Annons:
Etikettsvin
Läst 2194 ggr
JapaneseBoi
2014-03-09 09:56

Grisar i Stockholm?

Hej!
 Jag undrar om det är någon som har grisar i Stockholm eller känner någon som har?
Vanliga grisar då, enligt många "slaktgrisar". 
 Jag skulle så gärna vela spendera lite tid med det djuret och ha en mindre fotosession med dem. 
Det är egentligen inte konstigare än vad de låter, men jag är vegetarian och därav väldigt intresserad av att lära känna de djuren som jag förespråkar. Skriver även på en bok, och en grisbild känns obligatorisk!

Annons:
Mantissa
2014-03-09 12:18
#1

vet att grisar finns på några 4h gårdar. Även berga naturbruksgymnasium har. Utöver det får du säkert bättre svar av någon annan. :)

JapaneseBoi
2014-03-11 17:11
#2

Tack så mycket! Smart, så långt tänkte jag inte ens :-)

AnnaFagerell
2014-03-14 06:33
#3

Tror inte att större grisgårdar är så intresserade faktiskt. Pga smittorisken. Men det finns en del lite större besättningar som också föder upp till avel, där uppe.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JapaneseBoi
2014-03-17 15:23
#4

Förstod inte riktigt vad du menade med ditt svar?

AnnaFagerell
2014-03-17 18:40
#5

#4 att grisgårdar idag är stängda pga smittorisk

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-03-18 08:50
#6

Synd att du inte finns här nere i Skåne, då hade du kunnat fota mina grisar! 🙂Fast jag har i och för sig linderödsgrisar.

Om jag var du skulle jag försöka hitta en 4H-gård eller liknande. De har säkert även kontakter vidare till andra grisägare. Jag tror att det finns många som skulle ta emot dig.

AnnaFagerell har kanske rätt när det gäller större grisfarmer - att de inte vill ta in folk för smittorisk eller så. Men det skadar aldrig att fråga.

Annons:
AnnaFagerell
2014-03-18 15:42
#7

#6 Du tror att det finns många som skulle ta emot… Det vet jag att många inte gör. Men en 4H gård gör nog, om det finns sådana kvar, eller de som har grisar privat. Men de som har grisarna som sitt arbete och som har uppfödning, slakt som avel, är mkt strikta gällande besökare. Det är bara några år sedan tusentals grisar fick akut avlivas på gårdar i skåne pga PRRS smitta. Vad anser du vara stor "grisfarm" ? Tycker det är bra att smittskyddet är så pass stärkt idag och att folk är noga med utomstående. Man kan få en bild på gris utan att behöva ta den själv. Jag har massor av fina grisfoton.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-03-18 16:08
#8

#7 Men det var precis det jag menade - privata uppfödare. Vi är ju ändå en del som har grisar i mindre skala, även om vi kanske inte är så många längre.

Jag tror säkert att du kan ha rätt i att större grisfarmer (med det menar jag de som har hundratals för uppfödning och slakt) inte tar emot. Men det skadar ju inte att fråga, som sagt.

Vi har ganska många som kommer och tittar på våra djur. Det fyller ett behov, helt klart, och jag tycker att det känns värdefullt att kunna låta folk göra det. Jag är helt övertygad om att jag inte är ensam djurägare att känna så. Därav mitt svar.

AnnaFagerell
2014-03-19 05:51
#9

#8 Jag tycker ändå det kan vara bra att påpeka… att man kan få nej på många ställen. Tycker också, och hoppas, att ni också har strikta rutiner gällande besökare. Även om ni har få grisar så är det ändå en smittorisk men folk som springer omkring. Engångsoveraller och skoskydd vore lämpligt och 48 timmars karens för utträde och inträde från andra grisar. Det är jätteviktigt. Man får ju också tänka på att människan och grisen smittar varandra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-03-19 08:09
#10

#9 Visst kan man påpeka det.

Våra grisar bor utomhus. Självklart är vi noggranna med våra djur och hur besökarna gör när dom är här.

AnnaFagerell
2014-03-20 08:24
#11

#10 handlar ju inte bara om när besökarna är hos er utan hur de är när de lämnat er också. Hör ju att du inte riktigt förstår vad jag menar och hur viktigt det är. Vet att många har svårt att förstå men när man har veterinären på gården för att avliva tusentals grisar, då man inte får lämna gården, då inga redskap eller bilar får lämna gården, då förstår man mer.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-03-20 10:15
#12

#11 Jag förstår hur du menar. Jag är inte säker på att du förstår hur jag menar. Men vi kanske kan lägga ner den här diskussionen eller ta den privat du och jag. Tråden handlade om något helt annat.

Ber om ursäkt TS för kapningen. Det var inte alls meningen.

JapaneseBoi
2014-03-23 10:13
#13

De e okej! (Och jag tror absolut att jag skulle kunna hälsa på på att mindre "verksamheter" eller privatpersoner som föder upp med utomhusgående grisar, om man själv tar kontakt och initiativ, jag har ju inte riktigt förvänta mig att komma in till någon packad lada med 2000 apatiska grisar i, och det såg jag inte riktigt att jag bad om heller) 

 Ja verkligen synd, linderödsgrisar e så fina. :-)

Annons:
AnnaFagerell
2014-03-23 12:02
#14

#13 Låter definitivt som du skulle behöva besöka ett större ställe för det är definitivt inte några packade lador med grisar inte.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
2014-03-23 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Tack! Lycka till och berätta gärna sen om du lyckas hitta någon som tar emot dig. Grisar är härliga!

H_T
2014-03-23 20:30
#16

Stora Skuggans 4h-gård har minigrisar sen hade Hästa 4h.gård 2 stora grisar men Hästa har gått i konkurs så vet inte om grisarna är kvar.

A crazy little bitch! 👍

Maria29
2014-03-24 08:11
#17

Torekällberget (södertälje) hade/har grisar om jag inte mins fel.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

JapaneseBoi
2014-06-07 21:02
#18

Tack, ska kolla det i södertälje!

 Jättefin bild Jeanette! :-)

Upp till toppen
Annons: