Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 12895 ggr
Chestnut
2013-03-30 21:50

Kan lamm överleva utan råmjölk?

Jag är fullt införstådd i att råmjölk är av högsta prioritet för lammen men, kan dem överleva utan (med lammnäring + druvsocker etc istället)? Hur "sent" är det någon idé att få tag i råmjölk och försöka ge? Finns det solskenshistorier?

Vilken råmjölksersättning är bäst? Och längre fram - vilken lammnäring är bäst? 

Sitter med två små födda i förmiddags där det är ytterst osäkert om dem fått i sig råmjölk… Har gett lammnäring och de verkar relativt pigga men ja, som sagt är det tveksamt om de fått i sig råmjölk.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[randi]1
2013-03-31 00:24
#1

Det viktigaste är att de får i sig råmjölken. Finns det någon möjlighet att du kan mjölka ur lite mjölk? Får de bara i sig råmjölken, så brukar de klara sig. Jag hade en killing, där mamman inte alls ville veta av henne. Vi höll fast mamman, så att den lilla kunde få dia, dagen efter så fick vi ta in henne, och ge henne lammnäring, och geten är i dag två år. Så visst, finns det solskenshistorier. Jag undrar om mamman finns kvar? Gör hon det, försök i första hand att hålla henne, så att de små får dia, ialla fall så mycket som det går. Lycka till

Chestnut
2013-03-31 04:19
#2

#1 Mamman finns kvar och är en fantastisk bra mor men hon har juverinflammation (antibiotika påbörjad direkt). Ingen annan tacka som lammat i direkt anslutning tyvärr… Ena lilla har vi tagit in i värmen ihop med ett äldre Lamm (frånstött av mamman) men den andra går kvar med tackan och är som att han försöker dricka men inte kommer något.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mantissa
2013-03-31 14:15
#3

Det går, men råmjölken innehåller mycket viktigt som kalven har nackdel av att inte få i sig. De får ett sämre immunförsvar.

TIPS: råmjölk går utmärkt att frysa. Mjölka ur råmjölk från första tackan som lammar (de behöver sällan dricka allt hon producerar i alla fall) så har du reserv om något går på tok med en mamma senare under lamningsperioden!

Chestnut
2013-04-01 15:05
#4

Förlorade bagglammet igår eftermiddag trots att jag försökte allt jag kunde komma på… Antar att det var bristen på råmjölk och nedkylningen + att lammningen var komplicerad som gjorde sitt. Men tungt är det 😢 Så nu är bara en kvar av trillingarna (första dog efter bara några få timmar…).

Det återstående lammet äter lammnäring med god aptit (kanske lite för god? Hon trycker med lätthet i sig 700-900 ml på ett dygn, vet inte hur mycket hon väger men är relativt stort Lamm som är texelkorsning), sköter magen och kissar och busar lite grann med sin äldre kompis. Är inte superpigg men står mycket på benen och stapplar runt, när hon inte ligger och sover alltså 😉. Hur många timmar per dygn sover Lamm ungefär första dygnen? 

Men, vad jag reagerar på är lillans andning. Det låter nästan som om hon har vätska kring lungorna? Gick ut och lyssnade på några andra Lamm ute i ladan och några av dem låter ungefär likadant men inte lika "illa". Är det "normalt" med lite rossel eller behöver jag vara riktigt orolig? 

Många frågor men är första gången jag har flasklamm, är mest van vid att se allting gå bra för dem ute så det här är nytt. Trodde jag var påläst innan men tji fick jag…

Har dem i ett eget rum i huset eftersom vi har nedåt -15 på nätterna och rejäl blåst på dagarna, vågar inte riskera att dem också ska stryka med av kylan. Tanken är väl såsmåningom om när lillan är större att både hon och kompisen ska få komma ut till flocken igen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2013-04-01 15:10
#5

Rättelse: Är en ostfriesisk blandning, inte texel, blandade ihop baggarna 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

[randi]1
2013-04-01 15:32
#6

#4 Man blir aldrig fullärd när det gäller djur. och man lär sig alltid något nytt🙂. Mitt tips är att du kontaktar veterinären, när du har flera Lamm som har rosslig andning, så att de inte har lunginflammation. Lycka till med dem.

Annons:
[Luppa]
2013-04-01 16:24
#7

Jag har inte lyckats rädda Lamm utan råmjölk, tyvärr.

medde
2013-04-01 16:33
#8

#7 Vet någon som lyckats med att sondmata och klarat den lille.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vattnadal
2013-04-01 16:41
#9

2-2,5 dl per matning, 4-6 gånger om dagen säger min fårbok.

Pontus lammnäring säger mata 4-6 gånger om dagen, max 1 L per dag, och 2,5 dl per gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chestnut
2013-04-01 17:23
#10

#6 Tack för rådet! Lillan var så pigg nu och mindre rosslig när jag kollade dem igen så avvaktar lite till. De andra lammen jag uppfattade som lite rossliga är också jättepigga så tanken slog mig att små Lamm kanske ska låta så? Har aldrig liksom stått och lyssnat på lammens andetag förut… 

#7 & 8 Bonden här (som äger fåren) har aldrig heller hört talas om någon som lyckats få Lamm att överleva utan råmjölk. Själv försöker jag intala mig att lammet lyckats få lite från tackan… Vet ju faktiskt inte helt hundra. 

#9 Tack! Ungefär samma som det står på min säck då (novilam 50), ca 150 ml *5 per dygn. Men alltså, hon klämmer ibland en hel flaska på 225-250 ml direkt utan vidare och är hungrig ofta. Blandar näringen enligt påsens instruktioner (200 gram per liter vatten) men det kanske är för svagt? Kan det vara därför hon dricker så mycket?

Tack för alla svar, är verkligen guld värt! 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Vattnadal
2013-04-01 17:26
#11

Pontus ska man blanda 1 dl pulver till 2 dl vatten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chestnut
2013-04-01 17:29
#12

#11 Jag har fått 200 gram novilam till ca 4-4,5 dl, kanske det blir aningens för blaskigt då?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Luppa]
2013-04-01 23:01
#13

#8 Att få i dem lammnäring är inga problem, men lammet behöver råmjölk för att komma igång. Har det fått råmjölk vid födseln 1-2 ggr så är det ingen fara, tror det är runt 2 dl jag hört att de måste få. Många säger att om man öser på med lammnäring direkt så tar man död på lammen. Vet inte om det är sant, men det har stämt för mig. Pigga Lamm har dött så småningom, trots att de fått lammnäring inom en timme efter födseln.

Annons:
Vattnadal
2013-04-02 07:01
#14

Vi har haft ett flasklamm som fick i sig väldigt lite råmjölk, men ändå lite. Han klarade sig.

Just nu verkar jag slippa flasklamm i år. Sista tackan har lammat, och jag ska ut och kolla till dem, men hon verkar klara detta galant, trots att det är första lammet, och han satt fast som tusan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chestnut
2013-04-02 17:56
#15

#14 Skönt att du slipper flasklamm, det är ett himlans jobb!

Min lilla tjej fortsätter att vara pigg och glad med god aptit och min stora tjej börjar bli mer och mer busig. Vet att hon kan bli dålig snabbt men hoppas verkligen att lillan klarar sig!

Med vänliga hälsningar
Chess

[randi]1
2013-04-02 21:58
#16

#15 jag hade det väldigt enkelt med min killing🙂, hon drack ur en liten skål, från hon var en dag gammal, hon vägrade att ta flaskan.

Lycka nu till med dina nya små familjemedlemmar😃.

annatova
2013-04-11 08:43
#17

jag fick två Lamm för 11 dygn sedan som inte hade möjlighet att få råmjölk.. de är idag jättepigga och stora, får idag 120 ml var varje fjärde timme, dvs fem ggr per dygn av lammnäring. Jag tror och vill att de ska dia sin mamma som nu är på benen igen. Har sett att de ibland nu diar, fast det började de med efter två tre dygn från födseln, då vi höll mamman så de skulle komma till. Tackan hade någon slags försvagning/ undernäring/ förlamning i slutet av dräktigheten så vetwerinärr kom å drog ut de små när mamman bara låg helt utslagen.. utan att  röra sig alls på typ ett till två dygn. Även hon är pigg och starkare nu, helt otroligt. Enligt veterinären hade inte någon av dessa tre särskilt stora chanser att överlleva. När kan jag känna mig trygg? De har inte fått råmjölk men är superpigga ännu… två veckor på söndag.

[Luppa]
2013-04-11 12:49
#18

#17 Om de dör av att inte få råmjölk så gör de det ganska omgående, dina Lamm är nog safe. Sen kan det ju alltid hända saker under uppväxten, men just att de inte fick råmjölk ska inte ställa till det längre.

Chestnut
2013-04-11 15:02
#19

#17 Då är dina två bara ett dygn yngre än min lillskit då 😃 Blir dem mätta på 120 ml per mål? Min lilla dricker minst 170-250 ml per mål och den stora (några dagar äldre) dricker 250-350 ml per mål.

Vill dock höja ett varningens ord. Jag fick ringa ut veterinären igår då hon gick från superpigg till knalldålig med hög feber på bara 3-4 timmar. Troligen någon infektion och eftersom ingen råmjölk = inget immunförsvar blir de ruggigt dåliga direkt och det sitter i tills dem är vuxna och hunnit bygga ett eget immunförsvar tydligen. 

Så nu blev det metacam spruta igår och pencillin dagligen i minst en vecka. Hon är dock betydligt piggare idag redan

Med vänliga hälsningar
Chess

[randi]1
2013-04-11 15:04
#20

Råmjölken ger djuren antikropper, och stärker immunförsvaret, så det är därför som det är viktigt att man får i djuren det , helst inom de fyra första levnadstimmarna. Så djur som inte får råmjölk, kan alltså ha lägre immunförsvar.

Annons:
Mantissa
2013-04-11 17:58
#21

#20 Men de kommer väll ikapp? När de utvecklar sitt eget immunförsvar?

[randi]1
2013-04-11 22:38
#22

#21 de kommer alltid att ha sämre immunförsvar, det var vad vi fick lära oss i skolan en gång i tiden

Leffe
2013-04-15 01:54
Chestnut
2013-04-15 07:43
#24

#23 Tack 🙂

Ny fundering, vi är nu alltså inne i v. 3 och enligt påsen ska dem ha 0,65 l *2 varje dag… På sin höjd klämmer dem i sig 0,4 l vardera per måltid och sen går dem och äter hö eller tuggar på lite kraftfoder. 

Är det fel då att mata 3-4 gånger per dag så att dem får i sig tillräckligt eller kommer dem lära sig att dricka mer per måltid om jag "härdar ut" och ger dem bara två gånger per dag fast de inte dricker så mycket i nuläget?

Med vänliga hälsningar
Chess

[randi]1
2013-04-15 08:19
#25

#24 nej det tycker jag absolut inte. Så länge som de får i sig mängden de skall ha, så kan du gott göra det.

Panne79
2013-04-23 10:48
#26

Vi fick två små Lamm i morse vid 6-7 tiden skulle jag tro. Vi har än inte sett att de fått i sig någon råmjölk. De letar spenar och försöker suga men det ser inte ut som att de får nåt?? Än så länge ser de väldigt pigga ut, även mamman. Ska vi försöka mjölka ut lite från tackan, trycka dit lammen??

Kan de ha fått i sig råmjölk utan att vi märkt det? Vi har ju inte varit där hela tiden. HJÄLP!!

Chestnut
2013-04-23 11:05
#27

#26 mjölka ur en skvätt och ge dem för säkerhetsskull tycker jag! Om inte annat upptäcker ni ju ev vaxproppar när ni mjölkar ur.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Panne79
2013-04-23 12:10
#28

Ok, får prova det. De lever än så länge iaf.

Vattnadal
2013-04-23 12:23
#29

Jag brukar ta lammet och hjälpa det hitta en spene och koll att det verkligen dricker och får i sig. Provmjölkar så det kommer en stril först. Håller man en hand som stöd på hakan/halsen, känner man om lammet sväljer, och vet om det får i sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Luppa]
2013-04-23 12:32
#30

#24 Jag ger var fjärde timme ;) Bättre med lite och ofta!

Chestnut
2013-04-23 15:30
#31

#30 Fast de är så stora (hur orkar/hinner du 😮)? 

Nåja, mina damer växer så att de knakar. Lunginflammationen är nu ett minne blott och om ca 2 veckor ska de flytta ut till flocken! 😃

Med vänliga hälsningar
Chess

[Luppa]
2013-04-23 17:19
#32

#31 Nej, jag avvänjer enligt rekommendation när lammen gått upp 10 kg från födelsevikt. Mao runt 3-4 veckors ålder för min ras…
Fri tillgång på spätt och bra hö samt lammpellets från födseln, då har de kommit igång att äta vid 3 veckor och klarar att avvänjas.

Chestnut
2014-04-18 22:48
#33

I år har vi fått in 8 st flasklamm (och har 100+ ute som tackorna fixar att ta hand om själva med hjälp av bonden som äger fårflocken). 4 st är stora och välväxta, en fick ingen råmjölk och har åkt på en lunginflammation som vi upptäckte snabbt och nu är stadigt bättre även om hon är lite liten, en avled efter drygt 1 dygn och sen har vi lilla Rind. 

Hon är ca 10 dagar gammal och stel som ett järnspett i benen och kan inte gå relativt plötsligt. Andning dock OK, ingen nämnvärd feber knappt 40 grader, dricker väl sisådär (ca 400-500 ml/dygn, dock väger hon inte många kg) och både kissar och skiter som hon ska. Men kan som sagt inte gå - alls. Får hålla i henne när hon ska kissa och lyfta henne når hon ska resa sig el lägga sig. Hon har varit hos mig sedan igår och är redan piggare men som sagt, stel… Möjligen är det något värre i frambenen än bakbenen, bakbenen har blivit bättre nu under kvällen idag. Hon har inte ont när hon vilar men däremot om man klämmer runt lederna så markerar hon att det är lite ajjigt. Hon var väldigt nedkyld när hon kom till mig igår och eftersom jag inte har koll på den tackflocken själv vet jag inte hur länge hon har haft symptom.

Jag har varit inne på artrit, stelkramp och selen/E-vitaminbrist. Stelkramp går det ju inte att göra något åt men om jag fattat det rätt så påverkar det ansiktsmusklerna och ger feber? Artrit = feber och mera diffust? Selen/E-vit fick tackorna inför lammningen, lammet fick dock en extra dos av mig imorse (kanske därför bakbenen blivit bättre idag?). Jag ger det till imorgon förmiddag senast - sen ringer jag veterinären eller ber bonden att avliva henne beroende på mående såvida hon inte blivit mycket bättre. 

Har jag missat något möjligt scenario ang Rind?

Med vänliga hälsningar
Chess

[JeanetteK]
2014-04-19 12:33
#34

Halloj! Vi hade fem flasklamm nu där ingen fick råmjölk tyvärr. Men de klarade sig tack och lov alla fem. En av dom var dock skruttig från början. Veterinären var här och gav honom bland annat kalk. Tror du det skulle kunna hjälpa din lilla?

Annons:
Annette
2014-04-19 13:38
#35

#33. Muskeldegeneration?

[JeanetteK]
2014-04-26 16:26
#36

Chestnut hur har det gått??

Upp till toppen
Annons: