Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 6107 ggr
Gasoline
8/17/10, 9:33 PM

Getter? Ge mig tips och råd

Min karl och jag har pratat lite om att skaffa något form av djur som betar av vårt gärde.

Funderade ett tag på häst eller får. Men i förrigår va vi på Kolmården och gick in "klapp-hagen" där man får klappa djuren, och vi föll genast för getterna!

Vill ju inte skaffa ett djur utan att veta lite närmare vad som krävs och hur det är att ha dom. Satt hela kvällen igår och letade runt litegrann på internet, men känner fortfarande att en vettig diskution med någon som har eller har haft Getter är nödvändig.

Hittade bla inget vettigt om vad man kan ha för stängsel?

Avhorning, vad finns för rutiner på det? Hur mycket kostar det på ett ca?

Hur många bör man ha för att de ska trivas? Har fattat att man måste ha minst 2, vilket borde vara ganska lagom till den mark vi vill ha avbetad, men om man ska ha fler får vi ju rätta oss efter det.

Måste man ha hanar i "flocken"?

Annons:
Rita-S
8/17/10, 11:05 PM
#1

Stängsel, fårstängsel duger bra det, min erfarenhet med vanlig elstängsel type kossa/häst hoppar dom bara gjennom. Taggtråd rekomenderar jag aldrig, men har du god gammaldags skidgard fungerar det med om den är tilräcklig hög.

Det måste inte va någon hane, men vill du ha killingar kan det vara en fördel. Inseminering finns även på get har jag för mig, om man sen vil ha killingar. 2-3 stycken blir nog lagom att ha om du enbart skal ha för sällskap, mys och avbetning. Kom i håg att dom äter det mästa som växer! Hegna inn trädgården nogrannt… ;)

Dom är duktiga på att hoppa med.

Avhorningen vi var med om i norge var att dom brände bort hornet vid roten. Oftast växte det inget mer, men vissa gonger kunne det komma som kastanjerna på hästen, detta kan man klippa bort presis som man gör med hästar. Vad priset är tror jag varierar rätt mycket, men finns där getbonde eller ko-bonde i grannskapet som skal beställa till sina så kan man slå sig i hop där och spara någon slant säkerligen. Annars finns alternativet att sätta fast en kula på spetsen så dom inte gör illa varann med spetsen.

Dom är mycket inteligenta för sin storlek på hjärnan, men mer nyfiken än dom har gott av i bland. Och ytterst sociala har dom varit alla dom jag träffat på!

Min styvfader brukade säga "där två får möts på en smal klippehylla och bara blir ståande, så skulle två Getter i samma sitsen lägga ner sig en och den andra hoppa över". Jag har sett mycket av detta stämma bra på dom Getter jag har arbetat med, dom har en hög "problemlösningsävne" och särskilt på hur få tag på godbitar, vilket även innebär inte så roliga saker som att lära sig öppna grindar, dörrar, burkar med mera.. :) Lås, lås, lås och atter lås. Skaffa grindar med karbinkrok hellre än vanliga snabblås då dom snabbt kan komma på hur dom öppnar!

Det finns get som ger fin ylle med, vilket betyder att ni kan klippa dom presis som fåren och sen sälga ullen, eller behålla den själv. så får ni mer utav dom än bara sälskapet!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gasoline
8/18/10, 12:49 PM
#2

Tack så jättemycket för ditt svar. Satt opch funderade på det där med staken och det blir nog vanligt trästaket med fårstängsel emellan ;)

Då vårat stall inte längre är stall utan garage, så hade vi tänkt nhaft dom ute året om. Läste att vissa raser fixar det, vilke är det? Hade självklart tänkt att fixa någon form av vindskydd, så de kan komma undan ifrån vädret.

Läste något om att man måste anmäla att man har Getter, stämmer det? Eller är det bara om man ska ha en större mängd?

Rita-S
8/18/10, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*totalgarvar* förlåt min dysleksi, i bland blir den allt rolig ;)

Dom allra flesta skandinaviska Getter fixar vintern bra, men dom behöver ett vindskydd, och självklart fri tillgong på mat om vintern allra helst. Det är ett krav med vindskydd på lösdrift till alla djur faktisk.

Hur det är med anmälan har jag ingen koll på, men djurskyddsmyndigheterna har koll på det.

Om du gör ett vindskydd kan det vara smart att göra det så att du kommer åt det utan att krypa själv. Det skal ju bäddas, och den bädden måste regelbunden bytas eller rengöras. Sandbotten med halm är min personliga favorit där :)

Jag skulle rekomendera att du gör någon form för fodring där, så att dom stoppar skallen gjennom ett staket och kan äta från en betongplatta på "din" sida, då kan du även ha drick-kar där samt saltstenar.
Ett exempel på hur man kan göra ser du här.
Det jag ser för mig är samma konceptet, bara betongplatta i stället för krubba, men vill du ha en krubba i stället är det helmysigt! Gör då så att ena korta sidan kan dras bort helt (platta som skjuts ner i spår eller som en lucka med hängsel) så du kan öppna och rengöra ordentlig.

Det är inte så fasligt dyrt att köpa en vattenhink med ilagt värmekabel om du bara behöver en, och en på 40 liter duger bra till 2-3 Getter som får dagligt tillsyn så du fyller på vid behov. Thermobar heter dom gjärna om du vill kolla prisläget, men jag tror bole har en variant till runt 3000 något, sen kan man om man är duktig göra egen med en stor och liten balja, isolerad värmeslunga och frigolit. Se till att den är så du inte behöver jordfelsbrytare i så fall, och att den står så till att getterna inte kan vända på den (monterat fast i staketet) och så att dom inte kommer åt sladden.

Hmmm vad mer kan man säga till om….

Jo, vindskyddet borde ha 3,5 sidor, altså tre hela sidor och en halv så dom kan söka skydd även om det blåser rakt mot vindskyddet. Det gör inget om det är lite stort, måtten på vad som är minsta kravet finns på jordbruksverkets hemsidor. Det kan vara smart om du inne i vindskyddet gör en liten box på utsidan  (om du gör ett foderområde kan den vara en del av det?) i fall sjukdom eller behov att sära på en av djuren. Jag ritade snabbt i paint ett exempel på hur jag tänker :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mantissa
8/18/10, 3:16 PM
#4

Vill man göra det enkelt för sig kan man köpa ett sånt där flyttbart skogsstall. De är ofta för små för hästar, men för 2 Getter bör det räcka gott.

medde
8/19/10, 3:13 PM
#5

Håller tyst just nu. Rita har gett det bästa svar man kan få.

Vilken klippa vi har här på sajten!!!Tack Rita

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
8/19/10, 3:48 PM
#6

#5 Skäms

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Vattnadal
8/19/10, 5:34 PM
#7

Man måste anmäla till JBV om man har får eller Getter. Är själv på gång att skaffa Getter nu. Jämtgetter blir det här, då de dels är här4digare, sen kan man göra en välgärning och hjälpa till att bevara en gammal lantras.

Kika gärna på allmogetter här.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gasoline
8/19/10, 8:04 PM
#8

Vindskydd är ju självklart, eftersom det ska vara deras permanenta boende.

Funderade lite på det där med att kunna mata på andra sidan av en vägg, blir de aggresiva när de matas?

Läste om djupströbädd på internet, vad är det? Är det när man lägger på nytt ovanför det gamla ända fram till våren då man tar ut allt?

Hur ofta måste klövar verkas, läste det.

Hur gamla blir det?

Vilka Getter klarar att vara ute med vindskydd om vintern? Vill helst ha korthåriga, men de kanske inte klarar det? 

Min syster snackade om något form av flöte man kan lägga i vattenhinkarna om vintern till hästar. Har någon hört talas om det? Kan Getter även ha det?

Flyttbar skogsstall, vad är det? Läste att man hellst ska ha vindskydd med 2 ingångar, så inte geten med högst rang hindrar någon från att komma in och ut. Vi har en form av liten lekerstuga, ska kolla måtten på den och evt bygga om den till "stall" till våra Getter, om vi skaffar några.

Gasoline
8/19/10, 8:09 PM
#9

Vad har JBV för intresse utav att veta att man har Getter föresten? Hehe, bara en lite fråga. Hade bara tänkt att ha de som betesdjur och sällskapsdjur utan avel och försäljning av något.

Kostar det något att anmäla?

Rita-S
8/19/10, 8:23 PM
#10

Getter blir gjärna runt 10-15 år gamla  ungefär, och den klarar svenska klimatet bra. Du har även lappgeten som är en rätt nyåterupptäckt inhämsk svensk ras som dom säkert skulle gilla om ni tar hem två Getter och en bock och reggar er i genbanken med avel i syfte att bevara rasen :) Alla tre svenska getraser klarar klimatet bra även vintertid så länge dom får en ligghall.

När det kommer till verkning så är det presis som med hästar: Inspektera regelbunden och verka vid behov.
Dock brukade vi i getfjöset där jag jobbade värka 2-4 gonger per år. Dessa Getter fick dock gå på en del varierat terreng och nötte en del själv, det kan vara behov för varannan månad eller sådan på Getter som går på samma terreng.

Ett flyttbar skogstall är typ et litet mobilt stall. Du kan även köpa/bygga kalt stall, bygga om/på en lekstuga med. Du måste bara se till att storleken på huset stämmer med regelverket:
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2496

Kika där särskilt under Måttbestämmelser, utrymme och betesmarker :)

Det står mycket litet om mått i takhöjd och tillsvarande, föruten en minsta storlek kvadratmeter per djur i box med spaltgolv eller box med ströbädd. Det kan vara bra att se till att djuren har gott om plats i ligghallen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TheoA]
8/19/10, 11:41 PM
#11

Tänk på att bockar luktar riktigt illa!

Rita-S
8/20/10, 8:38 AM
#12

Ja det gör dom, dom luktar riktig stärkt, men det kommer inte märkas lika mycket på en lösdrift som i ett stall/fjös.
Ändå kan det vara nog till gnäll från fin-näsade granner, om ni har några riktig nära där dom skal gå.
Av den anledning kan det vara smart att satsa på semin om du tänker ta killingar på getterna, alternativt skickar du getterna till betäckning på nån annan gård ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Forest]
8/22/10, 12:58 PM
#13

kan rek att man kastrerar sin getabok då slipper man lukt och de blir inte lika sura heller.  Har blivit stångad o det gör jätte ont. Skäms

Annons:
[TheoA]
8/22/10, 1:02 PM
#14

#13 Mmm ibland kan det gå riktigt illa. En bekant till oss blev stångad av en bock och fick operera och gå på kryckor väldigt läge med gipsat lår. :/ så kastrera rekomenderar jag nog också… :P

Upp till toppen
Annons: