Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7254 ggr
stallostby
2010-04-02 18:11

Skaffa höns?

Jag är jättesugen på Höns. Jag kan inte ha dem helt lösgående pga galen hund. Men jag har tillgång till box men vill helst inte ha dem i stallet med hästarna, eftersom jag hört det är inte bra, de dammar osv..

Men en hönsgård kan väl inte vara så avancerat.

Så jag undrar, hur mkt skötsel är det, hur mkt mat, vad för mat, hur ofta, kostnad? Vad kostar ett par hönor. Vill att de värper ägg! Hur många ägg värper de?  Vilken sort ska man ha?

Annons:
sissie
2010-04-02 18:42
#1

Oj, vad många frågor. Toppen! Det finna några medlemmar här på sajten som har Höns. Flera stycken faktiskt. Dom borde kunna svara på dina frågor. Hoppas de tittar in under kvällen. Det är ju påsk just nu så några är kanske bortbjudna på middag. Undertiden så kanske dessa artiklar/inlägg vara något att läsa.

Ägg

Höns i massor…

Höns som "Sällskapsdjur".

Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Vattnadal
2010-04-03 13:10
#2

Höns är enklet, tycker jag, som skaffade mina i somras. Jag hade gammal hönsgård som gick att renovera, vilket underlättade.

Håller med om de nog inte ska vara inne i stallet. De behöver en hönsgård, nätets hållbarhet, om du ska gräva ner det, ha tak på, höjd od, får du bestämma efter rovdjur och hundar i din närhet. Vi har redigt stängsel som håller både räv och våra egna huskyn ute, nedgrävt en bit, 180 cm höjd och bärnät som tak då vi har massor av rovfåglar oxå. Utrymmet beror på hur många man vill ha, hur stort man har och om man tycker att det ska finnas gräs od eller betas av. Minst 3 x 5 m bör man ha till 10, om det inte ska betas av för friskt. Kostnaden där är nät och stolp, samt lite virke till dörr, pris bereonde på vad du väljer och hur mycket.

Sen ska de ha ett Hönshus, med lucka som kan stängas för natten. Där ska de ha pinnar, gödselbord, reden och sandbad, samt foder och vatten. Storleken efter antalet. pris bereonde på vad du får tag på för virke…

Jag köper säd åt mina, hel havre och kornkross, lite hampafrö och i vintras fick de solrosfrö oxå. Alltid snäckskal och sand, sen de matrester vi får över och flera gånger i veckan frukty och grönt jag får på konsum. Köper rätt mycket, men har då får, kaniner och möss som äter samma…

Jag valde hedemorahöns, då de är en gammal allmogeras, har genbank på djuren då de ingår i projektet att bevara gamla raser. Kika gärna på kackel.se på de gamla hotade raserna, som ofta är både vackra och tåliga! Inköp av Höns är inte så farligt, om du inte ska ha något avancerat. Jag började med en tuppkyckling för 100 kr, sen en höna billigare för 100 kr då hon var mobbad, så en grupp på tupp och 5 hönor för 500 kr.

Skötsel: Varje morgon får de nytt vatten i automaten och säd i tråget. Matrester, frukt och annat kan ges då, eller på em. Kollar efter ägg gör jag morgon och kväll. På kvällen stänger jag luckan, behövs det jagar jag in alla först. Vinterid är de inne hela dygnet, då de tycker det varit för mycket snö och ruggigt väder.

Mockar ut när det behövs, extra till vår och höst, vintern värmer gödselbordet lite.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2010-04-03 13:12
#3

Om ägg, min första höna lägger ca 4 i veckan, de andra är för unga och skaffades för sent på året för att ha koll. Nu är det dags för star, och jag får 1-2 om dagen på 6 hönor och 2 tuppar. Bara våren kommer igång och de får vara ute räknar jag med 3-4 i veckan per höna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

stallostby
2010-04-06 21:47
#4

Tack för svaret, får man lite att fundera på..

4 ägg i veckan…helt lagom för husbehov!! oj mer var det visst…men jag säljer gärna!

Men behöver de veterinärvård?

Vattnadal
2010-04-07 00:14
#5

Om de får bra miljö att bo i, bra matoch du har tur så håller de sig friska. Det finns givetvis sjukdomar, olyckor od som kan drabba Höns, men som med de allra flesta djur kommer man långt med bra skötsel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Salo
2010-04-07 00:51
#6

Mina Höns fick hönsloppor eller vad det nu var, ohyra var det ialla fall. Behandlade dem då med Etotal som är ett loppmedel för jaktiller och finns att köpa på tex granngården och det funkade jättebra. Nu är de så fina och ohyrefria.

Annons:
sissie
2010-04-07 09:59
#7

Det är alltid bra att ha telefonnumret till en veterinär ifall olyckan eller oturen skulle vara framme. Men med god omvårdnad och kontakt med några som har haft Höns längre än en själv så kommer man väldigt långt. Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Liv1
2015-03-09 16:29
#8

Jag har Höns. jag har hört att på 1 tupp ska man ha minst 3 hönor men 5st för att dem inte ska slos så myket. Jag är tio år och jag tar hand om "mina" Höns med min mamma dom har så vitt jag vet aldrig blivit sjuka vi hadde hedemora Höns när jag var liten nu har vi dvärghöns. Hedemora hönorna värpte liiite mer. En gång har vi fått kyklingar mitt i vintern! (när vi hadde hedemora höns) vi köpermat från en bonde krossat vete eller nåt. Mina hönor gillar dock inte "ren" vete.

AnnaFagerell
2015-03-12 11:12
#9

Våra dvärgkochin lägger vars ett ägg om dagen de ljusa månaderna. På vintern vilar de och lägger sällan ägg

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: