Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1279 ggr
[ZorroKanin]
7/28/14, 6:58 PM

Får och Getter

Hej! har börjat fundera på att skaffa Getter och får i framtiden. har just börjat söka fakta och sånt så kan nästan inget.

 Men hur skulle det gå att ha Getter och får tillsammans? inte så många djur men typ 2-3 av varje.  hur högt staket borde man ha för att hålla getterna inne? vilka raser skulle gå "bäst ihop?

Tack för svar på förhand, som sagt så vet jag nada :)

Annons:
[JeanetteK]
7/28/14, 7:30 PM
#1

Japp det går att ha får och Getter ihop! Vet inte hur högt det krävs för Getter men de är duktiga skuttare! 🙂

En kompis till mig har får och Getter ihop. Hon blev tillsagd att de måste ha separata spiltor, så hon fixade det. Varje morgon när hon kom in så var getterna i alla fall inne hos fåren, så hon lät dom bo ihop! 🙂

Det är en hel del här inne som har Getter så jag hoppas du får en massa bra tips!

Maria29
7/28/14, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har 1,5m högt nät och el eftersom jag bor bredvid järnvägen och det funkar som #1 skrev så kan Getter vara otroligt duktiga på att ta sig ut om de vill. Jag hittar mina Getter lite överallt även om jag inte tänkt ha dem i hönsgården.. 😉 Om man har för avsikt att hålla Getter så är det viktigt att sattsa på ett bra stängesl och komma ihåg att Getter och får har olika behov när det kommer till foder.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[ZorroKanin]
7/28/14, 9:48 PM
#3

#1 Tack, haha vilka smarta djur :)

#2 behövs det el stängsel eller skulle det gå utan?  ja jag ska läsa på en del om Getter och får 😃 tack

Maria29
7/28/14, 11:29 PM
#4

#3 Jag skulle sattsa på en kombination med kanske ett fårnät och elstängsel (trådar inte elnät), jag skulle inte köra utan nät och el men det är en läxa mina Getter har lärt mig för en get är envis och om den vill någonting så struntar den i om det är smart eller inte. Jag älskar mina Getter men ibland blir jag tokig på dem, en sak är säker de är aldrig tråkiga. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[ZorroKanin]
7/28/14, 11:33 PM
#5

Okej, tack:-D

linn8
7/30/14, 11:11 AM
#6

Som sagt så kan Getter hoppa läskigt högt om de bara vill så ett högt stängsel rekommenderas;)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
Whippet
7/30/14, 11:14 AM
#7

De är extremt följsamma, när jag va i vår stuga uppe i dalarna så gick de Getter, kossor och får där 😍 Getterna följde oss ända ner till vägen alltså rätt långt ner! Haha glömmer aldrig när min mormor skrek ''Det kommer ju hundra till!'' 😂

I'm out Vilar huvudet i handen

[JeanetteK]
7/31/14, 6:31 PM
#8

#7 Ha ha, jösses! Ja dom är både nyfikna och sociala så jag kan tänka mig att dom alla ville se vad ni gjorde! ❤️

Whippet
9/8/14, 5:57 PM
#9

#8 Ja dom följde ju oss en bit ner på vägen, men sen vände dom och gick tillbaks :)

I'm out Vilar huvudet i handen

[[annajohannas]1]
9/26/14, 2:46 PM
#10

Jag har fyra eltrådar (sitter på insidan av stägselstolparna), lägsta tråden är 20 cm ovanför marken, och den högsta är 100 cm. Utanför har jag ett fårstängsel, som är 100 cm högt. Jag har lantrasgetter, och under dessa fem år, så har ingen rymt (nog bara tur😉).

Upp till toppen
Annons: