Annons:
Etikettgårdar
Läst 1647 ggr
missfantasy
6/30/14, 2:33 PM

Egen gård

Min stora dröm är att bo på en gård tillsammans med en mindre skala djur till husbehov, såsom några Höns, Getter, får, kaniner till köttproduktion osv.
MEN, jag vet inte hur jag ska gå till väga, var jag ska börja. Jag är uppväxt på en gård med massor av djur, så det är inget nytt för mig och då kanske det inte är så konstigt att jag inte känner mig "hel" nu när jag bor i en lägenhet tillsammans med min sambo. Visst, vi bor ute på landet ändå, men det är ingen gård där vi kan ha djur. 

Min sambo vill också flytta till en gård, men som sagt, hur går vi till väga?
Min sambo har fast jobb, men jag arbetar endast som timvikarie, hur ska vi ha råd att köpa en gård först och främst? 
Det bästa vore ju om jag kunde få fortsätta som timvikarie och sen ägna resten av min tid på gården 😃
När gården väl är köpt så finns det pengar till att utveckla gården samt sköta djuren på bästa sätt, så jag tänker INTE köpa alla djur på en gång utan utveckla det i långsam takt. Det är just inköpet av en gård som är "the big problem".. 

Har ni några tips, hur gjorde ni?

Annons:
Rita-S
6/30/14, 2:39 PM
#1

Om ni endast skall ha för hemmabruk av djur behöver ni inte en så fasligt stor gård. Börja spana på hemnät och andra ställen vad gårdarna ligger på i pris inom akseptabel åkdistans från hans jobb. Kolla med bostadskalkyler vad det skulle kosta, och kontakta flera bankar. Få konsult-tid hos banken och få hjälp av en anställd där att lista ut hur mycket lånet och levnadskostnader (el, vatten, sop och dyl) skulle gå på mellan tummen och pekfingret, ta reda på vad som är eran smärtgräns på hur mycket ni kan klara av och ändå ha råd med mat till er själva, telefon, sådan, samt få hjälp att leta fram objekt som faller inom ramen. Bankarna kan göra så nämligen!

Och ni kan ju även kolla läget för arbete hemmafrån för dig, exempelvis hunddagis, kennel eller annat kanske? Du kanske kan starta eget? Finns ju många som behöver en semesterplats åt sin hund eller katt under exempelvis sommarsloven och så, du kanske kan extraknäcka med sådan?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gronstedt
6/30/14, 2:39 PM
#2

Kanske börja med att hyra eller arrendera?

VildaVittra
6/30/14, 2:40 PM
#3

Jag skulle inte vilja ta lån till att köpa en gård, i alla fall inte någon större summa, då det är dyrt att ha djur av idag och jordbruksverket helt plötsligt kan få för sig att grisarna behöver 1 cm högre i tak så man måste bygga om skiten. 

Börja med att banta era kostnader, spara alla pengar som blir över och lär er snåla med el osv. Då har man en bra grund till att klara sig även när ekonomin blir snål.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wingren
6/30/14, 2:44 PM
#4

#3 fast tror det är oerhört ovanligt att inte ta lån till hus/gård, jag har aldrig hört talas om någon som som fått ihop 3 miljoner genom att skära ner och snåla med levnadskostnader ^^

VildaVittra
6/30/14, 2:50 PM
#5

#4 3 miljoner????😮 Jösses, det var ett litet självhushåll TS skulle ha som jag förstod det. 

Dock vet jag en som snålade ihop till en innerstadslägenhet i Sthlm med en normal lön så han kunde köpa den kontant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
6/30/14, 2:50 PM
#6

#4 fast en gård behöver inte kosta så mycket heller :) beroende på vart man vill bo och hur mycket renovation man är villig att ta på sig kan gårdar kosta riktig lite pengar om man accepterar att inte ha enorma areal med skog eller så. Det viktiga är att du har nog med areal för vinter och sommarshager, och optimalt vore ju att ha nog så man kan göra eget hö med. 

Men jag skulle börja med att kolla hur stort lån till gård eran ekonomi som den ser ut i dag skulle klara av, och sen spana marknaden vad som finns inom ramerna. Om du sen får mer jobb vill ju eran ekonomi bara bli bättre. Ni måste oavsett spara i hop så ni har 20% av köpsumman själva med, får du komma i håg.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Maria29
6/30/14, 2:59 PM
#7

Jag fick flytta en bit för att kunna uppfylla en del av mina drömmar. Jag är ursprungligen från Stockholm men där hade mina pengar inte varit någonting värt så jag flyttade till Östergötland och kunde på så sett uppfylla min dröm. Jordbruksverket är en lustig sak som jag tycker kommer med regler som ger extra jobb.. Jag har lite djur och jag kan säga att de kostar att köpa in allt man behöver men om man har tur så kan man få tag på utrustning bättre beg men det är inte alltid man gör.  Jag brukade unna mig mera när jag bode i stan fast på ett annat sett nu tycker jag att mina egna ägg, mjölken från mina Getter och köttet från mina djur ger är lyx.  

Jag har 5ha vilket inte är så mycket men om man ska ha djur att beta och odla lite grönsaker så tycker jag att det är bra, fast med det sagt jag skulle vilja ha mera mark i anslutning till min.  Jag har inte några råd egentligen mer en att man får mera kvalite i livet på landet men att det går åt mera pengar en man tror allt handlar om prioriteringar,

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
6/30/14, 3:01 PM
#8

Härlig dröm! Den hade jag också. Jag och min familj bodde utanför Stockholm. När vi började fundera på att bo på landet insåg vi rätt snabbt att vi inte skulle ha råd att köpa något i krokarna där vi bodde. Om man har möjlighet att söka sig bort från storstaden en bit så sjunker priserna rejält. 

För vår del började vi kika runt i Skåne eftersom maken hade möjlighet att jobba även där. Vi har varit runt och tittat på massor innan vi hittade rätt! Man får ha tålamod. 

På det sättet behövde vi inte båda fundera på nya jobb. Maken bytte bara ort. Själv jobbar jag med ekonomi hemifrån - egen företagare - och det har funkat jättebra för då är jag ju tillgänglig massor och kan kolla till djuren. 

Det som är värt att veta är att många gårdar är gamla och gamla hus kostar pengar. Det händer saker och allt kostar pengar. Samma med djur - det är dyrt. Och det är mycket mer jobb med gård och djur än vad man kan tro. Nu är du van vid det livet så det kanske inte är någon nyhet för dig. 

Men för oss är det verkligen värt det! All tid och alla pengar och allt jobb. Vi brukar säga att vi har den dyraste hobby man kan tänka sig. 😉 

Vi gjorde som ni tänker - vi utvecklade det här med djur efter hand. Nu efter tre år har vi kommit till den punkt när det är dags för första slakten till exempel. Så det tar tid att komma iordning. 

Vet inte om det här blev några tips alls. Rätt svamligt.. 🤪Men jag hoppas verkligen att ni hittar något, för det är ett underbart liv. Jag skulle inte byta det!

missfantasy
6/30/14, 3:50 PM
#9

Tusen tack för era svar! Tar verkligen till mig av era råd! 
Någon 3 miljonersgård lär det väl inte bli i första taget 😉
Är lite rädd för att hyra, ifall det blir något tok med ägaren så man inte längre kan/får bo kvar, kan inte så gärna flytta tillbaka till lägenhet med alla djuren.. 😕
Har hittat några mindre gårdar här omkring för runt 500 000:-
Bo-delen lagom stor så man i framtiden kan skaffa familj, samt en angränsande stallbyggnad och lite mark till.  Gaah, vill flytta nuu!! 😃

[JeanetteK]
6/30/14, 5:01 PM
#10

#9 I know the feeling! 🙂 Kände exakt likadant innan vi väl kom hit. 

Spännande att ni hittat lite att kolla på. Hoppas du låter oss veta hur det går! 🙂

djurkillen
7/16/14, 5:51 AM
#11

Skaffa äggkläckningsmaskin och kläck fram fjäderfäna istället för att köpa dyra vuxna fåglar som kan dra med sig massa smittor hem!

[JeanetteK]
7/16/14, 9:55 AM
#12

#11 Det är en bra idé med kläckningsmaskin. Vi köpte kycklingar första gången och valde var vi köpte dom mycket noggrannt. Vi kände oss inte redo för hela kläckningsgrejen när vi inte haft Höns tidigare. Men det är ju individuellt hur man känner.

Maria29
7/16/14, 11:17 AM
#13

Jag skulle köpa Höns från en människa jag litar på och har en sådan ras som jag vill ha. Jag har kindor i genbank och dessa måste man köpa som färdiga Höns om man vill vara med och bevara (vilket jag vill).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: