Annons:
Etikettsvin
Läst 10233 ggr
CelsiusT
3/27/14, 4:04 PM

Hålla gris över sommaren?

Min sambos pappa har gård och håller får året om och köper in kalvar på våren som han har över sommaren och slaktar till hösten. Detta gör att vi har hemmaslaktat Lamm och nöt och sambon är dessutom jägare och kommer ibland hem med vilt (älg, rådjur, gås, hare m.m.). Underbart att slippa köpa kött i affären från illa hanterade djur.

Jag och sambon drömmer ju om att ha på samma sätt sen när vi lyckas hitta vår gård (eller om vi tar över svärfars sen kanske…). Men idag köper jag ju kyckling så det planerar vi att skaffa som något av det första (ger ju både kycklingkött och ägg vilket går åt här hemma). Men jag saknar väldigt gris, köper ibland gris och tycker nästan det känns som lyxmat numera =X

Så nu till min fråga, hur svårt och jobbigt är det att hålla gris? Vad kräver griser? Vad kostar det att köpa in kultingar och hålla grisar över sommaren? Vilken sort bör man ha?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
3/27/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad roligt att ni är sugna på gris! Vi har linderödsgrisar sen två år tillbaka och det är jättemysiga grisar.

Först för att få ha djur ska du skaffa dig ett SE-nummer från jordbruksverket. Det är ett produktionsplatsnummer som hör ihop med din gård och gör att du får köpa djur bland annat.

Sen behöver dom en hage. Dom kräver rätt stor yta (hur stor kan du googla på, minns inte nu) och du får vara beredd på att dom bökar upp ALLT. Helt. :) Enklast är att ha eltråd runt, tre trådar för mindre och två trådar för större brukar räcka.

De behöver ett hus, eller skydd med tre sidor och tak. Där i har du halm som dom kan bädda med och som håller dom varma om det är kallt. Linderödsgrisar lever ute året om och vi har massor med halm i deras hus.

Har för mig att våra kostade 1250 inkl moms per styck…. är inte helt säker där men jag tror det.

Våra äter gröpe som vi köper från en mölla här i närheten. Annars finns det grismat på t ex Granngården och liknande ställen.

Det är inte särskilt jobbigt. Våra får mat morgon och kväll och en massa gos däremellan! Det jobbiga som jag tycker har varit vintertid, men ni har ju tänkt att ha dom bara sommartid så det slipper ni. Annars är det ju fix med vatten som fryser och påfyllning av halm och allmänt fix så dom har det bra trots snö eller gegga.

Som sagt jag har Linderödsgrisar och har bara erfarenhet av den rasen. När det gäller "vanliga" grisar finns det andra här på sidan som förhoppningsvis svarar dig. Linderödsgrisar är rätt nära släkt med vildsvin. De växer långsammare än rosa grisar och köttet påminner mer om vildsvin, lite hårdare i konsistensen. Det är många slakterier som inte tar emot Linderödssvin pga att själva slakten utförs annorlunda.

Japp, det är nog vad jag kan komma på just nu! :) På bilden vår galt Wilfred.

CelsiusT
3/27/14, 5:52 PM
#2

#1 Vad är det för annorlunda med slakten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/27/14, 5:58 PM
#3

Hur mycket mock-jobb är det när man håller gris bara över sommaren? Behöver dom skydd sommartid? Tänker på hästar, kor, får och andra djur som går på bete, dom behöver ju inte skydd sommarhalvåret.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[JeanetteK]
3/28/14, 11:02 AM
#4

Kommer inte riktigt ihåg vad skillnaden var nu. Men eftersom hanteringen är annorlunda och antalet Linderödsgrisar är få så är det många som inte tar emot dom.

Alla djur som går ute behöver skydd även på sommaren. De behöver kunna komma undan från sol, vind och regn. Så hästar, kor, får, grisar och alla andra som går ute behöver skydd. Det är lag på det till och med om jag inte misstar mig.

När det gäller mockandet så beror det lite på hur stort utrymme dom har. Grisar är renliga av sig och bajsar oftast inte inne i sitt hus. I så fall bara i en hörna. Annars ute brukar jag bara mocka när det är bajs runt matplatsen eller så. Men våra grisar har stort utrymme att bajsa på så det blir sällan nödvändigt att ta bort. Ute alltså. Har man dom inne är det ju mer så klart.

Har man kor som vi har då kan man mocka sig fördärvad har jag märkt. Dom bajsar både mycket och överallt. I sin mat, i sitt vatten, där dom sover -  ja överallt! Och kor bajsar MYCKET. Och vi har bara två! 🤪😉

CelsiusT
3/28/14, 11:23 AM
#5

#4 Nej då, där har du fel, det är inte lag på att andra djur ska ha skydd under betesperioden. Dock ska dom ha tillgång till skydd (minst 3 väggar och ett tak) om dom går ute under den tiden på året som betestillväxt inte sker (dvs vinterhalvåret). Men jag behöver inget skydd till mina hästar, kor eller får under betet. Sen kan man ju tycka att det är humant att tex ha tillgång till skugga men det räcker ju gott att ha några träd i hagen under sommarhalvåret (och det finns inte direkt någon lag som reglerar detta). Men djur är gjorda att vara ute, och sommartid är det inte farligt för djur att vara ute i vind och regn. Men som sagt, kan ju vara humant att ge dom tillgång till skugga och har man möjlighet att ge dom tillgång till lä också så är det ju trevligt men i många hagar finns det helt naturligt (iaf här som jag bor). Jag har djur, så jag vet vad som gäller.

Men gris har jag ingen koll på, därför frågar jag.

Vi slaktar ju själva, så därför jag undrade om det var något särskilt i hanteringen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/28/14, 11:47 AM
#6

Kände att jag ville ha svart på vitt vad som gäller. Så jag besökte jordbruksverkets hemsida och kollade utevistelse gällande gris. Och dom säger såhär:

"Håller du dina grisar ute under den varma årstiden ska du se till att de har tillgång till en plats som ger skydd mot direkt solstrålning, stark vind och nederbörd. Grisarna bör också ha tillgång till gyttjebad."

Källa: SJV

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mantissa
3/28/14, 1:33 PM
#7

Det verkar betydligt vanligare att flå lindrödsgrisar när man slaktar, i alla fall hemmaslakt. På storskaliga slakterier skållas och skrubbas de så att svålen  blir kvar, men hårfri. Den processen är mycket mer arbetssam på en lurvig linderöare. De har också ett tjockare späcklager än moderna grisar.

[JeanetteK]
3/28/14, 1:41 PM
#8

#5 Se där, man lär sig något varje dag! 🙂Våra grisar älskar gyttjebad. När det är som varmast på sommaren brukar vi spola in vatten i groparna dom gräver och så ligger dom där och goar sig!

Vi bor i Skåne och vi har inte ens en buske till skydd  i våra hagar, så vi har hus till alla våra djur.

#7 Ja, du har helt rätt. Så var det!

AnnaFagerell
3/28/14, 6:43 PM
#9

Du kan inte köpa en kulting för det första. Den måste vara minst 4 veckor innan den tas från sin mamma och rekomenderat är att den säljs när den är ca 12 veckor och väger runt 30 kg.

MEN om du vill ha en gris från ex juni till september så behöver du ha en gris som är ca 3-4 månader och som är avlad för slakt tycker jag, för att den ska hinna få upp köttigheten innan ni ska slakta. Utegrisar växer långsammare oavsett ras men en slaktgris växer fortare än en linderödsgris. Beror förståss på hur stor gris ni vill slakta sedan.

Sen måste du ju ha minst två. Och något skydd som skrivs ovan. Och grisar är mkt smarta djur så är strömmen i tråden av under ett par timmar så har du hela trädgården uppbökad.

Du kan köpa en 30 kg gris hos vilken bonde som helst för 6-800 kr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: