Annons:
Etikettlantliv
Läst 10536 ggr
medde
9/7/10, 1:46 PM

Skördetröska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skördetröskan är ett av arbetsredskapen som står i böndernas maskinpark. Tom-B har skrivit ett trevligt inlägg om dessa maskiner.

Vid pennan: Tom-B

Och så har vi ju dagens skördetröska, som också är motordriven i allra högsta grad.

Skördetröskan avlöste självbindaren, som man drog efter traktor, eller tidigare satt på och drogs av en eller två hästar.

Självbindarens hjärta är ju själva knytarapparaten, en liten snillrik manick, som (nu hoppas jag minnet inte spelar mig ett spratt) uppfanns av amerikanaren McCormic (fanns också en traktor med det namnet). Det sägs att McCormic blev smått vansinnig i samband med sin knytarkonstruktion.

Jag fick ju vara med när den bogserade skördetröskan avlöstes av den självgående tröskan. Det var ett stort steg framåt. När den fungerade.

De första tröskorna var ju knappast konstruerade för svenska förhållanden. Så däcken var inte de bästa, ofta körde man fast, men sen kom de s k "ballongdäcken", d v s lågt tryck och stor bäryta.

På den tiden användes tröskan kanske mellan 100-200 timmar om året. Övrig del av året bara stod den. Och när den skulle användas, då var det oftast bråttom. Men det var ju då de gick sönder på diverse ställen. Järn rostar , hydraulslangar torkar, och punkteringar.

Och hade man otur, hade man skaffat en utländsk, företrädesvis tysk, tröska, så fanns naturligtvis inte den trasiga delen på lager i Sverige. Så där gick ett antal värdefulla tröskdagar till spillo.

Själv hade jag en svensk, Aktiv M2S (tillverkades i Morgongåva), en av de mindre tröskorna. Och den hade ju sina egna egenheter. Skärbordet var bredare än inloppet till tröskcylindern (det är det ju oftast idag också), och på ena sidan satt en liten skruv som puttade tröskmaterialet in mot cylinderöppningen. Det var bara det att då blev det mer material på ena sidan av cylindern, och det är knappast opptimalt för urtröskningen. Dessutom hade vi spannmål med betydligt längre strå än idag, så den där lille skruven gjorde ofta (speciellt då strået inte var knastertorrt) en snygg liten knut av strået. Och så blev det stopp i cylindern. Det gick åt en del svära på Sverirges jordbruk på den tiden.

Ändå minns man den tiden med glädje och tillfredsställelse. Det var trots allt inte så jäktigt. Man hade tid med pyssla om och snacka med djuren, man hade tid att njuta av det naturen gav.

Tom

Artikelbild: Fotograf Virtual Steve

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
9/7/10, 3:56 PM
#1

Tack för det här Tom-B det här var verkligen  intressant att få ta del av.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
9/7/10, 5:54 PM
#2

Fast det blev lite stavfel (dålig dator) som väl jag inte kan ändra på.

MacCormic heter McCormic. Och "pysslaom" (längst ner) skall förstås vara "pyssla om".

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[TheoA]
9/7/10, 6:24 PM
#3

Det kan inte ha vart en lätt sak!

Den måste också ha varit ganska farlig! :S

Tom-B
9/7/10, 6:49 PM
#4

Nog hände det olyckor då folk inte stängde av maskinerna ordentligt.

Jag var alltid mycket noga med att stänga av motorn om jag skulle greja med något, t o m sån´t som verkade ofarligt, på tröskan. Och överhuvudtaget på en maskin med rörliga delar och motor.

En av de farligare grejorna var den s k kraftöverföringsaxeln mellan traktorn och det bogserade redskapet, t ex bogserad tröska. Trots ett skydd i alla möjliga utföranden, så hände det ständigt att folk fastnade med kläderna i den snurrande axeln, 540 varv/minut. Fastnade ärmen på jackan i axeln, kan ni själva räkna ut vad som hände med armen.

För dagen gäller att gräsklipparen alltid är avstängd. I vissa lägen tar jag även bort kabeln från tändstiftet.

Och ännu har jag alla lemmar i behåll!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
9/9/10, 8:24 PM
#5

Min farmor fastnade i en skördetröska när hon var liten så ena fingret slets av.

Tom-B
9/9/10, 9:41 PM
#6

Ja, Viktoria. På de äldre tröskorna fanns det en hel uppsjö med oskyddade remmar som gick från en centralaxel anknuten till motorn, och sedan drev cylindern, sädestransportörer, fläkt och sållbordets rörelse fram och tillbaka.

Otaliga är dom som fastnat mellan remmen och kilremsskivan, och där var det många fingrar och andra lemmar som försvann eller blev hårt skadade.

Idag är dock remmarna bättre skyddade.

Det skulle inte förvåna mig om din farmor fick sitt finger just i kläm mellan remmen och skivan. Fingret blev omedelbart avklippt.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
viktoria91
9/10/10, 8:05 PM
#7

#6 Kan säkert stämma, var ju många år sedan dte hände och fingret "klipptes" av.

Upp till toppen
Annons: