Annons:
Etikettgårdar
Läst 8375 ggr
[..$Dog$..]
7/12/14, 7:03 PM

Gårdsdjur

Hej

Jag har tänkt om 3 år att flytta till en liten gård på landet, Och skaffa djur, Jag har tänkt på Afrikansk dvärgget, Höns, Hund och kaniner min pappa vill även skaffa biodling. Vilka fler gårdsdjur kan man ha, Och kan man bara skaffa getterna och hönsen? Lite fakta om  dessa djur vore snällt + de djur ni säger ;)

Annons:
VildaVittra
7/12/14, 7:09 PM
#1

Varför inte skaffa Getter som klarar sig i svenskt klimat?

Har du Höns eller någon annan typ av drällande djur bör du ha utekatter, annars kommer du även avla fram en stabil stam av möss. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/12/14, 7:20 PM
#2

#1 Går det inte att ha afrikanska dvärggetter i Sverige?

Då kan man ha utekatt? men måste måste man ha katt?

Lavèn
7/12/14, 8:42 PM
#3

#2 jag skulle med säga skaffa katt om du ska ha foder. Men du kan även låta katten bo ute fall ni har ett rum som är varmt på vintrern med kattluka där den har mat och vatten och kan krypa in.

Att börja med enstaka djur är bra, ev de du är säker på för då vet man hur mycket tid o ork man har för något mer och om man vill ha något mer kan man kolla på vilken djur har jag tid med då vissa kräver mer tid än andra.  Och skaffa i efterhand 😃

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

VildaVittra
7/12/14, 8:52 PM
#4

#2 Dvärggetter lär behöva uppvärmt, skaffar du lappgetter istället så får du bidrag (en utrotningshotad svensk lantras som är ganska liten dom också). 

Och ja, har du lantdjur är utekatter ganska så obligatoriskt då foder drar till sig mängder av gnagare (om du nu inte gillar att använda gift).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/12/14, 9:37 PM
#5

#4 uppvärmt? menar du vädret? Har sett många afrikanska dvärggetter på tex blocket o det finns många uppfödare i Sverige.

Ute katt vilka rekommenderar ni? Och vilka fler djur kan man ha? Har tänkt lite på shetlandsponny.

VildaVittra
7/12/14, 9:45 PM
#6

#5 Vad jag menar är ett uppvärmt stall, lappgetter lär klara sig med ett vindskydd.

Lappgetter dyker också upp på annons, men på andra kanaler. Såg senast en på alternativ från skansen.

Vill du ha en utekatt, så börja med att fråga dig vad du vill ha för katt (ska den vara social, eller bara för att döda gnagare), välj därefter. 

Vill du något speciellt med alla dessa djur? Jag är ju självhushållare, så alla djur ska ha en funktion. Vad vill du med hästen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lavèn
7/12/14, 9:47 PM
#7

Som katt kan du väll ha vad som helst, bondkatt eller någonblandras. Så vilken katt som helst funkar och det brukar ju finnas folk som gör allt för att bli av med blandras kattungar. Sen har de ju massa katter som behövs räddas som bor på katthem som inte har haft så bra innan. 

jadu man kan väll ha de mesta i djurväg. Vi har shettisar och våra Getter i samma hage. Sen har vi kor (för kött till mina föräldrar) och en stut jag har ridit in. vi har även Höns, vaktlar o gotlandsruss och 1 tinker. Sen har en vän till mig emuer och de klarar kylan faktist om ni skulle vilja ha ett lite mer ''speciellt'' djur ^^

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[..$Dog$..]
7/12/14, 10:43 PM
#8

Getter ska vi i alla fall ha :) Om man har ute katt måste man väll ge den mat, den kan väll inte leva på möss mm?Höns vet jag inte tror min mamma vill ha det ;) kaniner ska vi ha + 2 hundar (gårdshund tips på raser?) Biodling ville min pappa ha. Får vill ja nog inte ha pga klippningen. Men häst kan ha det till endast sällskap? och hur stor hage behöver ett Gotlands russ? Hur stora blir dom? Vad ska man ge dom för mat? aktivering? Kan man ha endast en häst eller behöver de en ''kompis''?

VildaVittra
7/12/14, 10:56 PM
#9

#8 Du vet att hästar behöver pälsvård i regel? Och nej, de ska helst inte vara ensamma. Lättskötta djur är fjäderfä, finns en hel del olika som vaktlar, gäss, Höns, strutsar osv. 

Biodling är bra, men din pappa måste läsa på då det är en hel del problem just nu med exempelvis varoa, så ett bra sätt att börja är att erbjuda uppställningsplats åt en van biodlare (som man kan kika över axeln på). 

Om du vill ha en gårdshund, varför inte den dansk/svenska gårdshunden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria29
7/12/14, 11:32 PM
#10

Jag har Göinge och Svensk lant (dvs mjölkget) och jag håller med VildVittra skaffa katt jag har 3 katter som bor på höloftet. Jag trodde inte att jag skulle behöva ha katter ute eftersom grannarna har, men efter ha blivit invarderad av råttor så skaffade jag katter från en organisation som kastrerar vilda och halv vilda katter som de sedan letar efter lador till. Så ska man ha djur så ska man ha katter som tar råttorna för råttor får man. 

Jag utfodrar mina katter med torrfoder och ser till att de har rent och fint vatten (det får inte bli gammalt) och har t.om dem försäkrade.

Jag har kaniner, vaktlar,ankor,höns,kalkoner, och bin har gått utbildningen och har en fadder som stöttar och jag kan ringa till om jag är osäker.  Jag skulle aldrig skaffa bin om jag inte gått utbildningen och lärt känna folket i min lokala biodlarförening som har träffar lite av och till och diskuterar bin, sjukdomar mm. Allt går att ta reda på och det bästa settet att ta reda på vad man ska ha är att läsa och träffa djuren man är intresserad av och prata med dem som har djuren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Lavèn
7/12/14, 11:49 PM
#11

En häst måste enligt lag ha sälskap. Och hästar kostar en del och ha, då hovvärkning kostar en heldel. 

Vilket djur du än skaffar så tar de oftast mer tid än vad man har tänkt sig.  Och tänk på att djuren ska bli ens vänner och att många djur blir gamla och man har dem länge.  

Men jag tycker som #10 om du tänker på något specielt djur googla på det o läs för och nackdelar med det. Jag tänkte  över 3 år innan jag skaffa mig vaktlar innan ville jag bara ha men sen satt jag o tänkte leta för och nackdelar osv. sen blev det ju ett gäng ändå. 😃

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Cahira
7/13/14, 2:56 AM
#12

Nar det kommer till hastar och asnor sa ar de mysiga att ha men de kostar en hel del i hovvard och ho, och det kraver en hel del engagemang att halla dom i bra vikt - speciellt de mindre storlekarna. 

Borja med Getter, hund och biodling, sedan kan du utoka darefter. Ja och katt haller jag med om, garna tva da katter tycker om varandras sallskap. Om du absolut inte vill ha katt rekommenderar jag en hundras som ar duktig pa att knipa moss. 

Andra djur du kan ha som inte kraver alldeles for mycket ar faglar och kaniner. Men efter det plus fulltidsjobb sa har du nog ganska fullt upp. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaFagerell
7/13/14, 6:19 AM
#13

Jag blir så ledsen och trött när jag läser detta ovan. Skaffa shetlandsponny gör man inte bara sådär, inget annat djur heller. Först ska man lära sig vad djuren är, vad de behöver och kräver och tänka på hur länge man hade tänkt sig att ha djuren för de lever väldigt länge de flesta djur. Man ska inte göra impulsköp! 

Många djur blir bara slit och släng varor och shetlandsponnyn tillhör en av dessa djur. Folk vet inte hur man tar hand om dem men de är ganska billiga i inköp och sedan tror man att de är gratis att fodra och inte kräver något. FEL! Det är en HÄST som kräver allt en häst kan kräva. tyvärr blir de bara gåendes i en hage och halvt bortglömda. Liksom kaniner som blir bortglömda i sina burar. 

Jag tycker du ska ta reda på fakta om djur för du verkar ha noll koll på det mesta. Sedan har jag förstått att du är ett barn och då behöver dina föräldrar kulla en hel del om djuren också. Läs på… 

#12 kaniner kräver faktiskt ganska mycket för att trivas och ha det bra!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[..$Dog$..]
7/13/14, 11:28 AM
#14

#13 När vi ska skaffa gården är jag 16 år. Och jag håller på och letar fakta om alla djur (Har nu förståt att jag inte ska ha häst!) Det får väll bli 2 ute katter då och 2 hundar Getter något fjäderfä kaniner biodling. Får väll se om det blir några fler djur. Men nu ska ja leta fakta! ;)

[..$Dog$..]
7/13/14, 11:32 AM
#15

#9 Vi har tänkt en av de större raserna tex Berner sennen?

[JeanetteK]
7/13/14, 2:24 PM
#16

Som Nora säger i #3 är det bra att börja i liten skala för att se vad det innebär. Det är stor skillnad att sköta djuren sommartid och vintertid. På sommaren finns det ju bete ute och många djur t ex får, kor mm går ute hela dygnet. På vintern bor ju de flesta inne och då är det mer jobb med mockning framför allt. Så ta det lite i taget för att se vad ni gillar och trivs med. 

Vi har lite får, ett par kor, några grisar, Höns, Ankor, kaniner, katter och en hund. Katterna är otroliga hjälpredor i stallet när det gäller möss så det tycker jag är ett måste. Vi har en flatcoated retriever och han är min trogne följeslagare i allt jag gör här på gården! 

Jag tycker att det är jättebra att du samlar på dig fakta. Det finns massor att läsa på nätet. Jag lånade även mycket böcker på biblioteket.

Cahira
7/14/14, 8:07 PM
#17

#13 Jag sa aldrig att kaniner inte kraver nagot, jag sa inte alltfor mycket. Kaniner kraver ju inte lika mycket skotsel som t.ex. en hast.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[..$Dog$..]
7/15/14, 10:01 PM
#18

Vad kan man ha en häst till egentligen?

Och grisar? vilken ras rekommenderar ni? (den ska inte använda till slakt!! Också ska den inte va så jätte stor/fet men det är väll om man matar den mycket?

Vilken get ras rekommenderar ni?

Har tänkt på myskankor, hur hu dom? Är dom som hönor? att om kläcker ägg och att man kan äta äggen?

2 Utekatter (vilken ras)?

1 eller  hundar vilka raser?

[JeanetteK]
7/15/14, 10:13 PM
#19

Vi har linderödsgrisar. De är lika vildsvin. De växer lite långsammare än andra raser och det påverkar köttet. Jag tycker dom är suveräna men de är också de enda jag har erfarenhet av. Kolla min blogg om du vill se en massa bilder. Vi har myskankor och dom lägger en del ägg. Inte lika mycket som Höns men relativt bra. Äggen är lite annorlunda i konsistensen. Personligen tycker jag inte dom är så goda att äta som hönsägg men de funkar jättebra att baka på och ha i mat.

VildaVittra
7/15/14, 10:17 PM
#20

#18 Hästen kan du plöja sommartid med och ploga vintertid. Den alstrar gödsel och håller markerna i träda öppna. 

Grisar plöjer jorden åt dig medan du sitter på altan med en pilsner och tittar på. 

Jag rekommenderar i första hand lantraser, de klarar sig på sådant man kan odla i Sverige. 

Utekatter så rekommenderar jag att kpa bondkatter från en gård som inte har problem med möss, då har du en större chans att få bra musfångare. En korthårig är att föredra i det svenska klimatet. 

Hundras/typ beror på vad du vill göra med den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[..$Dog$..]
7/15/14, 10:36 PM
#21

#20 det ska vara en bra gårdshund, som vaktar gården. aktivering blir spår/sök och den får ju mycket motion när den strövar runt på gården också, det ska vara en hyffsat stor hund.

VildaVittra
7/15/14, 10:47 PM
#22

#21 Hur vaktar gården? Larm eller avhysning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/15/14, 10:48 PM
#23

spelar ingen roll

[..$Dog$..]
7/15/14, 10:59 PM
#24

Åhh har blivit förälskad i minigrisar :D

[..$Dog$..]
7/15/14, 11:00 PM
#25

Vad är det för gris ras, Emil i Lönneberga, griseknoen?

VildaVittra
7/15/14, 11:23 PM
#26

#25 Lär vara linderöd. 

#23 Då får du fundera lite till om exakt vad du vill ha och vad som passar din personlighet, hundraserna är väldigt väldigt olika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

djurkillen
7/16/14, 5:47 AM
#27

Istället för att börja köpa djur, varför inte börja med ett par sommarhöns och sommarfår kanske? Så får ni prova på olika arter. Häst kan du använda till många saker, rida på, använda i skogsbruk och jordbruk mm. Har ni erfarenhet av hund? Annars rekommenderar jag att besöka uppfödare, gå på kurser mm först. Ankor är väldigt trevliga som kräver så mycket. Löpankor lägger bra med ägg och är lite småfräcka😃Låna boken "hönsraser" på biblioteket, kolla vilken/vilka raser du skulle vilja ha och besök uppfödare för att få se hur dom är i beetendet osv. Besök även utställningar. Getter är svårare att stängsla in än tex får. Men som sagt, pröva med lite sommardjur som ni lånar av någon bonde och som får flytta hem igen till hösten.

Annons:
AnnaFagerell
7/16/14, 6:05 AM
#28

Emils gris är en svensk lantrasgris och inget annat!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
7/16/14, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#21 Vi har en flatcoated retriever. Han är stor. Han varnar när det kommer folk, han är snäll med alla djur och hjälper till när man behöver leta efter saker. För oss är han den ultimata gårdshunden, men det är ju beroende på tycke och smak.

[..$Dog$..]
7/16/14, 12:09 PM
#30

#27 Har hund så ja;)

#28Tack! :)

#29 Ja flatcoated retriever hade nog varit en bra hund till oss ☝️ Tack!

Har tänkt på BC men då behöver man ju får? Och då måste man klippa fåren ju, men man kanske inte behöver så många får? Hu många få rekommenderar ni mig att ha?  Har nämlingen hört att om man har en BC måste den valla är det sant?

VildaVittra
7/16/14, 12:10 PM
#31

#30 Det går bra att valla andra djur med BC också, som Getter eller gäss.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
7/16/14, 12:53 PM
#32

#30 Vi började med fem tackor. Det kändes som en bra början. Han vi köpte fåren av kommer två gånger om året och klipper dom. Hur smidigt som helst. Nu har vi även en bagge och i våras fick vi 11 Lamm. Men vi kommer minska besättningen ner till de fem tackorna + baggen.

[..$Dog$..]
7/16/14, 1:22 PM
#33

#31 jaha Getter skulle vi ju ha så får se om det blir en BC ;)

#32 Är det svårt att klippa fåren? och hur snabbt växer ullen hur ofta ska dom klippas/år

[JeanetteK]
7/16/14, 2:17 PM
#34

#33 Det vanliga är att man klipper dom två gånger per år. Våra klipps vår och höst. Om man har någon duktig som kan lära ut så tror jag inte det är så svårt att lära sig klippa.

Annons:
[..$Dog$..]
7/16/14, 2:26 PM
#35

#34 det är ju inte så ofta! men på vintern ska dom väll ha mycket päls? och på sommaren rakat typ?

VildaVittra
7/16/14, 2:28 PM
#36

#35 Man klipper ner dom helt både vår och höst. Ullen som är kvar fluffar upp sig ganska så snart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/16/14, 2:38 PM
#37

kan man köpa tex 5 tackor (lamm) för vill inte ha baggar och tackor då de parar sig. också blir det jätte mycket får och sånt. vill inte ha för många kanske att jag lånar någons bagge  någon gång och parar dom med någon av mina tackor;) kanske är lättare att ha får en Getter, då de rymmer :/ ibland!

VildaVittra
7/16/14, 2:41 PM
#38

#37 Ja, det går bra att vara utan bagge, men då får du varken kött eller mjölk, utan bara markvård, Ull och gödsel från dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/16/14, 2:44 PM
#39

#38 ja men tänkte inte slakta fåren;) + mjölken behöver jag inte, ullen kan man väll sälja?

Maria29
7/16/14, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#37 Jag har Getter och mina rymmer föroviso men jag vet inte om det räknas som att rymma när de tar sig in i sitt stall när jag är sen, eller om de tröttnat på att vara ute eller vill vara med mig (ja mina knas Getter har en förmåga att leta reda på mig och insistera på att mysa. Jag gillar mina Getter men jag fantiserar ibland om mohairgetter eller får så att jag skulle få Ull, men jag är annars nöjd med mina och jag brukar lysna när de bräker och svara ja när de säger nää. 😉 Kan inte fatta att Viola och Linnea vuxit så mycket det var inte länge sedan de var så här små.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

VildaVittra
7/16/14, 3:22 PM
#41

#39 Tyvärr är det ingen efterfrågan om man inte har finullsfår (men även då kan det vara svårt), men man kan skänka bort den ibland eller låta den spinnas till garn och sälja garnet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[..$Dog$..]
7/16/14, 10:22 PM
#42

#41 jaha ok, men det blir antingen Getter eller får. vänta lite! kan man inte ha både och i samma inhägnnad? :o

VildaVittra
7/16/14, 10:25 PM
#43

#42 Jag har sett flera som haft det. Men inte en av varje, utan några får och ett par Getter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/16/14, 10:38 PM
#44

Har tänkt på gäss….hmm vad tror ni?

[..$Dog$..]
7/16/14, 10:41 PM
#45

#43 Nej det blir 3 av varje kanske … eller bara får eller bara getter…. jaja ska söka fakta o se vad som passar mig bäst ;)

VildaVittra
7/16/14, 10:42 PM
#46

#44 I TS skrev du liten gård, det börjar låta som du måste köpa Skansen.😎

"Hmm, en vattenbuffel vore trevligt, kanske kan ha den med kamelerna…vad tror ni?"😉

*Gömmer min egna lilla djurpark under täcket*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/16/14, 10:47 PM
#47

#46 Öh nej ''overkill'' jag vill bara välja rätt fjäderfä, och ska bara ha några får eller Getter hundar katter biodling. kanske kaniner. Men förstår hur du menar😉

[..$Dog$..]
7/16/14, 11:22 PM
#48

Ska fåren/getterna va ute vintertid eller ska dom vara i stallet? ska dom ha olika boxar eller en box tillsammans (alltså en box till ungefär 2 getter/får) ska de ha halm/hö i boxen/boxarna?Hur ofta ska man städa boxen/boxarna?behöver man hö/halm i boxarna? om man ska ha halm/hö i boxen/boxarna hur ofta ska man städa`? hur varmt ska det vara i stallet till getterna/fåren under vintern? och hur håller man temperaturen? Vad äter dom?

Annons:
[JeanetteK]
7/17/14, 10:08 AM
#49

#48 Våra får brukar vara ute dagtid på vintern och inne i stallet på natten. Vi har dem i samma spilta alla fem. Det beror så klart på storlek på spilta och antal får/getter. 

Vi har halm på golvet till våra och de har fri tillgång till hö att äta.  Jag mockar och fyller på mer halm efter behov. 

Vi har ouppvärmt stall där dom bor på vintern. De alstrar värme så det blir aldrig särskilt kallt. Vi bor i Skåne och har rätt milda vintrar dock, men jag tror att det gäller generellt att de kan bo i ouppvärmt utrymme. 

De äter hö på vintern och betar gräs på sommaren. Vi ger dom även kornkross och kraftfoder.

[..$Dog$..]
7/17/14, 10:31 AM
#50

#49 Aha bor också i Skåne ;) det verkar så roligt att ha en gård usch nu längtar jag! :)

[..$Dog$..]
7/17/14, 9:29 PM
#51

Vad rekommenderar ni för raser då?;)

[..$Dog$..]
7/17/14, 9:45 PM
#52

En liten lista på hundar som jag tänkt liiiite på:

Goldedoodle

Greyhound

Berner sennen

Storpudel

Samojed

Irish Soft Coated Wheaten Terrier

Jaja tänkt på lite 😎

VildaVittra
7/17/14, 9:45 PM
#53

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/17/14, 9:51 PM
#54

#53 Tack ;)

[..$Dog$..]
7/17/14, 9:59 PM
#55

angående hästar… Basjkir hästen? Verkar så bra är dock allergisk mot hästar men dom ska vara allergivänliga! :=)http://www.basjkirhast.se/sid1.html

Annons:
Lavèn
7/17/14, 10:54 PM
#56

#55 Har du ridit något innan? Om inte så bör du göra det innan man skaffar häst då hur snälla de är så är det ett stort djur och de kan bli rädda för att vinden blåser i en buske.  Men den hästrasen kan nog vara lite svår o få tag på

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

VildaVittra
7/17/14, 11:03 PM
#57

#56 Omöjligt är det inte, till och med jag som inte kan ett skvatt om hästar vet en uppfödare av Basjkir i Sverige. http://www.manadisvildhast.se/Startsida

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MsSofieG
7/18/14, 2:26 PM
#58

Vad tänkte du använda hästen till? Kan hjälpa dig hitta någon ras om du vet vad du vill ha ut ur ditt häst ägande.

[..$Dog$..]
7/19/14, 3:46 PM
#59

#56 Jag har tänkt vidare på gotlandsruss☝️

#57 Hm ja men hittar inte var dom finns någonstans och det är kanske inte den rätta hästen för mig då jag har läst lite mer o insätt det…😉

#58 Skulle vilja ha hästen som drag och rida på :) måste man ha 2 hästar`?(sällskap?

MsSofieG
7/19/14, 3:48 PM
#60

#59 Hur stor är du ungefär? En häst som är för liten blir ju svår att rida på :) Ja två hästar måste man ha då de måste ha sällskap av en artfrände.

VildaVittra
7/19/14, 3:53 PM
#61

#59 Västergissjö i Ångermanland.

#60 Man kan ju hyra ut en stallplats, så man själv bara behöver ha en häst. Kan vara skönt att dela ansvaret med någon ifall att man vill åka iväg en vecka eller så med familjen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MsSofieG
7/19/14, 3:56 PM
#62

#61 Att hyra ut stallplats ger också en liten slant. Att kunna lägga hyran på hästarnas kostnader är alltid skönt :)

Annons:
[..$Dog$..]
7/19/14, 4:06 PM
#63

#60 ska ju inte skaffa detta förrens om 3 år och då är jag 16.

 Måste bara fråga lite saker här nu :

Hur stor hage ska dom ha? 

Vad ska man ge för mat?

Hur ska de skötas varje dag?

Finns det någon häst ras som man kan sköta mindre eller ska alla skötas lika mycket?

Kan lägga till att jag varit på skånes djurpark idag;) kollat på djuren mm nu vill jag bara ha det ännu mer …..

VildaVittra
7/19/14, 4:13 PM
#64

#63 "Kan lägga till att jag varit på skånes djurpark idag;) kollat på djuren mm nu vill jag bara ha det ännu mer ….."

Gör inte misstaget att gå på en hönsbytardag, där är ju djuren till salu dessutom. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/19/14, 4:20 PM
#65

#64 Haha ja det var ju tur, hade nog köpt då! 😃 nej men. hönsen där var ju små trodde dom skulle vara större ett +😃 fast kanske var någon dvärg art ☝️ jaja hade kunnat tänka mig sådanna små fjäderfän!:) Det var kul och se lite omgivningar också! :)

MsSofieG
7/19/14, 4:55 PM
#66

Hur stor hage ska dom ha? 

Här finns massa nyttig läsning, hagar börjar de prata om på sida 30 men det är ju bra att ha koll på hur måtten för hagar och andra byggnader ser ut också.

 http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

Vad ska man ge för mat?

Allt beror på vad det är för häst du skaffar och hur mycket energi hästen gör av med. Googla på hur man bygger en foderstat det är riktigt nyttigt att kunna. Om du inte skulle orka lära dig finns det människor man kan betala för att de ska ta en titt på och ändra sin hästs foderstat så den ser optimal ut.

Hur ska de skötas varje dag?

Allt beror på vad du gör med hästarna och hur de bor, har de stall eller går de på lösdrift? Vad är det för ras du äger (då vissa är mer att underhålla än andra)? vilken tid på året är det? Och det finns en massor att tillägga. Det smartaste skulle vara att bli medryttare först så du vet allt det som hästar innebär. Att ha häst är ju ett byte av livsstil.

Finns det någon häst ras som man kan sköta mindre eller ska alla skötas lika mycket?

 Det beror helt på användningområde då vissa behöver mer motion eller till exempel mer pälsvård. Vissa hästar har exem eller andra sjukdommar som också måste skötas för att hästen ska må bra. 

Hoppas jag hjälp dig något åtminstone :)

[..$Dog$..]
7/19/14, 11:31 PM
#67

#66 Tack det hjälpte verkligen! tror det är ett för krävande djur för mig dock. och ännu mer krävande med 2 hästar! dessutom kostar allt rätt mycket om man ska ha häst, så tror den tanken är bortflugen nu 👻

AnnaFagerell
7/20/14, 8:23 AM
#68

Du ska inte ha häst som du skriver. Börja rida på ridskola. Ett russ är på tok för liten, du behöver en stor häst. 

Höns kan man med fördel köpa på marknader. Inga problem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[..$Dog$..]
7/20/14, 4:05 PM
#69

Behöver de inte få något chip (djuren) innan man kan ha dom? eller kan man bara skaffa getter/får Höns gris mm hur som helst (alltså utan anmärkningar eller något) har hört att om man ska ha djur måste man chippa dom eller ngt sånt 

Förlåt för konstigt inlägg men gjorde det från mobilen och hade inte riktigt tid att göra det så att man förstår.🤪

Annons:
[JeanetteK]
7/20/14, 4:13 PM
#70

Man börjar med att skaffa ett produktionsplatssnummer hos Jordbruksverket innan man skaffar djur. Vi har grisar, får och kor. De har alla öronmärkning där man kan se var de kommer från (alltså produktionsplatsnummer) samt ett löpnummer. När våra djur får ungar öronmärks de med våra nummer osv. Sen anmäler man sitt djurinnehav till jordbruksverket. Sen är det olika från djurart till djurart hur man rapporterar. Men information om det kan du hitta på jordbruksverkets sida.

[..$Dog$..]
7/20/14, 4:14 PM
#71

#70 så man måste öronmärka djuren?

VildaVittra
7/20/14, 4:16 PM
#72

#71 Höns behöver inte öronmärkas, men större djur som får, kor osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[..$Dog$..]
7/20/14, 4:29 PM
#73

#72 Har ju tänkt skaffa grisar och får/getter, men hur öronmärker man dom? går man till distrikt veterinären eller?

Maria29
7/20/14, 6:40 PM
#74

#73 Jag öronmärker mina djur själv här hemma, jag brukar passa på när jag har min mor på besök i några dagar så att vi är två (en som håller och en som "trycker").

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[..$Dog$..]
7/20/14, 7:35 PM
#75

#74 hur gör ni? 🤔 och köper man sånna eller`?

Maria29
7/20/14, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

#75 Jag har en "tång" som man får köpa av jordbruksverket i den lägger man märket och sedan lägger man örat i mellan. Det finns olika öronmärken som man kan välja mellan i deras "butik" allt efter tycke och smak. Man måste enligt lagen öronmärka/ha öronmärkt och som jag skrev ovan så är det lättare om man är två när man märker.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
7/20/14, 8:14 PM
#77

Vi gör det också hemma själva, precis som Maria beskrivit.

[..$Dog$..]
7/21/14, 10:12 PM
#78

Visste inte att de hade en butik (jordbruksverket) har de butiker runt om i landet? i skåne?

Maria29
7/21/14, 10:37 PM
#79

Vi som har SE får köpa det vi behövs för märkning genom deras web-butik. På märket man fäster i örat står det bland annat gårdsnr. så att det går att spåra gården de kommer ifrån.  Mina Getter som jag har märkt har gårdsnr. och sin egen sifra som jag sedan bokför. En gång om året har man rapporterar man in hur många i mitt fall Getter man har.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

MsSofieG
7/24/14, 11:45 PM
#80

#67 Ja hästar är inte något som man bara skaffar, är en dyr men kul hobby 🙂 Men det är nog en bra ide att skippa hästarna. Bäst att komma igång med gården lite i taget först ^^

djurkillen
7/30/14, 7:40 PM
#81

Nu har du ju 3 år kvar, och har gott om tid att fundera på vad du ska ha 😉Skaffa dig inte för mycket djur bara! 5 hönor och 1 tupp, några Getter eller får, och kanske 2 Ankor till att börja med :) Om du ska ha bin måste du gå på kurs och ha rätta utrustningen också. Har ni hund redan? För då måste ju den nya hunden komma överens med den. Och om ni redan har en så kanske ni inte behöver en till!

[JeanetteK]
7/31/14, 6:36 PM
#82

#81 Mycket bra råd att ta det lite i taget! 👍

Upp till toppen
Annons: