Annons:
Etikettekologiskt
Läst 4919 ggr
StefanW
2010-02-11 23:28

Handla på en gårdsbutik!

Är det någon som brukar handla på någon gårdsbutik i er närhet?

Egna erfarenheter av Pris / Kvalité jämnfört Matbutiken / Gårdsbutiken?

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Rita-S
2010-02-12 06:48
#1

Japp jag handlar i bland på gårdsbutiken där jag handlar mitt kött med :)
Det är ju dyrt som inni tusan där, men kvaliteten är oslagbar! Så det är vad jag unnar mig till lyx: Till hälgen, när man får gäster, julen, påsken, ni vet.. alla dom stunder det behövs "det där lilla extra" :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

StefanW
2010-02-12 09:12
#2

Då har vi ungefär samma erfarenhet att det är värt att betala lite mer för att få så mycket mer! Dessutom så vet man att råvaror inte har blivit transporterade över hela landet och de ger ju oss en vinst i andra änden!

Stefan - Modellbyggare

Rita-S
2010-02-12 09:24
#3

Det är värd guld för mig , även om min ekonomi inte tillåter att äta från gårdsbutik absolut varje dag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-02-12 10:40
#4

Bor nästan mitt i storstan så för mig är det inte någon gårdshandel butik nära. Men absolut om jag åker iväg åt rätt så ett par mil så kommer jag åt en butik. Det brukar vi göra lite då och då enbart för att kunna handla där. Ok som ni även säger mycket dyrarare men vilken kvaliée! Den går inte att jämnföra:-) Då blir det verkligen värt att ge sig i väg en bit i bland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
2010-02-12 12:07
#5

Man kanske skulle göra en förteckning länsvis över gårdsbutiker? Är det någon som har lite tips?

Stefan - Modellbyggare

Rita-S
2010-02-12 13:05
#6

Du tänker på tips över gårdsförsälgning? Det vore kanske inte så dumt att samla i en artikel kanske :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
medde
2010-02-12 13:12
#7

En toppen idée tycker jag:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-02-12 13:16
#8

men då kanske vi kan posta gårdsbutiker vi vet om i grannskapet i tråden? :)

Kristians gård i Delsbo har gårdsbutik iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

StefanW
2010-02-12 16:20
#9

#8 Tackar för tipset!

Kan tänka mig att sammanställa någon form av lista. Förslag är att göra en huvudartikel och sedan en för var län så att det inte blir så svårt att hitta en i närområdet. Låter det ok?

Stefan - Modellbyggare

medde
2010-02-12 20:38
#10

Låter mycket ok!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-02-13 00:13
#11

Gårdsbutikerna har/hade en sammanslutning, och jag har haft (99% säker) en sammanställning på gårdsbutiker.

Kan dock ha varit Kravgodkända gårdsbutiker. Den broschyren har jag iaf inte kvar, men ska se om jag kan hitta nåt imorgon.

MEN … En gårdsbutik är inte alltid lika med hemmaproducerat. Och man bör nog fråga på vilket sätt det hemmaproducerade har producerats:

Är nöt/fårköttet naturbeteskött eller producerat med enbart kraftfoder?

Är grisen en utegångsgris, eller bara en från den industriellt inriktade uppfödningen utsorterad gris. Och varför är den utsorterad?

Är ägget från burhöns eller frigående? Osv …

Det flesta är OK, men det finns/har funnits avarter.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Jimmy.L]
2012-02-19 18:51
#12

Gårdar jag har handlat vid, i Stockholmsområdet.

Hästa gård Något dyra men väldigt bra produkter.

Antroposoferna i Järna, väldigt fina grönsaker.

Rosenhill har inte besök den men hört många som gillar dom (bär, grönsaker m m) för självplock.

Römora gård Jordgubbar och potatis, besöker den varje år och plockar jordgubbar. Dom passar till att safta eller göra sylt av.

Carlssons Kött & chark i lunagallerian i Södertälje med kött från lokala gårdar väldigt bra med.

medde
2012-02-19 19:01
#13

Tack för dom olika tipsen. Kul nu har man några nya att besöka då man är ute och åker..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Jimmy.L]
2012-02-19 19:12
#14

Glömde en gård och det är självplock av majs och solros på Kalvandö gård på Värmdö dom har även en sida på Facebook.

Fridaaaa
2012-02-19 20:49
#15

Nej brukar jag inte göra. Har egna ägg.
Har ingen i närheten med kött tyvärr mer än lammkött och det äter jag helst inte ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
2012-02-20 11:10
#16

Nej för vi har eget kött (nöt, vildsvin, älg, hjort (kron och dov) lamm) och mjölk.

[Jimmy.L]
2012-03-10 15:47
#17

Lägger till lite tips för oss Stockholmare.

Järnamejeri! Har inte besökt stället men har hört många som gillar deras produkter.

 Vätö självplock av jordgubbar, svarta vinbär och hallon. Har inte besökt stället men har vänner som gillar stället.

Bondens egen marknad! Har besökt den på söder i sthlm väldigt populär och väldigt mycket folk som handlar från lokala odlare. Finns även i flera städer runt om i landet.

zatanica
2012-04-01 22:13
#18

ägg kostar en bilresa till farmor och hem igen, lyckliga utegående Höns.

Kött inhandlas på lokala slakteriet, djuren åker max en mil dit för slakt. Köttet är grymmt bra kvalitet på och priserna ligger på samma som citygross ungefär eller strax över. Nötfärs för 69 kr kg tycker inte jag är dyrt om man jämför.

Potatis köpes oxå på en gård i närheten. 7 kr/kg för den så inte dyrt.

Finns även struttsfarmar med gårdsbutik någon kilometer från mig.

medde
2012-04-01 22:26
#19

#69 kr kilot.. För vissa kan det vara dyrt. För andra inte. Men alla ska ha samma respket vilket som!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zatanica
2012-04-01 22:33
#20

Ja beror ju på vad man jämför med. Men jämför man med priser på svensk nötfärs så är det ett bra pris. Många gånger ligger priset högre i butik på svensk nötfärs.

Men vill man ha irländsk eller något sådant är den säkerligen billigare, det har jag ingen aning om då jag aldrig kollar på det. För mig är det inget alternativ.

Men jag kan verkligen inte förstå hur det kan vara billigare med utländskt kött i svenksa butiker, i min värld borde det vara tvärt om. Längre sträcka att transportera högre pris mm.

Annons:
medde
2012-04-01 22:39
#21

Om du inte vet om de olika priserna samt inte vet varför det är billigare med Irlänskt så ger jag upp ens diskutera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zatanica
2012-04-01 22:45
#22

#21 jo men att veta och förstå är helt skillda saker, tycker inte det är logiskt på något vis att utländskt ska vara billigare än inhemskt, oavsett vilken vara det gäller.

Men det är vad jag tycker. Varför skulle jag titta på priser på utländskt kött om jag inte är intreserad av att köpa det?

[Jimmy.L]
2012-04-02 09:18
#23

Fel Post!

Tom-B
2012-04-02 11:38
#24

Dessutom har Sverige bestämmelser som gör att vi har betydligt dyrare djurhållning.

Det är inte fel att tänka etiskt och på miljön vid djuruppfödningen, men det gör också att vi i Sverige har svårt att konkurera.
Och konsumenterna, de flesta, ser bara till sin egen plånbok, inte om vi vill ha lite öppna marker kvar i vårt avlånga land.

Ett typexempel är det tyska svinköttet som för något år sedan blev "infekterat" med dioxin. De flesta andra europeiska länder stoppade importen från Tyskland. Tyskarna vill inte själva ha sitt kött. Men Sverige stoppade det inte, utan här välde det in billigt tyskt dioxinkött. Och de svenska konsumenterna köpte gladerligen det tyska, billiga "smittade" svinköttet.
Ett flertal svenska svinproducenter blev utslagna och la ner sin produktion.
Det var på vippen att vi inte hade julskinka tillräckligt förra julen. Men importen "räddade" oss.

Dessutom får t ex Irland betydligt större EUstöd för sin betydligt, ur djur- och miljösynpunkt sämre produserade nötkött, än vad de svenska bönderna får.
Och just nu kommer jag inte ihåg vad det var, men Australien fick påpekande på en för lammköttet mycket oetisk produktion, som naturligtvis gjorde uppfödningen billig.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

zatanica
2012-04-02 12:48
#25

#24 nickar genom inlägget och håller med. Tycker man ska tänka lite utanför sin låda och vara öppen.

[Jimmy.L]
2012-04-02 12:55
#26

Vi är väldigt OT nu, Ta snacket om kött och ekonomi här. Blir annars rörigt om det ska tas upp två olika saker.

zatanica
2012-04-02 13:09
#27

Här finns några gårdsbutiker i några landskap http://www.bonde.nu/

håll tillgodo.

Annons:
medde
2012-04-02 13:31
#28

*#25 Exkat tänk utanför och var öppen för andra människor tankar och leverne.

Där jag bor är det inte så lätt att ta sig till en gårdsbutik. Långborta är det, så det blir dyra bensin pengar och vägtull osv.. Då det då ännu dyrare.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2012-04-02 15:35
#29

# 26. Är det verkligen så mycket OT? Det handlar ju om att handla på en gårdsbutik kontra att handla någon annan stans med det utbudet.

Och StefanW, som startade tråden, har ju inte opponerat sig.

Att handla på en gårdsbutik är väl ofta någon krona dyrare, men jag menar att man får det man betalar för, d v s svensk kvalitet och närproducerat.

Men jag har också kunnat notera en eller annan gång att det har varit lägre pris på gårdsbutiken.

Och Medde, jag håller med dig, att åka långa vägar till en gårdsbutik, då har man missat lite av grundidén med närproducerat.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Jimmy.L]
2012-04-02 15:48
#30

#29 Ja, jag anser att du gick OT, tacksam om du respekterar det beslutet. Nu handlar tråden om erfarenhet av gårdsbutiker låt oss diskutera det i denna tråd.

[Jimmy.L]
2012-05-07 09:31
#31

Surrade med en kille igår som berättade att man odlar endel ekologiskt vid Hästa gård.

http://www.odling.eko08.net/

Gronstedt
2012-05-07 14:33
#32

Jag handlar ibland på Skiltorps Kvarn (www.skiltorpkvarn.se/), som ligger bra till för mig. Inte direkt en gårdsbutik, men säljer lokalproducerat. Trevligt folk och bra priser, men förstås dyrare än irländskt importkött. Men det är ju det man betalar för - att det är lokalt och förhoppningsvis bättre djurhållning.

medde
2012-05-07 17:12
#33

Kan inte förstå att det klagas på irlänskt från början till slut. Finns det inte en enda kossa på Irland som har det bra och trivs med livet??

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2012-05-07 19:39
#34

Medde!

Det finns det säkert, men de blir nog för dyra för svensk import.

Men nu får vi akta oss. Nu är vi säkert OT enligt ovan.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
medde
2012-05-07 19:41
#35

Så är det nog,men jag börjar bli så less på att hela tiden falla till Imp kött som något fult och fel..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
2012-05-07 19:41
#36

#34 Sarkasm behöver du inte hålla på med, visa att du är vuxen och kan visa gott föredömme.

medde
2012-05-07 19:58
#37

#4 Menar du att en lycklig kossa skull ekosta så mycket mer att köpa in? Samt att kossorna som är billiga är enbart missahandle och vanskötta

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gronstedt
2012-05-08 06:52
#38

#33: Det finns fler skäl än djurets personliga tillfredsställelse när man väljer kött. Som antibiotikahantering, val av fodermedel och transportväg och transportmetod för djur och kött. Bland annat.

[Jimmy.L]
2012-05-08 08:08
#39

Bryter ur tråden om ekologiskt och självplock då denna tråd blivit rörigt.

http://lantdjur.ifokus.se/discussions/4fa8b7cc88f47211d400055b-gardsforsaljningsjalvplock 

Håll den nya tråden ren från Svenskt vs utlänskt kött.

Tom-B
2012-05-08 13:45
#40

OK, men menar du att vi skall fortsätta här för på "Gårdsförsäljningsjälvplock" fanns ju inget om svenskt vs utländskt.

Låt mig bara helt kort svara Medde, så skall jag hålla tyst sedan.

Medde! Jag menar inte att andra djur blir misshandlade, men de blir uppfödda på ett billiggare sätt än vad vi måste hålla oss till i Sverige.

Se för övrigt #38.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Jimmy.L]
2012-05-08 13:49
#41

#40 Meningen med tråden var ju att dela erfarenhet av gårdsförsäljning och inget annat. Enklare att starta en ny tråd om Svenskt vs utländskt kött, vi har haft dom trådarna förut men det har bara blivit bråk i dom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: