Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 10308 ggr
zoolatri
2011-09-30 10:54

Afrikanska dvärggetter, tips

Hej! Länge sedan jag skrev här nu:) Äntligen ska jag flytta till hus igen och nu öppnar sig möjligheterna att skaffa Getter! Jag har fastnat för afrikanska dvärggetter:D Jag har sett att det finns trådar här om afrikanska dvärggetter, hur vanliga är de egentligen? Hur många ägare finns här på forumet? Vad har ni för tips och råd till en framtida getägare?:) Vet någon en bra uppfödare i västra götalandsregionen?

Annons:
Fawo
2011-09-30 21:42
#1

Vad roligt att du flyttar till hus :)

Har själv ingen stor erfarenhet av afrikanska dvärggetter. Men jag praktiserade förut på en parklek där vi hade några sådana :) Såå söta.

// Fawo (;

zoolatri
2011-09-30 22:40
#2

Ja de är väldigt söta, och trevliga verkar det som, vilket är bra;)

medde
2011-10-03 09:39
#3

En sida om både info samt dom har även djur till salu stundtals Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 09:57
#4

#3 Tack så mycket!:)

medde
2011-10-03 10:03
#5

Hoppas du finner något bra på den sidan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 19:59
#6

Idag har jag nog hittat mian Getter! Av en ren slump! Åkte med en kompis som hade ett ärende hos en bekant… som visade sig ha afrikanska dvärggetter! Och dessutom fyra killingar som behöver ett nytt hem till våren! Så Astrid och Mona ska få flytta hem till mig!:)

Underbart söta små filurer!

Annons:
medde
2011-10-03 20:02
#7

#6 Men så kulSkrattande Grattis!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 20:20
#8

#7 Tack, ska se om jag får ut lite bilder från telefonen så ska jag dela med mig dessutom…

medde
2011-10-03 20:21
#9

Väntar tålmodigt. Men tänk at du fann dom på en "slump" Då är det oftas helt rätt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lilla Astrid

zoolatri
2011-10-03 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En trött liten Astrid

zoolatri
2011-10-03 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lilla Mona

medde
2011-10-03 20:51
#13

Vilken raring!!Kyss

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
zoolatri
2011-10-03 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mona igen

zoolatri
2011-10-03 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ännu en bild på Mona

medde
2011-10-03 20:54
#16

#14Den bilden var söt..

Jag måste ta och gå igenom mina album i datan, då vi var på Öland så fotade jag och dotter en massa Afrikanska dvärggetter på en gård.

Ska leta efter dom i morgon, och lägga in dom..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Pappa getabock

zoolatri
2011-10-03 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Monas mamma

zoolatri
2011-10-03 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag och Astrid

Teddyvide
2011-10-03 20:59
#20

Underbart söta! Är så avundsjuk på dig.;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Annons:
medde
2011-10-03 21:00
#21

Fina föräldrar. Bilden på dig och Astrid är ju verkligen fin..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-03 21:13
#22

På bilden i inlägg #12 ser man Astrids mamma oxå.

Medde: Jag är så glad att jag hittade dom, de växer upp ca 5 km från huset vi ska flytta till, jag kommer kunna hälsa på dem när jag vill tills jag kan hämta hem dom och de har en fantastisk uppfödare. Maken till tama Getter har jag aldrig träffat! Jag höll ett vaksamt öga på bocken i början när vi var i hagen och kelade med getterna men han var nog keligast av dem alla! Och tyckte mkt om att bli kliad på kinderna;)

#20 Jag är nästan avundsjuk på mig själv;D Den här vintern kommer gå långsamt har jag en känsla av…

Teddyvide
2011-10-04 17:11
#23

#22 Haha, ja så är det!;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

zoolatri
2011-10-04 17:59
#24

#23 Hur långt har du kommit i ditt getköp? Har du pratat med någon uppfödare, har du hagar och hus till getterna?:)

zoolatri
2011-10-04 18:04
#25

#16 Hittade du bilderna?:)

Nu är det bestämt vad godingarna ska heta hemma hos oss. Astrid blir en Dagmar och Mona blir en Hildur:D Lilla Dagmar och lilla Hildrur kommer nog få besök i helgen av mig och sambon, som oxå hemskt gärna vill hälsa på våra framtida familjemedlemmar:) Då kanske det kommer bättre bilder, som inte är tagna med mobiltelefon.

Teddyvide
2011-10-04 18:32
#26

#24 Jag har hittat en bra uppfödare där jag står på kölista sen några månader tillbaka. Har även tänkt ut var hagen ska vara, men ej satt staket än. Stall har jag fixat ett tillfälligt som funkar över sommaren, men jag ska bygga ett nytt under sommaren som kommer funka bra för vintern också. Just nu håller jag på och läser allt jag kan hitta om Getter för att vara väl förberedd.;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

zoolatri
2011-10-04 18:56
#27

#26 På ett sätt är det bra att ha en vinter på sig att förbereda sig både mentalt och materiellt;) Iaf för mig. Mina föräldrar har bondgård så jag ska luska ut vad jag kan "låna" av dom, haha. Funderar på om jag kan stjäla deras gamla vallpojke eller om arrendatorn använder den, humhum.

Här blir det kanske oxå en lite enklare första boning åt getterna så har jag längre tid på mig att ordna ett ordentligt getstall.

Får man fråga hos vilken uppfödare du står i kö? PM:a gärna om du inte vill skriva ut det:) Har du tänkt dej att ha bock eller get? Hur många?

Annons:
Teddyvide
2011-10-04 19:03
#28

#27 Jag har tänkt köpa av Lina (sök på google "linas djur" så kommer hennes hemsida upp). Ska nog börja med en kastrerad bock och en get, bocken kommer jag dock troligen att skaffa lite innan geten. Sedan tror jag att jag kommer att öka på lite, men jag vill inte ha fler än fyra.

Har du tänkt öka på nåt efter dessa vackra flickor?;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

zoolatri
2011-10-04 19:12
#29

Hennes sida har jag varit ute flera flera gånger på och läst, bra info! Hur kommer det sig att du ska ha bocken själv först?

Jag börjar med två Getter, sedan kanske man kan låna hem en bock så man får lite killingar, och då känns det som att man kanske kommer vilja behålla en;)

medde
2011-10-04 20:16
#30

#16 Söker dom på datan,men trot dom kan ligga i min dotters data. Men jag har dom kvar på kortet i kamran, så hittar jag inte på dom. Laddar ju upp kamran och för över dom till min data i morg fm..

Inte utan jag är lite avis på dessa små underbara krabater. Ge dom en liten nosgos från mig.. Snälla…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-04 20:56
#31

#30 det ska jag göra! Och jag hoppas du hittar bilderna:)

[TheoA]
2011-10-04 20:59
#32

#17-18 Jag tycker det de ser ut att vara för stora för att vara dvärggetter. En riktig dvärgget blir ca. 45cm hög. Det är dock vanligt att man korsar dvärgget och svenska lantrasgetter. Men det är bara vad jag tror.

zoolatri
2011-10-04 21:32
#33

#32 De är nog inte renrasiga afrikanska dvärggetter, de kommer från en djurpark här i närheten och det finns en skröna om att fulla och glada ungdomar släppte in en okänd bock till getterna en natt. För plötsligt fick de annorlunda killingar mot vad de haft förut. Så vem vet;) Så länge de är mindre än vanliga Getter är jag nöjd! Nog är föräldradjuren små alltid, men jag täntke faktiskt inte på HUR små när jag var där:P Vi ska nog tillbaka snart så då får jag ta med mig tumstocken!

Adrina
2011-10-05 19:03
#34

Oh, vad söta! Har själv 1 get och 2 kastrerade bockar. Köpte mamma Suprise & pappa Sting sommaren 2007. Sommaren 2009 kom lilla Stepp till världen som nu är min lilla trick-bock, han älskar att trickträna och har lärt sig otroligt mycket! Mina afrikanska dvärggetter är otroligt sociala och när man kommer till hagen springer dem i full fart & gör sina bocksprång och sprattlar med benen, alltid lika kul och se. Dem älskar att äta bark (från träden, tyvärr har vi inte så många träd här i södra skåne, men dem träden vi har haft i hagen är long gone eftersom dem äter barken, tänk på det om du har nåt fint träd du vill behålla)

Annars är det klart mitt favoritdjur, dem är somsagt otroligt sociala och roliga att ha & göra med, fast mamma Surprise (även kallad Sappis) hatar barn & hundar, det är också nåt man får tänka på. Hon stångar iväg dem, det har blandannat min katt lärt sig Flört

Tänk också på att Getter är mästare på att rymma, fårstängsel + elektriskt stängsel är att föredra.

Annons:
Teddyvide
2011-10-05 20:51
#35

#29 Det beror bara på att de getterna jag vill ha killingarna efter kommer att få dem vid olika tillfällen, alltså är de små inte leveransklara samtidigt. Sedan kan det ju vara bra att få honom riktigt tam innan jag skaffar en till get, då är det lättare. Jag vet att de är flockdjur och bör helst vara tillsammans, men jag kommer att umgås mycket med honom och detta kommer endast att vara under några veckor max.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

zoolatri
2011-10-05 21:47
#36

#35 Ok, då förstår jag:) Bara den iten behöver vara själv så länge är det nog ingen fara.

#34 Vad skoj med en trick-bock! Jag vill gärna lära mina Getter tricks, vi får väl se hur den saken utvecklas;D

Vi har en lång slänt som som ska bli hade, som just nu består av sly som fått väfa fritt i 3-4 år. Så vi vill spara några träd, man kanske kan sätta plast runt barken på de träd man vill behålla, sån plats som ska skydda mot rådjur tex? Och sedan spara några extra träd som getterna kan få slakta bäst de vill;) och de kanske skulle gilla att man sparar ett par små dungar? Så får de både skugga och lä förutom stallet och vindskyddet de ska få. Skugga som går att tugga på;)

Det där med stängsel alltså… Jag har funderar på att prova med bara tråd till vissa delar av hagen om jag inte ska låta dem ha hela ytan hela tiden. Men de kanske snabbt lär sig att lyfta bort trådarna med hornen vad jag har förstått. Sedan hag jar kikat på sk elnät, är det någon som vet hur det fungerar egentligen?

medde
2011-10-07 18:50
#37

#31 Nu är det panik härhemma. Bilderna låg i tösendata, som jag nu lånade för att hämta bilderna.. Men så kul blev det inte alls. Startade upp den och blink blink sen dog denFörvånad Det kan nog ta ett tag om nu dom inte finns i kameran.. Hoppas det..Men jag hade trott den enkla vägen att hämta dom i datorn…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2011-10-08 19:26
#38

Zoolatri! Hur går det med dom små?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-08 23:32
#39

De bor fortfarande hos uppfödaren, jag ska höra med henne om vi kan åka förbi och hälsa på dom imorgon:) sambon har ju inte träffat dem än. Men nu har jag kommit ganska långt med mina planer, har hittat en fin friggebod på bauhaus som blir ett perfekt stall, och mina föräldrar har ett elaggregat, och en kompis har stängselstolpar liggandes som jag kan ta. Han har fårnät liggandes men det har börjat rista och är nästan fastvuxet i gräsmattan, så jag köper nog nytt;)

zoolatri
2011-10-17 18:25
#40

Idag har jag varit och myst med mina små getflickor igen:) Dagmar och Hildur, de växer lite för var gång. Och nu börjar de känna igen mig tror jag, de kommer fram och tycker om att bli kliade på halsen och bakom öronen. De två bockkillingarna har börjat hoppa och stångas mot varandra. Det är såååå roligt att få vara med hela deras uppväxt:D

Idag provade jag att sätta halsband på flickorna för att de ska vänja sig, men de brydde sig inte nämnvärt, Dagmar kliade sig med bakbenet på halsen en gång under de 30 minuter de hade halsband på sig. Mina fina flickor…Lycka!

medde
2011-10-17 18:35
#41

Å vad härligt det låter.. Man blir helt enklet så glad över att läsa dina inlägg om dina flickor..Lycka lyser i varje ord!

Väntar med stor nyfikenhet på nästa inlägg och även liten liten bild framöver kanske,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
zoolatri
2011-10-17 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Hildur kikar fram mellan trädstammarnaKyss

zoolatri
2011-10-17 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Hildur i mitten, med sin bror och mamma.

zoolatri
2011-10-17 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

DagmarKyss

zoolatri
2011-10-17 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Dagmar i mitten, brorsan till vänster och Hildurs bror till höger.

zoolatri
2011-10-17 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Pappa bock med ett snyggt "leende"Flört

medde
2011-10-18 10:40
#47

Men så vackra dom är, Jag sitter på denna sida om skärmen och bara njuter av dina bildr ska du veta!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-18 14:00
#48

#47 ja visst är de underbara:)

Annons:
Fawo
2011-10-23 15:44
#49

Så fina bilder :) O vilken söt näsa pappan har på sista bilden Kyss

Pssst. Varför inte bidra med en bild på månadens lantdjur?Flört

// Fawo (;

zoolatri
2011-10-23 17:26
#50

#49 vilken bra idé, det har jag inte tänkt på!:)

MoaW
2011-10-23 20:24
#51

#22 åhh va roligt att dom är så tama? får jag fråga vart uppfödaren finns? 
Vi har haft våra Getter sedan i april och dom var jätteskygga när vi hämtade dom.  Har försökt få på dom halsband i månader :P nu går det att klappa den ena, och den andra om man har godis med sig. dom är sociala, men fortfarande skygga.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

zoolatri
2011-10-23 21:46
#52

#51 de är tama, men de vuxna getterna är ännu mer tama:) Hon finns utanför Alingsås men hon brukar inte sälja sina killingar utan föder upp dem och slaktar dem. Så det var av en slump jag fick nys om att de fanns, och nu kunde hon tänka sig att sälja till mig:)

MoaW
2011-10-23 22:01
#53

#52 åh vilken tur för dig! Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

medde
2011-10-30 18:51
#54

Äntligen fått in bilderna i datan. lägger in lite bilder i morgon

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
2011-10-30 20:56
#55

#54 Skoj!:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: