06. Fjäderfä

Höns och fasaner

2014-04-10 15:45 #0 av: [JeanetteK]

Står här i fönstret och tittar på mina hönor som spatserar här ute på gräsmattan. En bit bort springer en fasantupp fram och tillbaka och låter och försöker synas. Mina hönor bryr sig inte det minsta. Gapskrattar

Hur funkar det - skulle det kunna "uppstå tycke" mellan tamhöns och vildhöns?

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-04-10 15:54 #1 av: VildaVittra

Som den alternativare jag är, så tycker jag att du ska efterlysa en fruga åt honom. Förlägen

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-04-10 16:08 #2 av: [JeanetteK]

Hur menar du då?

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-04-10 16:21 #3 av: VildaVittra

En fasandam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-04-10 21:04 #4 av: [JeanetteK]

Haha, jo det förstod jag! :) Jag menade hur jag ska ordna en åt honom. Han är ju vild.

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-04-11 12:53 #5 av: [JeanetteK]

Nu tror jag att jag fattar! Du menar att jag ska skaffa en hona som kan träffa honom! Ibland tar det lite tid innan polletten trillar ner! Skämtar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-04-11 12:54 #6 av: VildaVittra

#5 Cool Bättre sent än aldrig.

Anmäl
2014-04-11 12:56 #7 av: [JeanetteK]

GapskrattarJa det är väl så!

Men för att återgå till min ursprungsfråga - händer det att tamhöns och vildhöns parar sig och faktiskt får kycklingar?

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-04-11 13:00 #8 av: VildaVittra

Tydligen går det om man googlar på hybrid chicken fasan. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92117.0

Anmäl
2014-04-11 13:05 #9 av: [JeanetteK]

Tack! Undrar hur våra skulle se ut... Vi har brahmahöns som är stora och kraftiga kombinerat med den här lille spinkige fasanen som springer här ute..Gapskrattar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-04-11 13:11 #10 av: VildaVittra

https://www.google.se/search?q=hybrid+pheasant+chicken&client=firefox-a&hs=aOG&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=rcs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1c1HU72jJaLOygPzmILICg&ved=0CC4QsAQ&biw=1190&bih=671&dpr=0.8

Anmäl
2014-04-11 16:55 #11 av: Cahira

Fasanhöns, coolt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.