Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 12166 ggr
Lorita
2010-11-05 21:04

Hur verka man klövarna?

är det lätt att göra själv?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[TheoA]
2010-11-05 22:21
#1

Jag vet att på Getter kan man göra det själv med en rejäl tång. Men jag tror det är samma sak med får.

Lorita
2010-11-05 23:42
#2

då har jag fattat det rätt, jag mellan verkar mina hästar själv

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
2010-11-06 18:49
#3

Maken håller fåren och jag klipper med sekatör, den billigaste 2-eggade från biltema, när vi verkar klövar.

När vi klipper ullen håller jag och maken klipper. Vi kör för hand än så länge, men investerar nog snart i elektriskt, då det är jobbigt med handsax.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
2010-11-06 18:59
#4

#3 tack sekatör var ju inte så dumt, det låter om att klippa klorna på katten Glad det finns ingen pulpa man kan skada Obestämd

#3 igen hur många får har du och sort?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
2010-11-06 19:06
#5

Jag har 7 gestrikefår, 2 vuxna tackor och 4 tacklamm från i våras, samt lammens pappa Ture, som vi blödigt nog kastrerade istället för att slakta nu i höst.

Jodå, man kan klippa för långt, så att det blöder. Jag klipper lite i spetsen, och formar sen till klöven så att det blir stiliga fina vita kanter. Maken hittade info på JBV sida som han har skrivit ut om klövvård på får. KIka där, så får du massor av bra och gratis info om en hel del fårfrågor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
2010-11-06 19:18
#6

#5 tack, klövar, klippning och slakt måste jag ha löst innan det blir köp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Vattnadal
2010-11-06 19:28
#7

Vi läste en del, sen skaffade vi våra, en av dem en äldre tacka, som vi lärt oss massor av. Slakt har vi inte kommit till än. Fast vi har tur, killen som föder upp Highland cattle här kommer att ha ett slakteri nästa höst, och ta emot får oxå! Det innebär 20 min resa till slaktaren!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
2010-11-06 19:58
#8

#7 jag tror jag kan få kontakt med en som kan komma och slakta på gården, det är bra för då får man inte sälja köttet. Vi har ett förråd som vi kan inreda för styckning mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lejonhjarta
2010-11-10 01:48
#9

Vår hovslagare sa att vi kan ta en rasp och raspa kossornas klövar själva. Måste ju kunna gå med Getter å får med. Skulle ta uppifrån och ner framtill.

Lorita
2010-11-10 06:40
#10

#9 tack, ja rasp är mer känsla och inte så stor risk att skada något.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
2010-11-10 10:15
#11

Verka klöver och hovar går ut på samma principen: Ge djuret en naturlig sätt att sätta ner hov/klov och förhindra att dom blir för långa så djurets rörelsesmönster berörs.

Denna PDF kan du nog med fördel studera/spara ner/skriva ut då den är rätt utförlig. Nu visar den utrustning i form av hovsax och en kniv, men du kan med fördel lägga till en hovrasp med då denna är mindre chans att du i början tar för mycket av olycka:

Jordbruksverket om klövvård och klövsjukdommer hos får

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Vattnadal
2010-11-10 14:43
#12

Mina får skulle nog inte ha lust att stå stilla och raspas, när man kan klippa med några snabba snipp. Tar man lite i taget är det ingen fara. Hästar är ju på ett helt annat vis, då man vänjer dem med hovpyssel och hanteraing tidigt. Fåren har ju inte alls detta pysslande, så de bör nog ställas på ett klippbord och spännas fast för att kunna verkas, särskilt om man ska raspa.

Klövarna växer för mycket när de är stallade på vintern, men inte på alla. Våra går ju på ströbädd, vilket är på tok för mjukt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
2010-11-10 19:32
#13

#12 OK, då får Obestämd jag vara beredd på båda metoderna Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Upp till toppen
Annons: