Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 12286 ggr
MoaW
2011-01-19 23:30

dvärggetter - HJÄLP!

har fått mejl från en uppfödare av dvärggetter, vi har blivit erbjudna att tinga killingar som är redo att flytta i april.
Vi har velat fram och tillbaka om vi ska ha Getter eller inte, det känns heeelt rätt om det inte vore för rymningsrisken!! Vi har nämligen grannar, som lägger ner mycket tid på sin trädgård, och håller på med veteranbilar och sånt… Inte så kul om dom rymmer alltså.
Men endå när jag fick mejlet blev jag såååå glad, så ni måste hjälpa mig att tänka logiskt!
Kan vi ha Getter?
Vi har inte möjlighet till nån stor hage, men enligt uppfödaren skulle det vara okej om man har endast ett par (två stycken hade vi tänkt). Har stegat upp området tidigare och fick det till ca 500-600kvm.

Vi har mycket tid att lägga ner på djuren, jag har tänkt klickerträna dom, lära dom att gå promenader osv. Tror ni att det skulle funka? Vad ska man i så fall ha fför stängsel?

Jättetacksam för hjälp! Jag hoppas ju självklart att det skulle funka, men man måste ju samtidigt tänka realistiskt så att det blir bra för djuren!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Fridaaaa
2011-01-20 11:16
#1

Getter har lätt för att rymma, av min erfarenhet i alla fall :)
Hade 3 Getter på skolan,och den ena rymde titt som tätt :) Men det är kanske individuellt och hur bra inhängnad man har :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-01-20 14:39
#2

ja det var det jag tänkte på. men så finns det ju alltid MEN, så man vet ju aldrig riktigt innan man skafft dom Tungan ute därför jag har så svårt att bestämma mig…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-01-20 14:54
#3

förstår att du har svårt att bestämma dej :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
2011-01-20 21:04
#4

Ja, det är ju problemet, se til att göra mycket med dom som att gå ut på promenader, klickaerträna dom ofta (som du vill göra) och gå i skogen till exempel.

Ha mycket saker i hagen så dom alltid har något att göra, massor at grenar, en tunna kanske :), Lastpallar (såna finns det massor av på granngården) och lite saker så dom kan "klättra" gärna en kulle i hagen om man inte har en kulla kan man ju alltid bygga som en trapp…

[TheoA]
2011-01-20 21:07
#5

Och stängsel kan du ju ha först fårnät och innanför kan du ju ha eltråd, och sist en eltråd högst upp.

MoaW
2011-01-20 21:13
#6

jag tror jag lutar åt att bygga ett rejält staket och prova… kolla med några släktingar om dom kan ta dom om det inte funkar, så att dom har ett garanterat hem!

#4 jag har funderat på det om dom kan trivas bättre om dom aktiveras. Som  med hundarna, dom blir ju mindre rymninsbenägna om dom aktiveras! och jag har tänkt aktivera getterna lite som hundarna, i mån av tid iaf. Dom kanske inte får riktigt lika många promenader som hundarna Flört men några i veckan har jag tänkt
och agility och klicker… vi har ett stenrös dom säkert skulle älska att klättra i , problemet är att det ligger i kanten av gården, så sätter vi stängsel runt kan dom säkert hoppa från stenröset över stängslet Tyst

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Fridaaaa
2011-01-20 21:14
#7

#6 Vi löshoppade den ena geten som var på skolan, tyckte han var superroligt hehe :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-01-20 21:18
#8

nån som vet om man kan ha typ gunnebostängsel? 2meter högt?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-20 21:57
#9

#8 ja, det är bäst! Man kan också köpa begangnat viltnät, om man har tur kan man få det gratis.

MoaW
2011-01-20 22:43
#10

TACK FÖR HJÄLPEN! NÅN SOM VET VART MAN KAN FÅ TAG I BEGAGNAT STÄNGSEL? HAR KIKAT BLOCKET, MEN HITTAR BARA 25M GUNNEBO, DET RÄCKER INTE…?JUST NU HÄNGER DET GANSKA MYCKDT PÅ OM JAG FÅR TAG I STÄNGSEL ELLER INTE

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-20 23:06
#11

oj, ursäkta att det blev stora bokstäver, min mobil vill inte skriva små bokstäver Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Lejonhjarta
2011-01-21 00:49
#12

Kan d vara vägverket som har hand om viltstängslet längs våra vägar? Kanske kan ringa dom. Vet att ja sett annonser i tidningen om att d säljs ibland.

740tjejen
2011-01-21 12:22
#13

Släng ut en köpesannons i lokaltidningen. Hundgårdssektioner kan också vara något, kanske lite dyrt om du ska ha många. Men är stabila.

Annons:
MoaW
2011-01-21 13:59
#14

nu har jag lagt annons på blocket och lite gratis annons sajter, håll tummarna nu Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-21 16:16
#15

#14 Jag vet ett ställe här som precis har tagit ner sitt hjorthägn.. Men jag vet inte om dom säljer det.

MoaW
2011-01-21 16:19
#16

okej Glad

kanske har fåt tag i fårnär, men det blir nog för stora hålrum

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-24 16:21
#17

har varit ute och mätt nu! har bestämt mig för att offra hundhagen, så getterna får typ dubbelt så stor hage. ungefär 900kvm kommer den bli (på ett ungefär). Mätte för stängsel, och jag behöver ha tag på 135m stängsel Förvånad letar som en galning…

har fått se bild på sötnosarna, dom är underbara Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-01-24 16:44
#18

#17 visa oss? Spännande:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-01-24 16:54
#19

ska fråga ägarna först om jag får "sprida" bilderna Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-01-24 17:01
#20

#19 Ja gör det ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
740tjejen
2011-01-24 17:22
#21

Härligt, :) hade du tänkt göra med dom, du får lära dom trick och sånt :)

MoaW
2011-01-24 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

här är en bild på sötnosarna!

Har kanske fått tag i 90 meter 2m högt stängsel nu, så då har jag "bara" 45 meter kvar Skrattande om man har 2 meter högt, tror ni jag behöver el på det också då?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

740tjejen
2011-01-25 09:03
#23

Du kan säkert ha en tråd med el i, så de får respekten för stängslet. supersöta är dom.

Fridaaaa
2011-01-25 10:52
#24

#22 Nej gud vad söta:D

Minns när vi hade killingar på skolan =) Supersöta:D

Vi hade eltråd längre ner på vårat staket=)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-01-25 18:23
#25

okej! ska man ha tråden upptill eller nedtill då? vi vill helst undvika eltråd Obestämd men börjar dom rymma så är det ju kört, eftersom vi har grannarna så nära, så då får man kanske sattsa på el…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-25 19:41
#26

#25 Om dom är så små så att dom kommer egenom hålen i nätet så kanske det är bra att ha 2 trådar längst ner. Men när dom växer så behövs det nog inte.

MoaW
2011-01-25 20:14
#27

#26 tror inte dom lär komma igenom hålen, det 5x5 cm Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Elshira
2011-01-26 02:01
#28

Är det två meter högt så tror jag ingen eltråd behövs mer än om de skulle börja gräva sig ut kanske xD (Om nu Getter gör sådant? haha!)

Känns väll dock som att 2 m höga är något "overkill", 150 är nog ändå bland det högre jag hört Getter hoppa (i.af sådana som inte är extremrymmare), och skulle de nu göra det så går det ju att lösa med en eltråd längst upp (och då använda dig av de metallpinnar som man brukar ha till hästar t.ex, som sätts ovanpå stolpen).

2 meter är ju bra! Men stolparna kommer bli snodyra, och svårt är det att hitta så höga stolpar om man nu inte letar i metall. Går ock säkert att specialbeställa relativt billigt, men prisskillnaden på 150 och 200 cm (+ det i marken) är nog ganska så markant.

Hakuna matata!

[TheoA]
2011-01-26 18:54
#29

Jaha… trodde det var större hål…. xD

Getter kan ju hoppa 210 cm, men det är väldigt ovanligt! Jag vill inte skrämma dig! xD

Elshira
2011-01-26 19:15
#30

#29 Precis de kan, om de är riktiga rymmare! Men det beror ju på hur extrema dem är ^^

Hakuna matata!

MoaW
2011-01-26 20:26
#31

Tack för all hjälp! jag tror jag börjar med tvåmeters stängslet, så blir det väl el om dom börjar ta sig ut ändå Tungan ute

men jag läste att dom kan lära sig öppna grindar också, nån som vet några get-säkra grindar? Tungan ute

#28 jag tycker också att 2meter är lite väl högt, men det är det enda jag fått tag i begagnat! blir himla mycket billigare så, och ingår stolpar också. Har fått tag i 50-60meter 2meter högt gunnebo, och en annan som hade 30meter 2meter högt, men har inte fått svar av den personen än…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Elshira
2011-01-26 20:35
#32

#31 Jasså, ja ingicks stolparna så var det ju kanon! ^^

Jag skulle nog tillverkat den dörr, antingen även den i gunnebo, eller i trä och satt på gångjärn. Sedan knyta med ett rep utifrån, någon form av skjutlås eller en sådan som man brukar ha till hästars boxdörrar.

Hakuna matata!

MoaW
2011-01-26 20:44
#33

#32 okej… jag kan ingenting om att bygga, eller vad man har till hästar, så jag lägger det på min far Oskyldig synd bara att han är den enda i familjen som inte vill ha getter…. kanske kan jag övertala grannen istället, han fixar allt och har tydligen velat ha Getter länge! (där löstes förresten grannproblemet xD)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-26 20:47
#34

gaah nu skrev jag jättelångt och sen upptäckte jag att jag inte klickat i skriv-rutan, haha Tungan ute så går det när man har bråttom

Nån som vet hur stor hage dom behöver på vintern? för dom kanske inte vill ha riktigt lika mycket utrymme på vintern, jag vet inte…. läste att man ska dela av hagen i sommar och vinterhage, och då tänkte vi dela av så att dom har typ 100kvm på vintern, och 800kvm resten av året

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Fridaaaa
2011-01-26 20:52
#35

Dem getterna vi hade på skolan gick i samma hage året runt, fast dem hade en lika stor hage med grind emellan som dem hade på sommaren så att getterna hade dubbelt så stor hage på sommaren. Sedan hade dem bod som typ såg ut som en lekstuga att gå in i=)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-01-26 22:10
#36

okej, det är väl för parasittrycket man gör så… men vi kan göra så att dom har hela på sommaren och bara en bit på vintern? man märker kanske hur dom vill ha det.

Vi har ingen lekstuga åt dom, men en box i ladan :) Så vi får antagligen bygga nåt vindskydd åt dom ute i hagen också, för dom kommer inte in i ladan själva… ska dom gå i hagen på vintern också så måste det vara vindtätt har jag läst, år väl fixa det med

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Elshira
2011-01-26 22:15
#37

#36 Tre (och en halv gärna) väggar och tak funkar bra ^^ Läs t.ex hur man bygger en enkel carport så är resten enkelt =) Vi har 6 cementklumpar i rör som har en metallhållare som sticker upp på ovandidan (de är nergrävda) och i metallhållarna fäster man pelarna. Och sedan lite grus.

Träväggar och metalltak har vi.

Ungefär samma princip med vindskydd, men lite mer grus för dränering bara =)

Hakuna matata!

MoaW
2011-01-26 22:46
#38

jahaa grus hade jag inte tänkt på alls… men det har vi massa, fasst det är ganska grovt, det kan dom kanske inte gå på Obestämd ska sätta igång att bygga iaf såfort vädret tillåter! Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Elshira
2011-01-26 23:26
#39

#38 Grovt makadam går alldeles utmärkt! Sedan har du förslagsvis halm eller torv eller något liknande ovanpå det!

Hakuna matata!

MoaW
2011-01-27 13:53
#40

just det, de tänkte jag inte på Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-27 18:34
#41

Jag hitttade en bra ritning på ett lätt flyttbart hus (kan vara bra på sommaren, dom hade även gäss i dom husen.

Annons:
MoaW
2011-01-27 18:45
#42

jag tror inte vi behöver bygga nåt hus/skydd längre. Kom på att gamla dassen i ladan har öppning mot hagen så dom kan ha det! det är ju inte dass längre, bara ett rum Tungan ute det är 1.6 x 1.6 meter, räcker det? Inne i ladan har vi en box åt dom som är 3 x 2meter också. men då måste man leda in dom. (tänkt ha dom där över natten)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-27 18:58
#43

Hyllor äslar dom ju.. Är det bara 2 så går det nog, dom gillar när det är lite trångt..

[TheoA]
2011-01-27 19:21
#44

älskar*

MoaW
2011-01-28 22:18
#45

Imorgon ska jag åka och välja ut två!! Skrattande blir förhoppningsvis massa bilder då Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-01-28 22:30
#46

#45 Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit vad jag är avis på dig ;(

Rita-S
2011-01-29 10:06
#47

åh va spännande! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-01-29 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Nu har vi varit och träffat getterna! Skrattande Dom var jättesöta! fast lite stora. har läst att dom är typ 45cm höga, men dom här måste varit något högre, för våran vovve (som var med) är 40 hög, och dom var skitmycke större än honom xD

varning för bildbomb!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
MoaW
2011-01-29 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

den här har vi tingat :)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

det här är pappa hans xD

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

den ljusa har jag tingat Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
MoaW
2011-01-29 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

det här tyckte dom va skitkul :p

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-01-29 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Justsmiile
2011-01-30 22:43
#60

Guud vad söta!

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

[TheoA]
2011-01-30 23:24
#61

Vilka gobitar! skulle själv valt dom bruna!

MoaW
2011-03-25 11:12
#62

NU BEHÖVER JAG HJÄLP IGEN! Tungan ute

Nu får jag snart hämta hem getterna, men det måste ju förberedas först! Man måste ju skaffa SE nummer, så jag kollade jordbruksverkets hemsida nu, och undrar om produktionsplatsnummer är samma sak? iså fall, vad ska jag fylla i här:

  • typ av verksamhet som finns på produktionsplatsen
  • produktionsinriktning

Vi ska ju inte ha någon produktion Obestämd

Sen är det det här med vad dom äter, som jag förstått så äter dom ALLT, men vad ska vi köpa in? halm och hö ska vi köpa, men vad för mineraler är det dom ska ha? nåt mer?

Sen är det det här med hagen, vi hade en stor stock som vi hade tänkt lägga in i hagen som dom kunde klättra på, men så var det några här och hämtade den utan att säga till först (vi sa för ett halvår sen att dom kunde få den), så nu går ju inte det Obestämd Vi har massor med lastpallar, kan man använda det, eller kan dom skada sig på dom?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Rita-S
2011-03-25 11:25
#63

När det kommer till produktionsplåtsnummer så kan jag tyvärr inget om svenska systemet, men aksnke andra här inne kan svara :)

När det kommer till foder så är det inte alls säkert dom behöver något mer än hö faktisk, mend et vore en ide att be om en analys av höet och sen vet du hur bra värderna är.
Med bra värden är hö ensam nog.

Getstallet jag jobbade med köpte dom säckar med bröd från bagarn till att ge sina kossor, sådan som blivit bränt eller ramlat i golvet och sådan, en sopsäck för en hundring.

Nu är det nog en del där som jag inte själv helst vil ge en get eller kossa, socker och ägg och sådan exempelvis, men nån brödskalk i bland brukade getterna med uppskatta. Killingarna där fick nån näve med kraftfoder för klövdjur. Granngården brukar ha sådan. Om du känner du vill ha litet i bakhand ut i fall dom behöver det kan du altså köpa en liten säck med kraft för klövdjur. Om du får köpt från lokal bonde kan du även ge havre och korn som är krossat, tillsammans med mineraler för klövdjur.

Fast där kan man köpa mineralsten. Altså, inte saltsten, men mineralsten. Det finns, en slicksten för får och Getter (och nöt med tror jag) som dom slickar på vid behov. Dom vi hade i får och getstallet var det märkt på utsidan med att det skulle has som komplement till saltsten.

Lastpallarna kan ni nog använda till att bygga små klätterställningar, se bara till så ingen spik sticker ut, och att det inte är splintar av storlek som sticker ut. Dom är stadiga på foten och lär sig snabbt hur dom klättrer, och dom är inte gjorda av glas :D Men om du skal bygga små "torn" av en 5-6 pallar kan det nog vara fördel att täcka gappen mellan planken med annan plank på toppen iaf. sen skulle jag kanske spika fast tjärpapp eller något annat o-halt, trä blir halt vid regn. I övrigt kan ni nog även använda lastpallarna att göra små regn-hus om ni täter till dom, så kan dom både gå in i husen och få skydd mot regn och klättra på dom samtidig. Två i ett! Två lastpallar på högkant uppå varann blir nog skaplig höjd så dom kan gå in där , och dom borde inte väga så mycket att ni inte kan flytta på dom heller om ni har lastpallarna så här:

|_ _|

sen då förståss två i höjden och två som tak så har ni nog ett gulligt litet vind och regnskydd samt klätterställning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-03-25 14:46
#64

tack så mycket för hjälpen! jag fick ordning på det där med anmäla produktionsplats det fanns rutor att kryssa i så det var bara att kryssa i övrigt Tungan ute

Ska dom ha saltsten också?

Så mineralsten, havre och korn, kraftfoder för klövdjur, mineraler för klövdjur (samma som mineralsten??) ska vi försöka få tag på.
Hö och halm har vi redan fixat Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-03-25 18:48
#65

Viltsaltsten ska dom väl ha, gärna en som sitter på en högre pinne så dom får kämpa för att få tag på. Jag tror att det finns information om du googlar-. :)

Rita-S
2011-03-26 14:27
#66

Ja, du behöver ju inte skaffa ALLT det om du inte vill, mineralsten och saltsten eller mineral-saltsten, korn och havrekross eller kraft för klövdjur var tanken då :) Köper du färdig kraft för klövdjur så lär du inte behöva mineralsten då dessa brukar vara komplett med vitaminer, mineraler o dyl. Fast den mineralgivan är ju beräknat ut från att ge en viss mängd dagligen. 

Personligen, vare sig det är Getter, får, kossa eller häst, föredrar jag att ge mineraler, korn och havre var för sig då jag lättare kan begränsa mängd kraft och öka mineraler vid behov, allt ut från analys på höet. Om höet är fullgott för djuret lär man inte behöva ge extra av något, därav analysen. Är det lite protein i höet men bra med mineraler, vitaminer och annat så behöver man ju inte öka på mineraler och vitaminer, är det lite mineraler och vitaminer men mycket protein behöver man inte öka proteinet  och så vidare.
Tanken med kraftfoder är att supplera på grovfodret det som fattas där, inte att bara ge för givans skuld :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-03-26 15:06
#67

#66 tack för att du redde ut det, jag blev lite förvirrad där! Flört Har ju aldrig haft nån typ av lantbruksdjur förut så jag har ingen aning vad allt det där är för något Förvånad Men det ska nog gå!

Vi får kolla vad vi hittar, men annars håller jag med dig att det är ju bättre att ge bara det dom behöver! Vi har inte gjort nån analys på höet (eller rättare sagt jag vet inte om dom gjort nån analys, men vi har iaf inte fått ta del av den), men dom sa att höet var väldigt bra, dom trodde det skulle vara för bra för Getter.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-03-26 23:08
#68

Getter brukar inte vara svårfödda, dom äter det mästa och är geniala på att rensa upp buskas och sådan i skog exempelvis :) Dom uppskattar att få grenar och småträd att tugga på, julgranen brukade bonden kasta in till getterna (han tog från egen skog så den var inte besprutat med något) exempelvis!

Så höet behöver inte alls ha samma värden som exempelvis till en häst.
Därav är det inte alls säkert du lär behöva kraftfoder till dom, iaf inte nu som det går mot varmare tider!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-03-26 23:15
#69

#68 hur vet man om dom behöver kraftfoder?

men mineral och saltsten är väl bra att man ha ändå, även fast höet är bra?

ja det är hö till arbetande travhästar, så det ska vara väldigt brahö. men det blev lättare för dom att betälla hem extramycket hö än att beställa olika sorter (vi har ordnat med en min mamma känner som har häst så vi köper via dom).

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Rita-S
2011-03-27 10:20
#70

Saltsten måste dom ha ja, men mineralsten tycker jag är beroende på värderna i höet. Och om det är hö beräknat för arbetande hästar lär det nog ha bra med mineraler och vitaminer, samt bra med protein. Jag skulle gissa att dom knappast kommer behöva kraftfoder iaf.

Dom flesta djur brukar dock slicka på mineralstenen när dom känner dom behöver något i den blocken, presis som dom gör med salt. Med andra ord kan du nog ställa fram en mineralsten eller mineral-saltsten och låta djuren själv sköta om dom behöver något iaf i början.  Enstaka individer kan överäta och stoppar inte när behövet är stillat utan slickar bort hela stenen för att dom tycker om smaken, så det får du vara uppmerksam på i sådana fall. för mycket salt är inte bra, det kan leda till sjukdommer och brister då djuren dricker mycket och kroppen spolar ut massor av mineraler och vitaminer då det passerar mycket vatten som tar med sig sådan. Det är dock inte så vanligt att dom äter bara för smakens skuld, vi hade inga sådana i getflocken eller koflocken, och jag har bara träffat på två hästar som varit sådan på alla ridskolor och stallar jag har varit :)

Men du ser på dom om dom behöver kraftfoder, är dom slöa och hängiga, magrar ur trots att dom har fri tillgång på hö som inte är dåligt, då lär dom behöva kraft. Du får göra det till en vana att känna genom dom varje dag, över revben, rygg och höfter särskillt då det är där du kommer märka stor skillnat. Getter skal vara spedlämmade så du kommer känna rygg och höftben, och så skal det vara normalt, men du skal inte känna revbenen jättetydligt. Du skal ana att dom finns där när dom är normal hull, men det skal inte vara en upplevelse av att dra handen över en tvättbräda. Under växt är det dock normalt att djuren är något smalare än dom blir när dom vuxit klart, och du bedömmer getens välmående lika mycket på dens  beteende som själva kroppen. En get skal vara vaken, nyfiken, pigg och lekfull i unga år, och något mindre lekfull som vuxen men fortfarande vaken, pigg och nyfiken. 

Är det killingar du får nu så kan du nog ge dom någon näve medans dom växer, men om höet är bra lär dom inte behöva det, det blir bara lyx för dom presis som det är för oss om vi får äta svensk husmannskost men någon gång om dagen bjuds på mumsig yoghurt brevid om du fattar! :) Men det kommer ju inte skada dom heller att få någon näve om dagen under växtperioden, snarare kanske dom växer snabbare och får lite mer kroppsmassa bara. övergöda dom bara inte på kraftfodret :) Det är bättre dom då får fri tillgång på höet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-03-27 14:08
#71

tack så mycket för hjälpen, nu har jag bättre koll! Glad

Det har tyvärr skitigt sig för oss nu Rynkar på näsan vi skulle få viltstängsel gratis, men när mina föräldrar skulle åka och hämta det så var det SLUT… gissa vad ledsen jag blev Rynkar på näsan Nu har jag letat och letat men hittar inget stängsel, och vi kan ju inte få hit getterna innan vi har stängsel… dock är hö och halm och boxarna fixade.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

740tjejen
2011-03-27 17:11
#72

Hej detta är dock bara 160 men kan säkert funka på något ställe.  Vet dock inte om det är i närheten av dig.

http://www.blocket.se/horby/Staket_32808003.htm?ca=16&w=3

MoaW
2011-03-27 17:54
#74

tack, men tyvärr är det jättelångt bort. vi har rensat hela internet känns det som Obestämd nu funderar vi på att köpa 150cm stängsel på typ jula eller krauta istället

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Elshira
2011-03-27 19:01
#75

#74 Köp 160 cm stängsel. Visar det sig att de änså skulle få lust att hoppa ut någon gång i framtiden så är det bara sätta isolatorer ovanpå stolparna (om det är trästolp då) som är förlängda. Man brukar ha sådana för att elrep osv skaa sitta en bit in från stolpen men gå ju lika bra uppåt! Vips så har du stängslet 20 cm högre och kan i västa fall sätta på el om det skulle behövas. Kör ni med metallstolpar är det väll kanske bra att köpa några som är snäppet högre än stängslet, bara ifall att :)

Hakuna matata!

MoaW
2011-04-02 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Nu är getterna här äntligen! Dom är än så länge äväldigt skygga, men jag kan ju förstå att det är jätteläskigt ;) Dom var antagligen inte sådär jättevana vid människor innan, för han hade fått jaga runt på dom en stund innan han fick tag i dom :p Så nu låter jag dom va ett tag tills dom kommer till ro.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Fridaaaa
2011-04-02 21:30
#77

#76 Vad söta!:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-04-02 22:05
#78

Tack :)

TYVÄRR fick vi aldrig tag i stängsel, vi fick köpa 150cm stängsel på jula, jullrigt är det också. Tjorven 8den mörka) har redan försökt ta sig ut en gång, fastnade med huvudet i nätet. vi ska sätta hönsnät längst ner så får dom inte ut huvudet. men jag är lite nervös för hur det kommer bli med rymmandet, alla säger att jag kommer få kaos framöver :S jag hade ju tänk skaffa 2meters stängsel, så förut va jag inte så orolig…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
2011-04-02 22:38
#79

Ha 2 växelhagar så de alltid har gräs och sly.

Jag blir bara mer och mer sugen på Getter, vi har utrymme, foder, hage som mest är en stor kulle och massvis med pallar och stockar. Det ända som fattas är tid. Är sugen på att låna några i sommar men vi får se.

Elshira
2011-04-02 23:05
#80

#78 Köp hellre svetsat fyrkantsnät istället för hönsnät. Hänsnät går sönder väldigt lätt så det är lätt att de kanske biter tag och sedan kan de sticka sig på det trasiga nätet om de fortsätter.

Ser du bara till att de har en liten "klätterställning" och alltid något att pilla med (tugga på grenar osv) så tror jag nog ändå de ska hålla sig inne.

Annars kan du ju fakriskt sätta två smala eltrådar på insidan så att de får lite respekt för staketet och inte bara går på det. DÅ kanske de inte känner för attt ev. hoppa eller klättra upp för det heller. En eltråd eller ett tunnt elrep kostar inte så mycket, och kan ni få tag på ett begagnat elaggregat (kolla gärna hastnet.se) så blir det nog inte så farligt :)

Hakuna matata!

740tjejen
2011-04-03 06:45
#81

Söta dom var, blir själv sugen på Getter. Men satsar nog på får :)

MoaW
2011-04-03 19:30
#82

#80 okej, ska kolla upp det! tack!

Nu har vi ett problem, dom kör ut huvudena HELA tiden, och fastnar, när man kommer och ska ta loss dom blir dom skitskraja och rycker tills dom får loss huvet, så nu har den ena ryck så den blöder på örat Rynkar på näsan det är märkningen i örat som ryckt så att det börjat blöda..

Jag vet inte heller hur jag ska få dom tama! jag trodde inte att dom skulle vara såhär skygga! visst var jag beredd på att det skulle bli en omställning och att dom skulle va lite skygga, men man har ju hört va tama dvärggetter kan bli, så jag trodde det skulle gå att närma sig dom. några ideer?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-03 20:39
#83

en hund, katt, häst, ko eller ett får skulle bete sig presis likadan om dom inte är vana vid att folk bara går bort till dom från barnsben av. Om uppfödarn inte redan från första dag vänjer dom vid att någon kommer bort och tar på dom så blir det som på detta viset. 

Du gör med dom som med alla andra djur. Låt dom få komma bort till dig! Låt grovfoder vara "fristad", men bjud dom på morot, bröd eller annat som dom vackert får hämta från din hand. dom första dagarna borde du inte forsöka ta på dom när dom vågar bort sig mot dig, utan det kan nog vänta några dagar. sakta men säkert kan du våga dig på att gosa en snabbis på dom, varända gång du hinner gosa litet på dom så kommer dom vänja sig vid att inget illa händer när man gör så :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
MoaW
2011-04-03 21:16
#84

#83 men jag kan inte ens ge dom godis Obestämd jg provade att kasta godiset till dom  men dom vågade ändå inte ta det.

som du säger så hade jag ju förväntat mig att dom skulle vara, men ändå att det skulle gå att muta med lite gottgott Tungan ute men jag har varit inne i hagen hos dom och gått och bara suttit och hoppas att dom vänjer sig…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-04-04 11:14
#85

#84 Det tar tid för dem att vänja sig vid dej :) 
Det är ungefär som t.ex marsvin, kan ta månader att få en unge tam, har haft ena nu i 3 månader, och han tar fortfarande inte ur handen, ge det tid :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-04-04 20:07
#86

nu känner jag mig lite lugnare Glad

jag var mest orolig att jag hade fått onormalt skygga Getter, eftersom det är viktigt för mig att dom ska bli sociala! men nu har dom kommit mer till ro och vågar sig fram mer, och när dom är i sitt krypin går det att klappa lite, fast bäst är det at man bara sitter bredvid. när jag var ute och fixade i hagen nyss så kom den ena fram och ställde sig bredvid mig och kikade. Dom är jättenyfikna! men om jag kikade tillbaka sprang hon iväg Tungan ute

Dock så har jag fortfarande inte hittat nått godis att locka dom med. vi har lagt ut lite olika till dom för att se vad dom gillar, men dom har varken rört bröd, morot, äpple eller cornflakes. nån som har nåt tips på nåt som Getter älskar?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-04 22:25
#87

Salt! Tungan ute fast dom som vi hade älskade turkisk peppar av någon anledning. Kan inte säga jag rekomenderar att ge sådana saker i normala fall dock! :) Men just att dom inte rör godiset kan vara omställningen faktisk, det kan vara dom kommer till godsakerna sen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-04-05 15:31
#88

så det är tålamod som gäller då! svårt Tungan ute

det blir faktiskt bättre och bättre hela tiden, men det som skrämmer dom är att man går mot dom, då springer dom iväg. men dom är väldigt nyfikna, och dom har vågat sig ut mer i hagen idag! förut har dom hållt sig i samma hörn. dom vågar också gå ifrån varandra lite mer nu

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-05 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

här kommer lite bilder på hagen

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-05 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

,

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
MoaW
2011-04-05 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-05 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-05 15:48
#93

vilken fin stenhög! Och sementringen är klockren! Klättrar dom mycket? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-04-05 16:00
#94

nej dom har inte vågat sig ut dit! dom sitter i ena hörnet och trycker mest, men har försökt klättra på den plankan som vi stöttat upp hörnet med. Så den får vi byta ut innan dom lär sig klättra över Tungan ute

grannen hade dock sett dom vid cementringen, den ena hade vågat sig fram och gått upp med frambenen. men jag hoppas dom vågar gå runt mer när dom blir mer vana! Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-05 18:36
#95

jo men absolut, det kommer dom göra :) Ge det litet tid bara!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-04-05 18:45
#96

nu har dom hälsat på ena vovven!!! Skrattande mamma släppte in honom i hagen och dom var inte så rädda för honom som dom är för oss

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-05 18:46
#97

..

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
740tjejen
2011-04-06 07:25
#98

De är ju bara för söta. Får nog övertala sambon :)

MoaW
2011-04-06 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

jag funderar på om tjorven kankse kommer bli långhårig, vad tror ni? (tjorven är den bruna)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Tappsveden
2011-04-06 23:12
#100

Har läst igenom hela tråden och funnit bra med svar på några av de frågor jag själv har. Min pappa är nämligen ute efter att köpa Getter och har hittat två tjejer födda 2009 som går på vanligt elstängsel utan att rymma och är väldigt sociala och tama. vi har jättemycket sly runt våran gård och skulle kunna få ihop 3 hagar till getterna..Han ska ringa för mer info imorgon.

Helt underbara söt Getter du har!

MoaW
2011-04-12 17:59
#101

Nu kommer jag med mina frågor igen!

Nu har vi ju haft dom i lite över en vecka. det är självklart inte lång tid, men jag örjar fundera lite endå! Dom är verkligen jätteskygga, vi lyckas inte få dom att bli lugna med oss. Går man in i hagen springer dom bort, går ma emot dom springer dom bort. Nån gång när jagvarit där inne så har dom nyfiket kommit närmre, men rör man sig minsta lilla eller gör nåt ljud så rusar dom iväg.

Vi har hittils bara låtit dom vara, och gått in och matat dom, pratat lite med dom, suttit i hagen osv. Men jag funderar på om det räcker för att dom ska bli tama? För dom springer ju alltid ifrån oss och kan alltid komma iväg, och då behöver dom ju inte vänja sig vid oss. Alltså, kommer dom bli tama även fast dom inte behöver? (med behöver så menar jag alltså att dom kan ju alltid välja att springa ifrån oss, vilket dom också gör)

för nu accepterar dom ju att vi är i hagen, för det är det enda vi kan göra. men hur kommer man till nästa steg?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-12 19:29
#102

Sätt dig med maten :) Ständigt närmare. Lite och lite för varannan dag. Sen bara sitter du där och äter något du med. Det kanske kan hjälpa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Denna kommentar har tagits bort.
MoaW
2011-04-12 20:30
#104

#102 ja fast dom tar ju inte maten då Obestämd

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Rita-S
2011-04-13 07:34
#105

Nej men du behöver inte sitta strax brevid maten!
du närmer dig sakta tills du ser dom blir nervösa, backar ett steg eller tre och sen sitter du där.
Sitt en bra stund tills dom är van vid att du kommer dit och sitter i bland. När dom inte bryr sig med det, så närmer du dig tills det samma händer. Det tar tid, men det brukar fungera

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Emma-Rhino]
2011-04-13 10:08
#106

Guuud så söta! Har inte kollat in denna tråden så mkt men det ågrar jag nu. =) Hur stora blir de som vuxna?

Supersöta och jättefin hage.

MoaW
2011-04-13 12:51
#107

#105 okej tack, ska jobba på det nu Glad idag har jag mutat dom med cornflakes, det var såååå nära att den ena åt ur min hand Skrattande

#106 tack :D dom ska bli ca. 45-50cm höga 820-30kg) men jag tror att dom blir något större, föräldrarna var ganska stora Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Emma-Rhino]
2011-04-13 13:03
#108

#107 alldeles lagom då =)

Rita-S
2011-04-13 13:06
#109

#107 Då är det på G. :) Sätt dig med en skål cornflakes då, och muta dom litet ;) Långsama rörelser, inga snabba eller brå rörelser, så kommer dom nog skal du se! Ge det tiden bara :)Tålamod är din bästa vän! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-04-16 17:40
#110

här kommer en film på hur långt vi kommit Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-16 17:53
#111

Tjorven är så jäkla elak och stångar Stina hela tiden när det är mat inblandat (även om hon inte vill ha maten själv..) är det normalt för Getter? ja tycker lite synd om stina som fått ta några riktiga smällar… här är bara några av dom

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
[TheoA]
2011-04-16 21:17
#112

Det ser ju inte så bra ut när hon stångar, hoppas att det löser sig.

Rita-S
2011-04-16 22:11
#113

för mig ser det ut som rätt normalt beteende för Getter detta, tjorven ser ut som den dominanta av dom två, och då skal faktisk Stina avfinna sig med det
om du pratar getspråk. Dock måste du hålla koll på att inte Tjorven jagar bort Stina från maten så hon inte får äta alls, det är inte bra om det skulle hända.

Det ser kanske lite elakt ut, men det är så det fungerar i djurvärlden, en blir chef och en annan inte, hästar biter och sparkar varann, kossor stångas dom med, och så vidare. Det kommer förmodligen lugna ner sig under dom närmaste veckorna, men om Tjorven är chefen av dom två så kommer hon fortsätta stånga bort Stina då det är Tjorven som alltid kommer ha första tjing på godiset du delar ut. Det är så det fungerar med rangordning blandt djur, dom delar sällant ;) 

En omväg runt det är att du inte tänker "dom skal ha lika mycket båda två" utan bara ger en stor hög så tjorven är upptagen på annat håll och sen får kanske Stina litet mindre :) 

I bland blir flockdjur så goda kompisar att dom äter ur samma hink utan bråk eller gräl, men det är mer vanlig att en tar först, och det denna ena inte vill ha det kan den andra få så småningom. Eller inte alls ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-04-16 22:27
#114

#113 okej, jag är ju så inkörd på hundar där vi precis haft etologi helg på utbildningen dessutom, där rangordningen ser lite annorlunda ut Flört Tjorven är lite "bossig", men det funkar bra så länge inte vi är inblandade. Dom kan stå och äta ur samma höställning osv. Men sitter jag med godis så stångar tjorven bort stina. Samma sak om man går in till dom i gethuset om stina ligger längst in vid väggen så stångar tjorven henne tills hon flyttar sig så att tjorven hamnar längst in. Men jag har aldrig sett henne stångas annars.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-04-16 22:29
#115

just det, jag skulle skriva också att det var tjorvens mamma som var "bossen" i uppfödarens get-flock. Kan hon ha fått det "med sig" av henne? Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Rita-S
2011-04-17 12:04
#116

ja men då tror jag du kan vara lugn :) Om Stina får äta hö utan problem och det enbart är när du kommer med gottgottis så är det som det brukar vara i en getflock :) det kommer nog som sagt att lugna sig litegrann men TJorven kommer nog alltid att forsöka få allt det bästa för sig själv hela tiden.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MoaW
2011-05-19 13:20
#117

Ny behöver jag hjälp igen! Det här med lantdjur är så nytt för mig Obestämd

Tjorven stångar fortfarande Stina, men det är just i matsituationer, när man är ute själv och matar dom och dom bråkas om bästa platsen typ. Men är man två så man matar en var går det bra!

Det nya problemet är att Stina, den andra geten, börjat stånga mig! Hon gör det när jag gör hanteringsträning med henne, och även när jag gett godis till tjorven så har det hänt att hon stångar mig. Att stångas är ju säkert naturligt get-beteende, men jag tycker det är lite konstigt att det kommit nu när hanteringsträningen gått så bra innan. Med tjorven (den andra geten) så går hanteringsträningen jättebra, hon har aldrig stångat oss!
Jag har en kort film här där jag blir påpucklad Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-05-19 13:21
#118

här är en lite roligare film också, när vi tränar

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
[hehlenaaa]
2011-06-20 02:13
#119

Jag blir så fascinerad av dessa Getter! =)

[TheoA]
2011-06-20 12:19
#120

Jag ska åka och kolla på några Getter som är tillsalu den 2 eller 3:dje.. Heheh..

MoaW
2011-06-20 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

va roligt! Glad

här kommer ett tidningsurklipp när tjorven va i tidningen Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Vilgot
2011-07-19 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Hur lärde du dom "tass"? Blev väldigt sugen på att lära min get det :D

Hon kan hoppa genom ringar och gå igenom agilitytunnlar, så dom är väldigt lättlärda!

MoaW
2011-07-20 11:19
#123

#122 jag höll bara fram armen så la hon upp klöven Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-09-25 19:11
#124

även fast jag läste på massor innan vi skaffade getterna så känns det som att jag lär mig allteftersom…

Nu har Stina blivit helt knäpp, hon skriker hela tiden. Förut så skrek dom bara när dom ville ha mat, men nu kan hon stå och äta och skrika samtidigt. 
det är så hjärtskärande, det låter som hon håller på o dör när hon skriker.
Kan det vara brunst? dom är 8 månader nu

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Teddyvide
2011-10-01 20:27
#125

Vilka fina Getter! Väntar nu till våren då jag ska skaffa get, helt underbara djur.;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Annons:
zoolatri
2011-10-03 10:00
#126

#125 Vad ska du ha för Getter?:)

Teddyvide
2011-10-03 16:30
#127

#126 Därggetter jag med.;) En kastrerad bock och en get tror jag att det blir till och börja med.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Adrina
2011-10-05 20:13
#128

Min ena bock som vi fött upp själv stångades också så som din film visar, alltså på oss människor. Men han växte ur det & vi sa till han. Jag är den som bestämmer i getflocken och när dem stångar mig (vilket dem inte gör så ofta längre) knuffar jag tillbaka dem hårdare eller sparkar dem nätt.

Här är en rätt trist film när jag tricktränar Stepp (vår egenuppfödda), jag gör mest samma sak, hehe. Nu kan kan dock fler trix än dem på videon.

http://www.youtube.com/watch?v=5YWJWYD-iDU

Teddyvide
2011-10-05 20:47
#129

#128 Uch vad söt och duktig han var!;)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Upp till toppen
Annons: