Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1289 ggr
Herplover
5/20/14, 5:36 PM

Ankor

Hej Jag funderar på att skaffa ett par Ankor men har inte bestämt vilken sort. Men jag undrar om Ankor regelbundet lägger lägger ägg som Höns?

Annons:
Mantissa
5/20/14, 6:58 PM
#1

Det finns Ankor som värper bättre och Ankor som värper lite mindre (kanske 300-100äg /år beroende på ras)

[JeanetteK]
5/22/14, 8:04 AM
#2

Vi har myskankor. Dom är lite periodare. Vissa perioder lägger dom ett ägg om dagen, sen kan det gå ett par veckor utan ett enda. Våra Ankor går fritt på dagarna så det kan ju hända att det finns ägg ute som vi inte sett. 🙂

Ankägg skiljer sig lite från hönsägg. Personligen tycker jag inte att dom är goda att äta som dom är. Men dom är väldigt bra i matlagning. Men det är en smaksak så klart. 

Myskankor är den enda sort jag har erfarenhet av och dom är jättemysiga! Dom är sociala och följer gärna efter en för att se vad man gör. Dom kvackar inte som andra Ankor utan kvittrar mer. Hanarna väser mest. Ett extraplus med myskankan är att dom äter mördarsniglar.

Mantissa
5/22/14, 5:34 PM
#3

Jag har svensk blå anka och de jag bjudit på äggen upplever inte just någon smakskillnad alls (själv äter jag inte ägg). Men de är lite "fastare" i koncistensen och har större gula. Ankor lägger som regel ägg regelbundet, men under en lite kortare period av året än vad värphöns gör. Ankor till skillnad mot för Höns är vinterhärdiga och kräver ingen tillskottsvärme, bara ett torrt, ströat och dragfritt krypin. Myskankan är lite köld känsligare än ankorna då de härstammar från den sydamerikanska myskanden.

Upp till toppen
Annons: