Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7004 ggr
Zofia89
2/19/13, 5:58 PM

Gäss!

Hej!

Undrar bara… kan man ha bara en gåshona eller måste man ha typ en hel flock? Såg en annons där det var en hona till salu och jag blev sugen men vi har inga andra gäss…

Undrar om detta ens är rätt sajt för frågan 🤔

Annons:
[JeanetteK]
2/20/13, 8:01 AM
#1

Tyvärr vet jag inte vad lagen säger om just gäss, men över lag tror jag att det är bäst med sällskap. Vi har tre Ankor och dom håller ihop i vått och torrt och gör verkligen ALLT tillsammans - äter samtidigt, sover i en hög och kommer alltid på parad efter varandra. Vet inte om det är samma sak med gäss men vilda gäss ser man ju alltid i flock.

Förstår att du blir sugen! Kanske du kan försöka hitta åtminstone en till någonstans?

Lycka till!

neinor
2/20/13, 8:19 AM
#2

Jag har gäss och de trivs väldigt bra i par. Jag skulle inte ha bara en gås.

Våran hane har två honor och de har levt tillsammans i många år och är extremt bundna bid varandra.

Om jag sålde bara en hona skulle jag inte försöka försäkra mig om att köparen hade flera gäss.

Rita-S
2/20/13, 12:29 PM
#3

jag har för mig att lagen är tydlig på att flockdjur får man inte ha ensam. Alltså skall man ha två gäss om man vill ha någon. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zofia89
2/20/13, 2:32 PM
#4

Tack för era svar :-) har nu skippat tanken på denna gås men har kommit överenst med uppfödaren att vi köper gässlingar om ruvningen r bra! :-)

neinor
2/20/13, 3:30 PM
#5

Vad roligt!

Gäss är jättecharmiga djur 😃

Zofia89
2/20/13, 5:20 PM
#6

Har aldrig haft fåglar så funderar mycket på hur allt ska göras i praktiken sedan :-) Sambon har däremot haft fasaner :-)

Annons:
neinor
2/20/13, 8:42 PM
#7

Jag tycker att gässen är lättsamma att ha och göra med.

De vill ha rent och fräscht vatten varje dag. Många som säljer gäss har krav på att det finns damm. Jag har en damm på gården men även under sommaren så föredrog gässen att plaska i badtunnor.

Jag har haft ganska många Ankor och förutom dammen så har jag använt murarblajor, hinkar, burbottnar till kaniner. Pallkragar med pressening i och gässen badar glatt i allt.

Nu på vintern får de en 20 liters hink varje kväll. De tvättar huvuvdet och ser till att då vatten på halsen som de sen tvättar kroppen med.

Våra har sovit ute på nätterna utanför ytterdörren och bättre vakthundar finns inte. Nu har jag dem inne i box på nätterna för vi har en "ny" räv som stryker runt. sen börjarhonorna få vårkänslor och drar iväg åt olika håll och hanen får ingen ro pga allt vaktande.

De äter helst gräs och första vintern jag hade gäss var jag orolig för att de år så lite. Jag ger dem spannmål och hö. Bröd är gott godis.

De går inte långt hemifrån och vet vart de bor. Väldigt bestämda men de lär sig snabbt också vilka människor som "hör till flocken".

De är inte i behov av extra värme om de är friska och krya. Våran gässling på 8 månader tyckte att 30 minus var kallt om fötterna så då tvingade jag in dem på natten trots protester.

De vill gärna kunna se omkring sig och går inte gärna in i utrymmen där de inte kan få en bra överblick av omgivningen.

Jag har skånegås.

Zofia89
2/20/13, 9:29 PM
#8

Tack så mycket! All information är välkommet =)

Dessa gäss är också Skånegås =)

Vi har en gammal ladgård och i den har sambon (för fasanerna) byggt typ inhängnad med stort utrymme både på insidan och utsidan. Vi har ingen damm men detta var enligt uppfödaren inget problem =) Tror inte jag vågar ha dem lösa eftersom vi har så mycket rovdjur, men som sagt kommer de få stort och bra där de kan komma och gå som de vill både in och ut =)

Vi har inte tänkt ha en massa gäss, antagligen en hona och en hane så utrymmet räcker gott och väl =)

Låter lätt att ha gäss, och borde väl inte bli så dyra i drift heller? Säd får vi av mammas man gratis och hö får vi från en mjölkbonde nästan gratis, dessutom kan min sambo bygga en liten damm till dem, han är väldigt händig =) Och gräs kommer det att växa i mängder i inhängnaden plus att man kanske kan plocka till dem extra också mor slutet av sommaren om det skulle behövas? =)

Har du nåra bilder på hur dina gäss bor? Något speciellt de behöver förutom möjlighet att bada?

Kimji
2/22/13, 10:40 AM
#9

#7 Kan en räv verkligen ta en vuxen gås? Har aldrig haft gäss men dom kan ju skrämma iväg det mesta och rävar är ju fega djur som dessutom väger ungefär lika mycket som gåsen.

neinor
2/22/13, 11:03 AM
#10

Våra gäss bor som sagt för det mesta del ute. Även på nätterna. När räven kommer så skriker de och kommer räven nära så jagar de bort räven.

Däremot hade vi en gigantisk räv här som garanterat hade lyckats ta gässen tillslut. Jag vaknade en natt och såg genom sovrumsfönstret hur den smög bakom en bil. Hanen gick till attack och räven backade så höll de på sådär. Räven hade nog lyckats tillslut.

Den räven tog en knölgåshona. Men de är mindre, korkade och fega. Av spåren att tyda så fick den kämpa för att lyckas med det bytet.

Jag har haft mina inne i tre nätter i rad men i natt ska de vara ute. De har bot ute hela livet och de trivs inte inne alls. Gåshanen är riktigt sur på mig.

När jag har dem inne så bor de i en halmad hästbox, en hink/balja med vatten och spannmål i en hundskål.

De får korn,havre och vete blandat. Hö äter de bara om de är ute.

De kräver inte så mycket förutom vanlig uppsikt och sunt förnuft. Blir din gås sjuk så måste du kunna hantera den. Dvs lyft på dem då och då och fjäska lite för dem.

De älskar bröd men ska inte äta för mycket. De kan också bli överviktiga och få problem med lever osv.

Våra gäss sover gärna i skenet av en lampa och det alltid någon som vaktar. De här är så gamla och vana så den som vaktar ligger och ser sovande ut men är helt på sin vakt med öppna ögon.

När den lilla vaktar så hoppar han runt i cirklar och skriker kontinuerligt.

Tänk på att du måste tömma ut det gamla vattnet när du byter till friskt.Det bästa är om du kan tömma vattnet utanför hägnaden för tillslut så blir det lerigt med allt slabbande och platta fötter.

[JeanetteK]
2/22/13, 11:03 AM
#11

#9 Ja, tyvärr kan den det… Har en bekant som har blivit av med Ankor, gäss och Höns till räven. Gryning och skymning ska man se till att hålla sina fåglar inne, då är räven mest aktiv.

Kimji
2/22/13, 11:14 AM
#12

Se där. Då blev man lite klokare =)

Blev väldigt sugen på att skaffa gäss nu. Men kanske ska skaffa ett hus först =P

Zofia89
2/22/13, 11:23 AM
#13

Tack för alla tips! :-) ser framemot att få hem de små :-P

Annons:
hönsgård
2/27/15, 5:53 PM
#14

Hej, jag söker 2-3 gäss gärna honor, finns i blekinge. MVH.

[JeanetteK]
2/28/15, 10:25 AM
#15

#14 Hoppas du får napp! Kanske du skulle göra en egen tråd, så fler lägger märke till din efterlysning?

Upp till toppen
Annons: