Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7995 ggr
Smullis
9/11/12, 7:43 PM

Gäss/Ankor

Hur håller man dessa? Låter dem mycket? Hur länge lever dem? Tacksam för svar! ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Petra_
10/11/12, 3:41 PM
#1

Jag har mina Ankor i en litet hus med dörr, där de är på natten.

Gässen likaså, dock i ett annat hus eftersom de inte tycker om ankorna :)

Mat får de i sina respektive hus inför natten.

På dagen är de i min 1500 kvm stora naturdamm och i trädgården.

Mina Ankor vrålar när det kommer in nån främmande (svensk gul/blå anka), och gässen är mer tystlåtna. Amerikansk gul gås är tysta :)

Ankor är jag lite osäker på i ålder, men gäss och myskanka lever i 20-25 år.

Smullis
10/11/12, 4:40 PM
#2

#1 Tack för svaret! :) Skulle gärna ha Ankor eller gäss någon gång. Hur många har du?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
10/12/12, 10:29 AM
#3

Gäss låter mycket när det kommer folk, har man dem lösa så är de fantastiska vakt"hundar" de nyps ordentligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Smullis
10/12/12, 10:37 AM
#4

#3 Okej. Hur låter gäss? Låter de helt förfärligt eller bara högt?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

KPD
10/13/12, 7:16 AM
#5

#1 Blir man någonsin "vän" med en gäss? Mitt intryck är att även de som sköter dem bör ha vadderade kläder. Har du dina fåglar som mat eller som sällskap?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Smullis
10/13/12, 9:31 AM
#6

Om jag någon gång ska ha gäss/ankor så ska dem enbart vara till sällskap faktiskt :) Men funkar det?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[TheoA]
10/13/12, 11:14 AM
#7

Gäss är precis som alla andra djur väldigt personliga, så det är ju såklart att man kan bli vän med gäss. Alla gäss bits inte.

Lejonhjarta
10/15/12, 4:04 AM
#8

Finns mer "bitska" raser på gäss, tex mina egna Skånegäss och det finns lugnare. Hade knölgäss å Skåningar ihop förr men orkade tillslut inte med knölisarnas eviga trumpetande så dom såldes. Dom är däremot inte speciellt sura men så dom skrek!! Gässen är mer på hugget på våren då det är parningstid. Mina gäss är nypiga å kaxiga mot dom andra i familjen (parningstid) men inte mot mig. Och vid denna årstiden så varnar dom bara ljudmässigt om någon främmande kommer. Å så vill ja ha det, mina är en extra vakthund.

Ankor däremot är snälla å timida. Mkt snacksaliga. Har numera bara mignonankor, ursöta små badankor. Pratar mkt och är rätt så sociala. Flyger mkt bra men är hemkära. Bara dom har ett bra badställe så är dom nöjda med tillvaron.

Varken Ankor el gäss kräver speciellt mkt av sin bostad. Ett dragfritt och torrt ställe bara. Kan snickra ett enkelt hus i plyfa och bädda med halm så är dom glada! Aldrig ha vatten inne, speciellt Ankor sölar nått så in i baljan mkt. Mina har mat inne och ute och vatten endast ute.

[JeanetteK]
11/9/12, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har tre myskankor, en hane och två honor. Jättesnälla och sociala. De kvackar inte som andra Ankor utan kvittrar mera. De bor i en box i stallet och är ute på gården hela dagarna. De äter mördarsniglar, vilket är en bonus. Glad

De föddes tidigt i somras och är nui stort sett fullvuxna. Hur mysiga som helst! Flyger inte så mycket men älskar att bada.

Smullis
11/9/12, 11:24 AM
#10

#9 Vad fina! ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[JeanetteK]
11/9/12, 1:44 PM
#11

#10 Tack! Är mycket kär i mina Ankor! ♥Glad

[TheoA]
11/9/12, 3:53 PM
#12

I vår ska jag köpa lite myskanksägg och kläcka fram.

[JeanetteK]
11/9/12, 4:10 PM
#13

#12 Vad kul!! Det kan jag verkligen rekommendera.Glad

Annons:
Smullis
11/9/12, 4:19 PM
#14

#12 Det låter riktigt skoj ja! Skulle gärna kläcka fram något själv, men har varken plats eller tid :/ Eller, Höns har jag ju säkert plats med, men tid och tillåtelse osv. är det lite sådär med :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
11/9/12, 5:02 PM
#15

Jag hade myskisar so flög upp o sattae sig på skorstenen när det var kallt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Smullis
11/9/12, 5:18 PM
#16

#15 Det måste sett sött ut :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Thiah]
11/15/12, 1:18 PM
#17

#9 inte en dålig bonus!

[JeanetteK]
11/15/12, 2:19 PM
#18

#17 Skrattande Nej, det är inte alls dumt! Sen jag skrev inlägget har de börjat träna på att flyga mycket mer. Hittade hanen uppe på taket häromdagen! Glad Men de håller sig i närheten och det är jag glad och tacksam för.

hönsgård
2/22/15, 9:46 AM
#19

Hej jag har 3 gäss sedan förra våren, allt har gått smärtfritt tills nu för en månad sedan.Nu gaddar två av dem ihop sig mot en ensam stackare är som besatta att jaga den. Jag har dem nu åtskilda, vet inte hur jag ska gå tillväga. De andra 2 springer runt den ensammas gård är som besatta. Är det någon som kan ge mig ett råd? Vore det bättre med större flock? MVH. Barbro

djurkillen
2/22/15, 12:16 PM
#20

Skaffa några till. Det kan också vara så att alla är hanar.

Annons:
djurkillen
2/22/15, 12:16 PM
#21

Skaffa några till. Det kan också vara så att alla är hanar.

[JeanetteK]
2/22/15, 2:05 PM
#22

#19 Det kan vara som djurkillen säger att du har flera hanar. Vi har också haft det problemet bland våra ankdamer. Jag tror att de börjar hamna i parningsläge och då ger de sig ibland på varandra. Vi hade en hona som ständigt blev utskälld, hackad och allmänt utmobbad. Men det gav sig efter en tid. Vi skiljde också isär dom. Vi har nu fem honor och en hane och jag tycker den storleken funkar bättre än när vi hade tre honor och en hane. 

Nu gällde din fråga gäss, men jag tror att de funkar rätt lika.

djurkillen
2/22/15, 4:33 PM
#23

Gäss lever i par i det vilda. Så beroende på kön på den mobbade så får du kanske skaffa en partner.

Upp till toppen
Annons: