Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1535 ggr
[herdehund]
2014-04-18 14:46

frågor om får

Jag har massor av frågor jag funderat över och hoppas någon kunnig har tid och lust att svara på Glad

Hur ofta äter får? Till hur stora delar av dygnet tillägnar dom åt att äta? Och om fåren själv fick välja - vad är deras födoval? Jag antar att dom spenderar mycket tid åt ätande, så hur mycket rör dom sig ungefär på ett dygn? Förflyttar dom sig mycket eller står dom mycket stilla? Kan fåren försvara sig mot fiender eller är dom helt försvarslösa när en varg står framför dom? Hur kommunicerar fåren med varandra? Sen har jag lite funderingar kring kroppsspråk och läten. Hur ser djuren ut och låter när dom är hotfulla, vänliga, irriterade, oroliga eller hungriga? Och sista frågan jag kan komma på just nu: vilket klimat trivs fåren allra bäst i? 

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Cahira
2014-04-18 19:49
#1

Mycket bra frågor. :) Kommer tyvärr inte ihåg tillräckligt från fårkursen i gymnasiet för att kunna svara bra dessvärre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[herdehund]
2014-04-18 20:24
#2

Åh typiskt 😕

Cahira
2014-04-18 20:25
#3

Men det finns några här inne som har får så de kan säkert svara på dina frågor :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[herdehund]
2014-04-18 20:27
#4

Får hoppas på det! Får är underbara djur 😍

Cahira
2014-04-18 20:31
#5

Ja det är dom. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-04-19 12:39
#6

Hej! Våra får äter framför allt hö när dom är inne och gräs när dom är ute. Dom får även kornkross och lite kraftfoder morgon och kväll. Dom har fri tillgång till hö inne och dom äter ofta och gärna.

Dom är ju ute i hage och dom vandrar lite sakta runt och äter. Svårt att säga hur mycket dom förflyttar sig. Vilda får vandrar ju mer målinriktat än när de går i hage. Men de är sällan ute och springer utan vandrar runt och betar. Sen lägger de sig och vilar och idisslar och sen vandrar de lite igen.

Tror inte dom har så mycket att sätta emot rovdjur. Vår hund brukar sitta och titta när våra går in och ut i hagen och ibland går de fram och stångar honom, men det vete tusan om de skulle göra om de mötte en varg t ex.

Lite om våra får!

Annons:
[herdehund]
2014-04-19 13:32
#7

Tack för ett bra svar! :)

[JeanetteK]
2014-04-26 16:24
#8

Tack själv 😘

Upp till toppen
Annons: