Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 1698 ggr
Saaara
2014-05-15 12:44

Hjälp att avliva kanin

Finns det någon i närheten av Svenljunga som kan hjälpa till att avliva en sjuk kanin? Klarar det inte själv tyvärr…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Tjeja
2014-05-15 12:50
#1

Veterinär! Det är inte lagligt att avliva hur som helst själv nämligen, precis som att det inte är lagligt för vem som helst att jaga hur som helst.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saaara
2014-05-15 12:53
#2

#1 Vad sjutton har du fått det ifrån? Man får visst avliva själv. Däremot har du rätt i att man inte får göra hur som helst. Står i Jordbruksverket hur man får göra. Slag mot huvudet är det vanligaste med kaniner.

Jag skulle aldrig stressa in min kanin till veterinären när han kan få dö snabbt hemma istället.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Tjeja
2014-05-15 12:54
#3

Precis det ska göras på rätt sätt! Inte alla vet eller kan göra på rätt sätt! det är inte bara att bonka till skallen. Den ska dö omedelbart också och inte kräva fler slag och plågas.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saaara
2014-05-15 12:59
#4

#3 Jag har slaktat kaniner förut så jag vet. Och jo ett hårt slag i skallen och den blir medvetslös direkt och sen måste man avbloda också för att den omöjligt ska kunna vakna upp igen. Jag klarar inte av denna då det är en som jag tycker om väldigt mycket.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

tlover
2014-05-15 13:06
#5

#3 nej den ska inte dö omedelbart den ska bedövas omedelbart (och avblodas direkt efter), avlivningen sker vid avblodningen (avblodning behövs inte för kaniner som är mindre än 1 kilo däremot)

l'm back

Mantissa
2014-05-15 17:20
#6

#0 Hoppas du får hjälp med avlivningen. Du kanske får fler svar på forum med mer köttkaninsanslutning typ alternativ.nu eller fb gruppen köttkaniner :)

Annons:
[annajohannas]
2014-05-17 17:26
#7

#0 hoppas allt ordnat sig för dig. Om du inte fått någon hjälp, kanske du kan höra med någon jägare, och du känner till någon. Men är det riktigt akut, och du inte får någon hjälp, så tycker jag att du skall vända dig till veterinären, för att ta bort den.

Cahira
2014-05-17 21:01
#8

Håller med om att om det är akut borde du ta till veterinären. Men om det kan ta lite längre tid kan du kolla inne på hållbar livsstil då det finns en del där som har slaktkaniner. Kanske nån där bor nära eller känner någon nära. 

Beklagar att din kanin är dålig. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: