Annons:
Etikettgårdar
Läst 4325 ggr
740tjejen
2/13/10, 10:47 PM

Stängsling

Har ni något bra tips på bra stängsel som håller djuren innanför. Kommer ej ha tillgång till el. Är det batteriaggregat och elrep eller snyggt men krävande trästaket som min plånbok inte har råd med. Tacksam för tips.

Annons:
Rita-S
2/13/10, 11:17 PM
#1

Batteridriven eller driven med bilbatteri är mycket användt. Bilbatteri kan man ju ha två av och sen ladda upp hemma med laddare som tar el från vanlig nät och laddar bilbatteri tex, inte varlig dyrt i drift. Och tror jag dessutom något mer ekonomisk än batteridriven elstängsel. En sådan laddare kostade mig 179 kronor på biltema, och bilbatterier får du nog köpt på bilskrot för inte så dyr penning.

Taggtråd är inget jag rekomenderar oavsett vilket djur som skal gå innanför. Fårnät funkar ju bra för får och Getter, men en häst skulle nog lätt sätta hoven fast i fårnätet, sen är det ju krävande igjen och rätt dyrt skulle jag säga.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

740tjejen
2/14/10, 9:04 AM
#2

Nä taggtråd är inte att tänka på. Inte fårnät heller. Grannen har fritidsbatteri såna som sitter i husvagn de laddar inte ur lika fort. Så frågar jag får jag låna 2 st. De håller ca 1-2 månader beroende på kylan. Så bilbatteri blir det nog inte, de håller inte så länge. Är ju sugen på trästaket också men ska man stänglsa in 150*50 så blir de dyrt och krävande sen är ju backen inte så jämn heller. Får nog bli elrep och ett bra aggregat.

medde
2/14/10, 9:54 AM
#3

Jag hade el i alla mina hagar, då jag fick ta över stallet fanns det en hage som enbart trästaket, men denna hage fick även el. Då hästarna hade en förmåga att slinka ut som en hal tvål genom den.

Sedan är det ju även ett ansvar om man tar in inackoderingar att man har ordentliga hagar. Det är en stort ansvar som följer med då man tar in andras djur.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2/14/10, 3:10 PM
#4

Jo men jag kommer bara ha egna djur, Har ej möjlighet och stalla in andras då jag bygger ligghall för två ponnys bara. Eller ja upp till 150 i mankhöjd. höjden på staket kommer bli 120 och med 3 rep på olika höjd.

medde
2/14/10, 9:06 PM
#5

#4 Förlåt mig, trodde du skulle ha in även andras.

Jag gillar rephagar, men till min hingst så var repen inte bra. Han var mer säker på band. Ingen riktigt respekt på repen fanns hos han.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2/14/10, 9:25 PM
#6

Ne de känner jag till hade en shettis hingst, han hade ingen respekt för banden. hade 4 olika höjder men han tog sig igenom endå.

Men till islandshästarna vill ja ha rejält med kräm eftersom de får rätt bra vinterpäls. Då känns rep bättre än band. Kommer ju ha 3 olika höjder så jag även kan hålla varg ute. Tror dock inte de hoppar över 130. Eller bör jag ha högre.

Annons:
medde
2/14/10, 9:42 PM
#7

Man ska inte bara tro dom hopar. Nu faller jag lite till min hingst återigen. Jag hade 4 band runt då han var just hingst sen var det två rader med trästaket.  Trodd jag gjort en hel säker hage åt min pålle.

Men icke då, den rackarn kröp ut under……Så vi fick lägga en nästan till marken. Men världens bästa pålle ändå:-) Han stack inte till tjerna utan gick runt sin hage och betade i det goa gräset i stället,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2/14/10, 10:36 PM
#8

Hästar är mer känsliga för el än andra djur!

Så även om jag förstår problemet med islandshästens tjocka päls, bör du nog kolla med någon sakkunnig hur pass kraftigt du vågar ha.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
2/14/10, 10:46 PM
#9

#6 Jag tror att du får ha ett annat sorts stängsel för att stänga ute vargen. Det duger inte med rep.

Har hästar blivit tåligare mot el? Minns inte att det behövdes så mycket för att hålla dem på rätt ställe. Vi hade, och har fortfarande, vanlig blanktråd för att hålla djuren inne.

Den ger mycket bättre kontakt och har de lärt sig vad den innebär så brukar de inte gå nära tråden.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
2/14/10, 11:29 PM
#10

Jag tycket alla hästar är helt olika för el. Då jag hade inackoderingar så var det helt oika, vissa gick rakt igenom andra drog bara man tog i grinden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2/15/10, 7:37 AM
#11

#9 vargarna här går då inte genom hagar med 3-4 trådar. de hagar de gjort besök i har  de varit fårstängsel eller stängsel som gått bredvid en höjd så de har kunnat hoppa ner i hagen. Fast tror dock inte på att vargen går in till hästarna. Sen vill ja ha extra kräm ifall något händer, har både järnväg och tung trafik bredvid hagen.

medde
2/15/10, 9:54 AM
#12

Jag instämmer helt med #9 inte håller du vargen ute med rep även om du skulle ha bra kräm på repen. Han går igenom dom, utan tvekan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2/15/10, 10:14 AM
#13

Vill vargen gå in så gör den nog det hur än stängslet är, men har du ett som rekommenderas så är chansen större att han blir på rätt sida.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
medde
2/15/10, 10:18 AM
#14

#13 Toppen bra länk.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2/15/10, 10:31 AM
#15

#14 Tack!

#11 Hade jag både järnväg och tung trafik bredvid betet så hade jag aldrig litat på enbart elstängsel!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

740tjejen
2/15/10, 12:03 PM
#16

#15

Vad kan du rekomendera. Har inte så stor plånbok. Men med rep och ett aggregat så är jag uppe i 3000.- De aggregatet orkar ca 30 kilometer med tråd/band/rep men kommer inte ha mer än kanske 10 kilometer på det.

Anders 50
2/16/10, 12:08 AM
#17

#16 Mot järnväg och mot en högt trafikerad väg måste man ju ha stängsel som garanterat håller djuren inne. Dels för djurens säkerhet och dels för att inte djuren ska orsaka olyckor på vägen eller på järnvägen om de bryter sig ut. 

Det har faktiskt hänt att djurägare blivit ansvariga för olyckor när de haft bristfälliga stängsel, och det kan bli dyrt.

För min del har jag mot större väg stolpar med 3 m. mellanrum och tre taggtrådar och 0,5 m. in från staketet elstängsel.

Men detta med taggtråd passar inte till hästar, då hade jag istället valt 3 eller 4 släta grova galvade trådar plus elstängsel på lämplig höjd.

Dyrt men håller i många år och så vet man att man gjort allt man kan för att hålla djuren inne.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

740tjejen
2/16/10, 7:42 AM
#18

Jo bristfälligt kommer det inte bli, stolparna är grova och nerslagna ca 80cm ner i backen. Har ca 2,5-3 meter emellan.

Anders 50
2/16/10, 10:41 PM
#19

Bra med ordentliga stolpar, men det behövs bra grejer mellan dem också!

För min del skulle jag aldrig lita på enbart elstängsel, med väg och järnväg på andra sidan.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

740tjejen
2/17/10, 7:48 AM
#20

Kan jag ha nån form av planker längst upp. då blir ju staketet tydligare också. Har nog inte råd med mer än en sväng med plankor.

Annons:
medde
2/17/10, 10:57 AM
#21

Skulle även använda en rad under inte enbart över, då det finns järnväg och väg intill. Många hästar är finurliga och gärna kryper under…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2/17/10, 12:45 PM
#22

#20 Huvudsaken är att du kan lita på staketet. Jag skulle aldrig i ett sådant här fall lita på ett staket som är beroende av att elen alltid fungerar.

Du säger att du inte har råd…jag skulle nog fundera på om jag har råd att ev. mista en häst på järnvägen eller på vägen eller att den orsakar en olycka.

Hoppas att du får till ett bra stängsel.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

740tjejen
2/17/10, 12:54 PM
#23

Plankerna här är skyhöga i pris. Hästarna som kommer hit har respekt för tråden också. Knappt de går igenom grinden.

Tom-B
2/17/10, 1:25 PM
#24

Att komplettera ett elstängsel med något annat är aldrig fel.

Hästar (även andra betesdjur) är fenomenala på att känna om ett elstängsel inte längre fungerar. De behöver inte ens gå emot stängslet, de känner det på någon dm avstånd.

Och har du järnväg och väg i närheten, skulle jag inte lita på enbart el. Elstängsel fallerar  då och då.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2/17/10, 5:05 PM
#25

#23 Jag måste fråga. Du har sagt tidigare att du inte säker på vilka hästar du ska ta in. Hur kan då då vara helt säker på att dom inte går på tråden?

Jag har haft inakoderingar under många. visst månader kunde några vara "rädda" för tråden och  så ibland fanns det noll respekt. Jag tycker att man aldrig får snåla då man gör en hage, det är lite så som säga ovan. Det kan kosta mer än det smakar.

Har du också tänk på att om hästarna rymmer är det nog säkrats du ha en försäkring som täcker om dom rasar ut och ställer till oreda. Det är ytliggare en kostnad, men ack så viktig. Det ligger ansvaret hos dig som har hagen inte hos hästägaren.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2/17/10, 7:33 PM
#26

Kommer ha en speciell isolator som gör så att det alltid finsn jord. Även om jorden i backen är dålig. Goggla på robcat så får ni upp det.

Tom-B
2/17/10, 8:22 PM
#27

Jo! Men rätt var det är blir det strömavbrott, batteriet tar slut eller några grässtrån når upp till tråden.

Sånt händer. Och med största sannolikhet även för dig.

Men, det är ju du som avgör vilken säkerhet på stängslet du vill ha.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
740tjejen
2/20/10, 8:52 AM
#28

Vad har strömavbrott med batteriaggregat och göra. Kommer byta batteriet innan det tar slut. Röja med grästrimmer runt om kommer göras regelbundet. Hagarna kommer gås runt varje dag för att förhindra sånt.

medde
2/20/10, 11:07 AM
#29

Lycka till med din hage:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2/20/10, 8:38 PM
#30

#28 Du bad om råd om stängsel och det har du fått av mig och Tom, och vi har säkert 40-50 års erfarenhet av att hålla djur på rätt sida av staket nära väg m.m. 

Anser du att du har ett fullgott stängsel bestående av batteridrivet elstängsel som alltid fungerar, så varför fråga om råd?

Men än en gång…lycka till!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
2/21/10, 1:23 AM
#31

#30 Skrattande

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

740tjejen
2/21/10, 9:11 AM
#32

Ja och jag har fått jättebra råd. Men vad mer än bräder och batteriaggregat kan ja ha då.

Anders 50
2/21/10, 5:11 PM
#33

#32 Läs t.ex. inlägg 17. Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
2/21/10, 8:59 PM
#34

# 32 Tycker du ha fått både bra och rediga råd till din hage.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Tom-B
2/21/10, 10:03 PM
#35

I början av denna tråd sa du att du inte hade råd med något trä.

Det tycks du ha ändrat åsikt om. Det är bra.

Med strömlöst menar jag att där batteriet ansluts till tråden får du en kontaktyta, som sitter ute i regn och rusk, väder och vind. Det är lätt att det blir korrision och därmed tappar stängslet kraft.

Dessutom ytterligare en aspekt att ta hänsyn till. Har du älg och rådjur inom ditt område, så om inget annat fallerar med ditt elstängsel, så kan du räkna med att dessa vid något tillfälle kommer att springa ner det. Och då har du inte något fungerande stängsel. Ett tips är att mellan stolparna knyta fast på tråden en liten plastremsa, som fladrar för vinden. Då ser älg och rådjur det bättre.

Men mitt råd står kvar, komplettera elstaketet med trä, eller annat. Helst runt om, men minst mot, och lite till, väg och järnväg.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

740tjejen
2/22/10, 8:16 PM
#36

Jo men har spanat lite. Gubben kan få tag i begagnat träplank från jobbet. Men hur fäster man dom. Känns inte så säkert med spik ifall det går sönder. Vi har rätt mycket snö på vintrarna när de väl kommer. Så det inte knäcks av snögtyngden från plogbilen. Aggregatet kommer bo i en liten låda även batteriet så de är nog skyddade. Värre med kontakter utanför, men det är ju sånt man får hålla koll på med jämna mellanrum. Stolparna jag har är grova 4 kants stolpar.

Tom-B
2/22/10, 10:32 PM
#37

Jag hade ekstolp, vilket medförde att jag förborrade och sedan skruv.

Dyrt, långsamt att sätta upp, men underhållet, då något gick sönder, var enklare.

Men det gäller att ha minst dubbla batterier till skruvdragaren. Jag hade faktiskt dubbla skruvdragare, så jag slapp byta borr mot mejseln på en dragare.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

giffan
2/23/10, 10:17 AM
#38

När det gäller att stänga in häst (för det är det du tänkt tror jag) Så finns det egentligen inte så många alternativ tycker jag.

  • el tråd
  • trä staket
  • plast staket (underhålls fritt)

eller en kombination av dessa

Tagg tråd och övriga staket typer är inte att rekomendera för hästar!

Ser man till att ha tråd så att det täcker nerifrån och upp (ex 3-4 trådar) Så brukar den värsta rymmaren hålla sig inne.

Ska du någon gång ta in inakorderingar, så kommer du behöva mera än en hage. Alla hästar kan inte gå ihop. Det är oxå bra att ha någon mindre hage att ha som sjuk hage. Den kan man göra till ett "lära känna elen hage" Alltså en mindre hage med kraftigare ström på. Då får de en vassare smäll om de går på tråden, och i normala fall förstår de sen att hålla sig i från trådarna.

En häst som trivs i sin hage rymmer normalt inte. Vi har här blandat med hästar från små shettisar till stora varmblod/kallblod. Ingen rymmer! Vi har bara vanliga stolpar och vanlig eltråd. Vi har hage som angränsar till järnvägen, men staketet är lika åt det hållet. De få gånger vi har strömavbrott märker inte hästarna av.

Se till att hästarna trivs i hagen och att de får stimulans och ordentligt med mat, så kommer de nog hålla sig i hagen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

740tjejen
2/23/10, 2:06 PM
#39

Jo mat kommer de ha fri tillgång till. Hösilage och halm. sen finns de massa grenar och träd de kan gnaga på. hagen är rätt stimulerande. :)

Upp till toppen
Annons: