade han och sa att han hade minsan fält träd sedan 60talet och viste vad han gjorde. Jag har inte fällt träd så länge och vad skadar det att följa regler och samtidigt veta att man inte skadar sig eller ännu värre andra. 

Dessa två och den som röjer våra vägar här ute gör det så mycket lättare att leva som jag vill, jag vet egentligen ingenting om dem förutom att utan dem så skulle jag ge upp. Som ni ser så ser det lite kaotiskt ut på mitt loft just nu men jag var tvungen att räkna balar och då slänger jag dem åt sidan (sen så hade jag tänkt måla i stallet men som ni vet så är jag lite överallt).. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
10/31/14, 11:00 AM
#180

Idag har NattochDag varit duktig..

NattochDag (har lagt upp bilden tidigare).

Jag vet en otrevlig bild och inte en höjdare att veta att jag har den här har NattochDag (stallis) tagit idag, den är ca30cm (inte räknat med svans).  Jag höll på att mocka kaninburar och när jag kom runt hörnan så låg den här på gången och katten satt och putsade sig några meter ifrån. 

När man bor på en gård så får man lite andra djur på köpet jag har husmössen på vintern (har pratat med anticimex och de gör inte någon skada) och råttor året om där ute. Jag är så otroligt glad över dessa vilda katter som jag tagit mig an som hjälper till att få bort skade djuren.❤️

Igår hade jag bilskola för att var 40min på lektion så går det åt 6timmar, bussarna machar inte helt med tiderna jag har lektioner och sedan har jag gården att stänga för natten. Det är därför som jag måste hugga i extra de dagar jag inte ska någonstans, fast jag har lovat mig själv att jag ska ta pauser ofta idag eftersom jag höll på att somna på stationen igår. Hoppas att ni tar hand om er själva även om det är mycket att göra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
11/1/14, 1:08 AM
#181

Vad fin och duktig nattochdag är :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maria29
11/1/14, 11:33 AM
#182

Ena dagen frost den andra dagen regn..

En bild från förra vintern då det gick åt massor med ved trots att jag bor i mellansverige.

Jag skulle fått leverans med hö idag av min högubbe men han kan inte köra eftersom han har ett otäcktsläp, vilket betyder att det skulle blivit blött vilket inte funkar.

Så jag drar in ved från det gamla vedlidret det här är ved för ca 1dag under vintern, skulle jag värma upp mera så skulle det gå år mer en vad jag har på kärran. När jag är färdig med det här så tänker jag vila en stund på soffan med min teoribok och kanske  planera vilka kläder jag ska ha med mig när jag åker på kurshelgen om 2veckor. Jag brukar tycka att allt ligger långt fram och innan jag vet ordet av så är det dags för saker som legat såå långt fram. Så i stället för att bli överraskad så tänker jag planera.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/1/14, 7:27 PM
#183

#180 Huvva vilken råtta!! 🤢Vi har tack och lov bara möss. Jag hittade en i råttfällan i hönshuset häromdagen och den var verkligen pytteliten i jämförelse med din. Härligt med duktiga katter. ❤️Vi behöver som sagt skaffa nya stallkatter inom kort. Våra ligger mest och goar sig i höet. 😉

#182 Men oj vad snö ni hade! 😮Här i Skåne har vi ännu inte haft särskilt mycket snö dessa tre år vi bott här. Men det blåser alltid här och det blir drivor överallt. Tack och lov har vi en snäll bonde som plogar även vår lilla väg. 

Smidig kärra du har!

Maria29
11/2/14, 6:05 PM
#184

#183 Jo vi har snö när vi har snö och jag har lärt mig att när det är "blåsigt" så kan utemöblerna flyga så allt ska surras fast.. När jag flyttade ner så berättade en av elektrikerna att han drabbades av Gudrun när hon slog till (tänk att hon kom så här högt upp)..   Jag hoppas på en mild vinter med lite snö bara för att titta på inte att drunkna i.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/3/14, 4:38 PM
#185

Godkänd som genbank för Skånegås och papprena för kursen jag ska gå för Föreningen Gotlandskaninen

Idag har det varit en tung dag men det muntrade upp när breven från g.banks.ansv. för Skånegässen och kursbeskrivningen från Gotlands föreningen låg i brevlådan. Det är inte alltid roligt att bo på landet och leva som jag gör, för det mesta så är det värt det men alla drabbas vi av tyngden och ansvaret som kommer med att ha en gård.  Igår satt jag och läste på en fb-sida om näbbar på Svenska gulankor och tänkte först att tur att jag inte har gula/orangea näbbar men vid närmare efter tanke så kanske jag har det.. 

Nu väntar jag på mail om vad jag ska göra, om jag ska/kan behålla  någon av mina hanar (honornas näbbar är åt det blåa hållet vilket är vad de ska ha) eller om jag måste se mig om efter en ny. När man bestämt sig för att följa rasramar så måste man följa reglerna. Kan bara konstatera att kaniner är lättare för de får komma i alla färger och mönster.. Nåväl jag kanske får behålla någon av mina hanar annars har jag redan frågat runt och får köpa av en annan genbank för rasen. Som sagt vissa dagar är roliga och andra känns bara som långa och tunga. Nu ska jag få i mig någonting eftersom jag varit i stan på körlektion och sedan gå ut och klappa kaninerna och getterna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/3/14, 6:41 PM
#186

Jag vet vad du menar. Vissa dagar är tunga. Man är glad och tacksam över de bra och lätta dagarna för de hjälper en de andra. ❤️

Cahira
11/3/14, 11:15 PM
#187

Höstdagar är tunga. Det blir bättre. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
11/4/14, 10:56 AM
#188

Trasiga tegelpannor..

"Jag har tänkt mocka gården i hönsgården och ta bort all halm och försöka få bort dyngan sedan lägga grus på" sa dottern till sin mor "Det låter inte som någonvidare genomtänkt plan, jag skulle tagit de trasiga tegelpannorna och sedan slängt grus på allt ihop"..  Jag höll på en bra stund tills jag börjde ta de trasiga tegelpannorna och jag kommer att slänga grus på, ibland bara ibland så har min mor bättre idéer än mig. 😉 Jag har reumatism och att försöka få bort allt som ligger där skulle kunna bryta ner mig i flera dagar så det här är vad jag kommer att göra. 

Min mor kommer att ta hand om min lilla gård mellan den 14-16/11 så jag funderar på om jag inte ska handla lite godsaker i morgon och näsa vecka så att hon har någonting att äta (för utom gårdens egna saker). Min mor växte vilket jag berättat tidigare med 199höns,får,köttkaniner,katter och en karelskbjörnhund, därför så brukar jag vara tacksam varje gång hon hjälper till med djuren. Hon har nämligen sagt flera gånger att det har livet har hon levt och har inget intresse av det, och hon är egentligen en stadsmänniska och inte lant.  Jag har med andra ord en enorm tur att hon ställer upp och kommer med råd och idéer när jag vill (och även när jag inte tycker att jag behöver).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
11/4/14, 10:59 AM
#189

Ibland har ju mammor bra idéer. 🙂Härligt att du kan få hjälp. Vi har mina svärföräldrar som kommer och hjälper oss ibland. Det är så skönt och även roligt att dela detta med andra.

Maria29
11/4/14, 11:06 AM
#190

#189 Ja mammor är bra att ha under livets gång.. Och eftersom det finns mobiler så är man aldrig långt ifrån sin familj. 🙂 Det är ett så givande liv och mångsidigt även om det har sina toppar och dalar, så du har tur som har flera att dela det med.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/5/14, 6:42 PM
#191

Tänker du äta den där pizzan helt själv??

Bilden är inte den bästa det kan jag hålla med om min mobil är snart slut men den får vara med ett tag till..  Idag har jag gjort mins syslor och varit på bilskolan för ytterligare en lektion, sen så gick jag till den stora matvarubutiken i stan (vi har bara en liten konsum och ica i byn) och handlade mat. Jag köpte bland annat en fryst pizza eftersom jag numera satsar på mig själv, orkar jag inte laga mat så ska jag inte nöja mig med en smörgås utan äta lite mera (må hända skräpmat men ibland så är det det man är sugen på). När jag stod i kassakön så kom en av mina vänner fram och frågade om jag var på väg hem och det var jag, så hon frågade om jag ville ha skjuts. När jag sedan satt i bilen så frågade jag Carina om det inte var åt fel håll, då skrattade hon och sa att hon kommer hem förr eller senare. 

Det förgylde min dag att få komma hem 45-50min tidigare och utan att behöva gå den nästan 1km långa vägen från bussen i slaskvädret. Små handligar kan göra så mycket utan att personen som gör det tänker på det.HjärtaNu ska jag får det sista varvet för idag alla djuren utom kaninerna ska ha sitt innan jag slänger mig på soffan.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/5/14, 6:47 PM
#192

Vad skönt att du fick skjuts hem! Härlig vän! ❤️

Det är svårt det där med mat ibland. Det är lätt att man prioriterar bort sig själv när det blir många andra som ska ha mat. 🙂

Cahira
11/5/14, 11:21 PM
#193

Haha åh gud jag ser verkligen sen där "Jag ser ingen pizza, jag är en ängel *vifta på svansspetsen* 😇" looken om Ixxi också får! 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
11/6/14, 8:28 AM
#194

#192 Ja det var otroligt snällt av henne. #193  Hundar har så otroligt tydligt språk om man bryr sig om att läsa det… 😂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/6/14, 8:39 AM
#195

Så här ser det ut idag..

Det har snöat i natt och jag har hört att det ska komma snöblandat regn idag, vi får väl se.  Om jag sagt att vintern var på väg så kan vi nu konstatera att vintern är här och att jag kommer att bli tvungen att gå 3ggr per dag och kolla till djuren så att de har sitt vatten.  Idag ska jag städa inne är det tänkt sen så ska jag bygga ihop den sista ikea hyllan jag köpte tidigare men inte kommit mig för, samt läsa teorin för körkortet.  Får se hur det blir med snön jag har drivmedel till min lilla snöslunga om jag skulle behöva göra gångar till djuren och lite extra utrymme för att de ska kunna röra sig. 

Jag erkänner att jag alltid tyckt att snön var vacker men nu när jag bor så här så tänker jag bara på  hur jag ska få bort den..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
11/6/14, 9:48 AM
#196

Men oj! Tänk att du bara är två, tre timmar härifrån och du har snö! Ja snö är vackert men bättre på avstånd. Perfekt med snöslunga! Det verkar så himla enkelt och praktiskt.

Cahira
11/6/14, 8:29 PM
#197

En liten tröst är att snön brukar alltid smälta bort minst en gång innan den stannar på riktigt. 9 gånger av 10. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
11/9/14, 4:39 PM
#198

Det blev mycket riktigt tö..

Jag har inte glömt bort er men det har varit en väldigt aktiv helg med slakt av Ankor och en massa andra jobb som var tvugna att komma i första hand. Imorgon är det en ny vecka och nya tag, jag kan egentligen inte förstå hur dagarna kan gå så himla fort den här årstiden man hinner inte med allt man ska men det är väll så det ska vara.  Tröstar mig med att den här tiden är ypperlig för tända ljus och kakelugnar men eftersom jag är den jag är så vill jag påminna er om att inte lämna ljus att brinna eller annat brandfarligt.

På bilden ser ni min Dan som äter det jag tänkte äta till middag i går så ett annat råd är lämna inte en stek utan tillsyn när ni går djur rundan den kan om ni har otur bli populär hundmat. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/9/14, 6:44 PM
#199

#198 Ha ha ha, lille Dan. 😂Jag vet att det inte är roligt att bli av med sin middag, det händer även här ibland. Men han ser så lycklig ut där han ligger! ❤️

Maria29
11/10/14, 10:42 AM
#200

#199 Jag erkänner att jag var lite besviken på honom men samtidigt så förstår jag honom vem vill inte ha en stek till middag…😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/10/14, 11:31 AM
#201

Kooomsiii getterna!!

När jag ropar så kommer de alltid springandes tänk om mina hundar hade varit lika duktiga på inkallning.. Om en stund ska jag åka in till stan och ha körlektion men som vanligt är det svårt för vem vill åka någonstans när man kan vara hemma och njuta av alla djuren-

Mina älskade Skånegäss som dricker och tvättar sig i pölarna . Bilden är kanske inte den bästa eftersom jag tog den från övrevåningen på boningshuset med mobilen.

Några av mina fina kaniner..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/10/14, 11:33 AM
#202

Men så fint kaninerna fått det! Visst är det nya fyrfackaren? Ser jättemysigt ut!

Annons:
Maria29
11/10/14, 11:42 AM
#203

Ja det är den nya 4fackaren och jag är helnöjd över den, och kaninerna verkar trivas i den vilket gör mig ännu gladare.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/12/14, 11:12 AM
#204

Mellerudskaninen Bodhild

Bodhild är en rolig dam som varje gång hon får någonting gott i sin matskål (havre,grönsaker eller vad det nu kan vara) tar skålen i munnen och hoppar runt i sin bur tills hon hittar en bra plats som hon kan sitta och äta på. 

Det är nog bara ett erkänna att jag lägger mera tid på matning mm en vad det skulle kunna ta, men vem kan motstå att prata och hålla på med så härliga personligheter som de som bor här på gården. 

Om en stund ska jag in till bilskolan och hur mycket jag än försöker att inte pressa så har jag nu fått en tid för teoriprovet. Jag kommer att försöka ta en stund varje dag åt att läsa min teoribok. Jag kan egentligen inte förstå att jag kommit så här långt sedan jag började köra i augusti (bilskolan hade inte automatbil innan).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
11/12/14, 9:04 PM
#205

Är ju bara bra att dom får individuell tid ❤️

Hoppas provet går bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
11/14/14, 12:00 PM
#206

3 av 4 hundar.

Jag har haft mycket med allt på gården eftersom jag gjort saker så smidigt som möjligt för min mor som ska ta hand om djuren när jag åker bort över helgen. Om ca 4timmar så kommer Annika som också ska gå på kursen och hämtar mig på vägen ner till Jönköping. Det känns lite konstigt att åka bort men min mor är kompetent och jag kommer så klart att ha min mobil med mig.

Det blir första gången jag åker hemifrån sedan jag skaffade alla lantdjuren men det är ju en genbankskurs jag ska gå så det har ju indirekt att göra med djuren. Det kommer att bli spännande att lära sig mera om allt i kring kaniner avel, taxonomi och bevarande mm. Från morgon till kväll kommer jag att hålla på med någonting jag brinner för och som avslut skriva ett prov.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/17/14, 6:50 PM
#207

Det var roligt i helgen….

Borta bra men hemma bäst, det kunde inte vara mer sant en det är sagt.. I Fredags åkte jag till Spånhults herrgård och på söndagen åkte jag hem med Ankor (en till mig och en till en annan genbank i trakten) och en mellerudshane som jag kommer att använda i min avel nästa år. Tänk så roligt det är att prata kanin och umgås med andra med samma intressen, på kursen så fanns det folk från Torekällberget och Nolhagadjurpark förutom oss vanliga kaninägare som var där för att lära sig mer om genbanken och allt runt i kring. 🙂

Tänk vad mycket piggare man kan bli av att prata om sina djur och sin gård med andra och träffa vänner som man känner på fb men aldrig träffat i verkligheten (ibland känns det inte som om man aldrig träffats på "riktigt"). Men jag blev så otroligt glad igår när jag kom hem för även om det ibland är tungt och trist så älskar jag alla mina djur stora som små. Min mor hade gjort ett jätte bra jobb medans jag var borta och det ända hon var lite ledsen över var att hon inte haft kvalitets tid med sin favorit av hundarna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
11/18/14, 2:14 AM
#208

Åh dedär såg roligt ut! Jag håller med om att det är underbart helande att få prata om sin passion djuren. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/18/14, 8:32 AM
#209

Vad kul med kurs! Man behöver komma hemifrån ibland. Då trivs man ännu bättre när man inser vad man längtat hem! 

(OT. Torekällberget var jag ofta till med min mormor när jag var liten. Dom hade jättegoda sockerkringlor har jag för mig. Nostalgi! )

Annons:
Maria29
11/18/14, 10:35 AM
#210

Algot

Det här är lille Algot som flyttade in efterkursen en trevlig liten mellerudshane född i juli.Jag har klappat och kramat mina djur lite extra nu på förmiddagen eftersom de ger så mycket av sig själva varje dag. Såg att jag har flera träd som tagit stryk av stormen vi hade för ett tag sedan så det hänger trädtoppar i andra träd vilket är farligt för för eller senare så kommer det att rasa ner mot marken, Jag kan inte göra någonting nu så jag avvaktar och ser vad/hur jag bäst löser problemet. Det är mycket att tänka på när man har djuren gåendes fritt i skogen men som tur är så går de inte där det är farligt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/18/14, 10:38 AM
#211

#209 Du mins inte fel man kan köpa kringlor på Torekällberget och även gå med hundarna på promenad inne på området. Jag bodde ju på lämpligtavstånd förut och brukade gå dit ibland med hundarna och drömma om djur som jag ville ha.. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/18/14, 12:03 PM
#212

Vad fin han är Algot! ❤️

Maria29
11/19/14, 11:34 AM
#213

Bullerskydd

Jag tror att de är färdiga med buller skyddet men jag är inte helt säker. Jag  och gubbarna har inte förstått varandra så bra eftersom jag inte tog vare sig hö eller halm och ströade ytorna de rörde sig på. Jag har lite svårt för att slänga foder på marken bara för att någon/nårga inte ska bli leriga/smutsiga, jag bor på landet och det är en väldigt lerig tid just nu.  Hundarna drar in flera kg jord om dagen och jag tycker att mitt förhållande till damsugaren är lite för nära just nu men för mig är det ju inte hela världen.

Jag har from i morse alla mina fåglar i gårdar med nät över det är inte roligt och jag kan bara  konstatera att mina fåglar inte heller är roade. Lite oroad är jag över att hålla dem på så litet utrymme någon av fåglarna kan ju bli skadad om det blir osämja i gruppen. Hoppas verkligen att det här inte blir långvarigt så att jag kan låta mina fåglar använda ytorna som de brukar.  Det här är inte första gången i år som det går ut en varning till fjäderfä inehavare, för inte så länge sedan var Newcastelsjukan i mina trakter och då var flera oroade.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/20/14, 4:42 PM
#214

Vykort med Gotlandskaniner på..

När jag var på kursen så pratade jag med Anders Lekander som är genbanks ansvarige för Gotlandskaniner och sa att om han hade med sig vykort så skulle jag köpt, föreningen hade olika saker med sig som de sålde (genbanksintyg,klistermärken mm). Jag gillar vykort och jag skickar fortfarade kort även om jag inte är världens bästa brevskrivare så är ett vykort roligt att få eller  skicka och särskilt ett kort med motiv som ligger mig nära.  Det här kortet var så fint så det kommer jag att rama in och sätta upp inne på kontoret längre fram.

Om en stund ska jag gå varvet och stänga in djuren så här såg det ut i gårkväll när jag gjorde en kontroll runda till djuren.. Det verkar som om man kan hitta på roliga saker när människor inte ser.. Lustiga är de och bjuder verkligen på många skratt så här i mörkret.

Linnea i baljan och viola bredvid…

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
11/20/14, 7:22 PM
#215

#214 Haha, men lilla Linnea! ❤️😂Som sagt dom gör oväntade och roliga saker ibland! 

Fint vykort!

Maria29
11/22/14, 10:28 AM
#216

Min nya fina ankhane av rasen Svensk gulanka

Idag har jag verkat klövarna på getterna och det är bara att konstatera att de inte gillar när jag gör det.. Om man går in på youtube eller liknande och tittar på filmer där de verkar klövar så ser det ut som att Getter står stilla och njuter så ser det definitivt inte ut hos mig.. Nu är jag färdig med den syslan för ett tag men det är viktigt att man kollar klövar/klor på djuren med jämna mellanrum så att man är säker på att djuren kan röra sig som de ska och inte riskerar att få felbelastningar. 

Med jämna mellan rum försöker jag lära mig mer om djur och hur man bäst håller dem friska och skadefria, jag är ju fortfarande nybörjare på många vis.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Cahira
11/23/14, 12:18 AM
#217

Det brukar sällan gå så som dom visar på youtube för de måste ju visa på snälla djur så man ser vad dom visar. ^^ 

Vilken söt anka!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
11/24/14, 9:23 AM
#218

Jättefina Ankor! Funkar dom bra tillsammans?

Våra får är inte heller så glada i att få klvarna verkade. Han som klipper våra får brukar göra det och han är verkligen duktig. Han kniper fast dom på något sätt mellan knäna och dom sitter ganska snällt och låter honom greja. När jag och maken verkar så liknar det mer brottning. 😃

Maria29
11/24/14, 7:10 PM
#219

Dan som sover…

Nu är jag hemma igen efter ha varit på halkbanan i Linköping, fy vad otäckt det var när bilen for till höger och vänster. Om en stund ska jag göra som Dan och gå och lägga mig det har varit en lång dag med syslor hemma, halkbana och sedan att komma hem igen och fortsätta. Jag har inte hunnit äta någonting på hela dagen om man bort ser från godis och kaffe som lämpligt nog finns lite överallt bara man är observant nog. Men så skönt det är att ha en sak mindre ivägen mot kötkortet och friheten.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

-Cissi-
11/24/14, 11:30 PM
#220

Vilket underbart liv du värkar ha kan jag bara konstatera efter att ha läst igenom hela tråden! Kommer definitivt fortsätta följa din tråd :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[JeanetteK]
11/25/14, 9:06 AM
#221

#219 Härlig bild! Ser ut som att han drömmer en lurig dröm! 😉Skönt att ha halkkörningen klar. 

#220 Jag håller med, jag älskar denna tråd!

Maria29
11/25/14, 11:22 AM
#222

#220 och #221 Tack,  jag blir alltid glad över att folk uppskattar min "tråd" om livet på Sandbacken. ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/25/14, 11:38 AM
#223

Onni (betyder Lycka på finska) och hans damer…

Andriken (jag kommer att säga rätt from nu har alltid kallat det för ankhane) Onni har gjor sig helt hemmastad på Sandbacken och även om han inte är så gammal så har han fått ledar rollen i ankgården. Igår så var jag ju borta hela dagen så jag passar på att umgås med alla djuren ännu mera idag på dagen, för ikväll så ska jag i väg igen. Det ska vara årsmöte med de lokala biodlarna någonstans i Alnarp, jag har ingen aning om var det ligger men som tur är så blir jag hämtad. Nästan varje dag hör jag namn på platser som ska ligga nära mig men eftersom jag inte kommer från trakten så brukar jag aldrig bli helt klok på var saker ligger..  Kuporna har fått sig en dos med Oxalsyra, samma syra som i rabarber men fråga mig inte hur och vad den jag använder är gjord av.

Nästa år så kommer jag ha mycket honung om bina klarar vintern, åter en lyx jag har på gården förutom kött och mjölk. 🙂

Man blir så glad när man ser solen.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
11/28/14, 3:40 PM
#224

Leopold dricker vatten..

Nu är det ett tag sedan jag uppdatterade vad som händer på Sandbacken men det har varit en väldigt lååång vecka med halkbana i måndags,biodlarmöte på tisdag, körlektion på onsdag och på torsadag och visit av grannen idag.

Som det ser ut nu så har jag inte någon garanterad snöröjning men som tur är så har jag pratat med en annan biodlare om min väg och snöröjningen så vi får se om Börje kan hjälpa mig i vinter. Som läget är nu så har jag inte någon aning om hur jag ska klara snöröjningen om inte han kan hjälpa mig, vilket blir ytterligare en sak som stressar upp mig. Det går inte så bra med någonting just nu känns det men det blir nog lättare när jag slipper anpassa mig efter bussar mm.

 Imorgon är det kaninuts. i Mantorp och dit ska jag ev. för att titta och hälsa på vänner, fast eftersom jag är så sliten så kan det bli att jag stannar hemma och tar igen mig. När jag inte är på topp så är det ändå så otroligt bra att jag har alla mina djur stora som små som hittar på saker för att glädja mig (även om de säkert inte ens vet om det). Jag har minskat ner lite på lantdjuren inför vintern vilket känns bra,  för på våren så kommer jag ha olika djurungar här på gården .

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
11/30/14, 12:15 PM
#225

Lind (Gottis) inte någon uts.kanin men lika vacker enligt mig.

Jag var på kaninuts. i Mantorp i går och det var 580+ kaniner som ställdes ut och jag fick förstås habegär, men var duktig nog att inte köpa hem någon extra kanin. 😉 Tog inte några bilder men jag upptäckte att jag känner otroligt många kaninmänniskor både i Östergötland och resten av Sverige, hur gick det till? Jag har bara fött upp genbankskaniner i 1,5år men på någotvis så har jag lärt känna uts.folket. Så för att vara helt ärlig så gick jag runt och hälsade på vänner mer en att titta på kaninerna, en tanke som slog mig är att det skulle vara roligt att åka på lantdjursuts. för det vet jag folk som håller på med (det finns ju fjäderfä mm). Inte för att jag vill ha annat en det jag har men det är ju alltid roligt att titta på andra djur och njuta.

Idag har jag mockat några av burarna och jag tänkte gå ner till ån och hämta lite granris till kaninerna. Jag firar inte första advent utan tar det lungt och försöker få tillbaka lite av min energi jag har inte varit på topp men idag så känner jag mig så otroligt pigg och glad om än lite smärtor av reumatismen . Tänk vad mycket man får av att hålla på med djuren och all friskluft.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
Maria29
12/9/14, 8:30 PM
#227

Jag gör ett försök till Sandbacke uppdatering via mobilen. För ett tag sedan fick jag problem med mitt internet och nu sitter jag utan hårddisken den är på den lokala dataförsäljar/reparatören (de lagar allt t.om damsugare, ja jag bor på landet ;) ) i hopp om att snart vara tillbaka på banan. Jag har en massa rapporter som ska in och det kan jag inte göra via mobilen (jag har visserligen surf men det är annars en simpel telefon). Jag lovar att så fort jag kan så lägger jag ut en massa bilder och berättar vad som händer här på gården. För bara för att jag inte har dator så står ju inte världen stilla, det händer någonting varje dag och ni har ju inte fått se bildwr på rexhanen ännu. ;) Föresten har vi den finaste sajtvärden på sidan för hon skickade mig ett sms för att kolla upp hur jag har det, sådant värmer.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
12/10/14, 9:21 AM
#228

#227 Tack Maria! Du är värdefull både för mig och för vår sida här! ❤️

Hoppas du får ordning på din dator. Datorer och bilar ska bara funka. Det är hopplöst när de trasslar. 

Det är absolut som du säger att det händer saker varje dag. Ibland skulle man önska att man hade en liten filmkamera fäst på en så man kunde dokumentera dom där sakerna som alltid händer när kameran ligger i fickan. 

🤗

(Jag tog förresten bort en dubbelpost om du undrar varför det saknas ett inlägg! )

Maria29
12/15/14, 5:17 PM
#229

Igår var det årsdagen sedan den här fina damen blev en del av familjen.

Nu är jag tillbaka hämtade hårdisken på hemvägen och allt verkar vara i ordning,vilket känns otroligt så snart är jag på banan igen. 🙂

Jag klarade teoriprovet så jag är ett steg närmare körkortet och imorgon hoppas jag att alla håller tummarna att jag klarar uppkörningen, Idag hade jag min näst sista körlektionen och det gick bra och det fanns inte mycket att anmärka på (men det är morgon dagen som räknas). Om en stund ska jag gå ut och ta hand om djuren men som sagt jag är tillbaka igen och jag lovar snart så blir det massor av fina bilder i den här "tråden".

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tarotstollan
12/15/14, 5:28 PM
#230

Grattis till fin vovve och teoriprovet! Lycka till i morgon med uppkörningen!🎈

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
djurkillen
12/15/14, 9:43 PM
#231

Grattis med teorin! Lycka till med uppkörningen!

[JeanetteK]
12/15/14, 9:46 PM
#232

Härligt att du är tillbaka!!! Stort grattis till teorin! Grymt bra jobbat. :) Jag håller tummar och tår för uppkörningen. ♥♥

Maria29
12/17/14, 5:00 PM
#233

C…

De växer fortfarande mina "små" killingar.

Jag tog körkort igår och idag har jag städat burar… Ni som varit med ett tag vet att jag tog hand om en greyhound i somras som ägaren inte kunde/ville ha kvar, ägaren hämtade henne och tog henne till ett nytt hem.. Nu har jag fått veta att stackars C blivit vanvårdad och hon kommer att komma hem till mig och få bra mat och bli uppbygd igen och sedan åker hon till Irland igen och får bo på sitt gamla Sanctuary tills hon blir gammal och dör. Min mor kommer inte att bli road när hon får veta att jag tagit på mig det här men. jag har en plats i mitt hjärta för den här hunden.  Det är så himla mycket jag borde göra just nu men jag ska försöka få upp energin och försöka beta av.. Det känns inte som vinter just nu även om vi fått snö två gånger så har den inte stannat så länge utan smultit undan (finns isfläckar lite här och där kvar). Jag har fått tag på en man som snöröjer han är medlem i min biodlarförening.

Harry har fått lite pellets utsprid i buren

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
12/23/14, 3:58 PM
#234

God jul!

Jag trodde naivt att jag skulle ha mera tid över nu när jag har körkortet men eftersom jag låtig C komma till mig och eftersom hon är i så dåligt skick så har jag varit tvungen att ta hand om henne och samtidigt försöka hinna med allt på gården.. Ibland undrar jag hur folk orhade och han med allt för när det inte fanns hjälpmedel? Tyvärr så har jag inte hunit med hälften av vad jag skulle önska och som ni ser så borde jag verkligen städa (ber om ursäkt för röran på bilden) både inne och ute, men som tur är så kommer jag att var ensam hela julen och har därmed möjliget att hinna ikap i alla fall något. 

Ta hand om er själva och era djur så syns vi snart igen med bilder på lantdjuren och förhoppningsvis lite snö.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
12/23/14, 6:25 PM
#235

God Jul goa Maria! Stort grattis i efterskott till ditt körkort. ❤️Så himla bra gjort av dig. Och vad fint av dig att ta dig an C igen.  🤗

Tarotstollan
12/23/14, 9:29 PM
#236

Grattis till körkortet och djuren är viktigare än städningen! God Jul!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria29
12/26/14, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#237

Idag gick jag runt lite här hemma och njöt av att bara vara. Jag vet att jag är partisk men mitt hem är nog en av de vackraste platser som finns.. Ån som rinner längs med ena sidan av fastigheten, och djuren som man kan se från sovrummsfönstret. Nu när det inte är lerigt (har ju varit det väldigt länge nu) så mins jag åter igen varför jag valde just den här platsen. Varje dag händer det någonting som ger glädje, idag har det varit helt underbart ljuset som länge varit gömt bakom grå himel  har äntligen vågat sig fram. Jag ska idagarna gå igenom mina fröer för att så lite i krukor så att jag i sommar  kan skörda egna grönsaker.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Maria29
12/27/14, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Glada Skånegäss..

I natt snöade det en hel del (bilden på getterna är från igår) och det har gjort mina "plattfötter" väldigt glada. De har försökt simma i snön, eller vad de nu har hållit på med jag är inte helt säker men de är väldigt glada. Jag är också glad eftersom det inte är lerigt över allt just nu… 

Fast med det sagt jag är nöjd så nu behöver det inte komma mera snö utan den som ligger får stanna kvar.😉 

Nu börjar julhelgen närma sig sitt slut och nästa vecka börjar det nya året, visst är det spännande? Jag har funderar som vanligt på allt som väntar, ungar av olika slag och som jag skrev om igår vad jag ska odla..  Jag vet inte om det har med åldern att göra men går inte åren för fort? Jag hinner inte med allt jag vill göra under 1år, som tur är så kommer det alltid ett nyttår med nya idéer och planer.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
12/27/14, 2:02 PM
#239

Mina Ankor håller också på att bada i snön, och getterna är helt galna och far runt och stångas!

djurkillen
12/27/14, 2:02 PM
#240

Mina Ankor håller också på att bada i snön, och getterna är helt galna och far runt och stångas!

Maria29
1/2/15, 4:19 PM
#241

Ella och C

Jag skulle inte ha en till hund, jag skulle bara ta hand om C tills hon blev bra igen sedan så skulle hon till Irland… Skulle,borde förvandlades till varför ska hon det? Varför ska en snart 7årig hund (hon blir 7 imorgon) som varit ett skellet för inte så länge sedan åka till Irland.. Skulle hon få lika mycket kärlek som jag kan ge? och skulle hon bli lycklig hos någon annan? Min mor och jag satt och pratade nästan en hel natt och svaret blev att inte skulle hon flytta utan stanna, för även om hon inte klarar katter just nu och jag är väldigt trött så kommer jag snart att vara på banan och kan göra ytterligare försök att få henne att funka med katterna jag har inne. Skulle hon trotts allt inte göra det så är huset stort nog för att ingen skulle utsättas för risker, i bland så kan man inte släppa ett djur ursikte igen särskilt som det blev så himla fel förra gången. 

När jag säljer kaniner mm så brukar jag säga att de alltid är välkomna tillbaka när som helst under deras liv, jag föder inte upp hundar eller katter utan de är kastrerade (Lisa min jrt har inte blivit av ännu men i år ska jag ta itu med det).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/2/15, 4:25 PM
#242

Jag hade tänkt och gjort likadant som du. ❤️

Maria29
1/4/15, 3:32 PM
#243

minnen från förra våren..

Idag har jag städat kaninburar och hållit på med lite små fix här hemma, jag vet inte hur resten av vårt avlånga land har haft det men här har det varit solsken och återigen har jag kännt av våren i luften. Jag måste påminna mig om att det fortfarande bara är januari och att vintern inte tagit slut på långa vägar.  Men jag vill ha smått och jag hoppas att getterna går i väntans tider, det är alltid en överrasknin när man kommer ut och hittar små vingliga ungar eller när det rör sig i pälshögarna inne hos kaninerna..

Mina Höns är fortfarande i viloperiod men jag ser fram emot åretsförsta ägg när det nu blir (och alla små fjäderfän som kommer att kläckas)… Ibland kan jag inte annat en le och tänka, vilken lyx jag har som varje dag får uppleva alla dessa djuren och ordna så att de får en bra miljö.  Jag har föresten anmält mig på en motorsågskurs så att jag lär mig hur man hanterar motorsågen på ett säkertvis.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/4/15, 4:24 PM
#244

Jag längtar också efter våren!

Annons:
Cahira
1/4/15, 4:33 PM
#245

Gud jag med!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
1/6/15, 12:25 PM
#246

Viola och Linnea…

Förra årets kilingar är fortfarande inte lika stora som de andra vuxna men de "jobbar" på så gott det går med sly ätande och vaktande av gården.. Skulle hels av allt inte ha dem i hönsgården men samtidigt så kan jag förstå att man kommer närmare mig när man är så nära som det bara går trotts all nät eller el. Det är en grå dag även om jag försöker att intala mig att det är en soligdag. 😉

Jag ska fylla kassarna som jag har under bänkarna i entren med ved eftersom jag nästan använt upp den (har ett extra lager där så att jag inte ska behöva släpa om det är mycket snö eller om jag är trött/sjuk).   Det går åt mindre ved en jag räknade med när jag flyttade hit så veden jag köpte för lite mer en 2årsedan i panik är den jag fortfarande tar av, jag hade nämligen inte en aning om hur mycket ved som behövdes för att värma ett hus som tur är så går det att spara ved i oändlighet.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

VildaVittra
1/8/15, 7:16 PM
#247

#171 Var får man tag på en sådan där cistern och vad kostade den? Får man se lite bättre bilder på den?

Blivit med badbalja och det tog flera timmar att ordna varmt vatten till den med min lilla vattenkokare. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria29
1/8/15, 7:45 PM
#248

#247 Hur stor bad balja har du om den är väldigt stor så rekomenderar jag en stor tvättgryta i stället som du kan ha stående ute på gården. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

VildaVittra
1/8/15, 7:49 PM
#249

#248 Med mig i baljan så behövs det runt 100 liter, kanske något mindre för att baljan ska vara full. Har inte mätt exakt. 

Helst skulle jag vilja ha en lösning inomhus, då det är där jag ska bada och när jag lerat vedspisen så vill jag utnyttja den och samtidigt värma upp huset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria29
1/8/15, 8:00 PM
#250

ca200kg morötter…

Inte världens bästa bild som ni vet vid det här laget så ska jag köpa en ny mobitelefon snart eftersom de inte håller så länge (särskilt om man tappar dem i djurens vatten, glömmer ute, tappar i golv mm) i mina händer..  Jag var och hämtade mina morötter idag tidigare så fick jag dem hemlevererad men nu när jag har körkort så måste jag hämta hos Bert som bor en bra bit bort inne i skogen med sina djur. 

Man blir alltid bjuden på kaffe och får tips och idéer även en del föreläsningar men vad annat kan man vänta av den äldre generationen, man blir extra glad över att det fortfarande finns gubbar och gummor över 70 som fortfarande har djur och odlar grönsaker. Jag hoppas att jag åtminstone har en tredjedel av entusiasmen och glädjen i den åldern.

Jag måste erkänna att bilensbatteri var dött t.om igår och att jag redan fått hjälp med att ladda batteriet av en av mina vänner i trakten, hon är bara 23år och äger en egen gård med en massa djur. Tänk om man hade kommit på tanken i den åldern att det var så här man skulle leva och inte väntat så många år som man gjort, å andra sidan så skulle jag gått miste om alla underbara upplevelser som jag haft med resor till Italien,Frankrike och England och alla underbara som jag fortfarande har kvar i mitt liv från de åren jag for runt.

 Alla har vi olika vägar till landsbyggden för vissa tar det längre tid andra kanske aldrig vågar släppa kontrollen och bara kasta sig ut. Jag är med på olika sidor för människor som bor/vill bo på landet och flera har skrivit att de aldrig skulle flyttat ut om de inte hittat en man som hade samma drömmar, lite synd för även om jag lever ensam så är man aldrig helt ensam eftersom det finns datorer och telefoner som gör att man kan vara en del av sitt "gamla liv" även om man lever lite anorlunda. Sen finns det förstås andra anledningar till att man aldrig kommer till ett lantliv men då hoppas jag att man ändå kan få njuta av tillfällen med lantluft och djur.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/8/15, 8:46 PM
#251

Härligt med så  mycket morötter. 🙂Hur och var lagrar du dom? 

Jag kan också bli imponerad av unga människor (uj så gammal man känner sig när man säger så…) som vet vad dom vill så tidigt. Men precis som du säger så ska man ju ta allt i sin takt. Jag hade nog inte varit redo när jag var 23. Men åh så glad jag är att vi valde att flytta ut på vishan! 

Det börjar bli dags att starta ny tråd!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: