Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1732 ggr
DenisVF
2014-07-25 12:09

Ny på höns!

Hejsan!

Jag vet inte mycket om Höns. Har precis börjat läsa dem, men det var svårt att hitta all information. Så  jag tänkte fråga lite frågor här, hoppas det går bra.

Jag har kollat på Dvärg Wyandotte. 

Det jag har letat efter är en ras som "gillar" att mysa, en som kan ligga i famnen och verkligen slappna av.  En ras som inte är allt för rädd för sin omgivning, vi har en hund. Han är inte farlig på något vis utan älskar andra djur. Men vill inte att hönan ska få hjärt attack för att det kommer en stor svart hund. hehe.. Men annars är det ju bara att hålla hunden borta. Det skulle vara kul att få äta ett ägg på morgonen från egna Höns. Dock ska vi inte ha några kycklingar så vi kommer inte ha någon tupp. Jag vet att hönorna mår bäst av det, men vi kommer ha högst fyra och minst tre.

Och nu kommer Hönshus frågorna, hehe. Vi tänkte bygga eget, om det inte finns något smart och litet som är isolerat. Vi ska ju förstås kunna nå äggen och kanske kunna sitta där inne. Så om ni vet något så är det bara att skriva hehe :) Annars är alla idéer välkomna! Hur stort ska ett Hönshus vara? och hönsgården?

Jag är verkligen helt ny på Höns. Så jag tänkte även fråga att när man ska hämta sina Höns. Köper man då kycklingar? Isåfall hur gamla är dem?

Tacksam för svar och hjärtligt tack för att du orkade läsa igenom. :)

Annons:
[mommo 12]
2014-07-25 12:35
#1

Det var på Ernst igår så skaffade dom ju Höns, eller ja, dom hade Höns "för att hedra den tidigare ägaren av huset" då kunde de äta spaghetti och sånt, men jag tycker att det ska vara ganska stora Höns gårdar, minst 5 x 5 meter tycker jag. Men allra helst större. Det är ju typ minsta laget, och man ska ju ha en låda att lägga maten i och inte kasta den på marken. Det vet jag i alla fall. Jag tror väl att dom flesta Höns är ganska snälla och om du har 4 st. så tror jag att någon höna är jätte snäll och tillgiven och någon annan springer när dom ser dig. Men efter ett tag brukar dom ju vänja sig om du tar hand om dem på rätt sätt. Annars tror jag att jag har hört att det ska vara sand i ena hörnet och massa gräs och lite olika längd på gräset osv. Man ska ju kunna mata med snäckskal också så att äggen blir hårda och mer kommer jag inte på för stunden. Men Höns är roliga :)

[JeanetteK]
2014-07-25 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kul att du vill skaffa Höns! Klart du får ställa massa frågor här. 🙂 Du har fått en del bra tips av mommo 12 redan. Vi har brahmahöns, så det är bara dom jag har erfarenhet av. Dom är stora och ger stora ägg. 

När det gäller att ha tama Höns, så rekommenderar jag att du köper kycklingar. Då kan du vänja dom vid att du hanterar dom och har dom i famnen. Sen kanske det finns raser som är extra lätta att lära, men det vet inte jag tyvärr. 

Vi har också en stor svart hund och det går jättebra. Han vande sig snabbt och lärde sig att inte jaga dom eller komma för nära. Nu kan de stå och dricka i samma vatten bredvid varandra. Om de tycker att han är närgången går de därifrån eller flaxar mot honom så han går iväg. 

Om jag var du och vill ha Höns som sällskap och för äggens skull, då skulle jag kolla efter raser som ger extra bra med ägg. Dvärghöns ger rätt mycket mindre ägg, men de är lika goda som stora ägg. 

Vi har ett oisolerat Hönshus. Jag vet att man kan ha dom i en lekstuga och liknande. Det behöver inte vara särskilt stort. Helst inte om de har en hönsgård till. Du ska få plats med reden, några sittpinnar, mat och vatten och yta att gå på för dom. Vi har en hönsgård som är kanske 3*5 meter, men våra går fritt ute så de är sällan instängda i sin gård. 

Vi köpte från början fem hönor och en tupp och dom var då fem veckor gamla. 

Våra äter hönsmat från Svenska Foder eller från Granngården.

DenisVF
2014-07-26 00:09
#3

Tack så jätte mycket för svaren! Det låter super och med alla dessa svar så blir man bara mer sugen på att skaffa!

[JeanetteK]
2014-07-26 09:14
#4

#3 Hoppas dina planer blir av och att du berättar hur det går! 🎈

[anonymie12]
2014-07-31 09:38
#5

Vi har dvärg wyandotte! De är så himla mysiga, våra gillar att sitta i ens knä eller på ens axel, i början är de super rädda men om man är där flera gånger om dan så blir de världens tamaste! De är riktigt dåliga på att lägga ägg under ruggningsperioden! Man måste köpa snäckskal till dem för de lägger rätt mycket skinn ägg! Wyandotterna håller sig helst precis utanför hönshusets dörr. Jag rekommenderar verkligen svenska svarthöns! De lägger mycket ägg och de är rätt mysiga. De äter allt och tupparna skyddar sina hönor, de hackar upp maskar och skalbaggar som de ger till sina hönor! De älskar vinbär, så de brukar plocka på våra buskar. Vi bor på en gård och svarthönsen håller sig bara i vår trädgård aldrig att de går ut på vägen eller till någon annan. Svarthönsen är utrotningshotade men de finns kvar och är rätt lätta att få tag på. Vi har tagit kycklingar på svart hönsen och de blir riktigt mysiga när man har myst med dem tillräckligt. Svarthönsen älskardock att gömma sig i buskar och under bilar och släp.

[anonymie12]
2014-07-31 09:41
#6

Wyandotter är riktigt lugna och lite nyfikna! När de vant sig är de inte rädda för något. De har inget problem med våra hästar eller andra fåglar!

Annons:
[Shettisar]
2014-07-31 14:44
#7

#2 Ska inskaffa Brahma Höns är det tänkt.Haft Höns innan men aldrig den rasen.Många varnar mig för att de är dåliga värpare, stämmer detta?

[JeanetteK]
2014-07-31 18:35
#8

#5 Kan du inte visa lite bilder på dina Höns!? Det skulle vara så roligt att få se. 🙂

#7 Jag blev också varnad för det. Jag skulle nog säga att dom är helt okej. Jag har inte så mycket erfarenhet av andra raser men jag tror att brahman eventuellt har längre dåliga perioder än andra. Men när de har "högsäsong" värper dom lika mycket som andra. Mina är dock extremt dåliga på att ruva fram kycklingar. Men det tror/hoppas jag är just dessa individer. De väljer att äta upp äggen i stället. Så vi har valt att kläcka fram kycklingar i kläckningsmaskin nu.

[anonymie12]
2014-08-01 07:44
#9

8 kvadratmeter är för 81 dvärghöns så det behöver inte vara jätte stort. Vi har 8 hönor och vårt Hönshus är nog 9 kvm det är viktigt att det är isolerat och riktigt golv tycker jag.

lantis150
2014-08-03 18:11
#10

Vi har stor Kockhin  Maran och Faverolle vet bara lite om dom.

lantis150
2014-08-03 18:12
#11

och dvärg kockhin

[JeanetteK]
2014-08-03 18:44
#12

#10 och 11 Visa gärna bilder om du har några! Det är så kul att se olika raser av Höns tycker jag. 🙂

Upp till toppen
Annons: